Svenska
Gamereactor
artiklar

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4

Vi tar en djupdykning i skörden av hårdvarurykten inför E3-mässan nästa månad. Jonas benar ut, förklarar och analyserar vad som sägs vara på gång kring de uppgraderingsbara konsolerna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har länge ryktats om att framför allt Sony jobbar på en Playstation 4K-enhet, även känd som 4,5 eller "Neo". En mer kraftfull Playstation 4 som har mer än dubbla beräkningskapaciteten och som ska ge den en extra skjuts för bättre grafik, högre upplösning och framförallt göra Sonys senaste konsol mer förberedd för VR. Otaliga publikationer har satt sitt goda namn på att uppgifterna faktiskt stämmer.

Jag tror att de stämmer, också. Sony säljer kopiösa mängder av Playstation 4 och att uppgradera en redan hutlöst populär spelmaskin på det sättet som ryktet skvallrar om - skulle kunna vara starten på en ny trend inom spelvärlden. Dessutom, varför skulle de vilja släppa en Playstation 5 till enorma kostnader när de kan fortsätta tjäna storkovan ett tag till?

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Playstation VR är en av orsakerna till varför Sony påstås göra en mer kraftfull Playstation 4-enhet.

Som jag skrivit tidigare i framför allt min blogg ser det inte riktigt likadant ut för Microsofts del. Xbox One säljer visserligen bra, och det är viktigt att komma ihåg, men det går klart sämre än för Playstation 4 och på vissa stora marknader är de idag praktiskt taget uträknade. Min egen teori har tidigare kretsat kring att Microsoft nog till skillnad från Sony vill avsluta den pågående generationen efter fem år och påbörja en ny.

Detta är en annons:

Sony tjänar visserligen pengar idag igen, men det går inte ens jämföra resurserna som Microsoft kan ta fram vid behov. Kunde de stressa igång en ny generation, så skulle de få Sony att tappa sitt försäljnings- och hårdvarumässiga övertag. Liksom ta tillbaka initiativet något. Microsoft själva har också antytt mellan raderna att en förlängd generation inte är något de är intresserade av och att en ny konsol kommer när generationen är över.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Xbox One släpptes i november 2013 och med varje enhet kom en Kinect, som ett slags sista rest av deras panikändrade vision för hur konsolen skulle fungera.

Ryktesvågen som sköljde över oss igår kväll tyder dock på något annat. Microsoft-insidern Paul Thurrott började leverera godsaker på löpande band, och snart stämde andra industrigiganter in i kören. Redan härom veckan sägs Microsoft ha pratat med de viktigaste utvecklarna om en rejält uppgraderad Xbox One med arbetsnamnet Scorpio, och om bara drygt ett år kan den släppas.

Den så kallade Playstation 4K sägs ska komma under våren, och de rykten som finns talar om en beräkningskapacitet på 4,14 teraflops. Det ska jämföras med Playstation 4 på 1,84 teraflops. Vi snackar alltså om en mer än dubbelt så kraftfull enhet. Uncharted 4: A Thief's End var vrålsnyggt, men tänk dig den grafik Naughty Dog skulle kunna åstadkomma med dubbla krämen.

Detta är en annons:

Det är här det börjar bli intressant dock, för Xbox One har en uppskattad beräkningskapacitet på 1,32 teraflops - medan Scorpio sägs klara runt 6 teraflops. Det skulle alltså göra konsolen runt 50% vassare än Playstation 4K. Skillnaden mellan Playstation 4 och Xbox One var runt 35%. Att Microsoft är sugna på att återigen ha den bästa hårdvara och få de bästa multiformatsversionerna är i sig inte särskilt förvånande. Det är för många ett bra försäljningsargument.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Med runt 6 teraflops beräkningskapacitet skulle Xbox Scorpio vara ungefär lika kraftfull som AMD Radeon R9 290X eller Nvidia GTX 980 Ti.

Samtidigt brukar traditionellt den starkare konsolen inte sälja bäst. Playstation 2 sålde på som aldrig förr trots att både Gamecube och Xbox skåpade ut den och Nintendo 64 fick se sig besegrad av Playstation. Och Playstation 3 var något mer kraftfull än Xbox 360 men låg efter hela generationen. Å andra sidan är Playstation 4 mest kraftfull och leder, och uppgraderade konsoler av detta slag är ändå något nytt. De gamla RAM-pack och CD-tillsatser som släppts tycker jag inte riktigt kvalificerar sig.

Men den ändå direkt brutala skillnaden som finns mellan nuvarande Xbox One och den beryktade Scorpio, så är frågan om det inte är en ny generation som inleds när den kommer. En rimlig gissning är trots allt att spel ändå kommer fundera till båda format under överskådlig tid (och exakt detta tror jag för övrigt även gällande Playstation 4 och Playstation 4K). Detta av tre orsaker.

Den första är att det verkligen inte ser bra ut att överge sina kunder. Om Microsoft vill att de lojala fans som köpt konsolen även ska skaffa den bättre samt nya tillkomma, duger det verkligen inte att behandla dem illa. Det kan även avskräcka nya kunder om de bara möts av besvikna miner, vem vill satsa på det?

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Original-Xbox var skoningslöst mycket mer kraftfull än Playstation 2 och även Gamecube, men sålde trots det klart sämre.

Det andra är rent ekonomiskt. Microsoft gör Xbox för att tjäna pengar, precis som alla andra konsoltillverkare. Det är inte välgörenhet. Det finns i runda slänga 20 miljoner Xbox One-ägare och nästa år - förutsatt att ryktet stämmer med nya Xbox-revisioner samt sannolikt någon prissänkning - så borde det kunna vara 30 miljoner. Det finns 0 kunder som har Scorpio. Än idag kommer väldigt många spel till Playstation 3 och Xbox 360, varför skulle en ändå ännu mer snarlik konsol plötsligt ha spel designade på ett sätt som utestänger andra? Det är bara inte logiskt.

Och det för oss till punkt tre, nämligen PC. De flesta spel görs för att även fungera med en dator, inte minst Microsofts egna. Även om de inte skulle vilja göra en version till Xbox One (eller Playstation 4 om det är 4K som lockar) så ska de ändå göra det aktuella spelet till PC med likvärdig prestanda som konsolerna. Det är alltså inget extraarbete inblandat. Det är precis på det sättet vi nyligen fick Valyrika Chronicles till Playstation 4 i uppdaterad utgåva, och snart kommer Batman: Arkham Asylum och uppföljaren till både Playstation 4 och Xbox One. Det är i princip PC-versionerna som återanvänds ett varv till. Samma sak med Borderlands: The Handsome Collection och ett otal andra spel.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Borderlands: The Handsome Collection är en av flera titlar där en PC-version relativt snabbt och billigt kunnat släppas på nytt till konsol, och PC-spel måste som bekant fungera på alltfrån svaga till kraftfulla datorer.

Kort sagt handlar det om goodwill, ekonomi och det faktum att de mer primitiva versionerna av spel måste göras oavsett. Räkna med att spel fortsätter att fungera mellan formaten. Några brukar ta upp Nintendo 3DS och New Nintendo 3DS som exempel på varför det visst kan bli så att det kommer spel som fungerar taskigt eller inte alls till den "vanliga" äldre versionen av formatet och pekar gärna på Hyrule Warriors Legends (som fungerar smårisigt) eller Xenoblade Chronicles 3D (som inte fungerar alls). Men om något styrker dessa snarast min teori, de absolut flesta spel funkar nämligen utmärkt även till Nintendo 3DS. Det handlar om i runda slängar 0,1% av alla spel som har problem av mer eller mindre allvarlig karaktär, och det av just orsakerna jag nämner. Goodwillen att inte svika befintliga Nintendo 3DS-kunder och ekonomin i att inte göra spel bara en liten del av publiken kan ta del av (PC är inte ett gångbart exempel här dock).

I och med att Microsoft och Sony gör detta, och det börjar jag tro att de kommer göra, så äntrar vi en ny era i spelvärlden där det sannolikt kommer handla om konsoluppgraderingar varje år på samma sätt som Samsung uppdaterar sina Galaxy-mobiler eller Apple sina Ipads. Det enkla "plug 'n play" som gör konsolerna så relevanta kommer fortsätta finnas kvar, men med längre generationer som följd. Ingen kommer behöva stressa iväg för att köpa sig en ny konsol, och om något så lär detta göra att du får fler år ur din Playstation 4 eller Xbox One - inte färre.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Nintendo är sannolikt inte alls förtjusta i den här utvecklingen och när de gjort sin kommande konsol NX har de dimensionerat kraften efter vad konkurrensen erbjuder just nu.

Om det här påverkar försäljningen återstår att se. Börjar det ramla in rapporter om att Bioshock 3, Red Dead Redemption 2 och Biowares Star Wars-rollspel ser mycket bättre ut till Xbox Scorpio än Playstation 4K, så finns det säkert många som kan tänka sig att byta. Om det är tillräckligt återstår dock att se. Hårdvara har som sagt inte betytt särskilt mycket i ett historiskt perspektiv, och om kompisarna spelar till ett format, vill man troligen hänga kvar där själv.

Likaså ligger Microsoft efter Sony när det kommer till Europa med krångliga och till synes oförklarliga begränsningar mellan språk och länder samt att de heller inte har samma mängd översatta appar. Xbox har historiskt gått bra i engelsktalande länder av dessa anledningar och i viss mån i Norden och Nederländerna, kanske delvis som en följd av att det är regioner som traditionellt skiter högaktligen i språkligt lokaliserade spel, menyer samt appar, och rent av föredrar engelska. Där finns en hel del att göra för Microsoft som inte kommer lösas hur många teraflops Scorpio än stoltserar med.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Att det kommer en ny Iphone varje år är en självklarhet. Spelen fungerar även på äldre enheter, men ser lite bättre ut på nyare. Ungefär där lär det uppgraderade konsolerna hamna.

Till sist finns det en annan grej jag varit tämligen kritisk mot som lär vinna rejält på Playstation 4K och Xbox Scorpio, och det är virtual reality. För medan Playstation VR är den enda variant som har en prislapp som inte tarvar donerande av organ eller livslångt pantande av tomburkar, så är den även den svagaste. Virtual reality kräver prestanda, mycket prestanda.

De extremt dyra headset som finns till PC tror jag inte blir någon allmän succé på länge, och Playstation VR tror jag inte är bra nog för massmarknadspotential. Men med Playstation 4K så kastas läget om. Plötsligt har vi en konsol som kan göra konceptet rättvisa och som kommer imponera betydligt mer när det visas upp. Och för Microsofts dels ryktas det att de lärt sig av sina misstag med att vara två (eller snarare tre, fyra eller ännu senare) på bollen och försöka stånga sig in på nya marknader.

Därför påstås de vilja samarbeta med Oculus för att göra den till officiellt virtual reality-headset till Xbox One. Facebook är såklart ingen dålig partner för Microsoft och med Scorpio skulle även den kunna drivas tillfredsställande. Fortfarande för dyr dock, men funkade den bra med Xbox tror jag priset skulle kunna falla tack vare högre efterfrågan. Jag är fortfarande skeptisk till VR, men de kommersiella möjligheterna ökar väsentligt på detta sätt, det går inte komma ifrån.

Scorpio - En Xbox som slår Playstation 4
Microsoft ryktas inte vara intresserade av att sent omsider göra ett eget virtual reality-headset, utan vill inleda ett samarbete med Oculus.

Nu finns såklart chansen, eller kanske risken, beroende på hur du ser på uppdaterade konsoler att inget sådant här visas på E3. Men varken Microsoft eller Sony har sagt ned utan varit väldigt vaga, alternativt inte sagt något alls. Vore det något de absolut inte jobbar på så hade de ju bara kunnat neka, vilket trots allt är vanligt i sammanhanget.

Med det sagt så bollar jag över frågan till er läsare. Vad tror ni om sanningshalten i ryktena gällande främst Xbox Scorpio, men även Playstation 4K, och vad tycker ni om dem? Kommer just du att köpa en uppgraderad konsol så småningom?



Loading next content