Svenska
Gamereactor
artiklar

Allt du behöver veta om Wii U

Under E3-mässan presenterade Nintendo en ny konsol, utan att visa upp själva konsolen. Många blev förvirrade. Och vi klandrar dem inte. För att reda ut begreppen har Gamereactor samlat massor av information om kommande Nintendo Wii U

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En ny konsol, inte en ny Wii-handkontroll
Många var förvirrade efter Nintendos E3-presskonferens. Och vi klandrar knappast den som missförstod Nintendo och helt enkelt antog att Wii U endast var en ny handkontroll till Wii. Dels eftersom konsolen aldrig visades under själva presentationen, dels eftersom den ser ut som ett Wii-tillbehör med samma plastfärg, samma detaljform och övergripande estetik. Tillkommer gör även det faktum att E3-presentationen började med att visa Super Mario Bros Wii samt ett Mii-baserat Baseball-spel med exakt samma primitiva grafik som den som Wii renderar. Nintendo borde självklart ha inlett presentationen med att hålla upp själva konsolen innan de började prata om handkontrollen. Ett annan namn än Wii U (vilket låter som ett Wii-tillbehör) hade kanske också varit att föredra.

Allt du behöver veta om Wii U

Under utveckling i över tre år
Nintendo verkar inte gilla att många drar paralleller mellan Wii U och Apples Ipad vilket gjort att de nu börjat prata om när processen med att utveckla Wii U påbörjades. Tydligen föddes idén för närmare fyra år sedan och Shigeru Miyamoto var noggrann med att informera oss under E3 2011 att Ipad inte ens existerade när Nintendo började fundera på en tablet-lösning till deras kommande konsol.

Började som liten skärm till Wii
Wii U började inte som en helt ny konsol främst ämnad för hardcore-spelarna, utan som en status-monitor till Nintendo Wii. Nintendo hade sedan länge sneglat på VMU-funktionen till Dreamcast där man i handkontrollen kunde få snabb information om statistik från spelet man spelade. Något som Shigeru önskade sig till Wii men uteblev på grund av att Nintendo ville hålla nere priset på konsolen.

Detta är en annons:
Allt du behöver veta om Wii U

Zelda HD och Mario HD på gång
Även om Nintendo just nu inte vill prata om vare sig Zelda HD eller Mario HD kunde Shigeru Miyamoto inte hålla sig under intervjuerna på E3 och skvallrade lite om företagets planer. Zelda HD är under utveckling, trots att man efter presentationen hävdade att så inte var fallet. Dessutom är Mario HD i produktion och enligt Nintendos demonproducent ökar hans puls när han hoppar omkring med företagets galjonsfigur i en utläcker 1080p-värld.

Allt du behöver veta om Wii U

Dessa spel kan du vänta dig
Så till det kanske viktigaste av allt: spelen. Förutom HD-Mario och HD-Zelda som vi förstås längtar absurt mycket efter, finns många andra titlar vid horisonten, både första- och tredjepartsspel. Ett New Super Mario Bros Mii visades, ett spel väldigt likt det som slutar på "Wii" men med Mii-snubbar som spelbara figurer. Man riktade också mycket fokus på gamla Wii-titlar som kommer att få nytt liv med den nya handkontrollen; i Wii Sports kommer vi exempelvis att kunna lägga Wii U-kontrollen på golvet för att pegga upp en golfboll, eller zooma in en basebolls flygtur.

Detta är en annons:

Under Nintendos E3-konferens blinkade även en rad tredjepartare förbi, sådana vi främst kommit att associera med Sonys och Microsofs konsoler. Vi kan vänta oss ninjafighting i Ninja Gaiden 3: Razor's Edge, apokalypsaction i Darksiders II och röjigt rally i ett Dirt-spel. Ghost Recon Online ska dyka upp till Wii U, likaså actionskräckisen Metro: Last Light och Tekken. Och Battlefield, förstås. Battlefield får vi heller inte glömma. Förstås.

Allt du behöver veta om Wii U

Sist men inte nödvändigtvis minst lär vi få se en del utflyktsvänliga småspel som spelas enbart på Wii U-kontrollen. En runda av brädspelet Go för två spelare blinkade till, och andra tablet-vänliga klassiker som schack, backgammon eller lufthockey lär också dyka upp.

IBM och AMD står för hårdvaran
Nintendo har varit milt sagt sparsamma med de tekniska detaljerna kring Wii U, helt enkelt eftersom mycket ännu inte är spikat ännu. Som jämförelse hade Xbox 360 varken fastslaget minne eller processor bara månaderna innan konsolen släpptes. Det som är känt är dock att Nintendo använt en IBM-processor med flera kärnor, baserad på 45 nanometersteknik. Det ger en energieffektiv och kraftfull processor som är närbesläktad med Xbox 360, vilket lär underlätta konverteringsarbeten av spel. Det hjälps även upp av att Wii U liksom Xbox 360 använder grafikkort från AMD. R700-serien väntas vara det som kommer sitta i Wii U.

Allt du behöver veta om Wii U

Renderar spel i 1920x1080p
Som vi alla vet är dagens HD-generation egentligen ingen riktig HD-generation eftersom varken Playstation 3 eller Xbox 360 är kapabla att rendera spel som Halo Reach, God of War III eller Gears of War i 1920x1080p. Istället är 720p dagens vanligaste upplösning och i fall som Modern Warfare 2 och Grand Theft Auto 4 upplösningen ännu lägre och skalas sedan upp med hjälp av maskinernas inbyggda scanner. Med Nintendo Wii U kommer spelen att kunna renderas i Full-HD, något som Nintendo är mycket stolta över. Zelda HD-demot som visades på E3 renderades i 1920x1080p och såg riktigt snyggt ut.

Allt du behöver veta om Wii U

Bakåtkompatibelt
Det är inte bara namnet som Wii U har gemensamt med sin föregångare Wii, konsolen kommer även att vara bakåtkompatibel med den. Både Wii-spel och tillbehör (som Wii-fjärren och Wii Balance Board) kommer alltså att vara kompis med Wii U. Du som vill spela gamla Gamecube-spel bör dock behålla din Wii eller Gamecube; Wii U stödjer inte den gamla kuben.

Lätt och ergonomisk handkontroll
Det är lätt att tro att handkontrollen till Wii U, med den inbyggda 6,2"-skärmen, skulle vara tung och bökig att hålla i. Men ingenting kunde vara längre från sanningen. Handkontrollen är till att börja med ruskigt lätt och dessutom otroligt skön att hålla i. Knapplayouten är perfekt och de små kanterna på undersidan gör att man får ett perfekt grepp om den. Dessutom är gyro-funktionen rysligt bra och skärmen imponerande skarp och erbjuder lysande färgåtergivning.

Allt du behöver veta om Wii U

Nintendo kikar mot framtiden
Det är lätt att avfärda Wii U som en gimmick-baserad besvikelse. Efter att ha klämt på maskinen under E3 är vi dock beredda att kalla detta för en klockren framtidsmaskin. Känslan av att låta den lilla skärmen i handkontrollen samarbeta med TV-skärmen är en magisk sådan och det är lätt att förstå varför flertalet stora utvecklare/utgivare är så pass lyriska över att arbeta med Wii U som de verkar vara.

Allt du behöver veta om Wii U

Bara en handkontroll åt gången
En av frågorna vi aldrig riktigt fick svar på under Gamereactors intervju med Shigeru Miyamoto var huruvida det kommer att fungera att koppla in två stycken handkontroller till Wii U. Eftersom det krävs en hel del processorkraft för att driva den skärmbaserade dosan undrade vi om det ens skulle vara möjligt att spela med två handkontroller samtidigt. Mest troligt inte, menade Miyamoto, som sedan ändrade sig och sade att man fortfarande inte löst den frågan utan arbetade på det. Han tillade sedan att man kanske kommer att kunna koppla in en 3DS till Wii U eller en Wii Classic Controller.

Inspiration från karaokemaskiner
Nintendos gudfar Shigeru Miyamoto har berättat att man till viss del inspirerats av karaoke inför utvecklingen av Wii U. På den stora skärmen i ett karaokebås syns information om låten som för tillfället spelas. Samtidigt kan nästa skrålare till rakning välja låt på en fjärrkontroll/skärm som han eller hon har i näven. Alla såna "tråkiga" moment av informationssökning kan göras på Wii U-kontrollen, på ett smidigare sätt och utan att störa den stora skärmen som alla tittar på.

Allt du behöver veta om Wii U

Wii U är ett förstorningsglas
"Förstoringsglasfunktionen" i Wii U som Shigeru Miyamoto kallar den är möjligen en parentes, men en värd att nämna. När vi surfar eller tittar på bilder genom Wii U kan vi hålla upp vår Wii U-kontroll framför skärmen och använda den som ett förstorningsglas. Förutom att funktionen ser lite fränt futuristisk ut har den en del praktiska och underhållande syften. Vare sig du använder den som ett kikarsikte till ett prickskyttegevär eller zoomar in Jeppas profilbild när du surfar Gamereactor.se på din TV är det en trevlig funktion.

Ingen Blu-ray för Nintendo
Wii U kommer inte att kunna spela Blu-ray-skivor. Varför vet vi inte. Det vill Nintendo inte svara på. Istället för Blu-rays kommer maskinen att hantera ett skräddarsytt format där varje skiva rymmer upp till 25 GB.

Massivt tredjepartsstöd
Under sin E3-presskonferens lät Nintendo ett stort antal tredjepartsutvecklare komma till tals och säga vad de tyckte om Wii U. Som väntat hade alla bara gott att säga (det var ju en presskonferens trots allt), men oavsett det är det en massiv lista utvecklare Nintendo fått med sig där alla namn som räknas fanns med utom Activision. De gick dock ut direkt efter konferensen och sade att de också kommer satsa på Wii U, och EA sade i ett uttalande att den som inte stödjer Nintendos konsoler får skylla sig själv.

Allt du behöver veta om Wii U

Wii U utmanar Xbox Live
Även om Nintendo inte i detalj vill gå in på vad onlinetjänsten till Wii U kommer erbjuda, har man uttalat sig om att det kommer att bli betydligt bättre än till Wii. Det betyder bland annat sannolikt att det utskällda systemet med friendcodes kommer tas bort, riktiga kompislistor inkluderas och bättre möjligheter att kommunicera online införas. Wii U har exempelvis en kamera som kommer att kunna användas för kommunikation där man ser sina motståndares ansikten medan de spelar.



Loading next content