Svenska
Gamereactor
artiklar
Destiny

Vi har spelat apriluppdateringen till Destiny

Apriluppdateringen har som bekant anlänt och redaktionens meste Destiny-älskare har satt tänderna i den...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Säga vad man vill om hur Destiny såg ut när det släpptes men Bungie har varit bra på att då och då blåsa nytt liv i sin online-epos. Nu, ett halvår efter den senaste expansionen, The Taken King, så är det dags att damma av rymdstövlarna och erövra nya bossar och samla ny (och gammal) loot.

Det är svårt, om inte omöjligt, att försöka betygsätta eller bedömda den så kallade apriluppdateringen, för det är just vad det är, en uppdatering. Ingen kosing behöver byta händer utan allt som krävs av dig är du äger The Taken King och laddar ner patchen, sen är det bara att välja vad du vill göra först och sparka igång att sparka alien-rumpa.

Destiny
Ny armor finns inkluderat i uppdateringen, här är en urläcker Titan som är beredd att dela ut smisk

Det är inga direkta nyheter bifogade i uppdateringen (förutom vapenbalanseringen, men mer om det senare) utan i vanlig Destiny-ordning så handlar det om återvunnet material från tidigare uppdrag som har gjorts om med nya fiender, högre svårighetsgrader, eller spelmässiga förändringar.

Det finns ett nytt uppdrag att göra som för storyn framåt, At the Gates. Det viskas om att någon vill ta över tronen som Oryx satt på innan han förintades av spelarna i senaste raiden, och nu måste vi ta reda på hur det ligger till och eventuellt stoppa det som är på väg att hända. Utöver uppdraget, och ett par tillhörande småsysslor, finns det ett ny strike, Blighted Chalice, som knyter ihop säcken från redan nämnda uppdrag. Striken utspelar sig på månen och visar kanske inte upp några banbrytande nyheter, men den är explosiv, och tempot är lite högre än vanligt. Raiden, Kings Fall, har uppdaterats med ny svårighetsgrad för att matcha light-ökningen och erbjuder en bra utmaning, speciellt innan du har lyckats öka din level till vad som rekomenderas. Många hade hoppats på att de två gamla raiderna (Vault of Glass och Crotas End) skulle komma tillbaka men så blev det alltså inte den här gången heller.

Destiny
Det är fortfarande fiendetypen Taken som är aktuell i Destiny-världen och nu har vi chansen att få se ut som en själva

En annan strike från originalspelet som har uppdaterats och slängts in rotationen är Winters Run, och den är nu fylld med Taken. Även bossen, Archon Priest, är omgjord och striken förmedlar helt klart en annorlunda upplevelse mot sitt originalutförande. Här kan det påpekas att det är märkligt att Bungie fortfarande håller ett stadigt grepp om spelets gamla strikes (och raider), istället för att slänga in alla som finns i spellistorna för att skapa variation, men en till är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Den kanske största punkten i apriluppdateringen är att Prison of Elders är tillbaka, spelläget kom till i Destinys andra expansion (The House of Wolves) och var, märkligt nog, helt befriat från uppdatering i The Taken King. Två nya svårighetsgrader är tillagda, varav den ena (level 41) kommer med matchmaking. Level 42 - The Challange of Elders - är det svåraste innehållet som uppdateringen levererar. Här slängs reglerna om en aning och det är tre rundor istället för fem, för att bli belönad med de finaste prylarna gäller det att samla poäng. Du får dessa poäng baserat på hur du besegrar motståndet, granater, headshots och knytnävar genererar alla olika summor. Varje vecka kommer det finnas modifiers som ger extra klirr på scoreboarden, första veckan är det precsion kills som gäller, och det ger över dubbelt i poäng om du lyckas sätta det sista, avgörande, skottet mellan din fiendes slemmiga alien-ögon. Varje vecka gäller det att klara av två mål för poängsamlingen, och det är när du gör det som du blir belönad med eftertraktad utrustning. Tyvärr är svårighetsgraden lite för nedskruvad, nu kan kanske inte jag representerar den ordinarie Destiny-spelaren, men ett par pinnar upp hade inte skadat. Det känns som att Bungie har försökt att hålla utmaningen nere för att inte repetera fiaskot som var Skolas och svårighetsgraden som medföljde honom.

Destiny
Prison of Elders kom med den andra expansionen, The House of Wolves, och är nu tillbaka i uppdaterad form

Det hade, i mitt tycke, varit ett guldläge för Bungie att implementera någon form av global leaderboard i samband med nya Prison of Elders. Om jag hade kunnat tävla mot folk, över hela världen, hade jag haft någonting att komma tillbaka till varje dag. Nu får vi istället ett spelläge som du kan klara av på under kvarten, med ett bra team, och sen måste du vänta en vecka på återställningen, som görs varje tisdag, innan du kan göra om det för att få mer, vettig, loot.

En mycket välkommen nyhetet kommer i form diverse förbättringar i hur du går upp i level. Själva systemet är intakt men om du tidigare hade ett vapen med light 300, som du ville öka skadan på, behövde du "infusa" det med ett vapen av samma typ och högre light för att stegvis nå upp till högsta nivån. Nu sker det direkt med en 100% ökning, vilket gör att det är betydligt raskare kliv uppåt, och det är såklart toppen. En annan ändring är att du alltid är garanterad att få utrustning och vapen med högre light än det du har på dig vid tillfället. Detta eliminerar inte slumpgeneratorn som spelets loot-system bygger på men det gör att det överlag känns lite vänligare mot spelarna.

För att komma åt den magiska max-leveln tidigare så var du nästan tvungen att bege dig in i raiden, med fem andra skjutglada polare, vilket kan vara svårt att få ihop för många. Nu är det problemet som bortblåst då loot bestyckat med högsta light-leveln kan komma från många delar i spelet, oavsett om du gillar PvP eller PvE. Iron Banner, som kommer ungefär en gång i månaden, Trials of Osiris varje helg, raiden eller till och med i vanlig Crucible kommer du kunna få tag på det bästa prylarna spelet har att erbjuda.

Destiny
Nya fiender, nya vapen och allmänt mer ös. Destiny mår bättre än på länge

En annan viktigt del av uppdateringen är vapenbalanseringen. Ett par vapen från år ett har kommit tillbaka i ny lyster och andra vapen, och vapentyper, har blivit uppdaterade. Till exempel har snipers, över hela brädet, ändrats och fått mindre ammunition i reserven, långsammare hantering av sikte och mer zoom, även på de siktena som är gjorda för kortdistans. Detta är ett direkt svar på att vissa spelare hade börjat använda sin sniper som en shotgun. Många andra vapentyper har fått sig en omvandling för att bredda vilka vapen som fungerar, speciellt i mer tävlingsinriktade speltyper som Trials of Osiris. Min personliga favorit; Hawkmoon, som patchades ner i 2.0.0 uppdateringen, har fått komma ett steg på vägen tillbaka till sin forna glans. Lägger vi också till att alla handcanons överlag har fått mer plats för ammunition så är det nu ett riktigt bra alternativ, både i PvE och PvP. Det enda vapnet som är helt nytt, Zen Meteor, är tyvärr helt exklusivt för Playstation och Bungie har inte talat om hur länge Xbox-spelarna får vänta, tidigare har det varit ett helt år.

Destiny
Zen Meteor är det enda helt nya vapnet, tyvärr är det bara Playstationspelarna som har tillgång till det just nu

Som jag var inne på i början, det är svårt att kritiskt bedöma en uppdatering som är gratis, Bungie hade lika gärna kunnat göra vapenbalanseringen och sen väntat till hösten med nya uppdrag. I ett spel av den här typen behöver det hända grejer då och då, och i kortare intervaller för att hålla spelarna kvar. De sex månader som har gått sen Taken King släpptes har varit långa och eventen, som Sparrow Racing, har inte riktigt varit tillräckliga för hålla spelare kvar. Den här typen av uppdatering är helt klart bättre, en liten ökning i level och någonting som för storyn framåt, ny loot och uppdaterat grundmaterial men vi kommer behöva minst en till uppdatering innan nästa "riktiga" expansion i höst.

Relaterade texter

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

Inga fler uppdateringar till Destiny

Inga fler uppdateringar till Destiny

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte hymlat med att tillägget Age of Triumph skulle bli den sista stora uppdateringen till Destiny, och nu har de definitivt slagit fast detta på sin hemsida...

Funko utannonserar Destiny-kollektion

Funko utannonserar Destiny-kollektion

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu en spelserie hakar på figur-trenden med Funko. Den här gången är det Destiny-karaktärer som får helt andra proportioner och stängs in i små lådor för att sedan...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy