Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
WRC (2010)

Rallysnack med WRC-teamet

Gamereactor har fått en pratstund med Fabio Paglianti, game director hos Black Bean Games som tillsammans med Milestone Interactive kommer att släppa det nya, officiella WRC-spelet i höst

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Milestone, utvecklarna bakom Superstars V8 Racing, Racing Evoluzione och Evolution GT arbetar för fullt med färdigställningen av WRC 2010 och Gamereactors tyska redaktion tog en tripp till Milano för att testspela den grusbaserade härligheten.

Gamereactor: I nya WRC-spelet är det såklart realismen som står i fokus, det är en simulation ni utvecklar men hur tilltalar detta den breda massan av spelköpare, är inte WRC lite väl nischat?

- Det tycker jag faktiskt inte. Vi har visserligen skapat en fysikmotor som tillåter simulering av bilarnas grepp och hur de reagerar på de olika underlagen, men vi har hela tiden arbetat för att lägga in en mängd olika hjälpmedel för de som vill ha en lite enklare upplevelse. Till exempel så finns det en stabilitets-assistans som hjälper dig att få ett kontrollerat ställ genom kurvorna. När du spelar med en ratt får man såklart en mer realistisk känsla och man kan även höra på ljudet från de olika däcken när greppet börjar försvinna på något av hjulen, och agera därefter.

Hur som helst har vi sett till att hela tiden utveckla vårt spel med hjälpmedel som en viktig del, vi vill att alla ska bli en rallyförare. För att köra en rallybil krävs det en helt annan körstil än vad man är van vid från en normal bil. Vi har även till exempel en broms-assistans som hjälper dig att bromsa, med den lär du dig själv var du ska bromsa och du kan ställa in den på flera olika nivåer, eller stänga av den helt och hållet. Det är du som spelare som väljer själv din egna personliga körstil.

WRC (2010)
Game Director Fabio Paglianti (Black Bean Games).

Kan man välja mellan alla bilar direkt från början?

- Från början så finns allt upplåst redan, alla bilar, alla team, alla spellägen. Men om du väljer att spela i karriärläget måste du låsa upp bättre bilar hela tiden. I karriärläget börjar du på lokalnivå och jobbar du upp genom framgångarna.

Hur långt borta är ni från färdig produkt?

- Vi är nästan färdiga, ungefär 90% av WRC är klart. Vi arbetar just nu på att få bort en del buggar längs banorna, buskar som står i vägen, träd som inte laddar ordentligt, byggnader som inte är tillräckligt realistiska. Vi håller på med finputsningen, det är vårt fokus just nu. Vi håller även på att lägga in mer publik och fler animerade föremål.

WRC (2010)WRC (2010)

Efter att ha spelat alla möjliga ratt-tillval för PC, Playstation 3 och Xbox 360 har jag upptäckt att de beter sig rätt olika. Beror på det på de olika rattarnas egenskaper och karaktär?

- Vi har utvecklat ett system där du själv ställer in din egna ratt. I inställningsmenyn finns det en gäng inställningar där du kan ställa in just din ratt. Det handlar inte om att bara ställa om de olika knapparna utan du kan även ställa in den döda zonen för ratten och pedalerna. Det fungerar alldeles utmärkt med alla rattar, men självklart finns det vissa rattar som fungerar bättre än andra. Sedan finns det vissa modeller, såsom Fanatec-ratten till Xbox 360 som inte tillåter att spelet ställer in force feedback då detta kontrolleras i en egen meny på själva ratten. Men rent generellt har vi många alternativ och inställningar för att ställa in rattarna ordentligt. Vi stödjer ungefär 40 rattar för att plattformar, vi täcker den marknaden ganska väl.

WRC (2010)

Kommer ni att ha stöd för dynamiska vädereffekter?

- Nej, det här året har vi förutbestämt väder. Vi beslutade att vi tog de olika platserna och gav dem det väder som brukar råda när rally går av av stapeln, så det går inte att ändra. Varje plats har en unik ljussättning och unikt väder. Sträckorna ser väldigt lika ut de riktiga sträckorna i rally-VM vad gäller gräs, träd, buskar, landmärken, hur landskapet i sig ser ut och själva miljön. Vi har önskat återskapa ett område och dess utseende såsom rallyförare upplever det när de kör själva rallyt.

Hur kommer det sig att det tyska rally inte alls ser speciellt tyskt ut, utan det ser snarare ut att vara baserat i Italien?

- Just det området i Tyskland är väldigt, väldigt konstigt. Området i sig är det enda tyska område jag känner till där det förekommer vinproduktion, sedan övergår det i en gammal nedlagd militärbas och sedan in i en stadskärna som ligger väldigt nära. I staden Trier har vi alltså tre helt unika områden i ett och samma rally, vilket är väldigt ovanligt i sig, men det är stora liknelser mellan spelet och den verkliga platsen. Vi har bland annat inkluderat Porta Nigra-monumentet.

WRC (2010)

Har ni någon inom företaget som själv har någon erfarenhet av att köra rally?

- Absolut, vår programmerare Irvin Zonca har varit rallyförare och var en tid även kartläsare åt en av hans kompisar. Dessutom har vi själva fått följa med proffsförare som har lärt oss hur allt fungerar. Att använda handbromsen, styra mot sladden, allt under extrema hastigheter.

WRC (2010)WRC (2010)

Ligger fokus för utvecklingen på PC eller konsoler, med tanke på att de tidigare WRC-spelen var till konsol?

- Det är ingen fokus på något av formaten, vi vill ha en rallyupplevelse som är precis lika bra, på alla plattformar. Ratt-stödet kommer antagligen att uppskattas mest av PC-spelare på grund av sin komplexitet, då de ofta är mer vana vid att ändra på inställningar. Men en konsolspelare kan göra exakt samma inställningar.

Om man kollar på Codemasters F1 2010 så väver de in lite mer rollspelselement i sitt spel, är det något ni har tänkt på?

- Ja, vi gjorde faktiskt det i början och vi hade även en bakåtspolningfunktion som finns i Forza Motorsport 3, Dirt 2 och Race Driver: Grid. Men det första spelet vi släppte ville vi fokusera på realismen och vi kommer kanske att lägga till de funktionerna i något annat spel. Vi vill ge en komplett, realistisk och lättillgänglig rallyupplevelse åt spelarna, det är fokus för i år. Till nästa års säsong kan vi komma att lägga in sådana funktioner.

WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)

Har ni funderat på att använda er av 3D-teknik?

- Vi har börjat att titta på det, men det är än så länge en ny funktion när det gäller spelbranschen, eventuellt att vi har med 3D-stöd nästa år.

Vad gäller licensen, Gran Turismo 5 kommer även det att innehålla WRC-licensen, vad säger ni om det?

- Deras innehåll är gammalt och begränsat till vad som fanns fram till för tre år sedan. De har dessutom en annorlunda rallyupplevelse och hela spelbarheten i Gran Turismo är väldigt annorlunda. Känslan man får i Gran Turismo 5 är inte en genuin rallykänsla. Vi har den officiella licensen med alla nuvarande bilar, förare, platser, men viktigast av allt är att WRC levererar en genuin rallyupplevelse.

WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

WRC (2010)Score

WRC (2010)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Han kör en Evolution IX, han har kört nollbil i Jämtlandsrallyt (och krockade då med ett träd) och älskar racingspel. Han heter Petter och har äntligen satt betyg på WRC 2010...



Loading next content