Svenska
Gamereactor
artiklar
Dark Souls III

(Vs) Dark Souls 3 vs Bloodborne

From Softwares Dark Souls 3 ställs mot From Softwares Bloodborne - vilket sadistlir tar hem kampen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dark Souls 3 blev en storslagen och nervkrossande sorti för Dark Souls-serien, som står sig som en av årets mest minnesvärda spelupplevelser för många på redaktionen. I fjol var det Bloodborne som lockade fram ungefär samma känslor hos oss, också det från From Software. Frågan är nu - vilket av spelen är bäst, om de ställs mot varandra? Vi testar: Gotisk fantasysadism mot H.P Lovecraft och gris-fistning. Kör!

Spelbarhet
Vid ett första ögonkast kan det vara svårt att se hur Bloodborne och Dark Souls 3 skiljer sig åt. De bygger båda på metodisk, darrig utforskning av mörka, ogästvänliga och kraftigt fuktskadade miljöer, kantade av groteska fiender som ska nedkämpas på snarlika manér. Dark Souls har, rent generellt, ett något lägre tempo än Bloodborne och lägger ett större fokus på defensivt spel. Här finns också en större bredd i vilken typ av karaktär du vill spela som, och ett större utbud av olika vapen.

Bloodborne är snabbare i den mening att spelaren saknar sköld och måste ducka attacker, och dessutom kan knycka tillbaka förlorat liv om denne är snabb på kontringar. Vapenutbudet är mindre, men å andra sidan känns varje vapen mer unikt. I slutändan hamnar vår röst på Bloodborne - dels för att striderna är snabbare och mer adrenalinpumpade, men också för att både miljöerna och fienderna känns mer inspirerade och överraskande. Dark Souls 3 är egentligen "bara" iterationer av samma fantasymiljöer och fiender vi redan sett i föregångarna. [Vinnare: Bloodborne]

Dark Souls IIIDark Souls III
Detta är en annons:

Grafik
Dark Souls 3 är en visuell definition av ordet "glåmig". Det är en otroligt mörk, grå, blek, dimmig, fuktig, nedgången, sorglig fantasyvärld vi kliver in i. Även om det mest rör sig om variationer på samma teman som i de två tidigare spelen går det inte neka till att Dark Souls 3 både tekniskt och designmässigt är ett väldigt välgjort spel. Det finns gott om fantastiska vyer att stanna upp och glo på, och trots många olika typer av miljöer känns spelvärlden alltid enhetlig och konsekvent. På PC rullar spelet dessutom fram i härliga 60 bilder per sekund, vilket gör det till en riktigt trevlig visuell upplevelse.

Bloodborne stoltserar med ruskigt läcker design, både på miljöer, fiender och bossar. Desto längre in i spelet vi tränger, desto vidrigare bli designen på det vi ställs inför. Tyvärr har Bloodborne inte riktigt samma variation på miljöer som Dark Souls 3; för det mesta rör vi oss i och runt gotiska stadsmiljöer - men det som gör att spelet inte vinner är den undermåliga bilduppdateringen. Ofta hackar och hostar spelet några bilder för mycket för att det inte ska irritera. Detsamma kan sägas om Dark Souls 3 också, men då spelet också finns till PC - till skillnad från Bloodborne - går det komma ifrån. [Vinnare: Dark Souls 3]

Ljud
En väldigt jämn och svår kategori. Både Bloodborne och Dark Souls 3 levererar smäktande, pampig och ödesmättad domedagsmusik, vidriga fiendeläten och bossar som mullrar och skriker så jorden darrar. Bloodborne lyckas dock sticka ut hakan lite, lite längre - spelet har en skönare mix av pampig bossmusik, skräckkörer och lugnare segment som kan vara genuint vackra att lyssna på. [Vinnare: Bloodborne]

Story
Att prata om story i Dark Souls-serien och Bloodborne är ingen enkel sak. För den som inte gräver djupt spelens föremålsbeskrivningar och lyssnar ingående på vad som sägs och reflekterar över vad som syns i miljöerna, är det enkelt att avfärda spelen som att de knappt har någon berättelse. Men visst finns den där, och ganska mycket av den också. Dark Souls 3 bygger vidare på händelser från föregångarna och återintroducerar oss för flera familjära karaktärer. Bloodborne introducerar oss för en helt ny värld, med en helt ny berättelse, och även om Dark Souls 3 då och då förmår spela på nostalgiska strängar som Bloodborne saknar, föredrar vi storyn i Bloodborne. Den är helt enkelt mer gäckande, ryslig, och dessutom hyfsat begriplig (för att vara ett From Software-spel alltså). [Vinnare: Bloodborne]

Detta är en annons:

Multiplayer
Båda spelen har väldigt snarlik multiplayer med co-op, invasioner och PvP. Dark Souls 3 tjänar dock på sina mer varierade miljöer och framförallt sin bredd på olika vapen och karaktärsbyggen; här finns helt enkelt verktyg för en mer varierad multiplayerupplevelse än den som Bloodborne förmår bjuda på. [Vinnare: Dark Souls 3]

Dark Souls IIIDark Souls III

VINNARE: BLOODBORNE
Det blev till slut From Softwares slafsiga flört med H.P Lovecraft och japansk tentakelporr som tog hem segern. Spelet har ett rysligt tema, briljant action och en nivådesign att dö för. Dark Souls 3 är ett fantastiskt spel också, men kör samtidigt en aning för "safe" i det mesta.

Relaterade texter

4
Dark Souls III: The Ringed CityScore

Dark Souls III: The Ringed City

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim har utforskat det sista kapitlet till Dark Souls III och upplevt läskiga demoner, arga riddare och döden. Massor av död...



Loading next content