artiklar

Årets sämsta 2014

Men över 1000 nya spelsläpp är det kanske inte så konstigt att alla titlar inte håller måttet. Vissa är rent av brutalt mycket sämre än alla andra. Här är årets värsta bottennapp...

Årets sämsta 2014

(5) Ryse: Son of Rome
Crytek / Crytek, Microsoft / Läs recensionen
Ryse var under sina bästa stunder klart godkänt. Ultraläcker grafik och köttiga superstrider där omfattningen med enkelhet utklassade det mesta i actiongenren. Det var dock, under sina sämsta stunder, riktigt bedrövligt. Enformigheten, bristen på välbehövlig variation, var i det närmaste sinnessjuk och hela kalaset kändes som ett supersnyggt grafikdemo utan vare sig själ, ordentligt innehåll eller egentlig mening. Att storyn var proppad med trötta klyschor och att spelmekaniken inte krävde någon som helst skicklighet överhuvudtaget - gjorde knappast saken särskilt mycket bättre. Årets femte sämsta spel.

Årets sämsta 2014

(4) Bound by Flame
Spiders Studio / Focus Home Interactive / Läs recensionen
Det såg ju så bra ut på pappret. Ett dystert och mörkt fantasyspel som doftade av storslagna spelserier som The Witcher och The Elder Scrolls lät ju inte alls hemskt i våra öron. Tyvärr visade sig det potentiellt storslagna Bound By Flame från den lilla utvecklaren Spider Studios vara ett mossigt hopkok av tomma karaktärer, tröttsam sexism, brutalt jobbiga buggar, dåligt narrativ och gäspframkallande miljöer. När man behandlar såpass goda idéer på ett sådant här ofantligt omdömeslöst sätt så är du garanterad att få det tveksamma nöjet att stoltsera på en sådan här lista. Grattis.

Årets sämsta 2014

(3) Sonic Boom: Rise of Lyric
Big Red Button Entertainment / Sega / Läs recensionen
Stackars Sonic. Sättet som han har behandlats på under 2000-talet har minst sagt varit lika inkonsekvent som oförtjänt. För varje Sonic Generations som släpps verkar det som att två Sonic the Hedgehog dyker upp, som för att envist övertyga oss om att den blå igelkotten verkligen är död. Tanken var att Big Red Button Entertainment skulle blåsa nytt liv i varumärket med Sonic Boom: Rise of Lyric, men vi lämnades med ett av årets sämsta spel. Vi har ett meddelande till studion: att beröva Sonic på hans främsta egenskap, hastigheten, och göra honom till en generisk fajter är inte rätt sätt att gå till väga. Nästa gång kanske ni kan bemöda er med att putsa bort buggarna också? Bedrövligt! Och sorgligt.

Årets sämsta 2014

(2) Yaiba: Ninja Gaiden Z
Comceot, Spark Unlimited / Koei Tecmo / Läs recensionen
Designtänket lovande gott på förhand. Ett tecknad Ninja Gaiden med ännu mer övernaturliga monster och spännande kaskader av knallrött Bollibompa-blod. Synd bara att spelkontrollen var vedervärdig och att fienderna var dummare än tåget. Att det dessutom var uselt balanserat, fult och grötigt gjorde knappast saken bättre. Yaiba står sig som årets näst sämsta spel - alla kategorier.

Årets sämsta 2014

(1) Rambo: The Game
Teyon / Reef Entertainment / Läs recensionen
Kan du sätta fingret på vad exakt som var så klockrent med Sylvester Stallones klassiska Rambo-filmer? Kanske var det de svällande musklerna, det sluddriga talspråket eller rentav det tokhäftiga pannbandet? Om dina preferenser för en bra upplevelse inte sträcker sig längre än så, kommer du förmodligen älska Rambo: The Video Game...tills du faktiskt börjar spela den värsta rövsmeten till spelproduktion sedan Robocop till Playstation 2. Och det, kära läsare, säger inte lite. Obefintlig spelglädje, plastiga karaktärer och toktrött stridsmekanik är bara början. Dödshot har yttrats sedan denna hädelse till spel hamnat på redaktionen. Vi har utmanat varandra, slagit vad om saker där bestraffningen för att misslyckas varit att genomlida spelets fullständiga trasighet. Självfallet med högsta volym inställt på hörlurarna, för att verkligen få den fullständigt meningslösa dialogen och misshandlade ljudbilden uppkörd i trumhinnorna. Det här är inget spel, gott folk, det här är ett regelrätt hot mot mänsklighetens välbefinnande.