Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

För många konsoler

Konsolernas största fördel har alltid varit enkelheten i att både köpa och använda. Men kanske är det på väg att försvinna med start nästa år...

Ingen har väl missat att Playstation 4 Pro släpps nu i november, och sannolikt vet du också (herrejösses du läser ju Gamereactor) att Xbox Scorpio lanseras någon gång under andra halvåret 2017. Utöver det är väl det mest uppmärksammade i spelvärlden under nästa år att Nintendo kommer en ny konsol som kallas NX.

Vad många kanske inte riktigt tänkt på är dock att det här inte betyder att Playstation 4 eller Xbox One pensioneras, och Nintendo vill inte ens kalla NX för en ersättare till Wii U. Dessutom finns Nintendo 3DS kvar och Sony fortsätter som bekant med PS Vita, även om de inte just släpper några egna spel längre till den. Det här skapar en situation där vi kommer ha minst fem aktiva stationära konsoler på marknaden, två bärbara samt NX. Lägg till det att både Playstation 3 och Xbox 360 säljer hyfsat, och du kan även hitta en vanlig Wii i välsorterade butiker.

För många konsoler
Sony utannonserade nyligen både en slimmad Playstation 4 samt den mer kraftfulla Playstation 4 Pro. Den 13 oktober kommer även Playstation VR.

Det är ett fullkomligt oöverträffat utbud som egentligen saknar motstycke och kan komma att få riktigt långtgående konsekvenser för spelvärlden som vi känner den. Här tänker du kanske att jag överdramatiserar då Playstation 4 och Xbox Scorpio "bara" är uppgraderade versioner av de gamla trotjänarna, och det stämmer givetvis till viss del, men till saken hör att både Microsoft och Sony har flaggat för att det kommer att släppas exklusiva spel till respektive enhet.

De maskerar det lite luddigt genom att prata om att det handlar om virtual reality och eventuella tredjepartsspel, men inget i det uttalandet hindrar att "vanliga" spel kan ha virtual reality-stöd och med det som bakgrund göra dem exklusiva till den nya hårdvaran. Det här kommer såklart ta tid, ingen vill ju stänga ute den jättelika marknad som finns för Playstation 4 och Xbox One, vilket i dagsläget är i runda slänga 60 miljoner enheter. Men att någon förr eller senare vill göra ett vrålsnyggt spel, ser jag som absolut självklart, och då måste den svagaste länken skäras bort.

För många konsoler
Microsoft släppte Xbox One S i somras och fick en rejäl försäljningsboost. Räkna med att denna trotjänare hänger med länge än.

Trots allt känns det för mig orimligt att Microsoft och Sony nu tagit fram dunderkonsoler som kostar tusenlappar extra för att bara visa högre upplösning. De som köper de dyrare konsolerna är även en mer pengastinn skara köpare och i synnerhet för Microsofts del finns hyggliga möjligheter att relativt snabbt sälja mer än vad de gjort av den befintliga trotjänaren.

Nu försöker jag inte säga att varken Microsoft eller Sony kommer glömma Playstation 4 eller Xbox One, för det tror jag är riskfritt. Marknaden finns där, men de måste naturligtvis motivera folk att skaffa den bättre och dyrare konsolen, och det tror jag inte man gör genom att erbjuda FIFA eller Call of Duty i 4K. Det behövs fullkomligt vrålsnygga spel som lätt motiverar varför man omedelbums bör pantsätta en njure och köpa.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Den högre upplösningen är dessutom svår att marknadsföra. Illustrera det på bild går inte och TV-reklam eller trailers är fullkomligt omöjligt om du "bara" har 1080p-TV (eller skärm), vilket det nog trots allt är en förkrossande överlägsen majoritet som har. Och det lär heller inte ändras nämnvärt de närmsta åren. Vill Sony och Microsoft bara sälja den nya konsolen till de som har bra 4K-skärm så snackar vi om en extremt smal marknad där ingen extern utvecklare kommer vilja lägga ner några resurser för att tillfredsställa denna publik.

Microsoft talar dessutom om att det kommer vara rejält märkbara skillnader mellan deras Xbox Scorpio och Playstation 4 Pro. Hur ska vi märka denna skillnad om det bara består av i bilder i en upplösning många inte kan se på grund av att de saknar 4K-utrustning? Och virtual reality gör sig varken bra i trailers eller på bild. Kort sagt, jag tror inte på Microsoft eller Sony här. Vrålsnygga, exklusiva spel kommer och det är så de ska få oss att köpa den nya hårdvaran.

För många konsoler
Sent omsider kom Microsoft på att de ville vara med på virtual reality-tåget, men istället för att göra en egen lösning, jobbar de med Oculus.

Och virtual reality förresten... Microsoft hävdar att det är en stor del av orsaken till att Xbox Scorpio existerar (de jobbar med Oculus) och Sony har rent av ett eget headset, men luften tycks ha gått ur senaste tiden. Det finns en intresserad publik, men hypen tycks oväntat svag och många verkar kanske känna att de inte är sugna på att knuffa undan bord, bereda yta, stå upp, ha hjälm på huvudet och allt det där som är en naturlig del av konceptet. Det kommer färre nyheter om fenomenet än tidigare och Sony har varit relativt sparsam med storsatsningen som ju faktiskt släpps om bara tre veckor, vilket borde betyda att Playstation VR snudd på dominerar nyhetsflödet. Dessutom borde intresset öka nu när flera headset är släppta, och fler är på gång men det sägs inte så mycket där heller.

Rimligen måste både Microsoft och Sony ha en plan B. Att dessa mer kraftfulla konsoler delvis är ett svar på det enorma hårdvarubehov virtual reality kräver, råder det väl ingen tvekan om. Men självklart måste hårdvarutillverkarna vara medvetna om att det är ett risktagande, vill inte konsumenterna ha det, så är det "bara" att försöka göra bästa möjliga av situationen för att de som skaffat dessa mer bastanta krutpaket ska tycka att de fått valuta för pengarna. Kort sagt; jag tror på exklusiva förstapartsspel till de nya konsolerna.

För många konsoler
Det absolut snyggaste du kan spela just nu - och möjligen även det bästa - är Uncharted 4: A Thief's End till Playstation 4.

Med det sagt, vill jag även nämna jämförelsen med PC som alltid brukar dyka upp nuförtiden - och jag tycker den är rätt ointressant egentligen. Jag har två stycken kanonfina datorer som spottar ur sig larvigt läcker grafik. Ändå är det med ganska få undantag konsolerna jag spelar mest på. Det går i vågor, men det finns en publik för konsol, ett ofrånkomligt faktum. Det är också orsaken till att Valve ville göra Steam Machines. Alla vill inte ha en PC, det är bara att leva med det, även om just du tycker att det är helt överlägset med din lösning.

Att beräkningskapaciteten är lägre än en värstingrigg spelar liksom ingen större roll för denna tämligen månghövdade publik, som även kan peka på att Uncharted 4: A Thief's End till Playstation 4 förmodligen är det snyggaste spelet av alla just nu, trots kanske en fjärdedel av prestandan kontra en topptrimmad PC. Att bara ha en väldigt optimerad konfiguration att jobba med ger helt enkelt stora fördelar. Även med Playstation 4 Pro och Xbox Scorpio så kommer det handla om två alternativ för utvecklarna, vilket inte lär ändra på den saken.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Men för att knyta ihop kan för många alternativ verka avskräckande. Det som en gång var enkelt, blir helt plötsligt svårt. Vilka Playstation 4-spel fungerar till just min enhet och kan jag lira Xbox 360-titlarna på Xbox Scorpio? Och hur fungerar Nintendo NX? Vågar jag köpa en Wii U eller är den död? Kan man spela Rocket League mellan Playstation 4 och Xbox One, och hur är det med PC? Om jag köper Playstation 4 Pro nästa jul, finns det risk att Sony kommer med Playstation 4 Überpro år 2018 eftersom Pro då är två år gammal? Fungerar alla Scorpio-finesser i Gears of War 5 med Xbox One?

För oss som är initierade gamers är detta snudd på lika glasklart som att pizza är gott och bär ätas ofta, men ni anar inte vilken mängd brev och samtal vi på Gamereactor får från oinsatta och oroliga föräldrar som ska köpa en konsol. Jag har dragit anekdoten flera gånger tidigare, men samma senhöst som Wii U släpptes ringde en mamma till mig och ville ha tag på en Wii U-handkontroll, den med skärmen. Jag blev förvirrad och trodde hennes kanske hade gått sönder, så jag frågade varför hon behövde detta. Det visade sig att hon redan hade en Wii, och därför inte behövde en till konsol, utan bara handkontrollen. Så kan man såklart inte göra och Wii U-konceptet var exceptionellt otydligt, men nu ska vi alltså vänta oss att oinsatta ska känna igen olika ikoner på fodralen som visar vad som behövs för att spel ska fungera samt vilka tillbehör som fungerar med vad samt vad för TV men ska ha för att dra nytta av HDR och 4K.

För många konsoler
Exakt vad NX är återstår att se, sannolikt får vi veta detta inom de närmsta veckorna då den ska släppas tidigt nästa år.

Att veta att den och den ikonen på ett Xbox-spel betyder att du behöver en Oculus och en Scorpio när personen kanske bara har en Xbox One, kommer inte bli det lättaste. Hur ogärna vi gamers än medger det, är det katastrof om den breda massan nöjer sig med tablets eller andra lösningar för att få sin spelfix. Det är de som håller vår den av nöjesvärlden flytande. Vi insatta är kanske 10% av kakan och det räcker inte på långa vägar.

Jag hoppas att Microsoft och Sony har väldigt tydliga budskap planerade och att Nintendo NX är sådär fenomenalt enkel att man direkt fattar vad det är. Det är ju nämligen just enkelheten som gör konsolerna till vad de är. Försvinner den biten, så kan de helt enkelt inte motivera sin plats längre, och det vore en fenomenalt tråkig utveckling.



Loading next content