Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Spel som konst

Gamereactors art director har valt ut ett gäng favoritscreenshots från diverse spel...


Att det finns gott om miljöer och scener ur Crysis 2 som fortfarande är sådär äckligt ultrasnygga råder det naturligtvis inga tvivel om. Denna bild är underbar och väcker min spellust på en sekund.
Rage var bra men inte briljant. Det hade dock några av de läckraste postapokalyptiska miljöerna i ett spel någonsin.
Att den söndertrasade elegansen i 'art deco'-staden Rapture (Bioshock) var makalöst välgjord vet alla som besökt den.
Need for Speed-serien har under åren erbjudit läcker grafik och vansinnigt coola miljöer med grym variation. Den här bilden från Hot Pursuit är enastående.
Project Cars har sett oförskämt snyggt ut sedan över ett år tillbaka och mängden otroliga bilder som diverse fans tagit/laddat upp är förbluffande. Denna, specifikt, får mig att vilja slänga mig ned i förarstolen.
Rocksteadys Batman-spel är tjusiga både ur ett estetiskt och tekniskt perspektiv. Den här bilden är en av mina favoriter, of all time.
Mer Need for Speed i en bild som har fart, formtempo, färgkontrast, klockren disposition och urtjusigt ljus.
Läcker design är bara förnamnet. Den här bilden gör mig enastående sugen på kommande Arkham Knight.
Mirror's Edge var frustrerande drygt rent spelmekaniskt, enligt mig, men miljödesignen står sig som något av det absolut bästa jag sett. Här går det att hitta tusentals otroliga skärmbilder.
Att formge en spelvärld som idag både innehåller personlighet, fokus och inte liknar något annat spel är såklart en snudd på omänsklig utmaning. Dice lyckades dock med denna bedrift.
Det finns så många fantastiska rum i Mirror's Edge att jag skulle kunna fylla en artikel av den här typen enbart med bilder från Dice stilbildande parkour-spel.
Hot Pursuit, igen. Dice hjälpte Criterion med miljöer och design vilket innebar ett av de snyggaste racingspelen någonsin. Den här vägen är min absoluta favorit.
Deus Ex: Human Revolution. Eidos Montreal ville skapa en spelvärld där elegans, guld och svart utgjorde grundstommen i det estetiska och de blandade vinkelräta, sofistikerade framtidsformer med sfärisk grundform. Slutresultatet är en av de vackraste spelvärldarna som skapats och den här bilden gör mig rysligt sugen på att återvända.
Många av dessa bilder är lånade från screenshot-siten Dead End Thrills medan andra plockats direkt från Tumblr eller från min hårddisk.
Need for Speed, igen. Bilden drar mig som tittare in i en spelvärld som jag vill utforska, som jag vill leva i. Den mörkgula dimman ligger som en filt över staden och kompositionen är fenomenal.
Mer från Need for Speed, denna tagen med diverse "fusk"-verktyg för att plocka bort HUD samt hitta den där helikopter-kameravinkeln.
Det finns mängder av omgivningar i Bioshock-spelen som ser ut som ursnygga tavlor.
I Portal 2 blandade Valves grafiker högteknologisk framtid med prunkande vegetation, en bild av hur det ser ut när tekniken tar över naturen som sedan slår tillbaka. Bildspråket här är sanslöst bra och mixen mellan den artificiella turkosfärgen och den naturliga grönskan gör den till en klar favorit.
Att ett hårt moddat Skyrim erbjuder några av de tjusigaste spelmiljöerna som någonsin producerats råder det väl ändå inga egentliga tvivel om, eller?
Fallout 3 var buggigt och fult när jag spelade det men med diverse moddar och med rätt gamers bakom spakarna kan det se helt otroligt ut.
Mer Crysis. Ett spel som enligt mig alltid varit lika imponerande rent tekniskt som estetiskt, något som Crytek i princip aldrig fått något slags beröm för.
Need for Speed, igen. Om de senaste spelen hade varit hälften så bra som dessa screenshots hade jag varit beroende för länge sedan.
Batman: Arkham City står sig som ett av mina favoritspel, genom alla tider, när det gäller design som lirar perfekt ihop med spemekaniken.
Doom 3 var mörkt och instängt, enformigt och... Alldeles, alldeles underbart med en hel hög oförglömligt tjusiga miljöer, proppade med perfekt symmetri och underbart ljus.
Skyrim, igen. Mest troligt den snyggaste spelbilden som någonsin tagits.
Dark Souls är proppat med mumsiga miljöer och av alla bilder som existerar från spelet är detta min favorit. Den är ikonisk, snygg och samtidigt spännande. Den sammanfattar dessutom hela spelet i en enda screenshot.
Battlefield 3. Svenska Dice är som sagt en av världens bästa studios när det kommer till atmosfäriska, levande miljöer.
Mer från Skyrim. Denna är snudd-på lika otroligt bra som de tidigare bilderna från Bethesdas episka rollspel.
Den bästa bilden från Gears of War 3 som jag sett. Siluetterna med ryggtavlan på Marcus är så typiska för spelserien och spindelmonstret och hur det tornar upp sig över de spelbara karaktärerna är riktigt läckert utformat. En bild som säger mer om ett spel än vad många trailers lyckas med.