Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Ubisoft @ E3 2017

André fick plundra hela trappuppgången på koffeinrika livsmedel innan han kunde sammanfatta vad Ubisoft hade att erbjuda på Los Angeles anrika scen.


En häpnadsväckande cocktail av vitaminbrist, sömnbrist, och hygienbrist ligger just nu som en kronisk dimma runt omkring mig. Det kanske låter som en ogästvänlig misär, fast samtidigt är det precis så här som det ska vara, varje år, någon gång i mitten av juni. Vad som däremot är unikt för mig just i år att jag missade själva öppningsdagen på årets E3, och passande nog för denna artikel var anledningen att jag och ett gäng pojkar satt som fastnålade i Ghost Recon: Wildlands.

Från fredag ända fram till lördag natt flög vi omkring i en helikopter genom den väldigt kvantitativa spelvärlden, fullständigt knökfylld med ikoner, sidouppdrag och värdelösa samlarobjekt. Den så kallade Ubisoft-mallen. Men, när det väl kommer till kritan är underhållningsvärdet den största betygsgrundaren, och fy i helsike vad roligt vi har haft ändå. Co-op-upplevelsen är riktigt välsvarvad där taktik och samarbete väger bra mycket tyngre än att rusa fram som en kärnvapen-utrustad Rambo på egen hand, och garven som avlöste varandra lyckades göra de väldigt uppenbara bristerna någorlunda hanterbara.

Både Far Cry 5 och Assassin's Creed Origins har redan utannonserats, så att båda två skulle visa upp sig under Ubisofts scentid var en självklarhet.

Problemet med Ubisoft-liren, åtminstone för mig under de senaste åren, är att jag ofta tycker om spelen under de första trevande timmarna, fast så småningom börjar det gro ett starkt avsky. Det har hänt med The Division, Far Cry Primal, For Honor, Steep, och det är inte helt omöjligt att Wildlands landar där också. Bland dessa blev just Steep den kanske största besvikelsen - framförallt då puderpumparliret var en sådan total överraskning när det presenterades som en avslutande bomb under Ubisofts konferens förra året. Grafiken fick oss att andas lite häftigare, och förhoppningarna om att spelglädjen skulle vara densamma som i SSX Tricky var nog påtaglig hos många.

Nåja, oavsett vad jag tycker om Ubisoft speltitlar har de alltid haft tajta E3-uppvisningar, och årets prestation var riktigt underhållande att få begrava sig i. Förra året fräste deras konferens igång med lyckopillret Just Dance 2017 där allt från tigrar till flugbärande giraffer och motorcykelförare intog scenen med galanta danssteg. Komikern Aisha Taylor ledde då showen på sitt härliga sätt som brukar peta skräpet ur ögonen på de flesta - men i år tänkte Ubisoft annorlunda och lät utvecklarna själva stå för presentationerna.

Även om Assassin's Creed Origins visades upp hos Microsoft igår räknade vi självklart med att få se mer av titeln under Ubisofts framträdande.

En relativt ny jargong kring E3 är att många väljer att utannonsera sina nya storlir redan några veckor innan de glada dagarna i Los Angeles - just för att konkurrensen om medias rapportering förstås är svintajt under mässan. Precis så var det för The Crew 2 och Far Cry 5 där det sistnämnda är den första Far Cry-titeln på länge som inte kommit ut på årsbasis, utan faktiskt fått lite längre utvecklingstid. Däremot är det faktiskt så att Ubisoft genom en E3-teaser redan gått ut med att en ny IP kommer visas upp - och vi blev inte besvikna. Men, låt oss börja där Ubisoft valde att börja, och först ut på scengolvet var Mario + Rabbids Kingdom Battle.

I fjol lät Ubisoft dansglada kramdjur kicka igång konferensen. Bisarra, märkliga, och härliga inledningar är dock ett vinnande koncept, även i år.

Ett kaninplyte dyker upp på storskärmen och börjar bete sig sådär Minion-skojigt tillsammans med en klassisk Mario-låda. Därefter anländer Yves Guillemot, och välkomnar ingen mindre än Mario-pappan Miyamoto upp på scen. I stil med hur obekväma vi var förra året när det dansades till Just Dance 2017 ser vi nu Shigeru tillsammans med Yves, rygg mot rygg, beväpnade med varsitt Nintendo-doftande muskedunder. Mario-pappan säger därefter att han hade ett villkor för samarbetsprojektet mellan Rabbids och Mario: "Whatever you do, don't try to make a jump game or a Mario plattformer. Try to make a Mario Game that has never been made before."

Både grafiken och designen i Mario + Rabbids Kingdom Battle är precis så ursnygg och lekfull som vi vill ha den.

När vi sedan får se Mario + Rabbids Kingdom Battle är det, precis som Miyamoto säger, ett Mariospel som aldrig har gjorts innan. Titeln går under genren turbaserad strategi, och spelplanen i stridsläget har samma stuk som ett brädspel. Mario-familjen tillsammans med härligt klädda kaniner ska piska upp onda rabbids på ett slagfält i charmigt turbaserade bataljer, och det ser extra härligt ut när en jättebamsig kanintjockis bjuder upp till kamp iklädd Donkey Kongs säregna slips. Titeln kommer vara exklusiv till Nintendo Switch och brakar ut på butikshyllorna den 29 augusti.

Vi visste självfallet att Assassin's Creed Origins skulle visas upp rejält, och när Ashraf Ismail från Ubisoft Montreal står på scen med egyptiska hieroglyfer i ryggen är det inget snack om saken. Det är nu 10 år sedan originalet släpptes, och med det sagt släpper Ashraf lös ett saftigt klipp på Origins. Titeln kommer finnas spelbart på mässgolvet från och imorgon, så vi kan förvänta oss att våra utsända grabbhalvor Kim och Mathias kommer skicka härliga intryck från spelet till oss under veckan.

Dykningen var ett härligt inslag i Black Flag, och av dagens trailer att döma blir det undervattensäventyr i Origins också.