Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artiklar

Bethesda @ E3 2016

Så har även Bethesda haft sin presskonferens under natten och André tar en närmare titt på vad som visades upp...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

EA:s presskonferens kändes emellanåt supersval. Då talar jag självklart inte om de helt vansinnigt läckra gameplay-sekvenserna vi fick se från Battlefield 1, inte heller om mysfaktorn i överraskningen Fe. Det var kändistätheten som drog ned tempot, likaså de helt menlösa bakom kulisserna-klippen vi fick ta del av som inte tillförde särskilt mycket. "Var det allt?" undrades det på redaktionen. Sex timmar senare gick Bethesda upp på scen, och då kunde vi faktiskt känna att nattens dygnande var värt sin tid.

Innan jag kommer till Bethesdas scenrockande måste jag tala om höjdpunkterna från deras presskonferens 2015, för vad de gjorde där sätter en hel del krav och förväntningar på 2016. Uppvisningen i fjol lamslog en hel spelvärld då id Software kom på besök och visade upp motorsågsslakten i Doom - ett spel som också blev väldigt lyckat då Kim i sin recension belönade liret med en 8 i betyg. Arkane Studios gjorde entré därefter och gav oss Dishonored 2, sedan small det till rejält. Den charmiga Todd Howard klev fram och fullständigt vräkte ur sig något som är ett av mina bästa E3-minnen. Med dunder och brak visades Fallout 4, brunstiga tillrop fyllde lokalen när Pipboyen skulle följa med i samlarutgåvorna, mobilspelet Fallout Shelter fanns redan ute, och slagskeppet Fallout 4 skulle komma redan i november. Så såg Bethesdas insats ut förra året, och här nedan läser du vad de bjöd på i år:

Första spelet ut på röda mattan var Quake: Champions som presenterades i form av en hårt pangande trailer med innehåll av pansarbeklädda busar, schyssta frisyrer och riktigt vacker grafik. Tim Willits påminde oss om hur originalet satte en ny standard för multiplayer, och hur det fortfarande spelas jorden runt. Det blev ganska tydligt att id Software önskar att sin arena-satsning bli ett av dem största E-sportsliren idag, och till sin hjälp har de Bethesda som kommer anordna turneringar framöver. PC var den enda plattformen som nämndes idag, men mer information var att vänta på Quakecon som går av stapeln i augusti.

Därefter äntrade Pete Hines scenen, trevlig nog iförd en regnbågssymbol på sin kavaj i ära till Pride-helgen - något som vi saknade på EA:s konferens. Han summerade den gångna året som ett fantastiskt sådant (med all rätt), och spinner sedan vidare till kortspelet The Elder Scrolls: Legends. Vi får se en cinematic om storyn, att ett nalkande beta-test är på ingång och att det kommer släppas senare i år till telefoner och surfplattor.

Med Todd Howards spektakulära presentation från 2015 i bakhuvudet blev det en besvikelse att endast få se honom på film under Bethesdas uppvisning i år, men ämnet för dagen var så klart Fallout 4. Nytt DLC-material är att vänta där det första "Contraptions" finns att tillgå redan nästa vecka. Husbyggarglädjen kommer då att utökas med något som ser ut att kunna bli en renodlad simulator för skapandet av enorma fabriker, men Howard var inte nöjd där. För till mobiler och surfplattor finns ju som bekant Fallout Shelter ute sedan ett år tillbaka, vilket inte gick lottlöst. Dit anländer mer innehåll tillsammans med en PC-version.

Vi har ett flertal gånger fram mot idag rapporterat om saftiga rykten för Skyrim, dessa visade sig att stämma. Med den säregna Dragonborn-låten högt ekandes i ljudanläggningen visade Bethesda mycket riktigt upp en remaster på Skyrim under namnet "Special Edition". Grafiken är välputsad, moddar kommer att vara tillgängliga till konsolversionerna, och hösten är nu räddad då kalaset dönas ut redan den 28 oktober.

Det kommer bli omåttligt spännande att se hur snyggt Skyrim kan bli till konsol med hjälp av moddar

Återigen släcktes ljuset ned, ryktena visade sig ännu en gång vara sanna. En reboot av Prey presenterades i form av en trailer som utspelar sig i en futuristisk värld innehållandes läskiga kryp och en protagonist i tjusig spandexdräkt. Det tog lång tid genom klippet innan någon på redaktionen gissade rätt - tankarna gick snarare mot en helt ny spelserie med skräckinslag. 2018 blir det äntligen dags, dessutom är inga elaka exklusiviter att vänta.

Doom var näst på tur, en titel Bethesda tillsammans med id Software tänker vårda lika varsamt som ett nykläckt barn framöver. En sjuhelsikes massa innehåll i form av gratis muliplayer-material , ett nytt DLC vid namn "Unto The Evil" kommer glädja de som redan äger Doom. Men för oss andra då? Jo, hela denna veckan kommer första banan att vara helt gratis att ladda ner för dem som står och väger mellan ett köp eller inte. Som jag själv skrev i mina förväntningar inför årets E3 ville jag se att en riktigt tung utvecklare skulle sprida lite glädje till VR-genren som varit så kontroversiell sedan lanseringen. Bethesda uppfyllde den förhoppningen med att presentera både Doom och Fallout 4 som kompatibla titlar till HTC Vive under nästa år. För min del växte nu suget, för visst kan det bli genomtrevligt att må illa med en skärm på huvudet tillsammans med motorsågar och livsfarliga Deathclaws?

Att lira Doom med VR-brillor på känns på förhand inte särskilt hälsosamt

Något vi absolut var stensäkra på skulle blottas var Dishonored 2, och det visade sig inte bli lite av den saken heller. Närmare 30 minuter av Bethesdas E3-närvaro bestod nämligen av härligt smygande och vacker Steampunk-design i en värld som består av en djup detaljrik kultur. Det visar sig vara ett kreativt mål hos utvecklarna att varenda karaktär, varenda fiende, har en berättelse bakom sig. Vart dem bor någonstans, hur de går till jobbet, en väldigt välgenomarbetad titel med extremt hög detaljnivå är alltså att vänta. Hela 3 stycken trailers fick vi se, och Arkane Studis bör på förhand förvänta sig stora försäljningssiffror. Som redan känt kommer Dishonored 2 ut i november i år och med den mängd material vi har fått se idag lämnar mig inte skeptisk till någon försening här inte.

Vi på redaktionen kände oss mätta och belåtna när Bethesdas efterfest ersatte den påkostade presskonferensen. Alla intryck är inte lätta att samla på så här kort tid, och hur Pete Hines, Tim Willits och den alltid så charmige Todd Howard kommer stå sig mot Ubisofts kommande uppvisning återstår att se. Det var självklart ingen enkel uppgift för Bethesda överträffa sig själva från föregående år, men ett nytt Quake, en återupplivning av Prey och sådant fan-dedikerat material till bland annat Doom är en fröjd att få se. Avslutningsvis, i ära till det länge efterlängtade Skyrim: Special Edition vill vi vördnadsfullt hälsa godnatt/godmorgon till dig som läser genom följande: "Dovahkiin, fah hin, kogaan mu draal".

Artiklar om övriga presskonferenser
Sony @ E3 2016

Ubisoft @ E3 2016

Microsoft @ E3 2016

EA @ E3 2016

Gamereactor

Tidningen

More

Copyright 1998-2018 - Utgiven av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.