Svenska
Gamereactor
artiklar
Destiny

Vi pratar Destiny med community manager DeeJ

Vi intervjuade DeeJ från Bungie i samband med att den hett efterlängtade apriluppdateringen släpptes till Destiny...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Apriluppdateringen har äntligen landat, och det finns nya saker att fördriva tiden med i Destiny. Det är den största uppdateringen till spelet sedan The Taken King släpptes i september förra året och det finns massor att berätta (våra tankar om det nya materialet kommer att anlända inom en snar framtid så håll utkik efter det). Men under tiden kan du läsa vår intervju med Bungies community manager, David "DeeJ" Dague, som berättade om allt det nya och blickade tillbaka ett par månader på vad vilka faser Destiny har gått igenom.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

För spelarna har sättet ni släpper nytt material på ändrats och ni har slutat att ta betalt för DLC. Hur har den förändringen påverkat utvecklingen av spelet?

- År två har varit en väldigt annorlunda upplevelse för oss. Vi har låtit vårt live-team skapat events för att hålla världen i Desiny uppdaterad, för att fira högtider och att för att låta våra guardians spela nya saker och få nya belöningar. Jag har en förkärlek för fordon i spel så personligen älskade jag Sparrow racing league. Det var jättekul att se Destiny-communityn anamma racing istället för skjutande och få lägga nävarna på ny häftig utrustning, det la till en helt ny dimension till spelet. Samtidigt så har vi sett en längtan efter mer story och nya fiender att utmana. Det har blivit vår chans att tänja på gränserna för hur världen uppfattas och april-uppdateringen har varit en fantastisk konversation med spelarna som vi nu ger nya fiender att slåss mot, och utvecklar storyn med vad som hände efter att kungen är död och kriget mot Taken fortsätter.

I själva utvecklingen, vilket jag tror du frågade om egentligen, så har vi sett att live-teamet har blivit en utvecklande del istället för att bara hålla spelet vid liv. Förra året jobbade vi nära varandra och då var deras jobb att underhålla spelet, fixa buggar och lägga till vissa kvalitetsförbättringar, som möjligheten att underlätta menye-navigering eller hjälpa de som har problem med färgseende. Istället för jobba på hur spelet fungerar så har live-teamet det här året lagt till nya saker i spelet. Det hat varit mycket intressant att se dem gå från logistiska uppgifter till mer fokus på kreativitet. Samtidigt så är det hundratals med människor som arbetar på Bungie varje dag med att skapa framtida äventyr, lägga till nya destinationer för dig att besöka och blåsa liv i nya fiender och detta är saker vi kommer prata om senare i år. Jag tror inte att när vi tittar tillbaka på år ett och två av Destiny så kommer skillnaderna i mellan inte att vara så tydliga även om det nyanserats på olika sätt.

Destiny
Blighted Chalice är en ny strike som finns i Ocean of Storms på månen och finns att spela i april-uppdateringen

Om vi går in på PvP så är det en del som alltid har varit rolig och väl underhållen, men kan vi säga att det nu prioriteras att göra spelet mer lättillgängligt för att locka nya spelare?

- Vi vill alltid ha fler spelare i Destiny och vi kommer alltid att göra vad vi kan för att göra spelet så lättillgängligt som möjligt för nya spelare. Jag är stolt över att vår community tar till sig nykomlingar med öppna armar. Jag skulle inte säga att vi prioriterar PvP framför PvE men det är lättare att uppdatera och underhålla Crucible jämfört med nytt story-fokuserat material. Att introducera ett nytt spelläge eller balansera vapen är något vi kan göra från uppdatering till uppdatering men att ställa upp en ny raid-boss och sen bjuda in spelarna för att besegra denne är någonting som kräver en hel del arbete av vårt team. Det tar hundratals timmar och lika många anställda för att bygga nya platser att besöka, realisera pussel och skapa raid-bossar. Det är alltid lättare att ha sönder saker än att bygga nytt.

Vi kan se på när communityn plundrar en raid och blir belönade med dess skatter på en dag medan det tog flera månader för oss att bygga. Vi vill såklart att Destiny ska vara en balanserad spelupplevelse, vi vill ha en story och vi vill att spelarna ska sluka berättelsen vi förmedlar och bli belönade med den utrustning som krävs för att sedan kunna tävla mot varandra. Det handlar om att göra dessa två saker parallellt och samtidigt göra så båda delarna känns lika fräscha. Personligen är jag är nöjd med hur april-uppdateringen levererar på båda fronterna. Vi har nya strikes, uppdrag och nya bossar för spelarna att möta och förinta. Vi har nya kämpar i Prison of Elders och på samma gång så förändrar vi Crucible med att göra det mer intressant med nya vapenbalanseringar.

DestinyDestiny
At the Gates är ett nytt uppdrag som kommer med april-uppdateringen 2.2.0

Varför har det tagit så lång tid att göra så light level- belöningarna i Crucible matchar de som har funnits i PvE?

- Menar du att vi gör det möjligt för spelarna att nå maximal light-level i Crucible?

Ja.

- Det har varit en intressant studie för oss och när vi lanserade Destiny så hade spelarna ett antal olika sätt att nå toppen av berget, så att säga. Vi hade raider och Iron Banner men nu med april-uppdateringen så har vi gjort Destiny mer belönande än någonsin tidigare. Det finns massor av vägar för att nå den högsta light-leveln. Om spelarna vill nå light 335 så kan det göras på olika sätt. Prison of Elders med matchmaking, hard-mode raider, Iron Banner och Trials of Osiris. Utöver dessa saker finns det andra sätt att bli belönad. Vecko-bounties i Crucible, eller end-game aktiviteter som Trials of Osiris eller Iron Banner så det är inte bara i Crucible, vi försöker göra hela Destiny mer belönande.

Finns det loot i Prison of Elders med garanterad light 335 eller är det bara upp till 335 som det var i live-streamen?

- Det är upp till 335. Du kommer belönas med loot som ligger i paritet med din nuvarande level. Ju högre level du har desto bättre loot får du. Det finns alltid en gnutta tur i Destinys belönings-system och det gäller även här.

Destiny
Prison of Elders får sig en uppdatering

Om vi kollar hur communityn ser ut idag, vad skulle du säga är det som separerar PvP-spelarna från PvE-spelarna?

- Det är en ganska bra balans och det beror mycket på vilken dag det är i veckan. Vi har märkt att till exempel på tisdagar så är det mycket spelare som kommer tillbaka efter den återställningen som görs varje vecka för att se vilken Nightfall som är aktuell för veckan eller vilka modifiers som är igång i raiden. Det är en chans att gå tillbaka och spela det du gillar igen och bli belönad för det. Om det är fredag så ser vi att många spelar Trials of Osiris. Iron Banner är en gång i månaden och då ser vi att spelarna dras dit för att försöka få tag på end-game loot. Det är en sak vi verkligen gillar med Destiny och det är att det är cykliskt. På en månad så har vi olika events och spelare kommer tillbaka av olika anledningar. När vi kommer längre bort från en stor expansion som The Taken King så ser vi också fler spelare som dras mot Crucible. Där skapar spelarna sina egna slagfält och kan möta andra kombattanter i en varierad tävlingsinriktad miljö, medan vi är bakom kulisserna och skapar nästa raid-boss eller story-uppdrag så finns Crucible till för att spelarna ska skapa sina egna äventyr.

Gjorde ni medvetet Doctrine of Passing för kraftfull i PvP och finns det en tanke med att göra vissa vapen lite starkare för att tvinga spelare att hitta nya lösningar?

- Jag tror att de som har designat alla vapen skulle tycka att frasen "för kraftfull" inte är en särskilt rolig beskrivning av ett vapen. Det finns ingen strategi som säger "vi gör det här vapnet lite kraftigare än alla andra". Deras mål är alltid att erbjuda en rad olika vapen så spelarna kan känna sig kraftfulla. När vi ser att ett vapen verkar bli förstahandsvalet för många så kommer vi att följa upp det. Vi kan kolla på feedback från communityn eller så kollar vi på statistiken från vårt research-team och självklart eftersom vi spelar vårt eget spel så kan vi kolla på egna erfarenheter från matchen vi spelade igår kväll. Alla dessa saker vägs av och vi fattar ett beslut som gör att dina val i Crucible blir fler och gör att alla har samma chanser att nå vinst. Det finns så många olika spelstilar i Destiny. Vi har snipers som gillar att sitta still, långt bak och vi har de som gillar att slåss i närstrid med sina knytnävar och allting i där i mellan. Vissa gillar en speciell typ av auto rifles och eller fusion rifles och andra vill gå nära och personligt med en shotgun. Vårt mål är att se till att alla typer av spelare har en motpart i communityn som balanserar varandras spelstiler.

DestinyDestiny
Queenbreaker's Bow och Patience and Time kommer tillbaka.

På en skala från 1 till Skolas, hur svår är sista bossen i Prison of Elders?

- [Skrattar] Jag skulle säga Skolas minus ett. Skolas var en oförlåtande boss, vi fick patcha ner honom en och två gånger. Jag tror många i vårt team skulle säga att han var för kraftfull och det var därför vi vi fick ändra på hans beteende i en uppdatering. Vårt mål är att skapa fiender som är värda communtiyns passion och färdigheter men vi vill inte ha en boss som som är så pass oförlåtande och svår så det inte blir kul att slåss mot den. Jag tror att spelarna kommer ge oss rätt svar på din fråga men vi kommer att kolla på hur de spelar och lyssna på feedback gällande de nya bossarna i Prison of Elders samt den nya Taken ultra-bossen som är själva centerpunkten i april-uppdateringen. Malok, som är en inbillad efterföljare till Oryxs tron och han är stor och elak. Han är en ett riktigt rovdjur i Taken-universumet och ny ledare och nu är det dags för alla guardians att ge sig av och förgöra honom.

Destiny
The Winter's Run striken kommer tillbaka i Taken-form

Relaterade texter

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

Inga fler uppdateringar till Destiny

Inga fler uppdateringar till Destiny

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte hymlat med att tillägget Age of Triumph skulle bli den sista stora uppdateringen till Destiny, och nu har de definitivt slagit fast detta på sin hemsida...

Funko utannonserar Destiny-kollektion

Funko utannonserar Destiny-kollektion

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu en spelserie hakar på figur-trenden med Funko. Den här gången är det Destiny-karaktärer som får helt andra proportioner och stängs in i små lådor för att sedan...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy