Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artiklar

Microsoft @ E3 2016

Så var det Microsofts tur att inta E3-scenen med en presskonferens, och de hade oväntat mycket spännande att visa. Jonas berättar vad som hände...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

För Microsofts del var det nog mer som står på spel än för någon annan. Xbox One håller på att bli rejält frånåkt av Playstation 4 och det är viktigt att de fortsätter vara relevanta. De har en svagare konsol än Sony, så de måste vara lite bättre på allt annat för att kännas som ett fullgott alternativ och ha något att bygga vidare på i framtiden.

Sin vana trogen drog Microsoft igång presskonferensen på minuten när den var tänkt att starta, det vill säga 18:30. Istället för att låta någon göra presentationen av denna E3-presskonferens rullades en video igång som avslöjade ett rykte som florerat under några veckors tid, nämligen en slimmad version av Xbox One. Den får suffixet S och är nästan hälften så stor (40% mindre), trots att det har något för Xbox-konsoler så ovanligt som en inbyggd transformator.

Xbox One S utannonserades tidigare ikväll.

Men Xbox One S är inte bara en mindre konsol, utan på flera sätt en rejäl uppgradering och nog i mångt och mycket vad Xbox One borde ha varit från start. Till exempel är den bestyckad med en hårddisk på två terabyte, den spelar glatt upp Blu-ray med 4K Ultra-HD, har något extra grafikchip (HDR), kan stå på hög kant och har en uppgraderad handkontroll. Kinect däremot kan den inte kommunicera med alls. Spontant är detta ett väldigt klokt drag från Microsoft och hade konsolen sett ut såhär från start hade de förmodligen inte alls suttit i samma sits som nu. Detta är ett riktigt läckert bygge som flera av oss på redaktionen redan planerar att skaffa.

Xbox-chefen Phil Spencer intog scenen efter denna introduktionsvideo som tydligt lagt ribban högt. Slimmade konsoler brukar ju vara något av en höjdpunkt när det presenteras, nu brändes det av från start. Spencer verkar själv nöjd med vad som just presenterats och strålade som en sol när han utlovade en show fylld av exklusiva spel.

Just sistnämnda är något man kan diskutera, men tekniskt sett ändå sant. Det visar sig nämligen redan i och med första presentationen, vilket är Rod Fergusson och Gears of War 4, att det mesta som visas även kommer till PC. Begreppet exklusivitet betyder numera alltså exklusivt till Microsofts format snarare än exklusivt till Xbox.

Nåväl, Gears of War 4 är ett av de spel som ska stödja den nya HDR-funktionen till Xbox One S (som jag i ärlighetens namn vet mycket lite om i skrivande stund, men vi kommer såklart rapportera mer framledes på Gamereactor). Vi fick äntligen se singleplayer, och det ser direkt enastående läckert ut med allt det köttiga röj vi vant oss vid från serien, snygga vädereffekter och kläder som vajar i vinden. Den som oroat sig för att Gears of War 4 inte skulle leverera tycks kunna slappna av nu.

Gears of War 4 kommer ha ett helt nytt Horde-läge kallat 3.0.

Det kommer dessutom att släppas till Windows 10, och har fullständigt crossplay-stöd. Du kan alltså spela på din konsol, fortsätta lira på din spel-laptop och köra med vänner som har andra format. Du behöver inte köpa om spelet flera gånger. Sparfiler och allt fungera sinsemellan. Rankat multiplayer nämndes dock inte, och det kan vara så att de helt enkelt väljer att ta hänsyn till att folk har handkontroll kontra mus och tangentbord på de olika formaten. De utannonserade till och med ett nytt Horde-läge, vilket jag vet kommer glädja många av er.

Att Microsoft menar allvar med Gears of War blev uppenbart efter presentationen av spelet, då en ny version av Xbox One Elite Controller presenterades komplett med blodfläckat och rispat utseende. För min egen del vill jag ha min Elite Controller propert stilren, men för Gears of War-fans är denna variant såklart rolig.

På tur stod sedan Killer Instinct. Det har blivit ett av de största nu spelade fightingspelen mycket tack vare den fiffiga free to play-lösningen där det hela tiden ges tillgång till nya figurer. Närmare sju miljoner personer lirar och 2,5 miljoner matcher har spelats mellan Windows 10 och Xbox One. Ett tecken på att crossplay-lösningen var ett genidrag som utökat communityt. Att just Killer Instinct följde efter Gears of War 4 var ingen slump, utan som det sedan tidigare varit känt, kommer General Raam från originalspelet till Killer Instinct, och vi fick se hans brutala attacker utövas mot stackars Jago. Fler gästfigurer är på gång, för övrigt.

Efter Killer Instinct var det dags för något helt annat, nämligen Forza Horizon 3. Det hade sedan tidigare ryktats om att vi denna gång skulle få köra på tok för fort och vårdslöst "down under", och att döma utifrån de kängururs som studsade fram tycktes detta vara alldeles korrekt. Det verkar vara mer buskörning och oländig terräng planerat denna gång, ett trevligt grepp såklart eftersom det bidrar till att skilja på Forza Motorsport och Forza Horizon. Även detta är ett spel som kan spelas till Windows 10, och vi fick se multiplayer spelas mellan två med dator och två med konsol. En kampanj för fyra spelare utlovades liksom det största antalet bilar i serien hittills, låter inte helt fel såklart - och redan i slutet av september är det premiärdags.

Forza Horizon 3 är störst i serien hittills och tycks ha mer varierade miljöer än tidigare delar.

Microsofts E3-presskonferens rullade vidare med Recore som visades redan förra året, då som kort förrenderad trailer. Nu bjöds det på stilistiskt gameplay som visar att detta tycks bli något för både de som älskar tjusig design, men även för de som älskar ett avskalat gameplay. Hederliga bossar, monster som förde tankarna till gamla arkadspel och mycket annat visades i högt tempo. Även detta kommer för övrigt i september som alltså blir en dyr månad att äga Xbox One i.

En person jag nästan börjar bli lite hej och tjenis med, Hajime Tabata, intog scenen efter Recore (har intervjuat honom flera gånger). Han var där för att visa upp Final Fantasy XV. Ett spel och en serie vi annars förknippar med Playstation, vilket sannolikt var just för att påminna om att spelet kommer till Xbox One med - för något exklusivt var det inte tal om. Den fight mot en best som visade, gav utan tvekan ett smakprov på de vidunderliga scenerna som väntar oss i äventyret, men fighting pågick lite för länge och var aningen för enahanda. En presskonferens som hittills haft något slags rekord i högt tempo tappade här för första gången lite fart.

Recore imponerade rejält under Microsofts E3-presskonferens.

The Division var ett spel jag hade räknat med att få se hos Microsoft eftersom de har tidsexklusiva expansioner. Och efter Final Fantasy XV var det dags för denna skånska höjdare där vi för första gången fick kolla in vad som komma skall i form av expansionen Underground. Grafiken är fortfarande häpnadsväckande läcker och Underground gav ett akut sug att få sätta igång med spelandet igen. Den 28 juni är det premiärdags.

Mer svensk grafiktung action stod på tur då Dice intog scenen för att prata om Battlefield 1. För den som såg gårdagens EA-presskonferens var det egentligen inget nytt, men det slogs åtminstone fast att de som har Xbox One kommer få spela en vecka före alla andra om de har EA Access. Redan den 13 oktober kan kriget börja.

Jag hör till dem som ofta prisar Xbox Live. Även om Sony idag kommit ikapp och på några områden förbi, så tycker jag fortfarande att online fungerar bättre och mer stabilt till Xbox One. Detta tros idiotiska saker som att det inte går att olika regioner och språk. Men efter actionfesten var det dags att prata lite om just detta och Microsoft verkar satsa stenhårt på att sy ihop en massa olika format. Därför kommer språkbegränsningen nu äntligen åtgärdas, bakgrundsmusik ska kunna bytas ut i spel (något som var standard till Xbox 360) och Xbox Live släpps även till Android och Ios.

Battlefield 1 kommer gå att spela en vecka tidigare för alla som har EA Access, och vill du sedan köpa det har du 10% rabatt.

Utöver detta kommer även en funktion Microsoft kallar Clubs. Där ska du kunna leta efter en viss sorts spelare. Kanske behöver du folk till en viss bana i Halo, någon som kan hjälpa dig ta en svår Achievement eller något helt annat. Tanken är dock att du ska kunna efterlysa folk eller haka på andra som efterfrågar något särskilt. En annan nyhet är Arena där det ska kunna arrangeras tävlingar, och redan nu utannonserades att FIFA framledes ska stödja detta. Att döma utifrån formuleringarna så blir det dock inte i FIFA 17.

Det andra såsiga partiet under presskonferensen följde efter detta då Minecraft visades upp. En massa nya funktioner presenterades med zombies och städer, och självaste John Carmack var med och lirade iförd virtual reality-headset. Men nä, jag fattar att detta är viktigt för Microsoft, tyvärr fyller dock Minecraft inget riktigt syfte på presskonferenser som denna.

En mer oväntad och desto roligare grej följde på det dock då det utannonserades att du kommer kunna designa dina egna Xbox One-handkontroller framledes. Du kan välja kulörer på knappar, spakar, batterilucka, bakstycke, framsida, ovansida och så vidare. Över åtta miljoner varianter utlovades samt möjlighet att få text tryckt på handkontrollen. Varför inte din Gamertag? Pris och datum saknades så vitt jag kunde se, men i dessa tider känns detta som helt rätt satsning.

Limbo-utvecklarna Playdead (som för övrigt skänker bort sitt spel till Xbox One just nu - ladda hem!) följde upp med att visa Inside, ett till synes mycket unikt spel som ska släppas den 29 juni. På det följde den obligatoriska videon med en massa indie-spel, däribland Cuphead, Deliver us the Moon, Far, Flint Hook, Shadow, Tactics och en massa mer. Därnäst vankades sedan ett spel som introducerades med ett Leo Tolstoy-citat, vilket såklart ger vissa förväntningar. Ett Bioshock-inspirerat spel kallat We Happy Few följde, vilket nu finns att prova på via Xbox Game Preview, något jag tveklöst ska göra bara E3 är över så jag har tid att spela.

CD Projekt Red var också på plats hos Microsoft. De var där för att visa upp sitt kommande spel baserat på Gwent, The Witcher 3: Wild Hunt-kortspelet som blivit så populärt. Med tanke på hur populära denna typ av kortspel är idag känns det som en klok satsning. Jag skulle dock ljuga om jag blev sugen, det känns väldigt fattigt jämte Hearthstone eller Chronicle: Runescape Legends. En Microsoft-exklusiv beta ska dock köras i september så spelet har en bit utveckling kvar och kan förhoppningsvis sexas till lite.

Tekken 7 är det överlägset snyggaste fightingspelet denna generation. Se till att inte missa detta om du har vett att uppskatta ett gott kokstryk.

Efter den lite fattiga Gwent-demonstrationen var det Bandai Namcos tur, och de visade upp Tekken 7 som med förödande överlägsenhet visar hur läckert ett fightingspel kan vara i denna generation. Street Fighter V känns stenålders vid en jämförelse och Akuma som ju kommer från just Street Fighter har aldrig sett bättre ut än i detta gästspel. Tekken 7 släpps tidigt nästa år och är något ni verkligen måste hålla utkik efter!

Dead Rising 4 stod på tur och inleddes med ett riktigt meta-skämt där Frank West kollade Twitter. Här får vi som väntat dräpa zombies i ofattbara mängder, allt till tonerna av julmusik. För den som liksom mig älskar lättsamma spel som man kan lira korta sessioner bara för att det är så sabla skoj - håll utkik efter detta. Det är för få spel som låter dig mörda medelst polkagrisar. Eftersom inget annat sade räknar jag med att detta även kommer till Playstation 4. Mer roligt för alla, med andra ord.

Att döma utifrån de vaga formuleringarna är Dead Rising 4 ett multiformatsspel.

Efter några väl valda ord från Microsoft Game Studios-bossen Shannon Loftis, var det dags att visa upp Scalebound. Det poängterades vilket stort och viktigt spel detta är för Platinum Games, men det ser tyvärr inte helt lovande ut trots extremfeta bossar. Ostiga onlineliners och ganska hemsk design gör att jag inte är redo att sätta detta på någon lista över spel jag ser fram emot.

Då såg följande spel från Rare mycket bättre ut, Sea of Thieves har en design som närmast påminner om Disney Infinity och ser direkt makalöst mysigt ut. Tyvärr saboterades denna del av presentationen av de som spelade och satt och gastade som tölpar från scen. Jag hade mutat och kickat ut dem ur mitt party omedelbart och sannolikt även rapporterat dem för spelsabotage. Trist att behöva störa sig på sådant när ett mysigt piratspel visas. Ser fram emot att få spela själv utan gaphalsar.

Efter detta utannonserade Microsoft State of Decay 2, som bara visades via en trailer. Men roligt oavsett såklart, och därefter vankades Halo Wars 2. Det hade redan läckt att ett demo skulle släppas under E3, men det var roligt att få det bekräftat. Det är också på listan över spel jag ska avnjuta när E3 är över. En grisigt läcker förrenderad trailer vankades också som introducerade Brutes som huvudfiender. En beta kommer på sajten så snart vi hunnit spela ordentligt. Premiär i februari annars, både till Windows 10 och Xbox One.

Phil Spencer intog scenen för att avrunda showen. Eftersom Microsoft utannonserat en 90 minuter lång show och dryga fem återstod, förstod jag att det fanns ett äss i rockärmen kvar. Hittills hade det varit en rapp presskonferens med högt tempo och massor av spel till Microsofts format, men en riktig bomb väntade - Xbox Scorpio.

Halo Wars 2 kan du ladda ner och provspela redan idag.

Ryktet visade sig stämma och en konsol av rent brutalt snitt är ett faktum. Microsoft utlovar en beräkningskapacitet på 6 TFLOPS, vilket är mer än tre gånger vad värste konkurrenten Playstation 4 mäktar med och hela 50% mer än den omtalade Playstation 4 Neo sägs mäkta med (skillnaden mellan Skorpio och Neo - om ryktet stämmer - är större än mellan Playstation 4 och Xbox One). De som velat ha ett nytt prestandakrig i konsolvärlden har alltså blivit bönhörda och detta är legitimt imponerande, och väcker dock samtidigt frågan vad den ska kosta.

Den kommer dock inte förrän om drygt ett år, så vi lär få återkomma till denna best flera gånger. Xbox One, Xbox One S och Xbox Scorpio kommer vara kompatibla med varandra, vilket innebär att du kommer kunna fortsätta spela på Xbox One även framledes. Och med det slutade en presskonferens som hör till Microsofts bästa och en av de bättre jag sett.

Bra tempo, relevanta spel, inga oklarheter, varierade utannonseringar och en extremt tung twist. Handsken är härmed kastad och konsolvärlden är nu mer spännande än på mycket länge. Om inte Sony går tillbaka till ritbordet med Neo (som de i sista stund valde att inte visa upp) är det till Xbox Scorpio de snyggaste multiformatsspelen kommer spelas fortsättningsvis om du föredrar konsol. Vad det betyder i längden återstår att se, och jag ser fram emot att följa vad som nu händer.

Artiklar om övriga presskonferenser
Sony @ E3 2016

Ubisoft @ E3 2016

Bethesda @ E3 2016

EA @ E3 2016