Svenska
Gamereactor
artiklar
Gears of War 3

Gears of War 3 - Horde 2.0

Gamereactor reste till Raleigh, North Carolina, för att besöka Epic Games och titta på vad man kallar för "Horde 2.0" i Gears of War 3

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Fem vänner skådar vi horisontens slut en till synes oändligt stor hord. Den förbered sig för att göra vännernas liv till ett levande helvete, och därefter inleds en brutal kamp mot förödande odds. Det är de fem vännerna mot världen. Konceptet i spelläget Horde är sannerligen simpelt, och var det kanske därför det blev så omåttligt populärt i Gears of War 2? Oavsett anledning så kom populariteten som en överraskning för utvecklarna Epic Games. Det som var tänkt att underhålla en kort stund efter det att eftertexterna rullat förbi, lyckades bli det vi spelare spenderade mest tid med i hela spelet.

Med vad var det som höll oss kvar? Horde var ju underutvecklat på grund av tidsbrist och hade många brister. Epic hade dock underskattat kärnan av upplevelsen: Samspelet mellan lagkamrater. Ett samspel som uppstod trots att det inte fanns några som helst kommunikationsmöjligheter i själva spelläget. Horde fungerade istället som en brygga mellan spelarna och en primitiv men ändå fantastiskt spelglädje. Och det var faktiskt allt som behövdes, för upplevelsen var så kraftfull att ingen tänkte på att Horde egentligen saknade djup och hur mycket bättre det kunde bli.

Det har dock Epic gjort inför Gears of War 3, och det gjorde man klart för oss besökare så fort vi satt oss ner i ett av deras konferensrum. Till en början undrade jag om det verkligen fanns så mycket nytt de kunde visa oss för att göra upp för en tre dagars resa till USA, men det tog inte många minuter i det där konferensrummet innan åtminstone jag var övertygad. Plötsligt hade jag insett att gamla Horde endast varit grunden för ett koncept med enorm potential, och hur det nu växt till något väldigt ambitiöst. Vi snackar inte längre om ett separat spelläge, vi snackar om något som likväl kan vara ett separat spel.

Rod Fergusson, exekutiv producent för Gears of War-serien, inledde sin presentation med att gå igenom vad man ville göra bättre i nya "Horde 2.0". Det viktigaste var att ta spelläget till nästa nivå utan att alienera de som redan spenderat otaliga timmar med det i Gears of War 2. Allt nytt skulle kännas naturligt. I den processen var det essentiellt att titta på hur folk spelade gamla Horde, menade Rod. Ett bra Horde-lag valde en plats på banan som var lätt att kontrollera och försvara. Det blev deras bas, och i basen hade alla en specifik roll. Här fanns spanaren, krypskytten, försvaren och den där killen som sprang ut i stridens hetta för att samla på sig nya vapen och ammunition.

Detta är en annons:

Ett så pass koordinerat lag kunde dock endast byggas upp av lagmedlemmar som förde god kommunikation, vilket i sin tur ofta krävde att alla hade en mikrofon. Att på ett enklare sätt kunna föra ett lagspel inne i själva spelet blev därför något väldigt viktigt för Epic, och med det blev fenomenet "bas" till något mer konkret i nya Horde. Nu går det att bygga riktiga baser, där det finns gott om utrymme för alla spelare att kunna leva ut sina individuella roller. Alla flerspelarbanor går att använda till spelläget, och på dessa finns ett antal förutbestämda platser som du och dina kamrater kan belägra för en mindre summa pengar. Den första är dock gratis, men vill man expandera och kontrollera mer av banan gäller det att ha en god ekonomi.

Gears of War 3
I Horde 2.0 är det viktigare än någonsin att belägra en plats som är lätt att försvara och självklart hålla ihop som ett lag.

Men en bas är endast en punkt på kartan om du inte väljer att ta god hand om den, och det görs med så kallade fortifikationer (eller befästningsanläggning, för de av oss som inte talar militärspråk). Dessa är den stora nyheten i Horde 2.0 och bidrar med en helt ny mentalitet till spelläget. Med dina tjänade pengar kan du rusta upp din bas med en rad olika fortifikationer, så som lockbeten, automatiska kulsprutor och barriärer. Dessa måste sedan repareras samt uppgradera till högre nivåer under matchens gång om man vill bli långlivad.

Det första lockbetet du får tillgång till är ett simpelt kartongurklipp av karaktären Cole Train i naturlig storlek. Den provocerar dina fiender och får dem att gå till attack mot den, men tyvärr står den inte emot särskilt mycket. Jämför detta med den fjärde nivåns lockbete: En pansarklädd skyltdocka beväpnad med en exploderande boom box.

Detta är en annons:

Den huvudsakliga byggstenen är dock barriärerna. Alla som spelat Horde vet att det är viktigt att blockera vissa gångar för att lättare kunna kontrollera fiendernas rörelsemönster. Därför kan du nu sätta ut spikmattor i din bas som vid uppgradering blir till taggtråd. Denna kan sedan leda till elektriska fält, som tillslut resulterar i laserstrålar. Försöker en fiende ta sig igenom dessa kommer de antingen saktas ner, bli chockade eller helt enkelt ta fysisk skada. Det är dock viktigt att veta att de förr eller senare tar sig igenom barriären, och då gäller det att ta hand om dem snabbt så att de inte förstör den från andra sidan.

Det kan vara smart att lära sig hur de olika fortifikationer fungerar för att kunna använda dem på ett effektivt sätt, och många belönar kreativt tänkande. Du kan till exempel lägga en granat bakom ett lockbete för att snabbt bli av med några fiender i början av ronden. Eftersom fiendevågorna också blir svårare och svårare gäller det att uppgradera din bas i samma takt, och självfallet hålla dem i gott skick. Går någonting sönder helt och hållet och inte repareras på en hel runda försvinner det för alltid, och vill du bygga någonting där igen måste du börja om från nivå 1. Det är viktigt att tänka på att det alltid är billigare att reparera än att köpa något nytt.

Gears of War 3
Till en början kan man känna sig oövervinnelig i sin upprustade bas, men när en fiende väl tar sig igenom försvaret hänger så mycket mer på spel än bara din egen livhank.

Det är dock inte bara dina baser och fortifikationer som utvecklas: Ju mer Horde du spelar, desto mer kommer din karaktärs förmågor att växa. Det kommer ta en stund innan du ens har möjligheten att uppgradera dina barriärer till den andra nivån, men oavsett vad du gör kommer du tjäna erfarenhetspoäng som sedan ger dig tillgång till fler föremål att använda i din bas. Denna känsla av personlig utveckling och progression förgyller hela spelläget, så att det aldrig känns som att du börjar om från ruta ett trots att du hoppat in i en ny match med nya spelare.

Om du reparerar ofta kommer du även göra ett bättre jobb och dessutom till ett lägre pris fortsättningsvis. Detta kan leda till specifika roller inom laget, och det är ett system som belönar de som faktiskt tar nytta av det. Varje spelare har dessutom en egen bank att ta pengar ifrån, och därför är det väldigt viktigt att samarbeta när det kommer till att bygga, reparera och uppgradera större föremål. Saknar han som kan reparera den tredje nivåns barriärer billigast lite pengar, så kan självklart de andra låna ut till honom.

Men pengar kan läggas på annat också. Vapen och ammunitionslådor som ligger utspridda på banan kan bli dina för en mindre summa kontanter, och varför inte köpa sig in i matchen igen om man dött tidigt? Spelare som är snabba med att hjälpa sina lagkamrater upp på fötter igen när de tagit för mycket skada blir även belönade med lite extra penning, vilket uppmana folk till att ta sig an en sjukvårdarroll inom gruppen.

Är du dock som jag kan du spara alla dina pengar till spelet absolut mest förödande föremål - Silverback. Vi snackar om en enorm stridsdräkt som har tillgång till kulsprutor, missiler och en dödlig fotstamp. Den gör resten av laget gröna av avund, och det med att rätt. Det är ännu oklart vad som kommer krävas av dig för att få tillgång till Silverback, men bli inte förvånad om det tar några veckors flitigt spelande. Den är dock mödan värd, tro mig.

Gears of War 3
Banan Drydocks utspelar sig i en hamn och låter spelarna använda ett fartyg som bas.

Trots att fortifikationer och den personliga utvecklingen är väldigt välkomna nyheter var det något helt annat som gjorde starkast intryck på mig personligen. Glöm Tickers, Boomers och vanliga Grunts - var tionde våg i nya Horde bjuder på en intensiv bosstrid. Vad sägs om att få besök i basen av två Berserkers? Ett par Reavers kanske? Eller varför inte en fyra våningar hög Brumak, vars enda mål i livet är att klampa in i din bas och ta med sig allt du och dina vänner byggt upp?

Tänk er utvecklingen som skett sedan originalet Gears of War, där vi endast fick se dessa bestar i mellansekvenser. Nu löper de dock amok på våra flerspelarbanor, bland ett dussintal andra fiender och dina egna lagkamrater. När en bossfight väl är över står ni där bland ruinerna och tvingar bygga upp allting igen. Det är ett riktigt bra sätt att balansera ut de lättare vågorna som alltid följer en bossfight, och det ser även till att du alltid har någonting att lägga pengar på.

Tro dock inte att dessa varelser är simpla skottsvampar som endast är där för att ta upp all din ammunition. För att besegra en boss utan onödiga uppoffringar krävs en unik taktik, och i många fall innebär detta lagarbete. En Berserker kan endast ta skada när den är upphettat, vilket betyder att någon i gruppen måste hålla sig nära den och attackera med eldbaserade vapen som eldkastaren eller de nya eldgranaterna. Samtidigt måste någon ha jättens uppmärksamhet så att den inte springer runt och slår sönder dyrbara fortifikationer, och till sist behövs det så klart de som gör riktig skada.

De nya bossarna kombinerat med en helt fantastisk fiendevariation kommer att hålla Horde-spelare ovetande om vad som ska hända - våg efter våg. Det är nämligen inte samma tio vågor som återupprepas om och om igen längre. Epic har istället skapat en rad olika uppsättningar som tar med alla olika fiendetyper från kampanjen. Många av dessa är dedikerade åt hederliga Locust-soldater, men det finns även sådana där de nya lambet-infekterade monstren får komma ut och leka. De två fraktionerna bjuder på distinkt skiljda strider, och försäkrar att ingen Horde-match är sig den andra lik.

För att skänka ytterligare djup till konceptet finns det nu även bonusvågor där specifika uppdrag ställs på gruppen. Det kan handla om att döda ett visst antal fiender med motorsåg eller besegra hela vågen på en viss tid. Lyckas ni med ett uppdrag belönas gruppen med krigsbyte i form av sådant som kan göra nästkommande våg mycket mer angenäm. Vad sägs om full ammunition till alla i laget eller en raketkastare till varje spelare?

Gears of War 3
De nya bosstriderna är helt klart en av nyheterna i Horde 2.0 som kommer se till att du aldrig kommer vilja återvända till hur spelläget fungerade i Gears of War 2.

Skulle du sukta efter ytterligare variation kan du krydda till spelupplevelsen genom att aktivera så kallade Mutators. Dessa bonusinställningar ändrar spelets regler på tre olika sätt. Vissa av dem gör det lättare för dig, andra gör det svårare och det finns även de som är allmänt galna. Vill du till exempel se vackra blommor spruta ut ur fienderna istället för blod så går det att ordna.

Många av nyheterna du nu läst om kommer att förändra sättet du spelar Horde på, även om det kanske inte verkar så till en början. Ett exempel är dilemmat kring att ha fler baser än en. Vad händer när en del av gruppen bestämmer sig för att belägra en ny plats på en annan del av banan? Plötsligt ska alla pengar räcka till två baser, och det blir genast jobbigare att hålla alla fortifikationer uppgraderade och reparerade inför nästa våg. Det blir även svårare att komma till varandras undsättning, men det finns även fördelar: Fler baser innebär möjligheten för ännu fler fortifikationer, samtidigt som antalet fiender per bas halveras. Detta underlättar vid kontrollerande av banan och dess resurser.

Det är utrymmet för detta experimenterande som kommer att förlänga spellägets livslängd. Det kommer att ta tid innan ett lag kommit fram till hur just de bör spela för att vara så framgångsrika som möjligt. För även om den där kärnan jag skrev om tidigare fortfarande finns kvar, förlitar sig inte Horde längre på den. I Gears of War 3 är Horde en mer genuin spelupplevelse, komplett med en känsla av utveckling och mål att uppfylla. Och det hela känns, precis så som Epic avsåg det, naturligt.

Relaterade texter

Gears of War 3 - Raam's ShadowScore

Gears of War 3 - Raam's Shadow

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

I denna nedladdningsbara Gears of War 3-kampanj har Mathias Holmberg haft det tvivelaktiga nöjet att få återbekanta sig med en av spelvärldens mest ökända slutbossar...

Gears of War 3Score

Gears of War 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Marcus Fenix drar återigen på sig bandana och Lancer för att rädda världen, hitta sin farsa och spränga såväl Lambent som Locust



Loading next content