Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets besvikelse 2014

Ni vet hur det är när man hoppas på ett riktigt mästerverk och ser fram emot ett spel så det värker i kraniet. Bara för att sedan få ett ogenomtänkt hafsverk som inte alls lever upp till potentialen. Här är 2014 års värsta fall av just detta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets besvikelse 2014

(5) Wolfenstein: The New Order
Machine Games / Bethesda / Läs recensionen
Efter försöket till nytändning år 2009 med det halvbleka Wolfenstein trodde många att The New Order skulle innebära revansch för spelserien. En mer traditionell spelmekanik och en attitydfrisk uppsyn bejublades på förhand, men när spelet väl släpptes stod det klart att gamla skolans grundrecept inte alltid är bättre. Riddick-teamets haussade storspel var en medioker stund tillsammans med BJ, även om det fanns vissa ljusglimtar. Grafiken var halvdassig ur ett tekniskt perspektiv, fienderna betedde sig som yra höns och ljudbilden var både tunn och fjösig. Dessutom kändes de spelmässiga gammalmodigheterna malplacerade utan charm, däribland att plocka upp ammunition med knapptryck och att trilskas med ett vapenhjul. Nej, även om vissa delar av Blazkowicz äventyr var bättre än andra står detta stadigt som en av årets största besvikelser för vår del. Vi hade förväntat oss briljans i klass med Escape From Butcher Bay.

Årets besvikelse 2014

(4) Ryse: Son of Rome
Crytek / Crytek, Microsoft / Läs recensionen
Det verkade ju så sabla lovande. Romare, feta slag bland mäktiga byggnader, barbarer och Crytek som lassade på med den mäktigaste grafik man rimligen kunde begära. Det vi fick var dock något helt annat. Stridernas många Quick Time Events fick det att kännas som om vi skrev långa SMS på gamla Nokia-mobiler snarare än viftade med skarpslipade svärd, fienderna hade en intelligensnivå jämförbar med mollusker och Kinect-stödet fick oss att krystat vråla fram kommandon som hade varit så mycket enklare att bara lösa med ett knapptryck. Den som myntade uttrycket att lova runt men hålla tunt, hade antagligen just Ryse: Son of Rome i tankarna.

Detta är en annons:
Årets besvikelse 2014

(3) EA Sports UFC
EA Canada / EA / Läs recensionen
Skyhög budget, fri tillgång till allt inom UFC inklusive samtliga 512 fighters under kontrakt, Zuffas huvudkontor, träningscamps och en insikt i sporten som tillsammans med spetskompetensen från Fight Night-teamet borde ha lett till ett strålande MMA-spel. Men resultatet var långt, långt ifrån strålande. Faktum var att EA Sports UFC var sämre än Yuke's robotliknande strykfester och sämre än det flera år gamla EA Sports MMA. Boxningen var livlöst supertrist, brottningen likaså och väl på mattan var minispelet som styrde över spelets submissions klart överskattat. Till råga på allt släpptes det dessutom i ofärdigt skick, sprängfyllt med irriterande buggar.

Årets besvikelse 2014

(2) Driveclub
Evolution Studios / Sony / Läs recensionen
Motorstorm (1) var och förblir ett av de mest underhållande racingspelen till Playstation 3. När studion bakom utannonserade att de var på god väg att utmana såväl Forza Horizon som Need for Speed med sitt kommande, überambitiösa racingspel till PS4, sköt förväntningarna i höjden. Ett traditionellt upplägg skulle mixas med ett nytänkande fokus på icke-traditionell team-baserad onlineracing och av förhandstesterna att döma kändes Driveclub riktigt, riktigt bra. När det väl släpptes var det dock en soppa av missade möjligheter och trasiga spellägen och i slutändan står det sig som årets näst största besvikelse för vår del.

Detta är en annons:
Årets besvikelse 2014

(1) The Elder Scrolls Online
Zenimax Online Studios / Bethesda / Läs recensionen
En Elder Scrolls-värld att utforska tillsammans med andra spelare!? På förhand lät det nästan för bra för att vara sant - vilket det också visade sig vara... Istället för ett öppet och levande Tamriel, fick vi en drös döda städer där inte ens mötet med andra spelare kunde rädda The Elder Scrolls Online från att kännas märkligt zombifierat. Spelet var dessutom en rejäl buggfest och halvt ospelbart vid lanseringen, vilket inte direkt talade för den månadskostnad som The Elder Scrolls Online ska livnära sig på. Att fastna mitt i ett uppdrag och tvingas ladda om den senaste sparfilen, hörde till normen snarare än till ovanligheterna. Men det var inte enbart de många buggarna som fick The Elder Scrolls Online att kamma hem guldpokalen i denna o-charmiga kategori. Att vara instängd i relativt små delar av världen (i jämförelse med sedvanliga Elder Scrolls-titlar) tills man når en tillräckligt hög level för att få lov att traska vidare till ett nytt område, gör att Zenimax onlinerollspel i grunden knappt påminner om Bethesdas friare förlaga överhuvudtaget. Sju års utvecklingstid borde ha gett ett bättre och mer värdigt resultat än den halvtrasigt menlösa produkt som är The Elder Scrolls Online.

Nästa kategori publiceras under morgondagen.

Årets teknik 2014
Årets design 2014
Årets besvikelse 2014



Loading next content