Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

EA @ E3 2017

E3 2017 är äntligen igång. Det är julafton för oss spelnördar och den första av de stora utgivarna att hålla presskonferens i år var EA. Oliver Thulin sammanfattar...


E3 är nu igång igen och man kan nästan skära i förväntan som ligger som en tjock dimma över spelintresserade världen över. Som vanligt är det under de olika utgivarnas presskonferenser som de spännande grejerna händer, men något som inte var som vanligt var vem som blev först ut. Istället för Microsoft var det jätten EA som intog sin scen för att presentera vad som väntar deras fans inom den närmsta framtiden. Vi på Gamereactor visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av EA i år, bortsett från deras årliga sportsläpp och Star Wars. Det var ungefär precis vad vi fick, med en överraskning eller två.

Årets nya Madden var det första spelet att få rampljuset på årets första E3-konferens.

Eventet inleddes med ett trumnummer följt av en avtäckning av ett storyläge för Madden 18, kallat "Longshot". Det påminner givetvis om vad de gjorde med FIFA 17 ifjol och i Madden spelar vi en ung, ambitiös amerikansk fotbollspelare som inget vill hellre än att få nå NFL. Vår protagonist kommer få hjälp av en karaktär som spelas av Mahershala Ali, som på årets Oscarsgala vann en guldstatyett för bästa manliga biroll i filmen Moonlight (som i sin tur vann Oscarn för bästa film, men det har givetvis inte med saken att göra egentligen). Som en nörd vars sportintresse är lika med mindre än noll är det kanske inte det hetaste, men det är samtidigt något som EA tjänar multum på varje år. Att de tar upp en väsentlig del av varje års konferens är bara att acceptera.

Efteråt kliver bossen Andrew Wilson upp på scenen för att leda oss vidare till vad som ligger i framtiden för Battlefield 1-spelare. Att prata om ett åtta månader gammalt spel är långt ifrån det mest spännande man kan göra på en E3-konferens men jag gillar ju å andra sidan Battlefield 1 väldigt mycket. Vi får se en film med klipp från olika Youtube- och Twitch-spelare som berättar vad Battlefield som community betyder för dem innan vi får en titt på nästa expansion. Den nya expansionen, som ska vara "den största i seriens historia" kallas "In the Name of the Tsar" och innehåller sex nya banor, elva nya vapen och mycket mer. För de som fortfarande spelar Battlefield 1 aktivt lär detta vara något i hästväg och kanske är det nog för att få spelare som lagt det på hyllan att återvända. Det bekräftades även att spelet kommer få nattbanor i sommar, något som jag vet att folk har velat ha länge. Patrick Söderlund dyker snart upp på scenen för att berätta att de kommer berätta mer om nya, spännande sätt att spela Battlefield 1 på under Gamescom senare i sommar.

Efter detta följer mer fokus på sportspel. Vi får se Esport-stjärnor spela Madden och vi får en trailer för årets fotbolllir FIFA 18. Trailern gör det till en "big deal" att spelet drar nytta av motion capture av Cristiano Ronaldo och eftersom att jag är en FIFA-noob får jag fråga de sportintresserade på redaktionen om detta är första gången som serien använt motion capture-teknik. Aldin berättade att så inte var fallet, men att det är stort för att det är just Ronaldo som står för rörelserna. Det dröjer inte länge innan Michael och Roger från Men in Blazers (som jag får anta är kända personligheter inom sporten) äntrar eventet för att elda upp de sportintresserade i publiken. Alex Hunter (som var protagonisten i storyläget för FIFA 17 om jag inte minns fel) får också lite verbal kärlek innan det blir dags för att prata Need for Speed.

Det var en till synes löjligt nervös Jesse Wellens, känd från practical joke-kanalen PrankvsPrank på Youtube, som fick introducera det kommande Need for Speed Payback tillsammans med utvecklaren Markus Nilsson. Spelet ser ut att ta en del andlig inspiration från den framgångsrika Fast and Furious-serien och handlar mindre om faktisk racing än vi kanske är vana vid. Jag skulle beskriva det som vi fick se som ett linjärt, tungt regisserat actionspel som råkade spelas i höga hastigheter på en motorväg. Jag tror det är en smart väg att gå för varumärket, inte minst i och med att vi lever i en värld där seriös motorsport domineras av grejer Forza Motorsport och Project Cars (och Forza Horizon totaläger open world-racing). Jag har inte varit intresserad av ett Need for Speed-spel på många år, men Payback såg faktiskt riktigt kul ut.

Need for Speed Payback ser ut att ta serien i en ny Burnout-doftande riktning och vi tycker det ser riktigt kul ut.

Sedan var det dags för spelet som för mig blev konferensens enda överraskning. Det heter A Way Out och det är nästa spel från Josef Fares, som skapade sig ett namn med svenska filmer som Kopps och Jalla Jalla och för ett par år sedan tog sig in i spelindustrin med Brothers: A Tale of Two Sons. Det nya spelet är utvecklat av samma team under namnet Hazelight och det är ett samarbetsspel för två spelare som handlar om två män, Vincent och Leo (den sistnämnda karaktären ser definitivt ut att spelas av Josefs bror Fares), som tillsammans tänker fly från ett fängelse. Spelet är tungt storydrivet och ser ut att bjuda på lika mycket spänning som känslostormar. Jag gillade karlns förra spel och ser fram emot detta väldigt mycket. Håller tummarna för svensk briljans, givetvis.