Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Hur Infinity Ward tog över spelvärlden med Modern Warfare

Få spel har lämnat ett tydligare avtryck på sin industri som Call of Duty 4: Modern Warfare gjorde. Oliver funderar på vad som gjorde spelet framgångsrikt och varför övriga spel i serien inte lyckats nå samma höjder...

Idag används Call of Duty ofta som en form av skällsord. Efter åratal av årliga släpp av Call of Duty-spel har en högljudd minoritet tappat intresset, och när något som är störst inte känns bäst blir det lätt så att man får se en hel del elakartad negativitet kring det. Lite som spelvärldens Metallica. Men låt oss inte glömma hur fantastiskt Call of Duty har varit. Det första spelet mottogs väl av kritiker och skapades av Infinity Ward som en sorts Medal of Honor-dödare, en serie som de själva tog fram för EA innan de bröt sig loss och hittade ett nytt hem i Activision. Det var dock först med Call of Duty 4: Modern Warfare, min personliga favorit i serien, som de skakade om hela militäractionvärlden och satte en ny ribba för vad en förstapersonsskjutare kan, bör och ska vara.

Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Efter att Modern Warfare släpptes år 2007 förändrades genren över en natt.

Det frö som såddes då, år 2007, har sedan dess blommat ut och blivit ett enormt träd vars skugga till olika grader täcker snudd på allt i genren. För inte så länge sedan blev det nästan absurt. EA dammade av Medal of Honor-licensen och gjorde deras motsvarighet till Modern Warfare, vilket resulterade i två plågsamt identitetslösa titlar som ingen kommer ihåg idag. Dice Battlefield-serie lyckades hålla sig till vad som gör Battlefield till Battlefield, men spår av Call of Dutys DNA kunde sniffas fram här och var om man tittade noggrant, kanske främst i deras enspelarsatsningar. Även giganten Halo smittades och när Halo 4 släpptes gjordes det så med "killstreak"-inspirerade prestationsbaserade belöningar i form av starkare vapen, symmetriskt likadana villkor byttes ut till förmån för skräddarsybara "loadouts" och till och med "killcams" fanns i multiplayeraspekten.

Vad exakt var det som gjorde Call of Duty 4: Modern Warfare så fullständigt banbrytande, revolutionerande och influensrikt att resten av industrin plötsligt kände sig tvungna att "följa John"? Vad var det Infinity Ward gjorde som gjorde dem till trendsättare och alla andra till trendföljare?

Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Ändlösa spelutvecklare har försökt efterapa vad Infinity Ward gjorde med Call of Duty 4, men inte lyckats överträffa det.

Det simpla svaret är givetvis att det var otroligt bra och lättillgängligt för en bred massa av spelare. När något kommer ut och uppskattas så brett som Modern Warfare gjorde vill ju andra haka på. Spelet mottogs med öppna armar av spelpressen och det enda universala klagomålet verkade vara att kampanjen gärna hade fått vara längre. Men vad var det specifikt som var bra med spelet? Då Call of Duty som spelserie är ökänd för att inte mixtra för mycket med formeln kan man undra hur det kommer sig att varken Infinity Ward, Treyarch eller Sledgehammer lyckats toppa fyran.

Jag tror att det handlade mycket om att Call of Duty 4: Modern Warfare moderniserade den "realistiska shootern". Premissen och sättet som berättelsen presenterades på var lätt att relatera till för vem som helst som hade tittat på hur krigandet i mellanöstern såg ut på nyheterna. Händelserna som tog vid i Modern Warfare var sådant som man då kunde föreställa sig faktiskt hända - särskilt i direkt jämförelse med efterföljande spel i serien. Det gjorde att den centrala konflikten i spelet omedelbart blev påtaglig och lätt att gripas av. Spelet lyckas med detta väldigt tidigt i spelet i en introduktionsscen där du i rollen som den saudiarabiska presidenten Yasir Al-Fulani blir avrättad på grund av anklagelser om att han varit en supporter av västvärlden för egen personlig vinning, och detta i direktsänd TV. Innan dess får vi även en obehaglig titt på ett land i lågor där civila människor dödas på öppen gata.

Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Modern Warfare skildrade ett trovärdigt krig som spelaren lätt kunde leva sig in i.

Denna ingjutna känsla av realism sträckte sig även över till spelbarheten. I det inledande träningsuppdraget gör Infinity Ward det klart för dig att detta inte kommer vara en arkadig, hoppig och kaotisk shooter - utan en där du tvingas ta din tid och sikta in på ditt mål och använda skydd för att metodiskt ta dig fram längs slagfältet. Fiender var inga kulsvampar som du behövde tömma hela magasin i, de klarade inte mycket mer än ett par skott mot kroppen och de reagerade naturligt på eldgivning. Denna sårbarhet gällde även spelaren själv, särskilt på högre svårighetsgrader där du och fienderna var precis lika ömtåliga. Denna utsatthet hjälpte också till att främja realismen och gjorde även att eldstriderna kändes spännande och prekära.

Även spelets karaktärer presenterades och förde sig på ett sätt som samspelade med detta. Medan det vanligaste sättet som spelutvecklare använder sig av idag för att få spelaren att tycka om och knyta an till karaktärerna är att ha små, intima ögonblick på tu man hand med dem. Infinity Ward själva gjorde detta med det nya Infinite Warfare, där de uppenbarligen vill att du ska känna ett vänskapsband med människorna som går ut i strid med dig. Sådant finns inte i Modern Warfare. Det finns ingen scen där Captain Price, Gaz och Soap sitter och fikar mellan uppdragen, berättar om barnen som väntar på dem hemma och hur irriterade de var över att favoritlaget förlorade i Premier League.

Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Call of Duty: Modern Warfare Remastered