Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Shenmue 3

Älskade Shenmue

Shenmue 3 är på väg att bli verklighet efter 14 långa år av ovisshet. Fredrik Säfström berättar varför detta är så viktigt och om sin kärlek för detta kampsportsäventyr...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

När Yu Suzuki klev upp på Sonys E3-konferens tidigare i år och presenterade Shenmue 3 var det för många bokstavligt talat en dröm som gick i uppfyllelse. Även för undertecknad som än idag har svårt för att förstå att Shenmue 3 har blivit till verklighet och att vi efter 14 år av obehaglig misär äntligen får en fortsättning på Ryo Hazukis underbara resa. Jag skrek högt av ren lycka samtidigt som jag fällde stora glädjetårar, och några ögonblick senare hade jag slängt in 220 dollar i Kickstarter-projektet.

De som verkligen ska ha en stor eloge är såklart de entusiastiska Shenmue-fansen som aldrig gett upp hoppet och som är en stor bidragande orsak till att den tredje delen äntligen har förts till liv. Seriens fader, Yu Suzuki, har tidigare förklarat att Shenmue 3 aldrig skulle blivit verklighet om inte fansen visat sitt enorma intresse för en fortsättning på sagan. I 14 år har fansen försökt övertala honom att avsluta Ryo Hazukis äventyr. Något som Suzuki själv har önskat men aldrig haft några resurser till för att kunna förverkliga fansens drömmar.

Shenmue 3 finansierades som bekant via Kickstarter. Två miljoner dollar efterfrågades och det tog bara någon enstaka timme innan målet var uppnått. Spelet slog alla möjliga rekord när det först och främst blev det Kickstarter-projekt som på kortast möjliga tid nådde en miljon dollar, för att sedan slå ytterligare ett rekord när det blev det mest finansierade TV-spelet någonsin via denna finansieringsmodell. På en månad drog spelet in dryga 6,33 miljoner dollar och det är naturligtvis helt klart imponerande.

Shenmue 3
Shenmue 3 är i ett mycket tidigt skede av utvecklingen och vi kan förvänta oss betydligt vassare grafik än såhär.

Personligen står sig Shenmue-serien som den överlägset bästa spelserie jag någonsin fått chansen att uppleva. Hade jag spelat serien för första gången idag hade jag med all sannolikhet aldrig uppskattat Shenmue på samma sätt som jag gör idag. Det har hänt så otroligt mycket i spelvärlden sedan spelets japanska release 1999. Suzuki och company skakade om en hel spelvärld med ett äventyr som låg långt före sin tid och var unikt på alla sätt och vis. Kort och gott är serien ett riktigt mästerverk och det är ingen slump att spelet finns med på många topplistor över det bästa TV-spelet som någonsin släppts - inklusive Gamereactors.

Men det var inte långt borta att vi istället fick ett annat spel än det som i slutändan skulle bli Shenmue. Efter Suzukis framgångsrika arkadspel, såsom Out Run, Hang-On och Virtua Fighter ville han skapa en betydligt större spelupplevelse. Han började genast skissa på ett filmiskt rollspel som skulle utspela sig i Virtua Fighter-världen, inklusive röstskådespeleri (på den tiden fortfarande ovanligt, och i denna omfattning i princip unikt) samt ett genomarbetat stridssystem, och planerna var att det skulle släppas till Sega Saturn. Arbetsnamnet var Guppy (huh!?). Eftersom utvecklingen tog betydligt längre tid än beräknat (fem år) valde Suzuki och hans team att istället flytta utvecklingen till den kommande spelkonsolen Sega Dreamcast. Efter en tids betänketid valde de helt att slopa sina idéer om ett spel i Virtua Fighter-universumet (tack och lov) och spelet fick så småningom det annorlunda, men ack så häftiga namnet Shenmue.

Shenmue 3
En uppsjö av Quick Time Event-moment förekommer i serien och i Shenmue känns det faktiskt tillfredsställande gentemot hur de används i dagens TV-spel.

Shenmue var inget billigt spel att utveckla. Sega var minst sagt överambitiösa och kostade på spelet över 70 miljoner dollar och med den summan står sig Ryo Hazukis första äventyr än idag som ett av de dyraste spelprojekten genom tiderna. Shenmue 2 utvecklades parallellt med det första spelet och var betydligt billigare att utveckla trots att spelvärlden rent storleksmässigt var tre gånger större än föregångaren och precis samma typ av spelmekanik användes med några fåtal justeringar.

Spelkonsolen Sega Dreamcast floppade rejält med bara 10,6 miljoner sålda enheter och det ses som en av anledningarna till att Shenmue bara sålde i blygsamma 1,2 miljoner exemplar. Och med tanke på den enorma produktionskostnaden hade det krävts betydligt högre siffror än så för att spelet skulle gå med vinst, och faktum var att Shenmue blev ett av spelhistoriens större kommersiella misslyckanden. Trots den nedriga försäljningen blev Shenmue ett av de mest sålda spelen till Sega Dreamcast, och förutom det kom bara fem andra titlar upp i en siffra på över en miljon sålda exemplar.

Shenmue var minst sagt ett magiskt äventyr som jag inte kommer att glömma i första taget. Bara några dagar efter spelets europeiska release fick jag bekanta mig med spelet för allra första gången. Jag hade varken läst eller hört ett knyst om Shenmue tidigare, därför var mina förväntningar också otroligt låga. Jag visste inte ens vad det var för slags spel jag hade stoppat i CD-läsaren. Det tog inte alls många minuter innan Shenmue lyckades fängsla mig och timmarna for iväg illa kvickt. Som jag var inne på tidigare låg Shenmue långt före sin tid med sin enorma spelvärld i sällan skådat slag och med massor av val och möjligheter. Många bedömde Shenmue som det ursprungliga "open-world"-spelet innan många andra spelutvecklare kort därefter stal grundidén till sina spel.

Grafiken samt soundtracket var briljant och den realism och ambition som Suzuki hade byggt upp var enastående. Varenda liten detalj var noggrant genomtänkt och ta dig bara tid att spana in de väldetaljerade skuggorna under nattetid och du kommer att förstå vilket grundligt arbete Suzuki lade ner på spelet. Shenmue lyckades minst sagt skaka om en hel spelvärld, och inte nog med det så överträffade han det mesta annat som fanns ute vid det tillfället i kategorin story och berättande, vilka enligt många ses som en av den bästa i ett TV-spel någonsin.

Shenmue 3
Datum och klockslag är en viktig del i Shenmue-serien som också kan vara väldigt frustrerande emellanåt.

Storyn bygger på att spelets huvudkaraktär, Ryo Hazuki, blir vittne till mordet på sin far. Mördaren är den kinesiska mannen Lan Di och anledningen till mordet tycks vara att Di är på jakt efter två stycken mycket speciella speglar som kommer att spela en stor roll i handlingen. Ryo beslutar sig för hämnd och tar genast upp jaken på sin fars mördare och i samband med det börjar också spelet. Vi har ännu inte fått något svar på varför dessa speglar är så otroligt viktiga, men enligt några fåtal rykten i spelet sägs det att de ska befria ett monster som ska förgöra hela världen. Själv är jag mycket tveksam till detta och har en uppfattning av att Lan Di är ute efter speglarna av en helt annan anledning. Det vi åtminstone vet är att det är livsviktigt för Ryo att hindra Lan Di från att lägga beslag på speglarna.

Trots seriens skyhöga betyg var det långsamma tempot en av grejerna som kritikerna bedömde som negativt. Shenmue handlar mycket om att fråga sig fram hos människor för att komma ett steg närmare Lan Di med kompanjoner. Spelvärlden innehåller mycket frihet med varierande vädereffekter och vill man komma bort från huvudstoryn för en kort stund går det utmärkt att när som helst besöka arkadhallar, tävla i våldsamma gatuslagsmål eller besöka olika krogar runt om i staden. Det går också bra att söka jobb lite här och var och ibland är det till och med obligatoriskt för att komma vidare i äventyret.

Shenmue 3
Shenmue handlar om att fråga sig fram hos människor för att få den informationen man behöver för att ta sig ett steg närmare psykfallet Lan Di.

Om man gillar mycket action är Shenmue förmodligen inget spel för dig. Det största fokuset ligger i att utforska staden efter ledtrådar. Den minoritet av de gånger jag tvingas in i stenhårda slagsmål gör jag det via ett fightingsystem som direkt för tankarna till Virtua Fighter-serien. Dessutom kryllar Shenmue-serien av Quick Time Events-moment och varje gång ett sådant tillfälle infinner sig måste jag med snabba reflexer trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle. Idag skulle detta vara ett frustrerande spelmoment, men under tidigt 2000-tal var det ett unikt och tillfredsställande tillvägagångssätt som jag inte kunde annat än att älska. På det området var Shenmue riktigt banbrytande och ett exempel på några moderna speltitlar som tagit sin inspiration från Shenmue-serien är Resident Evil 4, God of War, Tomb Raider: Legend, Heavenly Sword och The Order: 1886.

Tid och klockslag är också en stor del av det som drar ner tempot i serien. Ibland tvingas du vänta på spelklockan en längre stund och det är sådana här gånger jag kan bli riktigt frustrerad när jag bara vill komma vidare i storyn. Visserligen finns det mycket att göra medans man väntar (som att gå till en arkadhall och lira Outrun, till exempel), men jag hade hellre önskat att det åtminstone fanns ett sätt att vrida fram klockan på. Dessutom vill jag bara spy galla över det genomusla röstskådespelet med bland annat Corey Marshall i huvudrollen. Det engelska talet är bedrövligt och ofta låter det som om röstskådespelarna läser direkt ur manus utan minsta känsla för vad som händer på skärmen. Dessvärre är det engelska talet ofrånkomligt i Sega Dreamcast-versionen. Däremot gick det bra att välja japanskt tal (som låter betydligt bättre) i Shenmue 2 till Xbox.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Som du vid det här laget redan vet finns det inget riktigt slut i något av Shenmue-spelen. Shenmue 2 tar vid där det första slutade och det nyligen utannonserade Shenmue 3 tar vid där del två tog slut. En spännande fortsättning väntar alltså och det ska bli mycket intressant att se om Suzuki överhuvudtaget kan uppnå samma sagolika kvalité som föregångarna. Trots att jag älskar Shenmue-serien av hela mitt hjärta vill jag inte bygga allt för stora förhoppningar med tanke på den lilla budgeten Suzuki har att jobba med. Rent produktionsmässigt känns Shenmue 3 på förhand som ett rejält budgetspel om vi jämför med både Shenmue och Shenmue 2. Men det viktigaste är att vi vet att Shenmue-serien återigen har fått liv och att vi inom ett par år får fortsätta Ryo Hazukis sökande genom den asiatiska kontinenten efter hämnd på Lan Di .