Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Farpoint

Framtiden för Playstation VR

Vi har kikat närmare på framtiden för Sonys VR-hjälm samt provspelat det kommande, stekheta Farpoint...


Förra veckan blev vi inbjudna till en presentation av framtida Playstation VR-titlar och höjdpunkten var inget mindre än Impulse Gears stekheta Farpoint. Under vår tidigare förhandstitt fick vi ett smakprov på singleplayer-läget och det märks att spelet är mer konkretiserat inför lanseringen den 16 maj. Demot vi nyligen fick spela inkluderade även ett co-op-läge, vilket är en annan aspekt som spelstudion har varit angelägna om att visa.

Vi kommer inte att ge dig någon indikation när det gäller berättelsen, eftersom det kooperativa existerar utanför singleplayer-upplevelsen. Grunden bygger på att du befinner dig på en främmande planet och Playstation VR-enheten fungerar i kombination med den medföljande Aim-kontrollen (som är formad som en pistol). Tillsammans med en vän ger vi oss ut på planeten för att försöka överleva de fientliga attackerna.

Vi har pratat om spelkontrollen tidigare, men vi väljer att kortfattat beskriva den igen. Du håller den främre delen av vapnet med din vänsterhand och använder sedan den analoga stickan med din vänstra tumme för att flytta runt vapnet. De två främre triggerknapparna använder du för att kasta granater. Din högra hand håller du på baksidan av pistolen och där hittar du också en triggerknapp för att skjuta och en knapp på sidan för att ladda om. Det finns två olika rörelsealternativ att välja på och vi valde nybörjarläget där karaktärens rörelser endast uppnås genom fysiska rörelser.

Så snart vi satt headsetet på huvudet placerades vi i ett rum där vi kan välja olika uppdrag, och vår guide berättade att detta mer är tänkt som en slags paus från actionscenerna, eftersom det finns gott om föremål du kan förstöra och en hel del roliga saker att titta på.

Farpoint

Sedan var det äntligen dags för ett uppdrag och fienderna som vi såg var mer varierande än vad vi tidigare fick se i vår förra spelsession. Som förväntat ställdes vi mot vanliga spindlar men vi fick också träffa stora, exploderande spindlar, robotar med olika vapen, flygande drönare, klumpiga robotar samt mycket mer. Var och en av dessa fiender krävde taktiska åtgärder.

När det gäller vapen så finns det fem stycken i spelet - prickskyttegevär, automatkarbin, plasma gevär, pistol och ett hagelgevär. Dessa kompletteras med granater som du kan kasta och dessa åstadkommer naturligtvis mer skada på dina fiender, och varje vapen har olika styrkor och svagheter. Ditt prickskyttegevär behöver exempelvis laddas om manuellt via en knapp på sidan av handkontrollen, till skillnad från automatkarbinen.

Medan vi ändå är inne på ämnet angående omladdningsknappen så kändes placeringen av knappen ganska onaturlig och vi fick snabbt försöka hålla våra nerver i styr. Samtidigt som pekfingret vilar på avtryckaren så måste du försöka ladda om via omladdningsknappen som befinner sig en bit ovanför och till höger. Detta var såklart besvärligt och det slutade med att vi istället försökte hålla oss till vapen som enbart använde sig av en manuell omladdning. Därför kändes det mer som en nackdel att använda prickskyttegeväret.

De flesta vapnen är roliga att använda och det infinner sig också en fördjupad känsla av att du befinner dig mitt inne i en strid. Bland annat måste du hålla ett öga stängt för att sikta och Aim-kontrollen beter sig precis som om det vore en riktig pistol, vilket är ännu mer imponerande när man reflekterar över hur felfri pistolkontrollen måste vara i ett actionspel till Playstation VR.

FarpointFarpoint

Det tar lite tid att bekanta sig med rörelsemekaniken, och detta är inte något negativt utan snarare en positiv aspekt. Eftersom många spelare är så vana vid att använda en joystick vid exempelvis rörelser så måste man istället fokusera på att använda sig av fysiska rörelser när man spelar Fairpoint. Till en början letade vi exempelvis efter en knapp så att vi kunde huka oss ner när vi blev beskjutna, innan vi förstod att det räckte med att vi hukade oss ner - i verkliga livet. Detta är något som definitivt tar tid att anpassa sig till, men det är ett mycket välkommet inslag.

Tekniskt fungerar spelet otroligt bra och varje avlossat skott ger en känsla av tillfredsställelse. Vapnen är smidiga att använda, vilket är primärt på grund av spelkontrollen och det finns nog inget häftigare än att medverka i ett spel tillsammans med sin polare och faktiskt se hur han rör sig som om allt utspelade sig i verkliga livet. Ibland kan det se lite konstigt ut när spelaren rör sig. Ungefär som om överkroppen inte samordnades med resten.

Kort sagt så är Farpoint ett otroligt underhållande spel och förmodligen det bästa VR-spelet till Playstation 4. Nyckeln till detta är såklart den otroliga precisionen i vapnen och detta är något som har utförts med perfektion. Det har alltid varit min önskan att få avfyra riktiga vapen i virtual reality och Farpoint levererar på de flesta punkter. Vi tvivlar inte heller på att co-op-läget kommer att vara mycket populärt på grund av den aspekten. Några fler vapen skulle inte skada, men när du väl kastar dig ut i stridens hetta och lär dig alla rörelsemönster så lär detta fängsla dig otroligt snabbt.

FarpointFarpoint
Farpoint
FarpointFarpointFarpoint
Farpoint
FarpointFarpointFarpoint
FarpointFarpointFarpointFarpoint
Farpoint
FarpointFarpointFarpoint