Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Halo 4

Halo 4 - Hur 343 förstörde ringvärlden

Bungie lämnade över Halo till 343 Industries, och spelvärlden förberedde sig på det bästa och mest påkostade Halo-äventyret hittills. Men efter bara ett år har fansen försvunnit och det är uppenbart att något gick oerhört fel med Halo 4...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Halo 3 hade knappt hunnit släpps år 2007 innan det började sippra ut rykten om att något stort var i görningen hos Bungie. De påstods vara leds på sin situation som Halo-fabrik och ville göra något annat. Exakt hur diskussionerna gick lär vi aldrig få veta, men det slutade med att Microsofts överlägset viktigaste förstapartsstudio fick tillbaka sin frihet och sitt oberoende. En rimlig gissning är att de anställda på Bungie hotade med att göra en Infinity Ward, det vill säga lämna studion och grunda en ny.

Microsoft vet såklart att ingen studio är bättre än dess anställda, och ett avhoppat, ilsket Bungie som lierar sig med exempelvis Sony hade varit livsfarligt. Oavsett så slutade allt med att Bungie fick lämna ifrån sig rättigheterna till Halo och allt som hade med det att göra samt förband sig att göra ett visst antal spel. Därefter utvecklade Bungie Halo 3: ODST och Halo: Reach innan man gick vidare med Activision som ny utgivare.

Halo 4
343 Industries gick in för att renovera Halo och på flera områden lyckades man, inte minst design och grafik, medan det på andra områden gick betydligt sämre.

För mig, som verkligen älskar Halo och har det som absoluta favoritserie, var det såklart omtumlande. Men när Microsoft grundade 343 Industries och började dammsuga spelvärlden på de absoluta toppskiktet bland utvecklarna, kände jag mig ändå relativt lugn. Dessutom följde Halo-gurun Frank O'Connor med från Bungie till 343 Industries, vilket borgade gott för åtminstone singleplayer.

När allt det här hände runt 2008-2009 var Call of Duty på en närmast osannolik uppgång. Serien sålde brutalt mycket bättre år för år och krossade alla tänkbara rekord. Inklusive Halos självklara status som förstapersonsskjutaren nummer ett till konsolen för förstapersonsskjutare nummer ett - Xbox 360. Det här påverkade alla utvecklare, inklusive 343 Industries, och att även de därmed lät sig inspireras av den serien är därför inte speciellt konstigt. Detta även om det skulle ske på bekostnad av mycket av det som gjorde Halo till just Halo.

Så hur gick det då? Innan vi besvarar den frågan kan det vara på sin plats att kolla in något så osexigt som ett stapeldiagram från Halo Charts. Som synes har antalet spelare fullkomligen störtdykt. Ett år efter att Halo 4 släppts är det alltså i runda slängar 20 000 spelare som är inloggad som mest dagligen. Det ska jämföras med Halo 3 som efter ett år hade 1,1 miljoner och Halo: Reach som hade 900 000. Halo 3 hade visserligen inte mycket motstånd när det kom (Call of Duty 4: Modern Warfare hade inte ens släppts när Halo 3 lanserades), men när Halo: Reach kom var det minst lika hårt som nu. Dessutom fanns spelare som föredrog Halo 3.

Halo 4Halo 4
Halo 3 till vänster och Halo: Reach till höger är seriens bästa sålda spel med över tio miljoner vardera samt skyhöga betyg från en enig internationell press. För Halo 4 har det gått betydligt sämre.

Tappet för Halo 4 är alltså direkt makalöst stort och enligt Major Nelson är det idag fler som spelar fjolårets upplaga av FIFA än vad det är som spelar Master Chiefs återkomst. Värt att notera är att Halo 3 var ett av de tre mest spelade spelen på Xbox 360 tills Halo: Reach kom, och Halo: Reach fortsatte sedan vara ett av de tre mest spelade spelen tills 343 Industries tog över kontrollen av spelet från Bungie och släppte sin första uppdatering. Kort sagt har 343 Industries inblandning i Halo-serien rent kommersiellt inte varit något annat än en smärre katastrof. Och det gör att det är dags att ställa sig frågan; Vad var det som gick fel?

Redan tidigt började det sippra ut nyheter om hur 343 Industries ville göra om multiplayer-läget i dess grundvalar. Istället för att låta alla spela på samma villkor aviserades det att 343 tänkte ta profilerna från Call of Duty och låta alla spelare själva välja startutrustning i Halo 4. Både vapen och utrustning skulle sedan kunna modifieras. I ett spel som Halo där allt handlat om balans, slog det här ned som en bomb eftersom det garanterat skulle rucka på den saken. Det finns en orsak till hårda reglementen i sporter över vilken utrustning som får användas, just att det ska vara rättvist där den bättre idrottaren ska vinna.

Halo 4
Nya fiender och vapen introducerades i Halo 4, men de saknade helt den karisma vi vad oss vid från covenanterna. Förhoppningsvis kan 343 ge dem mer personlighet till Halo 5.

343 hade också storslagna planer på att alla Power Weapons skulle slumpas fram på banorna. Där Bungie tidigare utformade alla banor för att fokusera all action till vissa punkter, tänkte 343 annorlunda. De menade att Bungie gynnade de bättre spelarna, och hela communityt höll på att tappa sina öron. Föreställ er att olympiska kommittén skulle slå fast att det ska dyka upp slumpmässiga hinder ur marken på 100-metersbanorna för att gynna sämre löpare. Istället för att snegla på Esport i utformningen av dödsmatcherna i Halo 4, valde 343 att ta inspiration från Mario Party.

Tyvärr stannade det inte där, utan 343 ansåg även att annat behövde göras. Dit hör att man skulle kunna komma och gå i matcherna precis som man önskar. Bungie tänkte rakt motsatt och straffade människor som stack, medan 343 gjorde det lättare att smita ifrån förluster. Folk kom och gick och hela community-känslan försvann. Där man tidigare kunde snacka med varandra före och efter matcher och knyta kontakter, kom och gick folk hela tiden utan att man fick en chans att lära känna dem.

Halo 4Halo 4
Både ljud och grafik hör till det bästa Xbox 360 har att erbjuda, klivet upp från Bungies spel är enormt.

Dessutom behövdes kortare spawn-tider, menade man. Därför gjordes det möjligt att bli skjuten, varpå man direkt kan komma tillbaka och skjuta ned sin motståndare innan dennes sköld hunnit ladda upp sig. Och på temat att alla ska få känna sig bra vräkte man på med utmärkelser och medaljer som devalverade dem fullständigt.

Sägas ska att Bungie redan hade påbörjat den här utvecklingen med Halo: Reach. Och redan de fick klagomål på exempelvis Armor Abilities. Bungie gjorde det dock på sitt sätt och lät Halo vara just Halo, vilket ledde till att Halo: Reach fick fina betyg och sålde runt 10 miljoner exemplar. 343 Industries var så besatta av att göra Halo till Call of Duty att man struntade i seriens grundvalar. Ta nämnda Armor Abilities till exempel. Bungie fick klagomål på dem, och lyssnade till kritiken genom att ta bort Armor Lock. 343 gjorde precis tvärtom och införde istället två Armor Abilities till Halo 4. Precis raka motsatsen mot vad fansen ville ha.

Därmed fick vi ett spel som inte var lika mycket Halo som tidigare delar, men heller inte var lika mycket Call of Duty som originalet. För att ta till en svensk klyscha blev det varken hackat eller malet. Det har helt enkelt lagts till för mycket till grundformulan som förändrar grundkonceptet. Det är mer slump, spelarna dras inte längre mot power-ups och tempot har skruvats upp rejält. Bungie påbörjade som sagt detta, men istället för att försöka vända utvecklingen har 343 Industries accelererat den.

Halo 4
Quick Time Events, stora mechs och andra inslag som inte känns direkt Halo, fanns det tyvärr gott om i Halo 4.

Som lök på laxen kan även inflikas att det varit flera kontroverser runt all DLC till Halo 4 där de missinformerats och skötts dåligt redan från start. 343 Industries och Microsoft tycks ha gått in för att reta upp sitt kraftigt minskande community snarare än att vilja hjälpa dem. Därför har de flertaliga uppdateringar med banor som släppts redan under det första året ofta gått helt obemärkt förbi, och de som väl köpt dem får knappt nyttja dem eftersom de ofta saknas i spellistorna.

Nu är Halo 4 absolut inget dåligt spel. 343 Industries består av en fruktansvärd massa talang och på flera områden överträffade man tidigare delar. Det inkluderar kanske framförallt det tekniska. Allt från ljuseffekter till texturer hör till det bästa du hittar på Xbox 360 och bilduppdateringen var trots detta smidigare i Halo 4. Ljudet var mångfalt tyngre och detaljer som ansikten som Bungie alltid haft svårt för, var i Halo 4 riktigt snygga.

Dessutom var designen absolut förstklassig när det kommer till omgivningar och miljöer. Halo-serien har aldrig varit ful, men sånär som på Halo: Combat Evolved vid Xbox-premiären har spelen aldrig hört till formatets absoluta toppskikt. Framför allt märktes detta av singleplayer som dock också drogs med en del Call of Duty-bekymmer.

Halo 4Halo 4
Båda spinoff-titlarna Halo Wars och Halo 3: ODST blev stora succéer. Trots det har inte Microsoft vågat sig på fler påkostade sidospår, annat än nedladdningsbara Halo: Spartan Assault.

Till exempel hade 343 Industries fått för sig att Halo-spelarna suktade efter Quick Time Events, och drog sig inte ens för att göra slutet snarlikt med det i Call of Duty: Modern Warfare 2 - idel packat med scriptade händelser man löste genom att trycka på knappar som visades på skärmen som om man spelade ett musikspel. De enorma banor Halo gjort sig känd för lös också med sin frånvaro. Istället för stora öppna banor var det mer snitslat, och att spela co-op var inte lika roligt som tidigare eftersom de trängre banorna inte var lika anpassade för fler spelare - och motståndet som utformades därefter.

Under E3 i somras lät Microsoft utannonsera nästa Halo efter ett välbehövligt avbrott på ett år. Det är ännu oklart om det kommer att vara Halo 5 eller heta något annat, och det är rimligt att tro att 343 Industries kommer att tvingas göra om en hel del och lyssna på sitt community. Att locka tillbaka publiken till Halo igen kommer bli en väldig utmaning och det kommer att behöva sväljas en väldig massa stolthet när man försöker hitta tillbaka till det som definierar Halo-serien.

Halo 4
Hösten 2014 kommer nästa Halo-spel, och då är det upp till bevis för 343 Industries.

Det handlar absolut inte om en rädsla för nyheter, men istället för att snegla på vad konkurrensen gör, hoppas jag att 343 Industries till nästa Halo försöker kolla på vad som gjorde serien unik och sedan försöka gå vidare från det. Att imitera Call of Duty är inte utveckling, och heller inte önskvärt. Förhoppningsvis kan Halo 5 (eller vad det nu ska heta) bli spelet som vidareutvecklar konceptet och återigen gör Halo till den gigant det borde vara, och med 343 Industries grafiska kunnande lär det bli en godbit utöver det vanliga.

Hösten 2014 ska Halo 5 släppas, och kanske kan det bli början på något nytt. Jag håller tummarna och både tror och hoppas att 343 Industries lyssnar till den kritik de fått och skapar en kandidat till årets spel 2014. Kanske kan de då hitta tillbaka till den där grundläggande och ödesmättade känslan av att aldrig riktigt veta vad som händer och återigen ge oss känslan av att vara det enda som står mellan fred i universum och fullständig utrotning.

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...



Loading next content