Svenska
Gamereactor
artiklar
World of Warcraft: Legion

Vi intervjuar Blizzard inför World of Warcraft: Legion

Vi fick oss ett snack med Jeremy Feasel och Jonathan LeCraft om den kommande expansionen..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi fick oss en liten pratstund med Senior Game Designer Jeremy Feasel (events och demon invasioner) och Jeremy Feasel (nya demon hunter-klassen) från Blizzard och de hade en massa att berätta om den nya expansionen.

World of Warcraft: Legion släpps den 30:e augusti och vill du läsa upp dig på det du behöver veta kan du kolla in vår specialsida. Vi börjar intervjun med att paret förklarar lite grundläggande saker:

Jeremy - Spelare är redan bekanta med demon hunters från The Burning Crusade, de slogs mot Illidan och några av hans lärlingar tills de segrade. Vi såg på honom som en skurk, en elaking som kanske en gång i tiden ville slåss mot Legionen men föll offer för sin egen galenskap och mörka syn på världen. I Legion får vi se det andra sidan av myntet, spelare får axla rollen som en av Illidans lärljungar och får en inblick i vad Illidans tankar var när han vårdslöst gav sig efter legionen och offrade allt på vägen.

Spelare kommer uppleva en flashback från The Burning Crusade och starta i Black Temple för att resa in i demonerna hemvärld och försöka få tag på Sargerite Keystone som är ett gammalt objekt som tillåter användaren att använda demonernas portal mot legionen. Efter det kommer spelaren tillbaka till templet för att bevittna den totala förstörelsen efter det att Shattrath har attackerat. De kommer få se när Illidan blir besegrad och när när Sha'tari Draene rider in med lysande rustningar och städar upp i kaoset. Maiev och hennes demonjägare tar alla demonjägare i förvar, låser in dem och kastar nyckeln. Där hade de fått ruttna för all framtid om det inte var så att legionen attackerar Azeroth och Maiev måste svälja sin stolthet för att släppa ut tusentals demonjägare för att slåss igen. Ja, förmodligen är det färre än tusentals kvar. (Skrattar).

Jonathan - Förmodligen många fler.

Jeremy - Ja, efter allt är klart går det att spela som en demonjägare.

Jonathan - Så, demonjägarklassen. Om du har förbokat Legion kunde du smyga igång redan den 9:e augusti men du hade inte tillgång till alla klassens färdigheter, bara två av sju. Det har mer varit som ett smakprov.

Jeremy - Samtidigt som demonjägarna tar sig ur fängelsehålan, Vault of the Wardens, samlas alla andra spelare i Azeroth tillsammans i Varian (Wrynn) och i Sylvanas. Legion-invasionen sveper in över Azeroth och tar över sex strategiska zoner. Dalaran blir stormat, dreadlords börjar visa sig i Stormwind och Orgrimmar. Alla dessa händelser är tillgängliga för alla, även de som inte har förhandsbokat spelet ännu.

World of Warcraft: Legion
World of Warcraft: Legion handlar om demonjägarna och en fanfavorit kommer tillbaka...

Vad är det som gör demonjägaren till en åtråvärd klass förutom den höga startnivån?
Jonathan - Per definition är demonjägaren en hjälteklass, det handlar inte om att bli en demonjägare utan snarare om en demonjägare som har slagits mot legionen tidigare och nu är frisläppt för att göra det igen. Det som gör dem till en hjälteklass är dels lore och nivå men även detaljerna vi har lyckats skapa med dem.

Jeremy - Det finns inga level 1 demonjägare som jagar vildsvin. När du startar med klassen är du level 98 och har redan dödat tusentals demoner och du har gått igenom initieringen på samma sätt som en Death Knight. Du har haft ett tidigare liv då du var en level 1 människa som jagade vildsvin, du var i det militära men sedan dog du och Arthas väckte dig som en Death Knight. Du får din egen startupplevelse som förklarar din bakgrund sedan kastas du in i spelets senare skeden.

Kan ni utveckla lite om class halls och vad som kommer att hända med garrisons?
Jeremy - Class hall-systemet låter dig och andra i din klass skapa kraftfulla vapen som ni kan använda mot legionen. Det är en lite mer social upplevelse än Garrisons.

På samma gång så tror jag inte att lika mycket tid kommer att tillbringas i Class Halls som i Garrisons. De är mer skapta för att buffa dina färdigheter för att du ska åstadkomma saker ute i världen. Du kommer få möjligheten att skapa allehanda hjälpmedel att ta med dig ut i världen och ha kul med andra spelare.

Kommer Garrisons fortfarande vara betydelsefulla i den nya expansionen?
Jeremy - De kommer fortsätta att fungera bra medan du går upp i level, jag tror många kände just under perioden när de försökte gå upp i level i Warlords of Draenor att Garrisons låstes upp i stadig takt. Det kändes bra att låsa upp saker i världen och sen låsa upp dem i Garrison. Den upplevelsen kommer att vara kvar men du kommer inte tillbringa lika mycket tid som förut. Spelare kommer se att vi har ändrat många av uppdragen för att det ska kännas som att de bidrar mer. På samma gång vill vi att spelare ska kunna lämna dem bakom sig, om de vill. Det är okej.

Har Warcraft-filmen påverkat spelet på något sätt?
Jonathan - Vi har definitivt sett förnyat intresse och vi körde kampanjer som lät folk testa spelet gratis om de hade sett filmen på bio.

Jeremy - Dessutom kunde vi få in lite unika transmogs i spelet med olika teman från filmen.

Jonathan - Det tyckte vi var riktigt häftigt. Vi tycker filmen gjorde ett fantastiskt jobb med utseendet och vi ville ge spelare möjligheten att kunna knyta an till det.

Jeremy - En av sakerna vi kunde göra var att ändra lite på 1-20 områdena för att göra det lite roligare för nya spelare.

World of Warcraft: Legion
Legion släpps den 30:e augusti till PC och lägger till en hel massa innehåll till den redan gigantiska världen.

Vilka råd skulle ni ge till en spelare som inte har någon tidigare erfarenhet med World of Warcraft?
Jeremy - Om vi bortser från mekaniska svar som startzon, klass och så vidare så tror jag att det bästa man kan göra är att hitta någon att spela med. World of Warcraft är en social upplevelse och det är alltid bättre om du spelar med vänner. Det går alltid att kolla på videos och läsa guider men om det går att spela med någon som kan svara på frågor och visa världen är det att föredra, helt klart.

Det här är seriens sjätte expansion, har ni någon aning om hur många fler det kommer att bli?
Jeremy - Helt ärligt trodde vi inte att spelet skulle pågå så här länge när vi startade. Om vi kollar på mer traditionella spelexpansioner, exempelvis på spel som Blizzard har gjort, kan vi se att en eller på sin höjd två expansioner vore normalt. Med World of Warcraft kunde vi helt enkelt inte sluta spela och ville därför inte sluta göra spelet. Så länge vi vill spela det kommer vi även vilja utveckla det. Som det ser ut nu tuffar vi fortfarande på. Den nya expansionen har så mycket innehåll att det är svårt att lägga betan ifrån sig. Du vill ha den där uppgraderingen eller slutföra det där uppdraget. Vi ser inget riktigt slut på det just nu.

Jonathan - Jag skulle säga att 37 är en bra gissning. (Skrattar)

Jeremy - Jag tänkte säga 35!



Jonathan - Jag är optimistisk.

Ni tog tillbaka Illidan till spelet, var det för historien inte riktigt kändes färdig?

Jeremy - Det var på grund av en massa anledningar. Vi såg att fansen på Blizzcon samlades runt Illidan-statyn vi hade och ville ta bilder. Det är en sån karaktär som verkligen fastnar hos spelarna. Varenda panel vi har haft med Chris Metzen och Alex Afrasiagi har de fått frågor som "Vad hände med Illidan?" "Är han verkligen död?" "Kommer han tillbaka? och så vidare. Nu har vi demonerna och och krafterna de har gör att de inte riktigt går att döda på traditionella sätt. Vi har bättre verktyg för att driva ett narrativ nu om man jämför med Burning Crusade och det har varit häftigt att kunna ta tillbaka Illidan.

Jonathan - Det finns uppdrag i Legion som alla spelare kan göra som svarar på den frågan, Illidans historia är inte färdig ännu och vi kanske bara har skrapat på ytan.

Finns det saker ni hade velat ha med i Legion som inte fick plats?
Jonathan - Det finns alltid grejer som inte hinner komma med men det löser vi med patchar och liknande.

Jeremy - Jag kommer inte på någonting jättestort så här på rak arm men vi skapade nästan 1000 uppdrag och det finns alltid det där extra som någon vill stoppa in. Det känns som om vi verkligen tog oss tiden för att göra den expansionen vi ville göra och personligen är jag nöjd med alla saker vi fick med.

Vad är det galnaste förslaget ni fick från ett fan inför Legion?
Jeremy - Det är svårt att sätta fingret på exakt vad då vi får en hel del förslag. En av de galnaste förslagen vi får när vi frågar vad vi kan göra med husdjuren är att spelare vill rida på dem och det kommer jag aldrig förstå.
(Skrattar.)

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy