Svenska
Gamereactor
artiklar

Framtidens spelkonsoler

Hur kommer nästa generations konsoler egentligen att se ut? Jonas Mäki har tagit en titt i kristallkulan för att försöka besvara vad vi kan vänta oss från Playstation 4, Wii 2 och Xbox 720...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det ramlade ner ett intressant brev i vår brevlåda. En läsare bad oss spekulera lite om vad som ska finnas i nästa generations konsoler. Då förmodar jag att personen framför allt syftar på Microsoft och Sony eftersom Nintendo är direkt omöjliga att förutse nuförtiden. Visste jag vad de hade för sig skulle ingen förmodligen tro mig ändå, men där har idéer mer betydelse än prestanda.

Men oavsett sådant så ska väl Nintendo så småningom uppdatera, de med. Och enligt de flesta bedömare så blir det förr, snarare än senare. Då kommer man såklart inte släppa en konsol med lägre prestanda än stenåldersburkarna Playstation 3 (fem år gammal, i höst kommer en portabel enhet som matchar den prestandamässigt) och Xbox 360 (lär förmodligen spöas av Iphone 5 senare i år). Jag tror vi kan räkna med att Nintendo släpper en konsol som är åtminstone 2-3 gånger bättre än HD-pensionärerna, det kan man göra utan vidare och ändå bibehålla ett lågt pris.

Men vad ska Microsoft och Sony göra då? Redan nu bromsar deras åldrade hårdvara upp spelen även till PC. Crysis 2 är optimerat för Xbox 360 och stödjer inte DirectX 11 som istället ska patchas in senare. Och vi har träffat otaliga utvecklare av kommande svinsnygga spel som säger samma sak: "Xbox 360 is our core plattform".

Framtidens spelkonsoler
Crysis 2 är så snyggt att man kräks, men hade kunnat vara ändå mycket snyggare. Det stödjer nämligen inte DirectX 11 utan bara 9, vilket händelsevis är vad Xbox 360 använder. Att tro att Xbox 360-versionen därmed handikappat PC ligger nära till hands.
Detta är en annons:

Att de bromsat upp marknaden som de gjort innebär alltså att inte heller att PC-marknaden har utvecklats som den brukade göra, där 3D-kort blev gamla innan man hunnit skruva in dem i sin dator. Därmed tror jag inte att det är en bra måttstock att titta på exempelvis Playstation 2 och Xbox och deras respektive uppföljare för att få en bra bild av framtiden.

Playstation 3 anses vara runt 30 gånger bättre än sin föregångare, och det är någonstans där jag tror vi kommer att hamna med uppföljaren, trots att det lär ha gått mellan 8-10 år mellan Playstation 3 och 4, mot sex år mellan 2 och 3. Grafikkortet i Xbox 360 är lite bättre än det i Playstation 3, och jag tror att det kan bli ett liknande scenario även nästa gång.

Microsoft kommer från PC-världen och vill underlätta konverteringar formaten emellan, medan Sony istället av tradition satsat allt krut på en kraftfull huvudprocessor (Emotion Engine och Cell), där Microsoft istället använt relativt billiga "off the shelf"-komponenter.

Sony har dock tagit mycket stryk denna generation just för att deras format skiljer sig från PC och Xbox 360. Utvecklarna tar sig inte tiden och resurserna att optimera till Playstation 3, vars multiformatsversioner med mycket få undantag blivit lidande. Det här vill Sony såklart undvika. Frågan är bara hur. Gör man en DirectX-konsol själva, en Xstation (nej, det kommer den såklart inte heta) kommer skillnaderna mellan formaten, som redan idag känns kusligt utbytbara spelmässigt, bli ännu mindre nästa generation.

Detta är en annons:
Framtidens spelkonsoler
Redan när Playstation 2 visades upp var huvudnumret Emotion Engine, processorn som var så kraftfull att den skulle kunna visa känslor. Nu kan man diskutera om det verkligen var så, men Sonys satsningar på kraftfulla processorer känns igen i alla deras tre konsoler.

Jag har inget bra bud (att på detaljnivå sia 3-5 år in i framtiden i världens mest expansiva nöjesbransch är en halv omöjlighet, kanske är våra nästa konsoler mobiler med HDMI-portar?), men räkna med att Sony på något sätt kommer anpassa sin konsol mer efter rådande standarder för att underlätta utveckling. Sämre multiformatsversioner kommer åtminstone till stor del vara ett minne blott för Sony, det är jag övertygad om, åtminstone förutsatt att Playstation 4 och Xbox 720 ligger ungefär lika nära varandra prestandamässigt som våra nuvarande burkar. Om en av dem är radikalt mycket mer kraftfull än den andra förändras givetvis förutsättningarna.

RAM-minnet då? Det har också varit något som Microsoft traditionellt satsat mer på. Xbox 360 har 512 megabyte RAM plus 10 megabyte extra eDRAM-minne på GPU:n. Det här står utvecklarna fritt att använda som de vill, medan Sony valt en annan lösning. De har också 512 megabyte RAM, men fördelat på två lika stora delar knutet till CPU och GPU. Det ger lite mindre flexibilitet och brukar ofta framhållas som en av konsolens flaskhalsar, i synnerhet som Xbox 360 använder allt minne tillsammans.

Men faktum är att det här är lite av Sony-tradition. Playstation hade exempelvis hälften så mycket RAM som Sega Saturn och Playstation 2 hade hälften så mycket videominne som Dreamcast. Totalt hade Playstation 2 36 megabyte RAM (fördelat på 32 respektive 4), medan Xbox hade 64, återigen ett kombinerat minne.

Framtidens spelkonsoler
Dreamcast släpptes redan 1998, hela två år före Playstation 2. Trots det hade Dreamcast dubbelt så mycket videominne som Playstation 2, som hade svårt att hålla jämna steg grafiskt den första tiden. I synnerhet saknades ofta antialias, vilket Dreamcast-spelen nästan alltid hade.

Men Playstation och Playstation 2 var sin respektive generations standard, den konsol alla spel optimerades efter och därför var det aldrig något egentligen problem. Utvecklarna gjorde spelen som Sony önskade, och det är först nu med Playstation 3 man stött på patrull eftersom konsolen idag är den minsta. Dock använder Sony ofta snabbare och dyrare minnen, och Playstation 3 är givetvis inget undantag. Det gör att det ligger nära till hands att tro på en liknande lösning även till Playstation 4.

Men. Mannen som byggde Playstation 1-3, Ken Kutaragi, är som bekant borta nu och istället är det Kaz Hirai som håller i spakarna. Redan innan han tog över sågs han som mer spelintresserad än teknikintresserad. Och med tanke på hur Playstation 3 som sagt inte helt emottagits med öppna armar av tredjepartsutvecklare, kanske man förändrar även denna del och blir lite mer lik standard.

Kanske har vi för övrigt just sett första tecknen på att det är såhär det kan bli eftersom PSP2 nästan unisont hyllas som en absolut dröm att jobba med. Det låter på utvecklarna som de fått den mest magiska pryl man kan tänka sig. Förmodligen ett resultat av just Kaz Hirais inflytande; nu ska det vara lättare att göra spelen, vilket betyder att Sony får närma sig PC-världen lite. Det kommer betyda att man snabbare optimerar hårdvaran, men också att det inte blir riktigt samma grafiska utveckling under generationen eftersom man startar från en högre nivå.

Framtidens spelkonsoler
PSP2, eller NGP som det officiella arbetsnamnet lyder, är så läcker att man bara vill gråta. Det verkar även gälla innanmätet som prisas av utvecklare på ett sätt som saknar motstycke.

Men så vad kan vi räkna med då? Sony har som sagt inte satsat så hårt på just minnet, utan hellre på listiga funktioner, kraftfulla processorer och skräddarsydd hårdvara som inte liknar någon annans, men nu tror jag som sagt att vi kan räkna med att det klivs in i ledet. Jag tror vi kan räkna med mellan 8-10 gånger så mycket minne som i dagens konsoler (kan låta mycket, men jag tror inte att burkarna är ute förrän 2013, och då lär det inte vara så maffigt), alltså 4-5 gigabyte.

Processorn är svår att sia kring, men jag skulle tro att Microsoft återigen köper en processor av IBM, Intel eller AMD, medan Sony möjligtvis kör på med en ny inkarnation av Cell. Grafikkorten i Playstation 3 och Xbox 360 var inte helt "state of the art" ens när konsolerna kom, men ändå dugliga. Även det ger en bra fingervisning om vad vi bör räkna med. Det vill säga ett hyfsat standardmässigt grafikkort för PC år 2012 (förutsatt då att konsolerna kommer 2013).

Sedan kommer Sony naturligtvis köra på med Blu-ray, och sannolikt även Microsoft. Även om man kan misstänka att de båda kommer ha ett alternativ med bara en hårddisk och nedladdningsbara spel. Det blir en billigare, mer driftsäker, tystare och mindre konsol. Hårddiskstorlekarna bör ligga runt terabyten, de lär stödja någon upplösning högre än 1080p (i synnerhet Sonys som vill sälja sådana TV-apparater), de kommer stödja 3D ännu bättre än idag och säljas med Kinect och Move plus en handkontroll.

Framtidens spelkonsolerFramtidens spelkonsolerFramtidens spelkonsolerFramtidens spelkonsoler
På bara två konsoler har Microsoft hunnit med att släppa fyra handkontroller med olika form och funktion. Konsoltillverkarna tjänar bra pengar på att släppa nya då vinstmarginalerna är höga på tillbehör.

Sony ville som bekant göra om Dual Shock redan inför denna generation, men slopade planerna. Det innebär att man har den minst ergonomiska handkontrollen med design från 1993. Men jag tror att både Microsoft och Sony kommer vilja göra om respektive handkontroll på något sätt, om inte annat för att de tjänar en jäkla massa pengar på att få oss att köpa nya. Sony dock mest eftersom de samtidigt lär byta form (även om det fortfarande lär likna en Dual Shock och inte en bananhandkontroll som Kutaragi ursprungligen hade tänkt sig). Återigen tycker jag PSP2 visar att det inte längre handlar om superstilistiska vassa linjer utan lite mer ergonomisk bullighet.

Sony lär även kasta ut sitt snygga menysystem XMB som visat sig vara mer snyggt än användbart. Redan i PSP2 har man andra tankegångar över hur det ska se ut och fungera. Microsoft kommer självfallet också byta. Xbox 360-menysystemet är ett smärre haveri. Visserligen lockar det till shopping, men inte i så hög grad som det borde eftersom det är så rörigt, ologiskt och svårt att hitta allt.

Till sist tror jag att våra nya konsoler kommer likna våra nuvarande väldigt mycket utseendemässigt. Något jag kan tycka är lite trist. Ett tecken på det tycker jag är Nintendo 3DS och PSP2. Visst finns skillnader, men de är inte direkt himlastormande. Nintendo 3DS är trots allt kusligt lik sin föregångare, namnet är snarlikt och även insatta spelare kommer måste se antingen den övre widescreen-skärmen eller de två kamerorna på framsidan för att kunna avgöra vilken enhet de kollar på. PSP2 är som sagt lite mer bullig och mjuk i formerna, men att det är en PSP-enhet är det dock knappast något snack om, även om den nu tycks få ett annat namn.

Framtidens spelkonsoler
Redan till Playstation 3 hade Sony tänkt göra om handkontrollen rejält till något mer ergonomiskt, men protesterna var enorma. Till nästa konsol är dock tiden säkert mogen för något nytt.

Det här kommer spilla över på konsolerna. Man tycker att hårdvarans silhuett är inarbetad och ett starkt varumärke. Nästa konsol lär därför i högre grad än mellan tidigare konsoler likna sin föregångare. Skillnaden mellan Playstation 3 och Xbox 360 och deras respektive slim-enheter tror jag ganska precis motsvarar hur lika Playstation 4 och Xbox 720 kommer vara sina föregångare.

Men nu är det slutspekulerat från min del, förhoppningsvis lyckas jag i alla fall pricka in några rätt. Annars får vi hoppas att någon minnesgod läsare påminner mig om några år när vi har nya konsoler och informerar om hur akterseglad jag faktiskt var den där soliga vårdagen 2011 när jag försökte mig på att tippa hur framtidens konsoler skulle komma att se ut och fungera.



Loading next content