Svenska
Gamereactor
artiklar

Dags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärlden

Vilka spel som är under utveckling är idag närmast att betrakta som statshemligheter, men borde det verkligen vara så med tanke på de senaste årens läckor?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

De senaste åren har Sony drabbats av ett antal blytunga läckor där information, video och annat från deras spel läckt ut. Ofta så öppet att outannonserade grejer behandlats som om det redan var något vi visste om. Ett bra exempel på det är The Last of Us: Part I, där vi hade massor av nyheter, bloggar och liknande om detta projekt långt innan Sony bekräftat dess existens.

Det gjorde såklart det faktiska utannonserandet till något av ett antiklimax, och sedan dess har läckorna fortsatt. Naughty Dog-bossen Arne Meyer skrev nyligen i ett Twitter-inlägg att läckor suger och tvingades även utannonsera grejer mitt i natten vid sämsta tänkbara tidpunkt för att alls ha något att berätta som folk inte redan visste, och insiders spekulerar att Sony kan tänkas ha en säkerhetsläcka någonstans.

Dags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärlden
Läckorna i spelvärldens allt större projekt gör att hemligheter idag är något väldigt ovanligt, och ofta talar vi om projekt som om de vore utannonserade trots att de inte ens är det.

Men även om Sony drabbats hårt av läckor, så har de inte varit ensamma om detta. Alla större utgivare har upplevt liknande grejer och att stora grejer faktiskt utannonseras som det ska, börjar vara något som hör till undantagen. Reaktionerna på det här är i huvudsak uppdelade i två delar. En som tycker det är kul att få veta vad som händer i spelvärlden, och en som tycker det är för bedrövligt och skyller på läckare och media.

Detta är en annons:

Personligen tycker jag dock sistnämnda är rent trams. Jag fattar att det är kul med en sådan urladdning av utannonseringar som vi fick av Sony på E3 2015 då de lassade på med återkomsten av The Last Guardian, Shenmue III och Final Fantasy VII: Remake. Tre spel många av oss hade väntat och hoppats oerhört länge på. Men samtidigt, det man säger när man är emot läckor, är ju att man inte vill veta vad som händer bakom kulisserna och att man inte vill ha korrekt information om saker och ting.

Dags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärldenDags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärldenDags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärlden
The Last Guardian, Shenmue III och Final Fantasy VII: Remake var samtliga dunderöverraskningar på E3 2015. Idag skulle något sådant förmodligen vara omöjligt att göra.

Detta är trots allt ganska lätt att åstadkomma; läs inte nyheterna. Vips så är personen ifråga återigen helt ovetande om saker och ting. Till syvende och sist är det ändå så att läckare bara existerar tack vare det faktum att spelvärlden fortfarande dras med ett enormt hemlighetsmakeri. Kolla på filmvärlden och hur den fungerar, med denna typ av hemligheter. James Cameron lät redan 2010 meddela att han skulle göra fler Avatar-filmer, och därefter fanns det ingen mening att läcka det för någon. På samma sätt gör MGM ingen hemlighet av att de letar en ny Jams Bond och att det vankas en ny Tintin-rulle år 2027 är redan spikat. Dessutom, om du går in på en framtida film på en sida som IMDB eller Wiki kommer du direkt se vilka personer som hittills är bekräftade, budgetar och liknande. Transparensen är helt enkelt så mycket större.

I spelvärlden vill däremot inte The Coalition berätta att de arbetar på ett nytt Gears of War, Sucker Punch lajvar att det är hemligt att de filar på mer Ghost of Tsushima, medan EA låtsas som att de inte alls är i full gång med nästa Battlefield. Istället läcker det massor om projekten de håller på med via platsannonser och diverse insiders som bevisat sig ha kontakter. Så mycket att när det är dags för ett utannonserande, så handlar det mest om formalia.

Detta är en annons:
Dags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärlden
Vi sedan 2010 vetat att det är inte bara en - utan två Avatar-filmer under produktion. I spelbranschen hade ett sådant utannonserande aldrig hänt.

Här tänker kanske någon lite konservativt att det är trist att rucka på något som alltid har varit på ett visst sätt. Spelvärlden är dock fortfarande relativt ny som världsomspännande industri, och en del saker från tidig ålder då projekten var betydligt mindre, verkar ha hängt kvar trots att det inte fyller något egentligt syfte. Se på Bethesda som utannonserade The Elder Scrolls VI på E3 2018 trots att de inte hade något att visa. Ett enkelt sätt att få slut på spekulationer, killgissningar och läckare. Samtidigt utannonserades även Starfield, som fortsatte vara precis lika hett för det, och där första trailern och gameplay var gigantiska händelser i spelvärlden. Samma sak gäller såklart även The Elder Scrolls VI, vars första visning kommer vara ett av det årets tre största nyheter, trots att vi redan vet att det är på gång.

Dessutom, med större transparens kommer vi dessutom ifrån ett stort problem, nämligen anställningstryggheten. Idag kan folk i spelvärlden ofta inte ens berätta vad de jobbar med. I det läget blir det såklart svårt att få bra insyn i eventuell crunch, dålig personalpolitik eller liknande.

Dags att överge hemlighetsmakeriet i spelvärlden
Starfield-demonstrationen på Xbox & Bethesda Games Showcase var en av årets hetaste nyheter. Att spelet redan varit känt i fyra år ändrar inte på den saken.

Kort sagt kan spelvärlden sluta hänga läpp över läckor genom att helt enkelt lägga av med ett sätt att presentera produkter som inte längre är hållbart. De som följer utannonseringar vet redan vad som är på gång, och enda sättet att själva få ge folk ett första intryck, är att göra det tidigt innan information som inte alltid är helt korrekt ger folk en negativ bild i onödan. Berätta istället vad som är på gång redan tidigt, för gameplay, trailers och annan information kommer vara precis lika hett för det.



Loading next content