Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo 5: Guardians

Petter / Jonas / Oliver om Halo 5

Redaktör Jonas Mäki, chefredaktör Hegevall och frilansfistaren Oliver Thulin har även de satt tänderna Halo 5...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mathias Holmberg har redan recenserat Halo 5: Guardians och spelet kammade hem vårt högsta betyg för sin fantastiska design, otroliga spelbarhet och larvigt beroendeframkallande multiplayerdel. Förutom herr Holmberg finns det tre ordentligt skjutsugna Halo-spelare på redaktionen, dock, och nu har dessa tre herrar skrivit ned sina detaljerade och (såklart) högst personliga åsikter om 343 Industries hett efterlängtade storspel.

Halo 5: Guardians
Jonas Mäki drämmer till med maxbetyget 10/10 till Halo 5. Samma nuffra som recensent Mathias Holmberg delade ut.

Jonas Mäki om Halo 5: Guardians:
Det är alltid lite extra speciellt att få skriva om Halo, min absoluta favoritserie sedan Combat Evolved och den import-Xbox min gode vän och tidigare Blu-ray-skribenten Johan Bergström importerade åt mig 2001. Orsaken var att jag ville ha Dead or Alive 3, och protesterade när han insisterade på att köpa med Halo också för att han skulle få spela. Johan vann och Halo köptes in, jag provspelade motvilligt - och resten är historia.

Kärleken har varit intensiv och förmodligen aldrig större än när Bungie släppte Halo: Reach för fem år sedan. Därefter hände något. 343 Industries tog över, Halo förändrades i grunden och de två senaste spelen (Halo 4 och Halo: The Master Chief Collection) har enligt mig inte levererat. Sistnämnda för att det var så ospelbart trasigt, men det förstnämnda var på flera sätt värre trots att det rent tekniskt var ett av de mest välgjorda spelen till Xbox 360 - det kändes helt enkelt inte längre som Halo.

Detta är en annons:

Varför jag tar upp detta är för att kunna förklara hur oerhört, löjligt, ja snudd på ofattbart glad jag är åt att kunna säga: Halo är tillbaka och min kärlek till spelserien likaså. Halo 5: Guardians är nämligen helt fantastiskt bra, ett tvättäkta mästerverk som lyckas med att bevara originalkänslan men samtidigt är fullständigt renoverat och anpassat för att vara relevant 2015. Att spela dödsmatcher i med den silkeslena bilduppdateringen är en ren njutning och de små tilläggen att kunna boosta och greppa tag i kanter gör allt så oändligt mycket mer följsamt.

Jag har krigat själv och med redaktionskollegor, spelat Free for All samt rankade matcher i Arena och Warzone, och det spelar ingen roll hur jag än vänder och vrider på saken så har Halo multiplayer inte varit matigare än såhär, och med tanke på att kommande DLC är gratis är det bara att kapitulera. Ett mer fullspäckat och underhållande multiplayer går idag inte att hitta till konsol, och det är återigen Halo som är bäst i genren. Det är något som inte kunnat sägas på ett halvt decennium.

Till skillnad från de flesta andra av dagens stora förstapersonsskjutare är Halos kampanj lika viktig som dess multiplayer. Här har Master Chief bytts ut mot Spartan Locke och hans team, vilket på förhand var ett kontroversiellt beslut jag ställde mig frågande till. Men att för en gångs skull få spela mot Master Chief gör honom bara ännu mer ikonisk och ännu mer oövervinnerlig. Det tog mig drygt åtta timmar att spela igenom Halo 5: Guardians på Heroic, vilket kändes väldigt lagom, och återspelningsvärdet tack vare väldigt bra stöd för co-op är dessutom högt.

Det känns som att 343 Industries vill börja göra plats för fler Spartan-krigare i Halo-universumet, men är ödmjukt medvetna om att ingen någonsin kommer kunna ta Master Chiefs roll. Hädanefter lär denne gigant användas mer sparsamt, som ett slags extra julafton i Halo-sammanhang, och det kunde svårligen ha gjorts bättre. Min enda minuspoäng i kampanjen är att spelet är så anpassat efter co-op att banorna kan blir lite ödsliga och svårnavigerade för den som helst kör ensam, vilket jag gjorde under första genomspelningen.

Detta är en annons:

Halo är kort sagt tillbaka och har kanske aldrig varit bättre. 343 Industries har lyssnat till den feedback de fick efter Halo 4 och gjort bot och bättring, och det har resulterat i den sannolikt mest välfyllda förstapersonsskjutaren någon rimligen kan begära och detta lär vara en måttstock för genren under lång tid framöver.

Jonas betyg: 10/10
+ Klockren spelbarhet
+ Suverän story
+ Makalöst bra co-op
+ Warzone är rysligt underhållande
+ Ljuvlig design
+ Nyskapande funktioner
+ Fantastiskt bra bilduppdatering
+ Dedikerade servrar
+ Perfekt balanserat Arena-läge
+ Högt återspelningsvärde
+ Löjligt välfyllt
- Ödslig kampanj för den som spelar ensam
- Big Team Battle och Forge saknas vid lansering

Halo 5: Guardians
Oliver Thulin har tillbringat de senaste åtta dagarna tillsammans med Locke, Master Chief och alla de slemmiga rymdbobborna.

Oliver Thulin om Halo 5: Guardians:
Halo 5: Guardians markerar den mest iögonfallande evolutionen som serien hittills har sett. Det låter kanske lite skrämmande för de mest inbitna Halo-fansen men för mig, som definitivt är ett Halo-fan, är det bara i positiv bemärkelse. Halo har verkligen aldrig känts bättre än såhär. Det betyder inte att Halo 5: Guardians inte har sina problem, men problemen är inte knutna till det som är spelmekaniskt nytt för serien. De nya färdigheterna som 343 Industries introducerat till Halo-sandlådan känns fräscha, trots att de har synts i andra spel förut, och de är en naturlig utveckling som redan från början känns rätt.

Och det är väl kanske det som imponerar mest med dessa nya moves. Inte bara hur mycket de tillför, utan att inget av det reducerar Halo-känslan. Inte ens det kanske mest kontroversiella, "aim-down-sights"-systemet (som i ärlighetens namn egentligen bara är en flashig zoom) känns malplacerat när jag spelat någon timme. Min favorit av spartanernas nya färdigheter är "ground pound" som särskilt kommer till sin rätt i multiplayer-läget. Bandesignen i kampanjen har skräddarsytts för att stödja denna nyfunna rörlighet, med gott om höjdskillnader och småhemliga gångar att använda för att flankera fiender.

En annan grej jag är lycklig över är att 343 lyckats göra Prometheans till en fullgod fiende i Halo-universumet den här gången. Soldier-klassen och flygfordonet Phaeton tycks vara pusselbitarna som fattades sist och de justeringar som gjorts med Knights och Watchers kom väl till pass. Nu längtar jag inte ständigt tillbaka till att slåss mot de klassiska Covenant-fienderna när jag går upp mot Prometheans, utan trivs i bådas "sällskap".

Kampanjen är snyggt regisserad och erbjuder skyhöga produktionsvärden men är måhända lite väl kort. Sex timmar tog det mig att ensam spela igenom hela äventyret på Heroic och jag hade hoppats på att 343 hade gjort en fläskigare kampanj den här gången. Att man får spela som Master Chief i knappt en fjärdedel av spelet är också lite av en besvikelse, helt enkelt för att den nya huvudpersonen Jameson Locke inte riktigt håller måttet. Han saknar mänskligheten som jag så desperat försöker anknyta med och inte har han Chiefs oemotståndliga mystik eller pondus heller. I framtiden kanske han kan bli protagonisten 343 vill att han ska vara men just nu är han inte det (trots att hans tema, skrivet av Kazuma Jinnouchi, äger).

Det finns en boss-karaktär i spelet och honom tvingas man slåss mot flera gånger, vilket inte känns jättekreativt. Slutet var inte heller det mest tillfredsställande, även om jag inte tänker gå in på varför. Däremot lovar det gott inför nästa spel och de grejer jag har att klaga på med Halo 5-kampanjen är pyttesmå i jämförelse med de saker jag älskar med den. Dessutom är kampanjen bara början i ett Halo-spel, och multiplayer-aspekten är lyckligtvis helt fantastisk.

Att 343 Industries helt slopat allt vad loadouts, armor abilities och ordnance drops heter och gått tillbaka till kärnan av Halo-multiplayern, där alla spelare börjar med samma förutsättningar, kan vara det viktigaste och det bästa beslutet de gjort inför Halo 5. Redan beta-versionen som vi spelade för snart ett år sedan visade prov på en kraftigt förbättrad multiplayer-upplevelse i relation till Halo 4 och sedan dess har det gjorts ännu fler förbättringar. Killcams är nu borta, flinch har tagits bort och att zooma in känns inte längre nödvändigt - exempelvis. Jag har inte heller stött på en enda karta som inte fallit mig i smaken och det kan jag inte minnas att det har hänt förut. Till skillnad från Halo: The Master Chief Collection fungerar det nästan felfritt, med silkeslen bilduppdatering och minimalt med lagg. Matchmaking har under våra tester funkat alldeles utmärkt, dessutom.

Med andra ord så är Halo tillbaka i sitt esse, i min bok. Det känns lite för tidigt att säga med säkerhet i detta skedet men Halo 5: Guardians kan mycket väl bjuda på den bästa multiplayer-upplevelsen som serien någonsin erbjudit om det fortsätter vara hälften så roligt i framtiden som jag har haft med det de senaste dagarna. Det är lite synd att det inte verkar finnas någon Oddball-variant men det nya läget Warzone, som för övrigt är ganska så exakt vad jag har efterlyst i flera år nu, fyller upp det tomrummet med råge. Väldigt bra jobbat, 343. Väldigt bra jobbat.

Olivers betyg: 9/10
+ Superb multiplayer-komponent
+ Logisk utveckling av spelmekaniken
+ Bättre än någonsin i co-op
+ Ultrastabil bilduppdatering
+ Fantastisk bandesign
+ Enormt Warzone-läge
+ Delikat ljuddesign
- Lite väl kort kampanj
- Locke känns träig
- Viss återanvändning av bossar

Halo 5: Guardians
Petter Hegevalls kärlek till spelserien går hela vägen tillbaka till 2001.

Petter Hegevall om Halo 5: Guardians:
Kalla mig gärna "kärringen mot strömmen" men jag var, och är, en av de som inte riktigt förstod all den kritik som Halo 4 fick utstå. Enligt mig var det till viss del ett bättre spel än både Halo ODST och Halo: Reach. Visst, 343 tvivlade på sin egen produkt och valde att stoppa in för många Call of Duty-doftande gimmicks men det störde aldrig mig tillräckligt mycket för att inte tillbringa hundratals timmar via System Link med sju skjutglada kompisar. Vi har spelat mer Halo 4 i multiplayer i mitt grabbgäng än vad vi gjort med något annat Halo-spel sedan Halo 2. Visserligen mycket tack vare Forge men fortfarande Halo 4.

Med detta sagt var det därmed enkelt för mig att längta något kopiöst efter uppföljaren. Jag njöt i stora drag av multiplayerbetan och har efter en vecka tillsammans med singleplayer-co-op-partiet märkt hur jag återväckt min otroliga förtjusning för den där pampiga mytologin och den där otroliga atmosfären som Halo alltid stått för, för min egen del.

Guardians är suveränt. Låt mig inleda med att klargöra just detta. Ett strålande, strålande actionspel som trycker på exakt rätt knappar för att jag ska bli sådär förtrollat lyrisk som jag var efter att ha spelat igenom det allra första spelet i serien, eller varför inte den fantastiska trean. Atmosfären i Halo 5 är precis sådär superb som vi förväntar oss av Microsofts bästsäljande rymdslakt. Det är pampigt, mystiskt, tempomässigt perfekt och nedlusat med coola mellansekvenser, fräscha grepp och manér som spelserien aldrig tidigare vidrört. Storyn är smart berättad och lämnar några luckor som jag som spelare själv får fylla. Här erbjuds underbar dynamik och ett grovkalibrigt ursinne när spelets största markslag äger rum - som väldigt få konkurrerande actiontitlar ens kan drömma om.

Jag älskar mixen mellan Locke och hans kumpaner kontra Master Chief och hans Blue Team, kontrasten, variationen och mystiken/spänningen. Jag älskar mixen mellan nytt och gammalt, hur 343 Industries lyckas hylla spelseriens ursprung men samtidigt aldrig hamna i ett läge där man i princip enbart upprepar gamla sekvenser och lutar sig bekvämt tillbaka på gamla meriter. Halo 5: Guardians är det bästa Halo-spelet sett till singleplayer sedan Halo 3 och jag har njutit i kopiösa drag under den gångna veckan.

Det är dock ännu bättre i multiplayer. Gammalt möter nytt, med ett perfekt avvägt tempo och en überkrispig spelbarhet där allt från rekylfysik till eldhastighet, hitboxar, sprint-momentum och vapenbalans finpolerats till absurdum. Halo har aldrig känts såhär bra, aldrig någonsin. Bara att fyra av ett av spelets 22 vapen mot valfri vägg är roligare än att genomlida hela äventyr i konkurrerande actiontitlar, så extremt välgjord är det spelmekaniska. Bandesignen, laddningstiderna, presentationen, lobbyn, de dedikerade servrarna är även de orsak till extas och det blir för mig svårt att hitta några egentliga minus.

Det blir svårt att hitta minuspunkter fram tills dess att jag försöker dela skärmen på fyra för att skjuta mina bästa kompisar som sitter parkerade i samma soffa, då blir jag naturligtvis plågsamt påmind om hur 343 Industries prioriterat bort split screen-multiplayer, något som sänker betyget för min del (direkt). För även om online-delen är fullständigt klockren och även om Microsoft vet med sig att färre och färre spelare nyttjar split screen-funktionen - är det verkligen ett ordentligt fläskigt über-jätteminus för min egen del. Jag må vara rysligt gammalmodig men för mig och för mina närmaste och mest skjutglada vänner har den enskilt största styrkan med Halo som spelserie alltid varit att sitta fyra stycken i samma soffa, dela skärmen och panga vettet ur varandra på regelbunden basis. Förutom detta är Halo 5: Guardians fullständigt fenomenalt.

Petters betyg: 9/10
+ Superb multiplayer-komponent
+ Sanslöst läcker design
+ Ursnygg grafik
+ Finfin framerate
+ Fantastisk spelmekanik
+ Härlig variation
+ Grymt bra musik
+ Pampigt och stämningsfullt
+ Klockrena fiender
+ Underbara vapen
- Något fjösigt surroundljud
- Klena ljudpanoreringar
- Saknar split screen för fyra spelare

Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Relaterade texter

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

R E W I N D ! Sex år efter premiären av Halo 5: Guardians backar vi bandet och ändrar betyget på den kanske svagaste delen i Bungies ultrapopulära spelserie...

Top 10: Halo-vapen

Top 10: Halo-vapen

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Det finns så otroligt, otroligt många riktigt välgjorda vapen i Bungies numer anrika actionserie. Hegevall har korat sina tio favoriter...



Loading next content