Svenska
Gamereactor
artiklar

Övermod i medvind

Mönstret upprepar sig varje generation, var den förra konsolen fantastiskt bra, så kommer efterföljaren bli desto sämre. Alla vet det - utom konsoltillverkarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det ska sägas direkt. Jag gillar Xbox One. Jag har å andra sidan gillat samtliga konsoler genom tiderna. De är verktyg för att göra det bästa jag vet, nämligen spela spel, men med det sagt så är alla för den sakens skulle inte felfria. Långt därifrån, och det kanske märkligaste är att de mest problemfyllda konsolerna är de som släppts efter en stor succé. Dit hör nämnda Xbox One, men det finns betydligt fler bevis för detta mönster.

Ett skolexempel på vad jag menar är förhållandet mellan Mega Drive och Sega Saturn. Vad Sega hade lyckats med var att skaka om Nintendo ordentligt med Mega Drive, i flera avseenden var de störst och det var de som gjorde spel till något för även äldre med alla tunga actiontitlar, coola arkadspel och grym racing. När det gick som bäst och pengarna fullständigt vällde in på deras bankkonto - så steg även självförtroendet i takt med rikedomarna.

Övermod i medvind
När det gick bra för Sega glömde de snabbt bort att det ska vara enkelt att spela TV-spel och irrade bort sig med otaliga tillbehör och märkligheter som fick både fans och utvecklare att lämna dem.

Sega trodde att de kunde göra vad som helst och komma undan med det. Man släppte Mega-CD (som i sig var en hyggligt bra produkt men som delade upp marknaden), man släppte 32X som delade upp Mega Drive-spelarna ännu mer och till sist släppte man Sega Saturn. Ett väldigt kraftfullt bygge som vi egentligen aldrig fick se vad den gick för på grund av tekniska flaskhalsar och det faktum att den var väldigt svårutvecklad.

Detta är en annons:

Just det där med att bygga svårutvecklade konsoler är något som alltid går igen hos den som drabbas av övermod i medvind. Den första Playstation ansågs alltid vara väldigt lätt att utveckla till, i synnerhet jämfört med Sega Saturn såklart, men även i förhållande till Nintendo 64. När Playstation 2 kom, var det dock annorlunda och otaliga vittnesuppgifter bekräftar att den var en mardröm att utveckla till. Dreamcast som såldes för halva priset och på flera sätt var långt efter tekniskt, hade länge spel som såg klart bättre ut, trots att då utfattiga Sega stod för utvecklingen och undantaget Shenmue inte hade resurserna att göra påkostad grafik.

Övermod i medvindÖvermod i medvindÖvermod i medvind
Ridge Racer V, SSX och Timesplitters såg alla oerhört primitiva ut jämfört mot Shenmue som släpptes ungefär samtidigt som Playstation 2. Sega hade lärt sin läxa efter Saturn, men hade inte längre resurser att kriga med.

Playstation 2 utgör dock något slags undantag i denna artikel. Ett undantag som bekräftar regeln, rent av, för när Playstation 2 släpptes fanns bara Dreamcast som Sega inte klarade av att hålla vid liv. Senare kom Nintendos hittills största konsolflopp Gamecube och svindyra och sönderpiratade Xbox, men då var det redan för sent. Playstation 2 blev en dominerande kraft av ett slag vi inte sett maken till sedan NES under 8 bits-eran.

Dessa framgångar ledde till precis det övermod jag tycker mig se så snart det går bra för någon konsoltillverkare. Sony hade inte bråttom att haka på Xbox 360 utan förklarade att folk väntade och att den nya generationen inte skulle starta innan Sony sagt så, samt att gamers även skulle skaffa ett andra jobb för att ha råd att handla Playstation 3. En konsol utvecklarna beskrev som en mardröm att göra spel till och där de första multiformatstitlarna rent av kunde sakna inslag som onlinestöd för att det helt enkelt inte var klart från Sonys sida.

Detta är en annons:
Övermod i medvindÖvermod i medvind
Med Wii gjorde Nintendo precis allt rätt, men precis som tidigare brände de broar med andra utvecklare och fans när allt gick bra, och intresset för mer ofokuserade Wii U är rekordlågt.

Lägg till det en krånglig onlinetjänst som fortfarande var ett ljusår efter konkurrenten Xbox Live, spel som var tvungna att installeras, horribla laddningstider och ett högt pris. Det här stod Sony dyrt och Playstation 3 har efter snart åtta år på marknaden hankat sig upp till drygt hälften av vad Playstation 2 sålde. Man kan tycka att det här är en läxa att lära av, men det var det inte. Åtminstone inte för Nintendo och Microsoft som båda hade enorma ökningar av marknadsandelar och intäkter förra generationen (på Sonys bekostnad).

När det blev dags att följa upp Wii visste Nintendo hur populär den var. Oavsett vad de släppte, oavsett vilken prestanda den hade och oavsett vilket pris de tog så skulle den flyga ur hyllorna. För att göra en lång historia väldigt kort - så gick det inte riktigt som planerat med Wii U. Det var som att Nintendo hade glömt vad som fick Wii att bli så populär. De hade istället krånglat till det med en svåranvänd konsol som var krånglig att utveckla till och kostade för mycket pengar samt led av helt idiotiska brister som ett minimalt inbyggt lagringsutrymme som gör de nedladdningsbara spel Nintendo försöker sälja halvt omöjliga att rymma på konsolen.

Övermod i medvind
Förra generationen älskade utvecklarna Xbox 360, multiformatsspelen såg bättre ut, de hade bättre minneslösning än Sony, kortare installationstider, mindre påtvingade tillbehör, konsolen var fysiskt mindre, de hade Bungie på sin sida och konsolen kostade mindre än värste konkurrentens. Denna generation är det precis tvärtemot.

Och Microsoft å sin sida tycktes ha glömt allt som Sony gjorde fel. Xbox 360 var ju het, de kunde göra vad som helst. Som att tvinga spelarna att vara online var 24:e timme och krångla till utlåning av spel, precis som Sonys svammel om Playstation 3 innan den släpptes. Men även efter ett otal pudlar har Microsoft fortfarande flera av Sonys olater. Spel installeras långsammare till Xbox One, konsolen är dyrare, den är svårare att utveckla till, RAM-minnet är en flaskhals och så vidare. Lägg till det att precis som när Sony ville pracka på alla Playstation 3-köpare wifi, stor hårddisk, Blu-ray-uppspelning, optisk utgång, rörelsekänslig handkontroll med mera, så anser Microsoft att det är fullt rimligt att alla som köper en Xbox One även ska ha en Kinect.

Just den här totala dövheten och oförståelsen för vad som gjorde konsoltillverkarnas föregångare så populära går kort sagt igenom spelhistorien som en röd tråd. För oss spelare som sitter vid sidan av är det nästan ofattbart att det kan skötas så dåligt när mönstret så tydligt går att identifiera. Och historien är naturligtvis inte slut på långa vägar. Om Sony nu får en jätteframgång med Playstation 4, är jag övertygad om att de återigen kommer dra åt tumskruvarna på tredjepartsutvecklarna och fatta märkliga beslut för oss spelare när en ny generation vankas. För det är så det fungerar. Hela spelvärlden vet det - utom konsoltillverkarna.



Loading next content