Svenska
Gamereactor
artiklar

20 saker vi önskar fanns på riktigt

Det finns gott om saker i spel vi önskar fanns på riktigt. David Eriksson tog på sig att berätta varför några av redaktionens favoriter bör förverkligas.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av anledningarna till att vi dras till spelens världar kan tänkas vara att vi får chansen att uppleva saker som inte är möjliga i vår vanliga, ibland på tok för ordinära lilla skruttvärld. Tanken slog oss därför hur kittlande det vore om de här gränserna suddades ut på sina ställen, och lät vissa föremål och företeelser sippra ut ur spelen, för att bli tillgängliga för oss i vardagen. Vi har listat de 20 saker vi helst skulle vilja se fanns i verkligen.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

20. Guiles frisyr (Street Fighter-serien)
Nu är väl det här inte direkt en frilla vi själva önskar att vi kunde rocka, även om gravitationen, trots grova övertramp i fysikens alla lagar, skulle tillåta det. Men hur festligt vore det inte ifall genommanliga herrar spatserade omkring, helt icke-ironiskt iförda denna omöjlighet till kalufs? Det skulle liksom värma fasligt gott under svårare dagar.

20 saker vi önskar fanns på riktigt
Detta är en annons:

19. Pipboy (Fallout-serien)
Det verkar som att de intågande smartklockorna har goda chanser att bli nästa stora fluga. Små slimmade klockarmband som kommer kunna göra ungefär det din telefon kan göra. Men går alla teknikjättar åt samma håll är det risk för en extrem likriktning. Fler borde kanske gå åt det motsatta hållet och snarare snegla mot Fallout-seriens Pipboy-enheter. Ett stort fläskigt bildrör som gärna får täcka och tynga ned hela armen, med sprakig old school-radio istället för spotify, samt radioaktivitetsnosande geigermätare istället för stegräknare. Maximalt hardcore och hyfsat fashionabelt på samma gång!

20 saker vi önskar fanns på riktigt

18. ARI (Heavy Rain)
FBI-agenten Norman Jaydens virtual reality-brillor är nog egentligen inte tänkt att användas av pöbeln, med alla sina mordgåtslösande funktioner. Men dess möjlighet att spela alla sinnen ett och annat spratt och få dig att tro att du befinner dig på mars eller i en lummig skog, när du egentligen sitter på ett tråkigt kontor, skulle kunna glädja vem som helst. Lägg sedan till den simpelt briljanta funktionen att kasta en virtuell boll mot en virtuell vägg, och vi vill lägga stora mängder imaginära rabarber på mackapären.

20 saker vi önskar fanns på riktigt
Detta är en annons:

17. Snakes pappkartong (Metal Gear Solid-serien)
Alla har vi väl stunder då vi bara vill försvinna, gömma oss för allt och alla. Solid Snake delar också de här ambitionerna. Ett av hans bästa knep är att använda sin magiska flyttkartong, som han ständigt släpar omkring på. Han drar pappskrället över sig, och vips är han borta för allmänheten. Nu har visserligen inte alla lika dramatiska anledningar till att kamouflera sig bort från världen som Snake, nämligen att undkomma sina fiender, och således slippa tråkigheter som tortyr och död. Men det vore ändå helfiffigt att kunna ha tillgång till samma kartong i vardagen. Ser du någon på stan du inte orkar hälsa på? Eller vill du bara ta en kort tupplur på jobbet? Kura ihop dig under din egen lilla pappbubbla och ingen kommer någonsin få veta var du är, hur konstigt det än kan se ut att en uppochnedvänd flyttkartong ligger just där.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

16. Rod of Seasons (The Legend of Zelda: Oracle of Seasons)
Det där med årstider är ibland ett rent helsike. Det tycker Link också, då de hindrar honom från att lösa vissa livsviktiga pussel. Tur då att han i The Legend of Zelda: Oracle of Seasons får tillgång till Rod of Seasons, som på ett litet kick låter honom välja och vraka bland väder helt efter egna preferenser. Nu när ännu en vargavinter drar in över oss kan vi inte låta bli att dregla över tanken på en riktig käpp med samma möjligheter. Tänk att kunna ha en ökenhet dag på standen just när januari känns som tradigast? Och kanske skulle den där dejten sluta bättre med lite romantiska höstlöv som frasar under skorna? Link är allt bra bortskämd.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

15. Moogles (Final Fantasy-serien)
Alltså, kolla så söta de är! Vill du inte klappa en har du ett hjärta av stenhård svart is. Final Fantasy-seriens ikoniska sötnosras som liknar en blandning av teddybjörnar, katter, kaniner och allt annat urgulligt, är svåra att motstå. Fanns de på riktigt skulle hela världen få en sockerchock i själen. Alla andra djur skulle bli ointressanta och youtube skulle svämma över av små moogleungar som snaskar i sig kuponötter. Och det skulle säkerligen göra våran planet varmare än något hål i ozonskiktet någonsin skulle vara kapabelt till.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

14. Skill Books (The Elder Scrolls-serien)
Visst är det väl härligt med en god bok? Att totalt förlora sig i det litterära konstnärsskapet och insupa lite visdom på vägen. Invånarna runt om på kontinenten Tamriel, där The Elder Scrolls-serien utspelas, håller inte med. De jobbar inte så. Åtminstone inte med de särskilda färdighetsböckerna som går att finna lite varstanns i spelen. Det är nämligen en typ av bok som kräver väldigt lite av sin läsare. Processen funkar så att du öppnar boken, och så har du lärt dig något. Kanske till och med blivit märkbart bättre på en specifik syssla. Du behöver inte ens läsa en enda rad. Du kan i princip blunda, lyfta på bokens pärm, och boken har givit dig allt den kan. Ljuva, ljuva effektivisering.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

13. Blått sköldpaddsskal (Mario Kart-serien)
Vi är nog många som tyckt att livet kännts fruktansvärt orättvist när vi briljerat i Mario Kart, bara för att få vår mallighet krossad till spillror längs vägkanten av ett blått sköldpaddsskal. Det ondsinta vapnet som skjuts iväg från en av gokartbanans kombatanter söker sig alltid till föraren som leder i loppet, och vi kan inte låta bli att tycka att det skulle göra mer nytta i verkligheten. Behöver du komma fram på vägarna och stöter på en trafikstockning? Slunga iväg ett skal, låt det röja undan snabbt och enkelt, och cruisa förbi i godan ro, gärna med Mario Kart-soundtracket i bilstereon.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

12. Konami-koden
Ni vet vad vi menar. Upp, upp, ned, ned, vänster, höger, vänster, höger, B, A. Konami har använt den här koden i otaliga spel, med olika effekter för varje titel. Det enda som är säkert är att något extra kommer att hända när den knappas in i ett Konami-spel. Så hur fräckt vore det inte att ha den här möjligheten i verkligheten? Beroende på situationen händer bara helt oförutsägbara saker om koden knappas in, som ett lotteri. Resultaten är egentligen oändliga. Knappa in den på bussen och någon liten bonus som att det plötsligt blir ditt stopp, eller att det kliver på en person som du verkligen vill träffa, inträffar plötsligt. Eller så utrustas du bara med en arsenal av helvetesbomber och rymdlasrar, och sånt som koden faktiskt brukar utlösa. Nog för att det kan se lite fjantigt ut att bära på en spelkontroll var man än går, men det skulle definitivt vara värt vardagsspänningen det medför.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

11. Berättarrösten i Bastion (Bastion)
Historien i Supergiant Games indie-darling Bastion berättades på ett unikt sätt. Från att spelaren tar sina första steg som The Kid kommenteras allt i realtid av The Stranger, med sin djupa, extremt charmiga basstämma. Vi vill också ha en The Stranger i våra liv, som sådär härligt faderligt kallar en för The Kid. Allt som händer skulle kännas så otroligt mycket coolare, med en mörk röst som dramatiskt berättade vad vi sysslade med precis hela tiden. Bara en trivialitet som lite vardagsmatlagning i köket skulle kännas tufft. "Tomato ain't so tough now, as The Kid picks up that big knife of his. The Kid just rages for a while, and leaves the tomato like an unrecognizable puddle of juice."

20 saker vi önskar fanns på riktigt

10. Fat Chokobo (Final Fantasy-serien)
Det är inget vidare skoj att flytta. Åtminstone inte den praktiska processen, med sorterandet och konkandet av prylar, som det innebär. Det tråkigaste är kanske besluten som måste tas, vilka grejer som ska in i kartonger och upp på hyllor, och vilka saker som ska förpassas till dammsamlande i ett osexigt förrådsutrymme. Det vore så mycket skönare om man bara kunde proppa ned alla ens ägodelar i halsen på en stor fet fantasykyckling, som förvarade allt åt en i sin mage. Just det. Det är nämligen precis så som Fat Chokobo ifrån Final Fantasy-serien fungerar. Om du hade samlat på dig för mycket hälsobrygder och magiska svärd för att kunna bära, kunde du helt enkelt dela det mesta av bördan med denna gourmand till Chokobo. Att magasinera sitt liv ned i en livs levande tjocksmock till fjäderfä måste helt klart vara det charmigaste sättet av förvaring, hands down. Hur dess märkliga metabolism fungerar, och vad som egentligen sker under eventuella toalettbesök, lämnar vi nog dock helst i dunklet.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

9. Gravity Gun (Half-Life 2)
En av de coolaste pickadollerna någonsin i ett actionspel, är utan svinstor konkurrens Gravity Gun från Half-Life 2. Den lyfter upp och suger åt sig tunga objekt, för att sedan släppa dem rakt ned, eller skjuta iväg dem som projektiler. Gravity Gun gör sig alltså helt perfekt i hemmet, eller den hade åtminstone gjort det om den varit lite mer finkänslig. Det hade varit en dröm att kunna sortera böckerna i bokhyllan med stussen parkerad i soffan, men gravitationspuffrans väldiga kraft lär snarare förvandla pyssligare sysslor till ett rent kaos. Dock borde man med lite precision, med fördel kunna suga åt sig fjärrkontrollen från andra sidan rummet. Eller varför inte bara blåsa bort gamla möbler, objudna gäster eller felparkerade bilar? TV-Shop hade inte haft ett problem i världen med att sälja detta som den optimala hushållskompisen.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

8. Katamari (Katamari-serien)
En Katamari är en magisk boll skapad av kungen av hela kosmos, som suger till sig allt den rullar över, och bygger sig på så vis hela tiden större. Katamarin är i spelen tänkt att samla på sig så mycket bråte att den blir tillräckligt stor att kunna ersätta stjärnor ute i kosmos. Men egentligen skulle det räcka om den fanns till som städhjälpreda. Eller kanske snarare som ett perfekt sopa-saker-under-mattan-föremål. Allt det där du inte orkar göra dig av med, alla saker i din omgivning du stör dig på, alla personer du inte gillar, låt Katamarin rulla över hela rasket och skicka sedan upp bumlingen i rymden. Perfekt problemlösningsmetod i vår bok, som dessutom både är lika ruggigt effektiv som tokrolig.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

7. Morph Ball (Metroid-serien)
Vår absoluta favorit till rymdhjältinna, Samus Aran, har en hel del fiffiga lösningar för att göra livet som intergalaktisk prisjägare lite enklare. En av de mest ikoniska färdigheterna hon sitter på är att mirakulöst kunna rulla ihop sig till en liten boll, utan att genast bryta vartenda ben i kroppen och sluta upp som förlamad och sfärformad. Som denna boll kan hon sedan smidigt svischa fram längs universums alla terränger, som om hon hade en rymdbergscykel i bakfickan. Det vore onekligen maxat att kunna transformera sig på det viset och få samma förmåga med en enkel ihophukning. Vi börjar till och med gå runt med rymddräkt på stan, om det är det som krävs.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

6. Dagger of Time (Prince of Persia: Sands of Time)
I Prince of Persia: Sands of Time, lägger prinsen sina labbar på The dagger of time, en dolk som låter sin bärare spola tillbaka tiden lika enkelt som om hela världen vore ett gammalt VHS-band. Nu låter förvisso en dolk som spolar tillbaka tiden typ lika logiskt som en mikrovågsugn som kan dansa cha-cha, men vi väljer att inte ifrågasätta, utan önskar hellre att ett sådant föremål fanns på riktigt. Vi skulle kunna ha dolken i stöveln, sådär som alla tuffa värstingar har på film, och samtidigt kunna rätta till alla gånger då vi råkat säga något pinsamt eller drattat på ändan på en tätbefolkad gata.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

5. Ocarina of Time (The Legend of Zelda: Ocarina of Time)
Link må se ut som en simpel, bohemisk Hyrule-gosse, men är egentligen inget annat än en tvättäkta yuppie. Han ska då alltid glänsa med de senaste prylarna som ingen annan i hela riket sitter på. Ett av de allra mest eftertraktade föremålen i hans samling, och kanske det vi helst skulle knycka ur händerna på honom, är den magiska flöjten. Med den kan Link jazza loss och spela små visor som får alla möjliga saker att hända. Han kan framna regnoväder, ändra tiden på dygnet, teleportera sig, kommunicera med sina vänner och få folk att somna. Och inte minst resa sju år i tiden! Det är helt enkelt en hiskeligt användbar allt-i-ett-lösning, lite som en smartphone, bara att en smartphone framstår som en trög dagisunge i jämförelse med okarinans upplysta professor-intelligens. Inte ens en pålitlig tidsrese-app skulle få oss att sluta sukta efter Links överlägsna high tech-lergök.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

4. F.L.U.D.D (Super Mario Sunshine)
På Isle Delfino tycks det finnas väldigt miljömedvetna ingenjörer. Hela ön, som rika svamprikesbor sticker till för att slappa på playan, präglas av en småflummig siesta-mentalitet, som antagligen är skälet till att något geni därifrån uppfunnit det superekologiska nya transportmedlet F.L.U.D.D. Det är en slags vattendriven jetpack-mackapär, som även fungerar som högtryckstvätt, allt för att hålla stränderna och de spartanska fruktstånden rena och fria från bekymmer. I dessa förorenade tider då bensinpriser skjuter i höjden, och segway-åkandet fortfarande ser dölarvigt ut, skulle F.L.U.D.D vara ett både mycket mer stilfullt samt cirka tusen procent mer störtkul alternativ till att ta sig fram på ett miljövänligt vis.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

3. Portal Gun (Portal-serien)
Portalpistolen kan vara ett av de coolaste koncepten som någon gång har kommits på. Skjut iväg en blå portal på en yta, och en röd portal på en annan yta någon helt annanstans, och genast har det uppstått en dör som tar dig från den ena platsen till den andra på ett enda kliv. Portalpistolen skär på så vis igenom de tre futtiga dimensioner vi tycker oss ha koll på. Den skulle alltså i teorin kunna ta dig från hemmet till jobbet eller skolan i ett kliv. Eller ännu bättre, från hemmet till, säg, vart som helst i hela världen, på ett kliv. Eller kanske bäst av allt, den skulle kunna ställa all form av inbyggd logik på ända, genom att sätta dessa två portaler på väggar mittemot varandra, och på så vis skapa en evig loop och ett mindfuck som sannerligen heter duga. Du skulle gå in genom den ena väggen, komma ut genom den andra, och se dig själv i ryggen genom hålet du just gick igenom. Det kanske låter snurrigt. Det är för att det är snurrigt. Men tanken är också fullkomligt underbar. Vi tror på den. Tårtan är ingen lögn.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

2. Fe (Zelda-serien)
Spelhistoriens mest ikoniska företeelse, extralivet. I otaliga spel har vi samlat föremål som givit oss nya chanser, som låtit oss göra fel, som genom hård kärlek gjort oss till bättre spelare. Marios gröna svampar i all ära, men det finns något lättvindigt i de enorma mängder av dessa som rörmokaren och hans vänner inmundigat under åren. Vågar vi påstå att det är de som ligger till grunden för Marios något oroväckande bukfetma? Hur som helst finns det variationer av extralivet som är av betydligt större tyngd. Feerna som Link kan fängsla i sina glasflaskor, är exempel på detta. Link har endast ett begränsat antal flaskor, och det är inte sällan som stor möda krävs för att få tag i dessa. Alltså känns de magiska feerna väldigt viktiga. De känns magiska. Och vi tvingas liksom värdesätta Links liv lite högre. En riktig Hyrule-fe skulle ge oss en chans till. Den skulle inte ge oss evigt liv och ungdom, eller andra stört starka krafter som potentiellt skulle kunna rubba ens sinne och person totalt. Den skulle ge oss en, oändligt värdefull chans till, ifall livet tog slut snabbare än vi hade planerat. En chans till att trotsa ödet och till fullo förstå gåvan som är livet.

20 saker vi önskar fanns på riktigt

1. Maxwells anteckningsbok (Scribblenauts-serien)
På sätt och vis kan Scribblenauts-stjärnan Maxwells anteckningsbok vara det potentiellt mäktigaste föremålet som över huvud taget skulle kunna tänkas finnas. Det är ett meta-föremål, ett föremål som skapar föremål. Maxwell plitar helt enkelt ned saker i boken, och så uppstår de från toma intet. Det kan röra sig om en regnbågsfärgad supersnäll t-rex i husdjursstorlek, en kärleksfull Batman eller Rick Astley. Boken kan få fram något som passar precis alla. Med boken i sina händer är Maxwell gud. Han kan till och med plocka fram gud, genom att skriva "gud"! Möjligheterna med denna bok är näst intill ändlösa, och det är därför svårt att ge den något annat än en topplacering. Fanns boken i verkligheten skulle man förmodligen även kunna skriva "en lista över 20 saker vi önskar fanns på riktigt, där Maxwells anteckningsbok inte är nummer ett" i den, för de som inte samtycker. Maxwells anteckningsbok vinner alltid.



Loading next content