Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Årets spel 2015

Spelåret 2015 har varit ett formidabelt sådant sprängfyllt med stekheta kvalitetstitlar. Gamereactor har korat det bästa från de gångna tolv månaderna i tolv olika kategorier

  • Text: Redaktionen

Facebook
TwitterReddit

(10) Bloodborne / Klicka här för att läsa recensionen
Vid det här laget känner ni till hur splittrade vi var på redaktionen angående Bloodborne och huruvida om det var så bra som spelets betygssnitt på Metacritic skvallrade om. Det är en diskussion som vi hade från och till under resten av året och den blossade givetvis upp ordentligt när det började bli dags för att prata om listorna för årets spel. Efter mycket spottande och fräsande kom vi dock överens om att spelet skulle tilldelas åtminstone tionde plats. Det finns inte så mycket vi kan säga om Bloodborne som vi, och resten av världen, inte redan sagt men vi är å andra sidan inte rädda för att upprepa oss. Hidetaka Miyazaki och resten av From Software lyckades med Bloodborne leverera ännu ett våldsamt utmanande och likvärdigt engagerande actionäventyr som med sin H.P. Lovecraft-inspirerade design och öppna banstruktur förde tankarna tillbaka till Castlevania-seriens storhetstid. Svårighetsgraden var välavvägd och rättvis så du uppmuntrades hela tiden att bli bättre och aldrig ge upp - trots att spelet från början till slut regelbundet berövade oss på allt mod. Några av oss är fortfarande där ute i Yharnam och härjar, såhär nio månader senare. Mest av allt älskar vi kanske kompromisslösheten. Bloodborne är inte intresserad av att skämma bort dig och tröskeln en ny spelare måste passera är tämligen hög, men den som kämpar tappert belönas tusenfaldigt.

(9) Call of Duty: Black Ops 3 / Klicka här för att läsa recensionen
Call of Duty har i åratal dragits med en sjunkande försäljning. Seriens storhetstid tycktes vara över. Det föll på Treyarchs ansvar att återuppfinna konceptet och visa var förstapersonsskåpet ska stå. För att göra en lång historia kort så lyckades de över all förväntan med det sannolikt mest välfyllda spelet i generen någonsin. Inte bara trängs en lång som välskriven kampanj med en minst lika lång zombiekampanj - här finns även ett fullständigt smockfyllt multiplayer med renoverat gameplay som matchar Titanfall i speldjup och möjligheter. Som om inte det vore nog finns även ett rysligt underhållande zombieläge och ett komplett minispel som är bra nog att kunna säljas separat med massor av varierade inslag. Med Call of Duty: Black Ops 3 bevisar Treyarch att de behärskar genren bättre än självaste Infinity Ward och sätter en ny standard när det kommer till valuta för pengarna. Call of Duty är kort sagt tillbaka, och bättre än någonsin förr.

(8) Rocket League / Klicka här för att läsa recensionen
I en tid när lokal multiplayer är på utdöende drämde Psyonix till med en riktig partyspelsfest som kombinerar det bästa med spel som RC Pro-Am, Mashed och... Speedball. Att sitta i samma soffa och bedriva något slagsbollsport med motdrivna fordon i rakettempo visade sig vara roligare och ha bättre hållbarhet än någon av oss kunde inse. Efter närmare 1000 spelade matcher på redaktionen är det fortfarande precis lika roligt och Rocket League har visat sig vara det självklara alternativet för korta femminuterssessioner såväl som för hela helger av underhållande turneringsspel. En modern klassiker är härmed född och Rocket League är nu ribban alla partyspel kommer jämföras med i åratal framöver.

(7) Project Cars / Klicka här för att läsa recensionen
Förväntningarna på crowdfunding-giganten Project Cars var höga, skyhöga. Efter att ha fått nobben av ett tiotal av spelvärldens största utgivare bestämde sig studion bakom GTR 2 och Need for Speed: Shift sig för att fråga fansen om pengar till utvecklingen istället för att tvingas kompromissa och göra ett spel som de inte kunde stå för. Resultatet blev en utveckling där vi spelare fick vara med och styra och ställa över allt från de minsta detaljbesluten till de mer övergripande prioriteringarna. Resultatet blev ett underbart racingspel som trots en del initiala bekymmer med buggar snabbt blev en solklar racingfavorit här på redaktionen. Otrolig grafik, klockren presentation, sanslöst bra bilfysik och klockrena onlineturneringar gör Project Cars till årets sjunde bästa spel.

(6) Ori and the Blind Forest / Klicka här för att läsa recensionen
Gamereactor älskar Ori and the Blind Forest. Ori, en ensam och utsatt lemurliknande varelse finner kärlek och tröst hos en jättelik gestalt vid namn Naru. Vi trollbands från första stund vi såg honom, och grät en smula då han var tvungen att ge sig ut på egen hand. Men när vi sen fick följa med... Wow... Vi vandrade genom sagolika miljöer och såg hur vi lilla Ori utvecklades, via ett klassiskt färdighetsträd formade vi vår lemur precis som vi ville ha honom. Sen var mekaniken och sättet allt var presenterat på som höll oss kvar. Konstant fick vi utforska och i takt med att vi lärde oss hantera lövfallskärmen så nådde vi platser vi tidigare inte kommit åt. Det i kombination med avsaknaden av informationsskyltar som i så många andra spel tjatat om vad vi ska göra härnäst, retat gallfeber på i stort sett alla på redaktionen. Känslan av att uppnå något helt utan HUD-hjälp är svårslagen. Och sällan närvarande i dagens spel. Så var det grafiken också - unik, vacker och stämningsfull utom denna värld. Och det är det som gör Ori and the Blind Forest till årets sjätte bästa spel.