Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 är vackert, men vad mer?

Igår släppte Rockstar den första teasern för Red Dead Redemption 2. Oliver Thulin tar en närmare titt och spekulerar kring vad vi kan förvänta oss av spelet, utom fin grafik...

Vid det här laget har ni väl allihop sett den första trailern för Red Dead Redemption 2. Eller ja, "trailer". Mer korrekt vore det att kalla det en teaser, för den sade inte så mycket. Men låt oss fokusera på vad vi faktiskt fick se.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi fick se en hel radda av oerhört vackra naturscener som verkligen visade vad Rockstars grafikmotor anno 2016 går för. Gräset ser väldigt levande ut och särskilt ljuseffekterna var häpnadsväckande. Vad teasern saknar i informativt värde väger det upp i en förmåga att bara få mig att vilja hoppa in i skärmen och påbörja mitt äventyr i denna värld. Även djuren som vi såg röde sig naturligt och trovärdigt och jag misstänker att det kommer vara mycket svårare att skjuta ihjäl ett rådjur och flå kadavret i tvåan, nu när de ser så fina ut, än det var i föregångaren.

Det var min förhoppning att spelet skulle se riktigt bra ut, och det var även min förväntan. Grand Theft Auto V ser redan det riktigt bra ut på den nuvarande generationens hårdvara, och det spelet byggdes för Xbox 360 och Playstation 3. I ett Grand Theft Auto-spel behöver kraften utnyttjas till så många fler system än jag inbillar mig att det behövs i ett Red Dead-spel. Här behöver de inte oroa sig över att modellera stora städer, med massvis av skyskrapor, hundratals fordon med avancerad fysik och gator proppfulla av datorstyrda fotgängare som alla ser ut att faktiskt leva sina artificiella liv. I ett spel som Red Dead Redemption borde mycket av den kraften lämnas öppen - det är åtminstone den här lekmannens observation.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 ser ut att bli ett oerhört vackert spel.

Vi fick se en snabb glimt av ett ånglok, som den amerikanske historie-älskaren Jonas Mäki poängterade ser ut att vara för gammalt för att platsa i ett spel som utspelar sig efter händelserna i det förra spelet. Med det i åtanke tror jag alltså att vi har ett spel som har gått bakåt i tiden lite för att ta avstånd från den industriella revolutionen. Hur långt bak de har gått är en annan femma, er gissning är lika god som min.

Det enda vi får i form av dialog som kan sätta allt i ett perspektiv är en simpel replik som verkar uttalas av en medelålders man som vi ännu inte vet vem det är.

"Listen to me! When the time comes you gotta run and don't look back. This is over..."

Och... det är ju i sanningens namn inte särskilt mycket att gå på. Nu var det längesedan jag spelade Red Dead Redemption men jag känner inte igen rösten - så om detta är någon som vi känner till sedan innan har jag ingen aning om. Men det skulle inte alls förvåna mig om Rockstar i vanlig ordning helt har lämnat karaktärerna vi känner till från föregångaren till förmån för ett helt nytt gäng av färgstarka personligheter. Så har det ju alltid sett ut med Gran Theft Auto-serien, med ett par mindre undantag. Treans Claude dyker upp i en mellansekvens med psykopat-Catalina i San Andreas, Brucie har en mindre roll i femman och Johnny Klebitz får ett tragiskt, abrupt slut när han sparkas ihjäl av en sur Trevor Phillips.

Red Dead Redemption 2
Vem denna figur är är oklart. Kanske är det mannen som varnar oss för att se oss om, men det kan lika gärna vara spelets skurk. Tiden får utvisa.

Men nyckelensemblen av drivande karaktärer har alltid varit ny, inför varje GTA-del. Rockstar är inte de som gärna kör säkert spel, utan visar gång på gång att de vill berätta nya historier varje gång de får chansen - även om kärnan av vad som gör deras berättande så fruktansvärt bra alltid är intakt.

Teasern slutar med att vi får en snabb titt på de sju karaktärer som jag misstänker är spelets huvudroller. De har masker på sig, så att försöka identifiera dem (om de nu är några vi känner till) är i princip omöjligt. Men det är uppenbarligen ett helt medvetet val från Rockstar att verkligen sälja in dessa sju gestalter. Det är med all säkerhet dessa sju som pryder konceptkonsten de släppte tidigare i veckan, fast i siluettform.

Red Dead Redemption 2
Var spelet utspelar sig vet vi inte heller men den här bilden för mina tankar till Wyoming.

Min första, galna tanke var att "oj, kommer de köra med hela sju spelbara protagonister, ungefär som de hade tre i GTAV?". Det låter, mycket riktigt, som en galen idé men det tyckte jag också till en början att idén med tre stycken i GTAV var. Det lär förmodligen, i så fall, inte skötas exakt som i det fallet dock. Att konstant byta mellan sju cowboys känns inte optimalt. Men kanske är det så att de olika akterna i spelet har en viss karaktär knuten till sig? Du kanske spelar som "Cowboy 1" under en viss uppsättning av uppdrag, tills du kommer till en nyckelpunkt i spelet där vi byter perspektiv till nästa?

Eller så är det helt enkelt så att vi återigen spelar som en specifik protagonist, och de andra sex bara tillhör ditt gäng? Kommer vi i så fall få iträda rollen som ledare över det gänget, eller blir det en Lost and Damned-situation där du tvingas lyda under någon annan? Jag själv hoppas att vi får fokusera på en ensam person, och helt förlora oss i den rollen. Det blir lättare att hantera egna tillgångar, vapen och uppgraderingar på så vis - förutsatt att allt sånt sköts för hela gruppen i Red Dead Redemption 2, det vill säga att alla pengar du tjänar in går till gruppen som helhet och ingen medlem har egna privata tillgångar.

Red Dead Redemption 2
Sju maskerade cowboys. Är detta vår nya grupp av protagonister?

Att det är sju karaktärer kan också vara en övergripande antydan att Rockstar lär satsa ännu hårdare på onlinedelen den här gången. Multiplayerkomponenten av GTAV var ju en enorm succé för Rockstar och det känns i min värld helt uteslutet att de inte kommer försöka ta det konceptet till nästa steg med Red Dead Redemption 2. Jag tror dock att det är uppenbart vid det här laget att spelet givetvis kommer ha en matig, stark enspelarkampanj - så de som oroar sig över att spelet kommer vara helt onlinebaserat oroar sig nog i onödan.

Men... en tanke slog mig just. Tänk om man spelar hela kampanjen med sex vänner? Att det för första gången kommer vara möjligt att spela ett Rockstar-spel i co-op. Det har jag inte ens övervägt förrän just nu och jag tycker tanken är lika läskig som den är spännande. Frågan väcktes ju redan när Rockstar avslöjade tremannagruppen i GTAV. Detta är dock, i slutändan, något jag inte hoppas stämmer. Rockstars spel är för mig en sorts höjdpunkt bland enspelarupplevelser och i andra spelserier där man plötsligt introducerar co-op (som Resident Evil 5, Dead Space 3, och så vidare) känner jag nästan alltid att en väldigt viktig del av seriens hjärta går förlorad till förmån för något som helt enkelt inte är värt det.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 ska släppas hösten 2017.

Oavsett vilken väg Rockstar har valt att gå är det väldigt spännande tider vi har framför oss. De har liksom aldrig gjort mig besviken förut, oavsett hur många nyheter de pillat in. Jag är i princip upp för allt de kan tänkas komma på. Det enda jag vet att jag inte vill är att spela som Jack Marston.

View comments

Relaterade texter

Loading next content