Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artiklar

EA @ E3 2016

E3 har smygstartat med EA:s presskonferens. Vi summerar vad som visades i den första av årets E3-summeringsartiklar...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Vi visste att EA inte kommer medverka på mässgolvet i år och deras konferens, som var den första av konferenserna att hållas på E3 2016, var ganska talande för varför. De har inte mycket att visa alls. Vi är allihop väldigt uppspelta över flera av spelen som EA har under utveckling just nu men de var inte beredda att visa upp mycket konkret om många av deras titlar på konferensen, vilket resulterade i en rätt innehållsfattig sådan med väldigt mycket utfyllnad. Men visst, lite fick vi. Och det första spelet att visas upp var Titanfall 2, uppföljaren till ett av 2014 års coolaste multiplayer-lir enligt undertecknad, återigen utvecklat av Respawn Entertainment.

Vi fick två trailers, en för kampanjen - som tyvärr hade läckt ett par timmar i förväg - och en för multiplayern. Den som hade hoppats på ett märkbart snyggare spel i uppföljaren (jag) blev kanske lite besviken men jag gillade ändå vad vi fick se av spelet. Vi fick mer än ett par glimtar på nya vapen, titans och gadgets och mest iögonfallande var definitivt tillskottet av änterhaken som ser ut att bjuda på ytterligare ett lager av rörlighet i ett spel som redan från början var väldigt rörligt. En kampanj var inget jag nödvändigtvis saknade i föregångaren men nu får vi en ändå och inte kommer du se mig klaga. Respawn grundades av folket som ligger bakom Call of Duty 4: Modern Warfare och det är min ringa åsikt att det spelet sitter på seriens bästa kampanj. Berättelsen i Titanfall 2 verkar fokusera på en ensam milissoldat (vilket jag gillar, fokus är bra), en gammal Titan-mech och det band som formas mellan dem under spelets gång.

Jag finner det intressant att titanen verkar behandlas som en egen karaktär, snarare än ett bara vapen för protagonisten att använda, och mina tankar fördes till man-maskin-förhållandet vi såg i den fantastiska animerade filmen Järnjätten. Titanfall 2 släpps i oktober, denna gången även till Playstation 4 utöver PC och Xbox One. Jag är lite orolig över om huruvida spelet kommer finna fotfäste i marknaden, dock. Det är en riktigt tung månad för shooters. Vi får se. En beta bekräftades men vi fick inget datum.

Madden är kanske inte världens mest åtråvärda sportserie för oss här i Europa men det är viktigt i USA.

Efter att Respawns Vince Zampella lämnat scenen var det Peter Moores tur att prata om sport. Jag suckar och anstränger mig för att inte tappa koncentrationen för medan jag inser hur viktiga sportspelen är för EA (och att de säljer duktigt varje år) så är det för mig så grymt ointressant. Jag tycker jag hör samma säljarpitch varje år, att de nya upplagorna fixar allt de föregående missade och så vidare. Hur som helst var det Madden NFL 17 som det pratades om först och det med en esport-vinkel där två av världens bästa Madden-spelare, Eric Wright och Zack Lane, pratar om hur duktiga de är och hur de ska krossa varandra i en uppkommande tävling.

Sedan blev det dock dags för Mass Effect: Andromeda att visa upp sitt efterlängtade tryne och när en representant från Bioware kallades upp på scenen var det flera av oss på redaktionen som började hoppa och och ner i våra stolar. Vi blev dock besvikna över insikten att vi inte skulle skämmas bort med en gameplay-presentation, utan ytterligare en retsam behind the scenes-video precis som förra året. Lyckligtvis fanns det mer "gameplay" i detta års klipp än förra och vi fick ett visuellt hum om hur spelet kommer se ut när det släpps. Trots att vi inte fick se lika mycket som vi hade hoppats står sig det lilla vi faktiskt fick se som en höjdpunkt för konferensen och hype-mätaren restes ett par snäpp för undertecknad. Vi fick inte reda på mycket som vi inte redan visste eller fått läckt för oss men det ser ut att bli ett fint spel.

När Bioware kliver av blir det dags för mer sport, denna gången för FIFA 17. Serien har nu bytt spelmotor till Dice egenutvecklade Frostbite, som ju är en av de mer konsekvent imponerande motorerna som brukas idag. Mest uppseendeväckande för FIFA i år är dock att det verkar komma med ett kampanjläge med karaktärer och narrativ. Läget kallas "The Journey", spelaren axlar rollen som Alex Hunter och han försöker förverkliga sina fotbollsdrömmar. Det är spännande. Ambitiöst, till och med, vilket är mer än jag hade förväntat mig från ett sportspel men det är fortfarande sport. Jag sitter och drömmer mig bort till nästa segment av konferensen.

Snart promenerar Patrick Söderlund upp på scenen för att prata om EA Originals, ett nytt program som ska belysa indiespel - och jag skulle kanske likna det med Microsofts ID @ Xbox-program. Programmets första spel är ett svenskt sådant, Fe. Presentationen liknade fjolårets mysiga avtäckning av Unravel och det känns som att EA siktat på att återskapa en liknande ton för presentationen. Fe är utvecklat i Sveriges framsida, Göteborg, och det är... vackert. Det väckte inte riktigt habegär hos mig enbart baserat på de gameplay-snuttar (kanske mest för att färgschemat kändes begränsat) men det har min uppmärksamhet och min nyfikenhet. Påminde om spel som Journey och Tearaway.

Fe, utvecklat i Göteborg, stod ut som en trevlig överraskning på EA:s konferens. Inte helt olikt hur Unravel var ifjol.

Nästa på dagordningen: Star Wars! Jade Raymond, nyckelperson bakom Assassin's Creed och Splinter Cell: Blacklist, gick upp på scenen för att prata om de olika studios som arbetar med licensen och hur deras arbete fortlöper. Tyvärr blev det ingen gameplay-presentation här heller, utan mer av deras bakom kulisserna-material. Vi får återigen bekräftat att Dice arbetar på en uppföljare till Star Wars: Battlefront, att det ska släppas nästa år och att det kommer behandla material från de nya filmerna. Vi får se en väldigt kort snutt av spelet som Visceral Games arbetar på med Uncharted-seriens Amy Hennig i spetsen. Det ser riktigt smaskigt ut av de sekunder vi fick se att döma men för tidigt för att säga mer än så. Sedan visades också lite bilder på motion capture-arbetet som Respawn arbetar på och det ser definitivt ut att vankas ljussabelstrider i det spelet.

Lite tunt på godis, men vi tar givetvis vad vi får. Battlefield 1 får vi desto mer av, däremot. Och många av oss är riktigt förväntansfulla när det kommer till Dice första världskrigs-shooter så när den nya trailern började rulla blev stämningen uppspelt. Det är en frisk fläkt att få se en av de största FPS-serierna göra tvärtom vad konkurrenterna gör och går bakåt i tiden för att utforska lite mer, åtminstone för den här sortens spel, outforskad mark. Grafiken är imponerande och trots att vi transporterats så långt bak i tiden ser det i allra högsta grad ut som ett Battlefield-spel.

Det snackas om spelbara tåg, stridsskepp och luftskepp och "de största fordonen som någonsin gjorts". Spelet kommer även ha dynamiskt väder, med regn, solsken, dimma och allt vad det innebär. Trailern avslutas med en brinnande zeppelinare som kraschar mot marken och det är väl en "money shot" som heter duga. Jag ser fram emot Battlefield 1 och hoppas att kampanjen blir mer dramatisk och gripande än de senaste försöken.

Allt som allt var EA:s presskonferens kanske inte allt vi hade hoppats på, även om bristen på konkreta presentationer av många av deras storspel kanske inte var så förvånande med tanke på att de inte medverkar på mässan. Vi ska dock inte fnysa åt de ljusglimtar som faktiskt fanns där, jag är säker på att många av spelen kommer vara värda väntan och E3 har ju faktiskt knappt börjat än. Så som första konferens kunde EA ha gjort ett mycket sämre jobb.

Artiklar om övriga presskonferenser
Sony @ E3 2016

Ubisoft @ E3 2016

Microsoft @ E3 2016

Bethesda @ E3 2016