Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
The Surge

Vi pratar med studion bakom The Surge

Jan Klose, creatice director hemma hos Lords of the Fallen-studion Deck13 pratar lite om deras kommande spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Lords of the Fallen var ett steg i en ny riktning för Deck13, är kommande The Surge ett liknande spel eller väljer ni att gå mot ett annat håll, igen?
- Det är delvis något helt nytt för oss, ja. Vi har beslutat oss för att i allra högsta grad behålla det som gjorde Lords of the Fallen till ett bra spel men har samtidigt jobbat hårt för att kunna presentera något helt nytt, något fräscht med The Surge. Vi har behållit core-mekaniken med tredjepersonsaction, en-vs-en-combat men har byggt ett helt nytt universum kring själva grunden.

Är ni färdiga med Lords of the Fallen och det speluniversumet, med andra ord?
- Japp. Vi kände att vi efter avslutad utvecklingsprocess med Lords of the Fallen att vi inte ville återvända och därmed upprepa oss, åtminstone inte direkt efter att vi utvecklat det första spelet. Vi bestämde oss dessutom för att byta samarbetspartner/utgivare vilket gjort att vi inte längre har kreativ kontroll över Lords of the Fallen som varumärke.

The Surge

The Surge ser ut att äga rum i en dystopisk framtid. Berätta lite om spelvärlden?
- Jag kan inte avslöja allt men jag kan absolut berätta en del om hur spelvärlden fungerar och vad som lett till att framtiden ser ut som den gör i spelet. Vi kikade på dagens trender i dagens samhälle och har försökt spåna fram idéer om vad de kan leda till, om det vill sig riktigt illa. Miljöförstörelsen, avancerad teknologi, artificiell intelligens. Dessa är beståndsdelar och tankegångar som vi försökt kombinera i The Surge. Vad skulle hända om några av våra största, internationella teknikföretag bestämde sig för att försöka skada mänskligheten? Dessa är idéer som vi använt oss av.

Lite som Mad Max?
- Nej, inte som Mad Max. Vi vill visa på vad som kommer att hända med världen om vi inte tar hand om den men The Surge liknar inte Mad Max. Vi visar en nära framtid om cirka 40-50 år och hur människorna lever och tampas med de dagliga problemen som uppstår, då.

Deus Ex, Crysis, Black Ops 3, Quantic Dreams nya spel, Syndicate... Det finns gott om titlar som behandlar ämnet artificiell intelligens, är det ett huvudfokus för er del med The Surge?
- Nej, vi fokuserar på mänsklighet och medmänsklighet, vad människan är beredda att göra mot varandra i en framtid där klimatet blivit betydligt hårdare/kallare. Vår hjälte bär ett exoskelett som visar på vad som händer när man fusionerar människa med maskin och vi har mängder av spännande storydetaljer som vi väljer att vänta med innan vi avslöjar dem.

The Surge

Som i Deus Ex?
- Vårt spel är kallare, hårdare, råare, lortigare... Vi visar inte upp någon slags välpolerad, glansig version av framtiden utan snarare något som förfallit. Deus Ex-serien är ett briljant sätt att se på en framtid där människan och maskin fusionerats till något slags hotfullt enhetstänk men vi ser på vårt spel på ett annorlunda sätt. Det handlar till stor del om att fortsätta vara människa, i The Surge. Om att bevara sin mänsklighet. Mer kan jag tyvärr inte säga utan att avslöja för mycket om själva grundstoryn. Inte just nu i alla fall.

Vi pratade lite om striderna i The Surge och om hur de ska påminna om Lords of the Fallen, siktar ni på ett lika utmanande spel den här gången då varje möte med varje fiende liknar något av en miniboss?
- Ja, det är vårt grundtänk även när det kommer till The Surge. Vi kommer inte att utveckla ett actionspel med traditionell tredjepersonsmekanik där spelaren bara pekar och skjuter på allt som rör sig, nej. Vi vet dock att spelsystemet i Lords of the Fallen förargade vissa spelare och den här gången vill vi guida och tipsa spelaren på ett mer heltäckande sätt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Kommer vi att kunna "crafta" vapen i The Surge?
- Absolut! Crafting är en väldigt, väldigt stor del av spelet och något vi lagt hundratals designtimmar på, redan. Om du klår en specifik fiende, handlar allt om hur du besegrar honom. Beroende på hur du bär dig åt får du olika typer av loot som du sedan kan nyttja till olika typer av uppgraderingar. Om du ser en specifik fiende som bär en särskild typ av skyddsrustning, till exempel, kan du norpa den skyddsutrustningen men endast om du slår ihjäl honom på ett speciellt sätt. Detta öppnar för mängder och åter mängder av olika typer av spelstilar, spelare och utrustningstyper.

Så det kommer att handla om att attackera vissa delar av fiendernas kroppar?
- Ja. Detta är den viktigaste nya funktionen som vi pysslat med sedan vi färdigställde Lords of the Fallen. Du kan sikta in dig på specifika kroppsdelar och attackera dessa av två enkla anledningar. Dels eftersom du vill besegra din fiende på det mest effektiva sättet som finns tillgängligt men även eftersom du vill norpa ett speciellt föremål som sitter på en särskild plats på fiendens kropp, som jag var inne på tidigare.

The Surge

Vi kommer att kunna bygga egna vapen, kommer vi även att kunna bygga teknologi som förstärker vår kropp och vårt rörelsemönster i spelet?
- Det är vår förhoppning. Vi jobbar på detta just nu.

Vilka typer av omgivningar kan vi förvänta oss?
- Mängder av olika miljöer med stor variation. Vi kommer att bygga stora industriella komplex, stadsgator och inomhusmiljöer samt underjordiska baser och mycket annat. Du kommer dock hela tiden att befinna dig på Jorden, vi har inga planer på att skicka spelaren till månen eller så.

Öppna, fria, stora spelvärldar är hetare än någonsin. Hur ser ni på detta?
- Vi har ett annorlunda tänk gällande level design i det här spelet jämfört med Lords of the Fallen. I The Surge bygger vi större omgivningar som låses upp allt eftersom och som sedan kan länkas ihop. Ingen öppen sandlådevärld men heller inte linjärt och instängt.

Spelarens egna beslut, kommer de att påverka spelvärlden?
- Ja, och spelaren kommer att påverka sin egen story, sitt eget slut, sin egen resa.

The Surge
The Surge

Relaterade texter

Ny expansion till The Surge i oktober

Ny expansion till The Surge i oktober

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Deck 13 kan det här med fanservice. De filar som bäst på en uppföljare till sitt Souls-inspirerade The Surge som ska komma under nästa år. Men de har ändå inte glömt sina...



Loading next content