Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 är vackert, men vad mer?

Igår släppte Rockstar den första teasern för Red Dead Redemption 2. Oliver Thulin tar en närmare titt och spekulerar kring vad vi kan förvänta oss av spelet, utom fin grafik...

Vid det här laget har ni väl allihop sett den första trailern för Red Dead Redemption 2. Eller ja, "trailer". Mer korrekt vore det att kalla det en teaser, för den sade inte så mycket. Men låt oss fokusera på vad vi faktiskt fick se.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi fick se en hel radda av oerhört vackra naturscener som verkligen visade vad Rockstars grafikmotor anno 2016 går för. Gräset ser väldigt levande ut och särskilt ljuseffekterna var häpnadsväckande. Vad teasern saknar i informativt värde väger det upp i en förmåga att bara få mig att vilja hoppa in i skärmen och påbörja mitt äventyr i denna värld. Även djuren som vi såg röde sig naturligt och trovärdigt och jag misstänker att det kommer vara mycket svårare att skjuta ihjäl ett rådjur och flå kadavret i tvåan, nu när de ser så fina ut, än det var i föregångaren.

Det var min förhoppning att spelet skulle se riktigt bra ut, och det var även min förväntan. Grand Theft Auto V ser redan det riktigt bra ut på den nuvarande generationens hårdvara, och det spelet byggdes för Xbox 360 och Playstation 3. I ett Grand Theft Auto-spel behöver kraften utnyttjas till så många fler system än jag inbillar mig att det behövs i ett Red Dead-spel. Här behöver de inte oroa sig över att modellera stora städer, med massvis av skyskrapor, hundratals fordon med avancerad fysik och gator proppfulla av datorstyrda fotgängare som alla ser ut att faktiskt leva sina artificiella liv. I ett spel som Red Dead Redemption borde mycket av den kraften lämnas öppen - det är åtminstone den här lekmannens observation.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 ser ut att bli ett oerhört vackert spel.

Vi fick se en snabb glimt av ett ånglok, som den amerikanske historie-älskaren Jonas Mäki poängterade ser ut att vara för gammalt för att platsa i ett spel som utspelar sig efter händelserna i det förra spelet. Med det i åtanke tror jag alltså att vi har ett spel som har gått bakåt i tiden lite för att ta avstånd från den industriella revolutionen. Hur långt bak de har gått är en annan femma, er gissning är lika god som min.

Det enda vi får i form av dialog som kan sätta allt i ett perspektiv är en simpel replik som verkar uttalas av en medelålders man som vi ännu inte vet vem det är.

"Listen to me! When the time comes you gotta run and don't look back. This is over..."

Och... det är ju i sanningens namn inte särskilt mycket att gå på. Nu var det längesedan jag spelade Red Dead Redemption men jag känner inte igen rösten - så om detta är någon som vi känner till sedan innan har jag ingen aning om. Men det skulle inte alls förvåna mig om Rockstar i vanlig ordning helt har lämnat karaktärerna vi känner till från föregångaren till förmån för ett helt nytt gäng av färgstarka personligheter. Så har det ju alltid sett ut med Gran Theft Auto-serien, med ett par mindre undantag. Treans Claude dyker upp i en mellansekvens med psykopat-Catalina i San Andreas, Brucie har en mindre roll i femman och Johnny Klebitz får ett tragiskt, abrupt slut när han sparkas ihjäl av en sur Trevor Phillips.

Red Dead Redemption 2
Vem denna figur är är oklart. Kanske är det mannen som varnar oss för att se oss om, men det kan lika gärna vara spelets skurk. Tiden får utvisa.

Men nyckelensemblen av drivande karaktärer har alltid varit ny, inför varje GTA-del. Rockstar är inte de som gärna kör säkert spel, utan visar gång på gång att de vill berätta nya historier varje gång de får chansen - även om kärnan av vad som gör deras berättande så fruktansvärt bra alltid är intakt.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2