Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Battlefield 3

Militär assistans - Andy McNab och Dice

När Battlefield 3 utvecklas är realism ett av ledorden för svenska utvecklaren Dice. Inför höstens låtsaskrig har man fått hjälp av ex-militären och succéförfattaren Andy McNab, som sett slagfält på riktigt


Facebook
TwitterReddit

Ni minns väl slutet av Heat? Det fantastiskt medryckande actionklimaxet där Pacino och DeNiro svettades i sin polis- respektive skurkroll och bjöd på en av filmhistoriens vassaste shoot-outs. Det var dock inte bara vapen och explosioner som gjorde sammandrabbningen så underhållande, utan även trovärdiga dialoger och handlingar. Bakom dessa utförliga scener fanns Andy McNab, succéförfattare och medaljsmyckad soldat.

McNab har ett förflutet inom brittiska säkerhetstjänsten S.A.S. och stred i första Gulfkriget samt i konflikterna i Nordirland. 1993 skrev han om sina erfarenheter bakom fiendelinjer i Irak i succéboken Bravo Two Zero, som kom att sälja över 1,7 miljoner exemplar. Fler böcker följde och McNab fick alltså även smak på filmbranschen. Nu hjälper han Dice med Battlefield 3 och har varit delaktig i allt från motion capture till dialogen i spelet. Battlefield 3: The Russian, en roman baserad på spelet är också på väg.

Battlefield 3
Andy McNab vill fortfarande inte gärna visa upp sin nuna. Vi kan dock försäkra att han ser ut som en trevlig prick. Han har dessutom en handslag som nästintill krossar en.

Inför min intervjukvart med Andy McNab hos Dice lokaler i Stockholm får jag reda på att fotografering av Andy McNab fortfarande är förbjudet. Så har det varit länge; terroristgrupper är, eller åtminstone har varit på jakt efter honom. Den som bildgooglar McNab hittar oftast ett balaclava-klätt huvud, eller bara foton av en silhuett. En mer avslöjande bild av Andy McNabs nuna dök dock upp i den brittiska tabloidpressen för tid sedan, vilket fick The Guardian att fråga McNabs agent om saken. Svaret blev ett skratt och "ah, but how do you know it's him?"

Nu hyser jag inga större tvivel om att det är McNab som sitter framför mig i ett av Battlefield-skaparnas spelrum. Jag passar på att fråga ändå.

Hur vet jag att du är du?

- Bra fråga! Det kanske du inte vet. Kanske åker jag till London i morgon och gör intervjuer som Terry Pratchett, haha.

Du har gått från romaner till film till ljudböcker med autentiska ljudeffekter från krig, och verkar nyfiken på olika medier. Vad är intressant med spel?

- Det är ett fantastiskt medium, jag spelar med mina gudsöner och får tokspö varje gång. Men när jag blev ombedd att komma ombord för Battlefield 3 ifjol fascinerades jag av hur de sakerna skapas. Det är snarlikt med film, men i film kostar allt så mycket: torn, kameror, alla anställda osv. Men i processen när man gör spel kan man ändra på allt, man kan stanna upp och tänka om.

- I spel är alla också en del av kreativa processen, men i film är det inte så. Där finns det folk som spikar och hamrar eller fixar elen. Det finns också en naturlig entusiasm i de som jobbar här på Dice, man märker att det är datorkillar som spelar mycket på fritiden.

Battlefield 3
Andy McNab i full färd med att instruera motion capture-teamet som fångar rörelser till Battlefield 3.

Vad har du och Dice lärt er av varandra i det här samarbetet?

- Jag har lärt mig väldigt mycket om teknologin som ligger bakom spelmakande, framförallt av ljudkillarna. Det är helt galet, de har alltså 60 till 70 olika ljud av en och samma M4 som avfyras: i regn på avstånd klockan fyra på morgonen, inomhus vid sjutiden och så vidare. Detaljerna är fantastiska, helt fantastiska. De gör sina geek-grejer, liksom, och det är härligt. Jobbet i ett gevärsskott är enormt.

Vi har kallat ljudteamet för det bästa i branschen.

- Definitivt, jag fattar knappt vad de pratar om halva tiden. Jag bara ler och nickar, haha.

Du som upplevt krig själv, har du kunnat lära ut något om ljud också?

- Jodå, exempelvis har vi diskuterat något som kallas "crack and thump", där man kan avgöra avståndet till den som avfyrar en artilleripjäs. Först hör du ett "crack", när den avfyras, sedan ett "thump" när skottet når mark. Med hjälp av detta kan du avgöra ungefär hur långt bort fienden är. Även om avstånden i ett spel inte är så stora har Dice kunnat jobba med den informationen.

Battlefield 3
McNab har instruerat Dice i hur kroppshållning och vapenhantering faktiskt ser ut i riktiga strider.

Du har upplevt krig på riktigt och har sedan gjort både fiction och non-fiction av det. Nu hjälper du till med ett spel som många unga kommer att spela. Känner du att du har ett ansvar i vad du gör, eller något budskap som bör nå spelarna?

- Inget budskap men ansvar. Spel får dock lite dålig behandling i media ofta. Men folket här är väldigt ansvarsfulla och funderar på saken - "ska vi göra så här eller ej". Det finns gränser för hur explicit man kan vara. Det finns dock även ett ömsesidigt kontrakt mellan de som producerar spel och de som köper det. Du låter inte din nioåring dricka alkohol, så varför låter du en under 18 spela ett krigsspel? På nyheterna, som sänds dagtid, rullar mycket värre saker. Där kan du se barn dö.

När du testat Battlefield 3 och andra krigsspel, får du några dåliga eller goda minnen av dina upplevelser?

- Inga dåliga minnen, bara ...minnen faktiskt. Det jag har gjort är att se scener i spelet, försökte sätta saker i ett sammanhang. Som stridsvagnar till exempel. De är soldaterns hem, de blir väldigt personliga med tiden. Soldaterna grillar bak på den, vissa har placerat en luftkonditionering bak på dem eftersom man lever i dem veckor i sträck. Man kopplar sina MP3-spelare till tanken så man har musik, och så vidare. Såna detaljer kommer du att få se i spelet.

Battlefield 3Battlefield 3

Andra småsaker eller detaljer du hjälpt till med?

- Manuset var till stor del färdigt när jag kom in, jag har dock jobbat mycket med vad vi kalklar motivation; varför hoppar folk mellan en storyline och en annan. Dialog var en annan sak, hur soldater pratar. Till exempel använder man inga negativa formuleringar inom det militära. Ord som "Possibly", "try to" och "will attempt" används inte. I fält säger man inte "idag ska vi försöka nå vårt mål innan klockan tre", utan att "vi SKA nå det klockan tre". Såna saker ändrar ansiktsuttryck vilket Dice jobbat med.

Du har en Battlefield 3-roman på väg, när kan vi vänta oss den och hur var det att skriva den?

- Jag hoppas den blir klar i tid, haha. Den ska dock släppas samtidigt som spelet (Red. Anm: 27 oktober). Det har varit en utmaning. Jag har alltid skrivit i jag-form, och detta är i tredjeperson. Jag trodde verkligen det skulle bli lättare i tredjeperson eftersom man kan hoppa mellan olika miljöer. Jag var dock kaxig, och trodde det skulle vara mycket lättare...