Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Sony @ E3 2016

Sony har under natten haft sin E3-presskonferens och vi berättar om allt de hade att visa under sin smockfyllda tillställning...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

När det kommer till presskonferenser brukar Sony vara ribban de andra har att rätta sig efter och när jag tänker tillbaka på vilka två shower jag gillat bäst på E3 någonsin - är båda från just Sony. Jag tänker på E3 2005 och faktiskt E3 förra året. Det är såklart ingen lätt grej att fylla skorna från en presskonferens där två av tidernas mest efterlängtade spel presenterats, jag talar såklart om Final Fantasy VII Remake och Shenmue 3, men man kan väl lugnt säga att Sony gjorde ett riktigt bra försök.

Kratos är tillbaka iförd prydligt helskägg.

Något annat kan man väl inte kalla en orkester som spelade in oss i ett första demo som snart visade sig vara Kratos återkomst i ett nytt God of War. Istället för att "bara" bjussa oss på mer av samma, serverades vi här något som snarare förde tankarna till en Rise of the Tomb Raider-version av spelet. Kratos har skaffat sig ett rekorderligt helskägg och tycks även ha en osedvanligt talanglös son av något slag som ha sakta men säkert lär upp.

Lyckligtvis är Kratos själv desto mer kapabel och dängde ett hiskeligt monster, samlade på sig erfarenhetspoäng och gjorde en kollektiv redaktion mycket spelsugen. Det här känns betydligt roligare än att köra den fega vägen och fortsätta i samma hjulspår. Nya God of War är en rejäl utveckling på alla sätt och vis och det ska bli kul att följa Kratos framfart. De som oroat sig för en snällare Kratos kan dock vara lugna, detta är om möjligt ännu våldsammare än tidigare - på ett mer vuxet sätt.

Sonys presskonferens, skulle det visa sig, var befriande tom på snack och desto mer fylld av spel. Sean Layden hade dock den goda smaken att adressera det vidriga dådet i Orlando, vilket kändes helrätt (detta ställningstagande gjordes på alla presskonferenser utom EA:s vad jag vet, då medelst pins och liknande). Efter det var det dags för nästa spel, och Sony Bends logo dök upp på duken.

Ett uppenbart dystopiskt och zombieliknande spel uppenbarade sig, ett stekhett tema i spelvärlden. Exakt hur dess gameplay såg ut kändes oklart, men många av oss i redaktionen var överens om att det förde tankarna till The Last of Us, och sämre förebilder kan man givetvis ha. Den protagonist vi introduceras för tycks ha en förkärlek för motorcyklar och för mig själv tänker jag att det verkar vara som ett zombiespäckat Sons of Anarchy. Spelet visar sig hur som helst heta Days Gone, och innan natten var över skulle vi även få se gameplay.

Det var sannolikt sista gången vi såg The Last Guardian på E3 - i oktober är det nämligen premiärdags.

Efter två helt nya titlar fick vi återigen bekanta oss med The Last Guardian och Horizon: Zero Dawn. Förstnämnda ser som väntat mycket stämningsfullt ut, men jag får känslan av att Sony tycker det spelat ut sin roll något och det är en ganska hattig video som presenteras komplett med ett premiärdatum. Efter runt tio långa år ska det bli roligt att se vad Team Ico egentligen knåpat ihop.

Horizon fick vi som bekant se förra året och egentligen är det inte överdrivet mycket nytt som visas när vi återigen får se den Brave-liknande huvudpersonen smyga runt och dräpa robotmonster med pil och båge, och bilduppdateringen fodrar en del arbete. Det gör mig dock inget, för det är få spel jag just nu ser mer fram emot än Horizon och inget i demot fick mig att ändra på den saken. Det är visserligen försenat till 2017, men jag väntar gärna.

På tur stod Quantic Dream (Heavy Rain) som tog vid direkt efter avslutad Horizon-visning. Här bjöds vi på mer framtid i vad redaktionen snabbt dubbade som Blade Runner: The Game (spelet heter Detroit: Become Human). Och precis som i fallet med The Last of Us-jämförelsen är det inte direkt något negativt eftersom det är en av tidernas bästa filmer. Klart är att det vankas ett tämligen unikt äventyr som återigen har den där enorma variationen av möjliga val att göra, och vi får se flera tänkbara lösningar på en gisslansituation. Spelsuget är enormt och Quantic Dream fortsätter vara en av våra mest intressanta spelstudios.

Sony gick raskt vidare med att visa ett virtual reality-spel, uppenbarligen en skräckis innehållandes alla viktiga ingredienser. Det inkluderar märker, slitna stugor, trasiga skyltdockor, rutten mat, slitna VHS-band och... Ungefär här tappade jag hakan totalt. Precis som med Konamis luring i och med P.T.-demot utannonserade Capcom Resident Evil VII. Och det ser riktigt läskigt ut, något vi vet att flera av er längtat efter. Det kommer i januari och tycks vara en multiformatstitel (som inte kräver virtual reality), men demot finns tillgängligt med omedelbar verkan för PS Plus-användare.

Playstation VR bekräftas för övrigt för en lansering den 13 oktober för $399 i USA, och Sony utlovar att den kommer ha 50 spel innan året är slut. I och med det vankas sedan presskonferensen enda riktiga svaghet då virtual reality-spelen ska visas. Först Farpoint, och det syns tydligt hur grafiken tar stryk och det ser helt enkelt inte sådär följsamt ut som jag skulle vilja. Dessutom skakar det vapen som hålls i kontinuerligt som lätta spasmer och hjälmen är inte superföljsam när det visas på skärmen hur det ser ut. Jag har svårt att tro att det är ett demo som lockar virtual reality-skeptiker till andra sidan.

Sony har ett par riktigt namnkunniga virtual reality-spel på gång och vi får bland annat se hela eller delar ur spel baserade på Star Wars, Final Fantasy XV, Batman och annat visas. Det kulminerar sedan med ett längre klipp där vi får se nya Call of Duty: Infinite Warfare spelas (länge oklart vilket spel det var och om det fortfarande var virtual reality) med bland annat en fläskig rymdstrid i nollgravitation. Infinite Warfare ser väldigt mycket ut som Call of Duty, på gott och ont, det är såklart vad fansen vill ha, men samtidigt börjar det höras röster från folk som vill ha något annat. Vi får även se lite från den remaster av första Modern Warfare som är på väg, och det är inte utan att jag får rysningar av det som visas. Spelet har åldrats oerhört bra och Tjernobylsmygandet ser fortfarande sjukt häftigt ut. De som förhandsbokar till Playstation 4 får för övrigt tillgång till Modern Warfare-kampanjen en månad innan lanseringen.

Sony verkar se sig som klara med PS Vita nu och formatet lös med sin frånvaro under presskonferensen.

Sean Layden intar scenen igen till vad jag tror var kvällen största jubel. Han klev nämligen in till typiska Crash Bandicoot-scener och hade dubbelt upp av glada besked. Dels kommer Crash släppas som bonusfigur i Skylanders Imaginators, och dels kommer en remaster av originaltrilogin. Sannolikt ett sätt för både Activision och Sony att pejla av intresset inför en "riktig" comeback. Mer familjevänliga spel blir det i ett segment kring Lego Star Wars: The Force Awakens, som har egentligen allt man kan begära i form av fanservice, licenser och så vidare. Kort sagt en riktig fest för både Lego- och Star Wars-fan, och det utannonseras även att ett demo av spelet nu finns ute till Sonys format under E3.

Den nästa största överraskningen under mässan stod på tur när det hoppades från Lego-spel till en mycket glad Hideo Kojima som förklarade att han är tillbaka. Han var där för att presentera sitt första spel utan Konami, vilket görs tillsammans med Sony och ska komma till PC och Playstation 4. Kojima kan rimligen inte ha jobbat mer än några månader med sitt projekt, men hade ändå något att bjuda på i realtid... varpå vi möttes av... Norman Reedus.

Äntligen får vi spela som Norman Reedus i ett Hideo Kojima-spel.

Kojima riktar därmed en rekorderlig taskspark mot Konami som lade ner Silent Hills, och nu får Reedus jobba med Kojima ändå i ett annat projekt. Spelet heter Death Stranding och ser sådär typiskt Kojima-kryptiskt ut och det är en titel vi absolut bör hålla extra mycket utkik efter framledes. Det är värt att nämna att Mark Cerny (Playstation 4-arkitekten) som nyligen rest jorden runt med Kojima också är inblandad i detta spel.

Ryktet hade inför E3 skvallrat om att Sucker Punch skulle göra ett Spider-Man-spel. En given kombination med tanke på att Infamous på flera sätt redan är lite Spider-Man. Men så blev det inte, men inte heller långt ifrån. Istället är det Insomniac Games (Ratchet & Clank, Sunset Overdrive) som gör spelet som är Playstation 4-exklusivt och ser hutlöst läckert ut.

Shawn Layden intar scenen igen för att avrunda tidigare än jag hade väntat mig, men ska först bjuda på gameplay från ett spel som visats tidigare under kvällen, nämligen Days Gone. Vår motorcykelhjälte är på jakt efter något och smyger sig in i en stor lada där han attackeras av vad som bara kan beskrivas som en mer realistisk (?) Gollum. Fler zombies kommer farande i vad som känns som en scen ur World War Z. Helt lysande ser det inte ut dock med småfjösiga vapenljud och till synes rätt stela actionscener, men det är såklart väldigt tidigt i produktionen ännu.

Att Sony inte nyttjar de fulla 90 minuterna som var planerade utgår jag från tyder på att de strukit något (Sony brukar snarast dra över tiden), sannolikt Playstation 4 Neo som det ryktades skulle visas under E3 tills de plötsligt lät meddela att konsolen visserligen finns men inte ska visas under förra veckan. Det ger ett lite abrupt slut, men i slutändan har de för mig ändå gjort det igen. Sony känns fortfarande som herre på täppan i kategorin presskonferenser. Det slår inte fjolårets närmast chockartade tillställning, men de har haft så mycket nya och intressanta storspel att visa upp att jag härmed korar dem till E3-vinnare (i den mån det är en tävling).

Artiklar om övriga presskonferenser
Ubisoft @ E3 2016

Microsoft @ E3 2016

Bethesda @ E3 2016

EA @ E3 2016