Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
World of Warcraft: Cataclysm

Vi utforskar Cataclysm - de nya zonerna

För att ta sig från nivå 80 till 85 i Blizzards nya expansion kommer du att få besöka sex nya zoner. Mikael har utforskat de första tre och berättar vad du har att vänta dig när Cataclysm släpps

Eftersom hela världen i World of Warcraft har förändrats i Cataclysm finns det tonvis med saker att göra för nya spelare (och gamla också för den delen), och från första början kopplas allt ihop. Redan i Darkshore som nybliven nattalv, draenei eller worgen (som allihop har vägarna förbi där) kommer du att få följa med Malfurion som i slutet av zonen inser att han har fokuserat för mycket tid på hotet där och lämnat Mount Hyjal åt sitt öde. Där skiljs ni åt, för att sedan träffas igen långt senare när du har nått nivå 80 och är på väg dit själv. Och som goblin får man träffa Thrall, som är på väg ut till Maelstrom mitt i havet för att försöka reparera den skada som Deathwing orsakade världsalltet, vilket du också kommer att få hjälpa till med på nivå 82.

World of Warcraft: Cataclysm
Malfurion Stormrage har återvänt från sina äventyr i Emerald Dream och leder försvaret av Mount Hyjal.

Så för alla de som redan är 80 och står och stampar i väntan på att få äventyra vidare, och för alla som tänker börja om från början och få lite mer bakgrundshistoria till vad som komma skall, här är en liten titt på vad som kommer att möta dig i spelets tre nya zoner: Mount Hyjal, Vashj'ir och Deepholm. Ytterligare tre zoner är på väg innan spelet släpps men kommer att avhandlas i en senare artikel.

Mount Hyjal minns vi redan från Warcraft III. Där finns världsträdet Nordrassil, som demonen Archimonde försökte förstöra för att på så sätt krossa hela Azeroth. För de som missade Warcraft III fick vi också en repris i form av tillbakablicken via Caverns of Time. Men det var många år sedan nu. Nu är Nordrassil återställt, men under sitt största hot någonsin. Deathwing har bestämt sig för att försöka slutföra det som Archimonde påbörjade och med sig har han Ragnaros, även han återställd efter flera års återhämtning i sin hemvärld Firelands.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Nattalvernas hårdhänta fångvaktare har fullt upp med Fandral Staghelm, som visat sig vara en förrädare.

Mount Hyjal börjar längst upp, under Nordrassils rötter. Hela zonen är indelad i faser, som Icecrown, vilket gör att du följer en linjär berättelse längs bergssluttningen, och när du har avslutat en del förändras zonen för att reflektera dina framgångar. Vi får assistera Malfurion, drakaspekten Ysera och ett flertal mindre gudomligheter för att återställa Hyjal, på vägen ner mot det nybyggda Sulfuron Keep där Ragnaros kommer att bjuda på en returmatch. På vägen får vi flera möjligheter att hälsa på i Firelands och bland annat spela en Warcraft-version av det klassiska spelet Joust.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Minnena (och mardrömmarna) från Molten Core återupplivas när vi får hälsa på hemma hos Ragnaros.

Hyjal är en vidsträckt zon med enorma vertikala skillnader, där ett flygande riddjur är fullständigt nödvändigt, även om det i teorin går att ta sig ner samma väg som vi en gång kämpade oss uppför, i Caverns of Time. Rent grafiskt är Hyjal den mest ordinära zonen i Cataclysm, med stora inslag av klassiska nattalvsruiner och liknande. Det är främst Sulfuron Keep som står ut som nytt och fräscht. Men det finns många roliga spelmässiga inslag och nya, spännande karaktärer att träffa.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Twilight's Hammer är den återkommande fienden i Cataclysm. Som Deathwings följeslagare ligger de bakom massvis av elakheter.

Efter att ha lekt brandkår på Mount Hyjal är Vashj'ir en skön avkoppling. Faktum är att båda zonerna kan startas direkt från nivå 80 så att alla spelare inte behöver fara till samma ställe, men personligen åkte jag dit efteråt. Efter kataklysmen har en ny ö dykt upp utanför Stormwinds kust, och det strategiska läget är förstås uppenbart. Både alliansen och horden skickar därför skepp för att försöka befästa ön snarast. Men på vägen drabbas de av ett angrepp. Enorma tentakler, som hämtade ur Pirates of the Caribbean, sliter dig från skeppet och slänger dig i havet, där det kryllar av nagas.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Från ytan är Vashj'ir en ganska tom zon med enstaka rev och kapsejsade skepp. Men dyk ner och du hittar en av spelets största zoner.

Slut på berättelsen? Knappast. En grupp shamaner befriar dig och ger dig möjlighet att dels andas under vattnet och också röra dig lika snabbt som på land. Från den första tillfälliga basen under ett upp-och-nervänt skepp kommer sedan handlingen att ta dig från plats till plats, hela tiden i kamp mot nagas. Du kommer att få fånga och tämja en egen sjöhäst att rida på (efter en del missöden med andra riddjur som inte fungerar så bra) och hjälpa ditt folk att få en fast bas att utgå ifrån.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Nagas fyller en stor roll i Cataclysm och har dessutom fått sig nya modeller som är aningen mer detaljerade än förut. Hur vore det om även de spelbara raserna fick det?

Längs vägen uppdagas det varför det är så packat med nagas. I området finns den sjunkna staden Vashj'ir, en gång den plats där Lady Vashj regerade. Via en serie uppdrag där du får spela som en naga via tillbakablickar växer berättelsen och fler konspirationer dyker upp. Flera andra varelser som introducerades i Wrath of the Lich King är inblandade och i slutändan har nagas stora planer för självaste vattenguden Neptulon.

World of Warcraft: Cataclysm
Murlocs djuphavssläktingar kommer du att få stifta bekantskap med. Lika jobbiga som sina kusiner.

Vashj'ir känns betydligt fräschare än Hyjal. Praktiskt taget allt är helt nytt. Det kryllar av undervattensvarelser, både såna som ska dö och sånt som bara livar upp stämningen. De två enorma varelserna som du kan klättra runt och äventyra inuti är minst sagt maffiga. Här finns också ett flertal supermäktiga bossar som patrullerar runt, likt Fel Reavers i Hellfire Peninsula, för att se till att du inte kan känna dig riktigt trygg någonstans.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Den bepansrade sjöhästen är i nuläget unik för Vashj'ir, men chansen finns att vi kommer att få använda dem även i andra vattenområden.

När du är klar med de här två zonerna är du garanterat på nivå 82. Då är det dags att se vad Thrall har gjort på sistone. Du teleporteras till Maelstrom, den plats där den ursprungliga kataklysmen skedde, när världen delades i två kontinenter. Den svaga punkten utnyttjade Deathwing när han skulle ta sig in i Azeroth igen, och nu är platsen instabilare är någonsin. Du får åka ner i själva malströmmen, vilket tar dig till Deepholm, jordelementarernas hem.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Temple of Earth är en del av världspelaren, som är i stort behov av renovering.

Där är problemet uppenbart. Här vilade Deathwing under många år, och återuppbyggdes och bepansrades. När han väl hade hämtat sig och slog sig ut, rev han ner världspelaren som håller upp Azeroth och dess magiska krafter. Om inte den återställs kommer hela världen att kollapsa. Bara att sätta igång alltså. Problemet blir aningen mer komplext då hans underhuggare i zonen har stulit delarna av pelaren och håller dem gömda på olika ställen. Tillsammans med shamanerna som försöker reparera pelaren och Therazane, jordgudinnan, kommer du att få jobba länge med det här.

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
I Deepholm är alla fiender sten- eller kristalbaserade, även gamla bekanta som drakar.

Deepholm är en enda stor grotta med ett tak mot världsalltet, där många av pelarna befinner sig i en långsam splittring. Lite påminner det om Burning Crusade och dess zoner. Shamaner kommer verkligen att få känna sig som hemma här, då deras kompanjorer är de som styr och ställer. De båda luftskeppen som tidigare ledde anfallet mot Icecrown, The Skybreaker och Orgrim's Hammer, har omplacerats hit för att assistera men saker går inte riktigt som det var tänkt...

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm
Och du som trodde att du kunde vara trygg ombord på Skybreaker...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

World of Warcraft: CataclysmScore

World of Warcraft: Cataclysm

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Blizzard bränner ner sin värld för att bygga upp den igen, bättre än någonsin. Mikael Sundberg har ringt ut det gamla och ringt in det nya, och haft väldigt kul på vägen...

Blizzard registrerar The Dark Below

Blizzard registrerar The Dark Below

NYHET. Skrivet av Mathias Holmberg

Sidan MMO-Champion rapporterar att Blizzard registrerat ett nytt varumärkte: The Dark Below. Det ryktas att det handlar om en expansion till antingen World of Warcraft...



Loading next content