Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

Det var sju år sedan senast. Då presenterade vi Gamereactor Topp-100. Mycket har hänt, här är det vi anser vara världens bästa spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Att kora "Världens bästa spel" är ingen enkel uppgift. Roligt är det, men inte lätt. 12 personer ska försöka enas om en lista där vi väger in betydelse, underhållningsvärde, avtryck på spelindustrin, hur stark våra upplevelser tillsammans med de respektive titlarna var... Många aspekter måste vägas in och med tanke på att vi alla på redaktionen tycker olika (i princip) har det tagit veckor att enas om det vi anser vara tidernas 20 bästa spel - just nu. Listan är helt klar och detta är de tio titlarna vi anser vara bäst genom någonsin.

Den första delen av topplistan hittar du här

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(10) Super Mario 64
Nintendo 64 / 1996
Det var många som var oroliga, skulle spelet kunna klara hoppet från den absolut fantastiska föregångaren till en helt ny polygonfylld dimension? Alla våra tvivel var som bortblåsta så fort vi fick ta kontroll över världens mest kända rörmokare och ratta runt i prinsessan Peachs slott där den tjocke mustaschklädde krabaten manövrerades som en dröm. Med sin pricksäkra kontroll och banbrytande nivådesign ser vi på GR varför Super Mario 64 är mallen alla 3D-äventyr tog inspiration ifrån. Känslan när vi för första gången satte våra blockiga polygon-fötter i Bob-Omb Battlefield och musiken som nådde våra öron? Tidlöst och för evigt i våra hjärtan.

Vi hör fortfarande råd bakom axeln vad gäller skärmavstånd och fyrkantiga ögon och ju mer vi spelar Super Mario 64 förstår vi varför vi inte lyssnade. Vi spelade inte bara det nya Mario-liret, vi skapade minnen för livet med ett spel i världsklass.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(9) The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Nintendo 64 / 1998
The Legend of Zelda: Ocarina of Time var det femte spelet i ordningen i den berömda Zelda-serien och dessutom det allra första äventyret i tre underbara dimensioner. Miyamoto lovade att han skulle utveckla ett av världens bästa spel och självklart blev det så också. Det här var det första spelet som införde funktioner såsom att låsa siktet på fiender och kontextkänsliga knappar som sedan blev ett allt vanligare inslag i 3D-spel. Spelvärlden var större och djupare, med en större fiendevariation än tidigare och ett soundtrack vi kunde dö för. Trots att grafiken var spelets sämsta aspekt visade The Legend of Zelda: Ocarina of Time att det inte alls spelar någon roll när innehållet är magiskt. Vi på Gamereactor älskar fortfarande Shigeru Miyamotos praktfulla mästerverk och vi dammar mer än gärna av vår Nintendo 64-konsol för att återvända till den fantastiska berättelsen om den lilla alven från Kokiri-skogen.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(8) Grand Theft Auto V
Multi / 2013
Att välja ett av flertalet genombriljanta GTA-spel att kora på denna viktiga lista är såklart ingen enkel match. Grand Theft Auto III skrev om regelboken för hela genren och uppföljaren var lika nyskapande som det var atmosfäriskt och fantastiskt stilfullt strukturerat. Av alla Rockstars suveräna titlar är det dock det senaste spelen i serien, Grand Theft Auto V, som vi rankar högst idag. Mycket tack vare nyttjandet av "spatiala spelmoment" där människorna i Los Santos levde och frodades oavsett om spelaren besökte stället, eller inte. Att kunna hoppa mellan tre rysligt välskrivna huvudpersoner och se hur deras vägar korsades var såklart en fenomenal bedrift från Rockstars håll och dynamiken som fanns i upplägget kan i stort sett inga andra actiontitlar konkurrera med.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(7) Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Playstation 2 / 2004
Hideo Kojima har aldrig varit rädd att skaka om grundformeln för sina spel, och det rejält. Inte ens huvudpersonen går säker, och i Metal Gear Solid 3: Snake Eater kastade han inte bara ut Solid Snake, utan lät äventyret utspelas under kalla kriget, långt innan de båda föregångarna och långt innan Solid Snake var född. Dessutom var militärbaserna och stadsmiljöerna helt utbytta mot frodig djungel, och Harry Gregson-Williams och Norihiko Hibino underbara musik hade aldrig varit bättre. Det här var en utmärkt lekplats för en magnifikt stealth-äventyr med barska stridspittar, episka bossfighter, nyskapande gameplay och en otrolig story som slingrade sig fram med nya överraskningar bakom varje hörn. Det var med Metal Gear Solid 3: Snake Eater vi fick en större förståelse för Kojimas universum och att ligga kamouflerad i gräset bara metern ifrån trupper som skulle göra proceduren kort med oss, hör fortfarande till det mest gastkramande vi gjort i något spel överhuvudtaget.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(6) Halo: Combat Evolved
Xbox / 2001
Vi kommer aldrig glömma första gången vi satte fot på Bungies majestätiska ringvärld. Vi kommer aldrig glömma känslan av att sväva genom dess utomjordiska landskap. Vi kommer aldrig glömma det episka krig som rådde på grönskande fält och varma stränder, och inte heller de mörka hemligheter som låg begravda under ytan. Med storslagna produktionsvärden, fantasifull design, enastående multiplayer och revolutionerande spelmekanik förändrade Halo: Combat Evolved hela industrin över en natt. Idag kan vi spåra mycket av de moderna actionspelen tillbaka till Halo, men att Master Chiefs första äventyr har 15 år på nacken spelar ingen större roll - för Halo är sannerligen en tidlös klassiker som vi mer än gärna återvänder till år efter år.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(5) Super Mario World
Super Nintendo / 1992
Alla på redaktionen minns den första kontakten med Super Mario World, det var en upplevelse som etsade sig fast i minnet och som fortfarande kittlar nostalgiknölen på oss alla, dagligen. Efter att vi räddad prinsessan i det underbara Super Mario Bros 3 var det dags att kliva in i den nya generationen med Super Nintendo och göra det igen i Super Mario World. Vi behövde bara lägga ögonen på den vackra grafiken, insupa de fantastiska melodierna och känna på den perfekta spelkontrollen för att förstå att detta var något speciellt vi aldrig någonsin skulle komma att glömma. Att Super Mario World fortfarande är en måttstock för plattformsspel idag säger en hel del om hur fenomenalt det var då, och det är egentligen helt oväsentligt hur många gånger vi har gjort precis allting i spelet förut, vi kommer att göra det om och om igen - med samma barnsliga förtjusning som första gången.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(4) Half-Life 2
PC / 2004
Förväntningarna kunde inte ha varit högre än vad de var. Att följa upp Gordons inledande äventyr var som att släppa Sgt. Pepper 2 eller skriva en ny Don Quijote. Valve stod inför ett av spelhistoriens tuffaste uppdrag. Men Half-Life 2 imponerade från första till sista bildruta med nivådesign och berättande som förfinats ytterligare från milstolparna satta av den mästerliga föregångaren. Innovativa vapen, kusligt realistisk dystopi, fenomenal grafik och design skapade något så fantastiskt som en fullvärdig uppföljare till Half-Life. Vi kommer aldrig att glömma Ravenholm, Nova Prospect och New Little Odessa. Vi kommer aldrig att glömma de (för sin tid) direkt obscent nyskapande fysikbaserade pusslen samt de underbart omtumlande eldstriderna.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(3) The Legend of Zelda: A Link to the Past
Super Nintendo / 1992
Det tredje Zelda-äventyret, The Legend of Zelda: A Link to the Past, benämns relativt ofta som en av spelhistoriens mest förtrollade skapelser och vi på redaktionen är beredda att hålla med. Förtrollningen satt i konstant från titelskärm till eftertext och hur mycket vi än försöker är det omöjligt att hitta någon minuspunkt i detta fantastiska Super Nintendo-spel. När de normalt sett tråkigaste delarna i ett spel är underhållande i sig, då är spelet riktigt bra. Vi förundrades något enormt över vilket gigantiskt äventyr Shigeru Miyamoto och Takashi Tezukas hade proppat in i den lilla 16-bitars kassetten och deras fingertoppskänsla för detaljrikedomar var snudd på oslagbar.

The Legend of Zelda: A Link to the Past är fortfarande en rejäl fest för ögonen med tanke på hur färgglatt, välanimerat och förtjusande det var, och som grädde på moset blev vi också översköljda av en stor mängd utmanande, men ack så underhållande bossar i ett högklassigt äventyr som lyckades underhålla oss i många timmar framöver. Att utforska Hyrule har aldrig varit roligare än såhär och vi kan inget annat än att fortsätta hylla ett av 90-talets största verk som också är ett av de bästa TV-spelen genom tiderna.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(2) Half-Life
PC / 1998
I en tid då nästan alla spel i genren gick ut på att styra muttrande rymdsoldater som sköt utomjordningar på löpande band, öppnade Valve med hjälp av en skinande röd kofot dörren till en ny sorts spelvärld. En spelvärld där varje steg man tog som den teoretiska fysikern Gordon Freeman kändes som den sista. Den här dystra och undergångsbetonade atmosfären mixades briljant med en oerhört intelligent historia som berättades på ett mästerligt sätt. Det var just det sistnämnda som sken allra mest. Genom att aldrig lämna förstapersonsperspektivet lyckades Valve övertyga oss att vi inte är i ett spel där vi styr en karaktär, utan snarare att vi är karaktären i spelet. Att vi är Gordon Freeman. Det var just det snilledraget, tillsammans med ett gäng minnesrika karaktärer, ljuvlig vapenarsenal och grym artificiell intelligens hos fienderna, som gjorde Half-Life till en oförglömlig upplevelse.

Gamereactor presenterar: Tidernas 20 bästa spel

(1) The Last of Us
Playstation 3 / 2013
Vissa kritikerrosade spel tappar lite i kulturellt värde under de första par åren som följer dess initiala release. The Last of Us har å andra sidan sakta men säkert klättrat sig ännu högre upp i våra ögon och anledningarna till att det var en sådan fullträff för oss är många. Faktumet att det var ett tekniskt åstadkommande att högakta är givetvis en betydande faktor. En viktigare är spelet i sig med fientliga konfrontationer som, oavsett om vi ställdes mot de monstruösa svampinfekterade zombie-liknande monstrem eller de mänskliga men minst lika skrämmande överlevarna, ofta var överväldigande i sin spänning - det tack vare hur väl realiserad spelets värld och dess invånare var.

Det är dock berättelsen, mer än någon annan beståndsdel, som gör det här spelet så odödligt. Joel och Ellie är inte bara spelfigurer eller avatarer för oss, de är personer, individer med mänskliga brister och motivationer. Med The Last of Us tog Naughty Dog berättandet till en helt ny nivå så till den vida grad att regin, manuset och skådespelarinsatserna kan stå pall med det bästa som Hollywood har att komma med i samma genre. Mest imponerande är hur mycket de säger med de minsta av detaljer; när Joel i ett samtal tystnar till för en sekund och ser ner på sitt trasiga armbandsur uttrycker han mer känslor än andra spel lyckas med under hela genomspelningar. Det är ett spel som balanserar sinnessjuka produktionsvärden med den brinnande passion som man lättast hittar på indiescenen, det berör på ett djupt plan utan att ta klyschiga genvägar och det kompromissar aldrig. Det är spelet som får alla andra spel att se lite sämre ut.

Och du vet om detta. Antingen för att du håller med oss eller för att du läst våra många hyllningar till spelet förut. Vi har med glöd diskuterat The Last of Us vid otaliga tillfällen under de gångna tre åren och vi är säkra på att vi kommer fortsätta med det länge. Det är ett sant mästerverk.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy