Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar
Halo: Combat Evolved Anniversary

Ett årtionde med Halo: Frank O'Connor

I samband med firandet av Halos 10-årsjubileum snackar vi med Frank O'Connor, franchise director, som kommer att styra Halo-rodret framöver med nya studion 343 Industries. Frank har de senaste tio åren arbetat hos Bungie som "content manager" för spelserien...

  • Text: Kimmo Pukkila, GR FI (Översättning: Jonas Elfving)

Vad var det som gjorde Halo så framgångsrikt?

Frank O'Connor:
- Jag tror att det Halo gjorde när det först lanserades var att få en hel genre som hade fungerat perfekt på PC med mus och tangentbord, att fungera utmärkt med de analoga spakarna på en handkontroll. Det löste helt enkelt en massa små, subtila men utmanande tekniska problem, på ett väldigt coolt sätt. Faktumet att det också lade till sandlåde-gameplay och en öppen värld var grädden på moset. Det sätt som spelet blommar ut på och expanderar när du landar på Halos yta är riktigt häpnadsväckande.

Övervägde ni någonsin en annan huvudperson än Master Chief till kommande Halo 4?
- Som en central huvudperson? Visst. Vi övervägde det, men nästa berättelse är definitivt fokuserat på Master Chief. Med det sagt, spel som ODST, Halo Wars, Reach och till och med Halo 3 som hade spelbara Elites, innebär faktiskt att majoriteten av Halo-spel har haft andra protagonister än Master Chief.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Master Chief genom åren: originalet (fast remastrad) i Halo: Combat Evolved...

Kommer vi någon gång att få se Master Chiefs ansikte?
- Det där är rätt lustigt. Master Chiefs ansikte är väl beskrivet i Halo-böcker, men fansen är så vana vid "tricket" med att vi inte visar hans ansikte i spelet, att det har blivit en verklig och bestående del av myten. Så vi skulle kunna visa det, men det skulle krävas ett otroligt lockande skäl för oss att överge traditionen.

Halo 2 kom 2004, och visade hur standarden för online-konsolspel skulle se ut. Hur kom ni på idén med ett matchmaking-system istället för vanliga servrar?
- Precis som med många Halo-påfund, var nöden uppfinningarnas moder. Xbox Live byggdes runt en peer to peer-modell med ett på den tiden oförutsägbart användarantal. Bungie var tvungna att räkna ut vad det mest effektiva sättet att kombinera dessa faktorer var, och så föddes matchmaking. Det var en enorm insats vad gäller innovation och design och faktumet att det nu anses vara en standard, är ett bevis på de ansträngningar som Chris Butcher, Max Hoberman och hela Bungie-teamet gjorde.

Halo 2 fick en del kritik, som i huvudsak handlade om ett abrupt slut. Hur ser du på det?
- Jag är säker på att du egentligen menade "spännande cliffhanger", men ja, jag minns faktiskt att jag talade med några journalister efter recensions-eventen. Jag sa åt dem tyst att inte oroa sig och att historien skulle berättas färdigt i Halo 3. Självklart var tanken alltid att ett Halo 3 skulle komma, så vi visste redan då att vi skulle kunna knyta ihop säcken. Men jag ska inte ljuga, det fanns några framstressade element som hade lika mycket att göra med produktionsstressen som narrativa ambitioner.

På Xbox 360 har vi inte bara sett hela Master Chiefs (första) trilogi, men även spel som har utforskat nya områden. Är detta något 343 Industries kommer att fortsätta med, vid sidan av Halo 4?
- Vi kommer säkert att överväga nya projekt, även om huvuddelen av vårt fokus kommer att vara på den primära förstapersonsskjutaren - det finns säkert andra, olika möjligheter att utforska Halos universum. Vi har inget på horisonten just nu, dock.

Halo: Combat Evolved Anniversary
...och Master Chief som han såg ut i Halo 2-trailern...

Vad kan fansen förvänta sig av Halo 4?
- Förhoppningsvis ett mycket, mycket lockande Halo-spel. Och naturligtvis en del ny gameplay, grafik och narrativa element. Det kommer att finnas mycket mer att säga om detta under de kommande månaderna, men just nu jobbar vi stenhårt med något vi alla är stolta över.

Vad skulle du säga till Halo-fansen med blandade känslor, de som trodde att de verkligen hade avslutat kampen?
- Jag skulle be dem låta det nya spelet tala för sig själv. Jag tror inte att någon tvivlar på vår passion för Halo, men visst finns det fans som är nyfikna att se om vi kan leverera.

I år firar Halo: Combat Evolved tio år och spelet har släppts i en Anniversary Edition. För dem som inte vet, vad är nytt?
- Vi har lagt till massor med saker i spelet. För 400 kronor ville vi se till att fansen inte tvekade om värdet i samlingen, så vi proppade den full med spelmässigt godis. Du kan växla mellan ny och gammal grafik, här finns mängder av achievements förstås, massor av gömda påskägg, nya storydelar via terminaler, Kinect-stöd, stöd för 3D, remastrat original-soundtrack och en massa andra coola saker. Och naturligtvis ny grafik.

Halo: Combat Evolved Anniversary
...och återkomsten i Halo 4, med artwork av 343 Industries, den nya utvecklaren av franchisen.

Är det möjligt att Halo 2 kan få samma HD-behandling?
- Det finns en möjlighet, visst, men vi har inte ens listat ut vad innehållet skulle kunna vara, och hur vi skulle kunna paketera det på ett sätt som var meningsfullt. Vi kommer definitivt att tänka på saken dock, men det måste i så fall bli en ganska annorlunda produkt jämfört med Anniversary.

Med tanke på alla uppföljare och romaner, var hela Halo-mytologin klar redan när det första spelet kom?
- Vi har en långsiktig plan för mytologin, och en del kommer att visas i romaner och nästa spel, men vi måste alltid vara öppna för förändring, evolution och häftiga idéer. Så den vision vi har nu kommer att vara kärnan i vår berättelse, men vi kommer att justera och göra ändringar som passar spelen medans vi bygger dem.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Frank!

Det har varit mycket prat om en Halo-film. Vad är din syn på detta?
- Vi har inga aktuella filmplaner just nu.

Vilka förväntningar har du på Microsofts nästa konsol vad gäller kommande Halo-spel?
- Halo är ett konstverk och ett universum som bara kommer att förbättras genom ny teknik, så från vårt perspektiv är framtida plattformar helt enkelt ett sätt att leverera det universumet på ett allt mer övertygande sätt.

Bungie är nu officiellt ute ur Halo-leken. Bör de största fansen vara oroliga?
- Nej. Och personligen ser jag fram emot vad Bungie har att erbjuda framöver.