Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Nya osköna Sony

Sony verkar sätta sin egen ekonomi och sina intressen i första rummet nuförtiden och Playstation-inriktningen är inte lika gamer-vänlig längre...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var i januari i år som bomben briserade. Microsoft meddelade att de är i full färd med att köpa upp Activision Blizzard. Magnituden av uppköpet kan inte överdrivas, det är faktiskt Microsofts största genom alla tider och större än de tio efterföljande största spelrelaterade uppköpen genom alla tider tillsammans.

Det här måste såklart hanteras med varsamhet, det finns (tack å lov) konkurrenslagar runt om i världen för att säkerställa att vi konsumenter i största möjliga mån får så bra förutsättningar som möjligt. Det kan man med fog argumentera för är något som fungerar halvdant på flera områden, men i spelvärlden har vi ändå hygglig konkurrens av spelplattformar till PC och konsoler. Enda området där konkurrens på allvar saknas är i sportens värld, där EA köpt på sig ett monopol i fallet hockey och amerikansk fotboll. Basket och vanlig fotboll dras också med en monopolliknande situation, men det beror inte bara på aggressivt köpande av rättigheter, utan halvkassa konkurrenter.

Nya osköna Sony
Med Playstation 5 har Sony valt en väldigt annorlunda framtoning gentemot sina användare jämfört mot förra generationen.

Även om Microsoft själva bestämt sig för att Nintendo och Sony inte längre är deras främsta konkurrenter, så förstår alla att det i realiteten inte är helt sant. De slåss i hög grad fortfarande om samma kunder, och för framför allt Sonys del råder det ingen tvekan om att största konkurrenten för dem heter Microsoft (Nintendo säljer fler Switch, men ligger faktiskt lite utanför Playstation 5-publiken, enligt min ringa mening). Därför är det inte konstigt att Sony har betänkligheter kring att Microsoft tycks vara på väg att få fullt bestämmande över vad som är en seriös kandidat till världens viktigaste spelserie; Call of Duty.

Detta är en annons:

Det här har i sin tur lett till en del öppna bråk båda parter emellan där Microsoft gör en poäng av att de fortfarande skulle vara mindre än både Tencent och Sony på spelfronten även efter att de köpt upp Activision Blizzard, samt även lovat att Playstation-formaten ska fortsätta få Call of Duty efter att Sonys avtal med Activision Blizzard gått ut (tre år efter avtalets slut, enligt Sony själva).

Just sistnämnda har varit en stor snacks senaste veckan, för Sony har nämligen gjort ett officiellt uttalande där de slår fast "att ge Microsoft kontroll över Activision-spel som Call of Duty... skulle få stora negativa konsekvenser för spelarna och spelbranschens framtid". Det här har fått flera tunga namn i branschen att reagera, däribland The Verge-redaktören Tom Warren.

Sony har alltså betalat Activision Blizzard i snart tio år för att hålla Call of Duty-innehåll borta från Xbox-spelare, antingen viss tid eller i en del fall helt och hållet. De gör samma sak med Square Enix titlar där sådant som Final Fantasy VII Remake, Final Fantasy XVI och Forspoken inte kommer till Xbox överhuvudtaget. Dokument inlämnade till brasilianska konkurrensmyndigheter avslöjar även Sony betalar pengar för att spel inte ska få släppas till Game Pass, snarare än att lägga resurserna på egna titlar. Att i det läget, som det större spelföretaget, säga att det ger "stora negativa konsekvenser" om ett annat företag får kontroll över Call of Duty är ett av de grövsta fall av sten-i-glashus jag sett på mycket, mycket länge.

Detta är en annons:

Det vore en sak om företaget var en underdog som höll på att bli sönderköpta av en annan jätte, men när de nu är herre på täppan och dessutom har sett till att deras format har alla de fördelar de nu hävdar ger negativa konsekvenser för spelarnas framtid, så känns det bara som hyckleri. På kort sikt skulle det inte ha någon inverkan alls (Sony har ett avtal och fortsätter få fördelar några år till), på medellång sikt (slutet av generationen) kommer alla spelare få samma innehåll och på lång sikt börjar det bli abstrakt (skulle Call of Duty försvinna från Playstation 6, ärligt talat är det helt omöjligt att svara på, eller om serien ens är relevant om så lång tid). De enda jag kan tänka mig skulle drabbas negativt är Sony själva, definitivt inte spelarna.

Nya osköna Sony
Call of Duty är det främsta skälet till de ganska uppmärksammade replikerna mellan Microsoft och Sony på senare tid.

Just det här gnidiga beteendet är något jag tycker jag sett från Sony under några års tid nu. Ska jag dra ett streck i marken, skulle jag grovt säga att det började när Jim Ryan tog över som Playstation-chef. Precis hela generationen har det känts som att Sony verkligen vill mjölka så mycket pengar det bara går ur sina användare. Speluppgraderingar från fans som redan har Playstation 4 ska inte vara gratis när de köper en Playstation 5, de som spelar Playstation ska inte få lira online med vänner som har andra format, Sony-spelare ska betala mer för sina titlar, Playstation-användare ska inte få med några nya premiärer i prenumerationstjänsterna, japanska Playstation-spelare har retats upp (tänker bland annat på hanteringen av Japan Studio och hur Playstation 5-handkontrollen nu har västerländsk knappuppsättning för bekräfta och backa), kundservicen får ofta hård kritik och hur företagets stenhårda fokus på påkostade singleplayer-äventyr luckrats upp för att satsa betydligt hårdare på live service fortsättningsvis (något man betraktar som framtiden).

Med det här i åtanke var det faktiskt inte alls förvånande att det enda företaget som bestämde sig för att höja priset på sin konsol i rådande läge var just Sony. Inte ens Nintendo som ju knappast är kända för att hålla låga priser har valt att ta mer betalt för hyperpopulära Switch. Här tänker kanske någon att Sony säljer allt de kan tillverka ändå, något som i hög grad är sant, men även gäller de båda andra i hög grad. Microsoft och Nintendo har sagt att deras försäljningsprognoser är begränsade av tillverkningskapaciteten och hade förmodligen också kunnat ta en prishöjning, men valde helt enkelt att inte skjuta hela kostnadsökningen på konsumenten.

Nya osköna Sony
Jim Ryan har varit en väldigt annorlunda Playstation-chef jämfört mot sina föregångare.

När jag gick i gymnasiet på 90-talet och även under tidigt 2000-tal, var det superpopulärt bland folk som kände sig extra kreativa och fiffiga att skriva Microsoft med ett dollartecken, alltså Micro$oft. På samma sätt har jag flera gånger senaste tiden sett vanliga användare på diverse forum förvanska Sonys gamla slogan "For the Players" till "For the Payers". Jag tycker detta är ganska precis lika slött och fantasifattigt som Micro$oft, men jag förstår ändå orsaken till att folk kastar ur sig det.

För helt klart är det så att det riktigt bjussiga Sony som tvålade till Microsoft helt brutalt under Playstation 4-eran tycks vara historia. Jag älskar fortfarande hur Shuhei Yoshida och Adam Boyes visade hur man kan låna spel av varandra till Playstation 4 i en uppenbart passivt aggressiv och briljant Youtube-video. Och sådär rullade det på, Microsoft gjorde i princip alla fel som gick att göra första året och resten av generationen blev en slags spelfattig "gör om/gör rätt" där Phil Spencer fick formulera en helt ny inriktning för varumärket. För detta fick de länge kritik, något som kändes motiverat och rättvist.

Nya osköna Sony
Medan Microsoft och Nintendo valde att inte höja priset på sina konsoler med hänvisning till världsläget, gjorde Sony det diametralt motsatta.

Just nu upplever jag Sonys Playstation-division som ganska osköna. De gör inte samma uppenbara klavertramp som Microsoft gjorde, men känslan av att varumärket existerar främst för glädje anser jag har skadats. Det handlar betydligt mer om säkra uppföljare och starka varumärken samt att pengar till varje pris ska in där det går att tjäna en slant i en taktik som känns som hämtad ur Activisions och EA:s handbok för spelindustrin. Något jag vet inte brukar ses med blida ögon.

Detta gör mig såklart inte mindre sugen på exempelvis God of War: Ragnarök och det kommande Marvel's Wolverine, men jag ska inte hymla med att jag tyckte bättre om Sony under förra generationen än denna. Det kommer finnas spel så det räcker och blir över, men det där företaget som vågade experimentera med nya spelserier som Driveclub, The Order 1886, The Last Guardian, Days Gone, Ghost of Tsushima och Dreams (bara några av de helt nya stora spelserier från Sony själva som lanserades förra generationen, medan Microsoft körde på med sin combo av Forza, Gears och Halo) kan jag sakna, och jag förknippar tyvärr Playstation mer med affärsmässighet idag snarare än att sätta spelarna först.



Loading next content