Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Destiny 2

Skillnaderna mellan Destiny och Destiny 2

Destiny 2 eller Destiny 1.5? Vi försöker bena ut vad som är egentligen är nytt i Destiny 2 och vilka spelmässiga förändringar som har gjorts...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är ganska bisarrt att tänka att vi bara för tre månader sedan inte visste ett jota om vad Destiny 2 skulle bli. Bungie hade inte sagt ett knyst och många spekulerade i vilken typ av spel vi skulle få i slutändan. I maj var det äntligen dags för avtäckning. Bara att Activision styrde upp ett helt event med hundratals inbjudna för att avtäcka härligheten visar den enorma tilltro de har för Bungie och deras massiva rymdskjutare. De behövde inte kämpa för uppmärksamhet under E3-mässan utan hade ett helt fritt spelfält där de kunde nå ut ordentligt, inte bara till fansen utan även till nya spelare som kanske aldrig spelade det första Destiny eller bara provade litegrann. Destiny 2 må vara en uppföljare men Bungie väljer även att starta om, bygga nytt på den grund de har lagt.

Det är allmänt känt (och ganska tjatigt vid det här laget) att säga att Destiny inte levde upp till de högt ställda förväntningarna världen hade. Det var inte särskilt märkligt att det blev så heller. Det ryktades att spelet kostade över en miljard kronor att ta fram, utveckla och marknadsföras och Bungie/Activision hypade produkten som om det inte fanns någon morgondag. Vi kanske aldrig får veta exakt vad som hände men det har ryktats om att det massiv tidspress och det faktum att hela berättelsen fick skrotas och sedan lappas ihop som gjorde att Destiny kändes spretigt och tomt. Uppdragsdesignen må ha hämtat mycket inspiration från Bungies Halo-spel men i Destiny, 2014, kändes det platt och oinspirerat.

Destiny 2
Destiny 2

Många av de tillkortakommanden som Destiny led av arbetades sakta bort. Nya expansioner förbättrade grundsystemen, mer innehåll lades till och Bungie verkade förstå vad de behövde göra. Här hade de dock redan tappat många spelare. Många blev så besvikna på den korta kampanjen att de aldrig tillbaka och andra ville absolut inte spendera pengar på någonting som de kände att de borde fått från första början. Jag själv var extremt besviken och slutade spela när kampanjen tog slut. Jag hittade tillbaka och har sedan dess nästan tillbringat 5000 timmar i Destiny och är nu redo att ta klivet över till uppföljaren. Bungie gör Destiny 2 lika mycket för spelare som mig som dem hoppade av tidigt och även om det ser bekant ut på ytan finns det många förändringar för den som dyker lite djupare.

Betan för Destiny 2 håller på precis i skrivandes stund och mycket prat den senaste veckan har kretsat kring till att spelet ser exakt likadant ut som Destiny. Destiny 1.5 är ett begrepp som figurerar just nu. Jag är övertygad om att kommentarer som dessa främst kommer från dem som spelade Destiny när det släpptes men som inte har följt utvecklingen och expansionerna, och jag förstår varför, till viss del. Vad händer om vi kollar på andra uppföljare som exempel? Skillnaderna mellan Uncharted och Uncharted 2 eller varför inte Halo och Halo 2? Tvåan indikerar en uppföljare, en fortsättning, vad ska vi egentligen förvänta oss? Skillnaderna mellan Halo 1 och 2, sett till spelmekanik, är inte jättestora. Det är tillräckliga för att Halo 2 ska kännas som fortsättningen till Halo men det är samma gröna rymdkille som brassar hagelskott i utomjordingar.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Destiny 2 ser ut som... Destiny. Menyerna (som Bungie har vunnit priser för) är intakta, designen är lika, karaktärer är återkommande och röstskådespelare är tillbaka. Men, ställ Destiny mot Destiny 2, sida vid sida. Då blir det ganska uppenbart att det är en stort kliv framåt, rent grafiskt. Destiny 2 är vrålsnyggt med volymetriskt ljus och en sanslös detaljnivå. Speciellt till PC och Playstation 4 Pro. Det ser ut som en uppföljare och inte som samma spel. Lyssna på ljudet. Destiny hade en imponerande ljudbild med maffiga vapenljud och fantastisk musik. Destiny 2 har (baserat på delarna från betan) mer detaljerat ljud. De dova dunsarna från trippelhoppen, den piskande vinden och musiken får mitt surroundsystem att svettas. Det låter som en uppföljare och inte som samma spel.

Spelmekaniskt ser det mesta bekant ut. Det ska skjutas och sprängas olika fiendetyper i högt tempo. Fiendefloran som vi har sett hittills är bekant, det är cabal, vex och fallen som står för motståndet i betan och många av de varianterna vi har fått se är samma gamla vanliga men även här finns det nya (vi slogs mot grunts i Halo likväl som i Halo 2). Cabal-invasionen introducerar ett nytt sätt för ruskprickarna att anlända på slagfältet genom att släppa ned kubformade transporter och de attackerar med nya rörelsemönster. Vex-krypskyttarna är mer definierade när de tar sikte och under bosstriden i striken "The Inverted Spire" beter dem sig på ett sätt som snarast kan liknas vid den första raiden i Destiny - alltså klara förbättringar.

Destiny 2
Destiny 2

En stor skillnad, som kanske inte är direkt uppenbar för någon som inte har spelat Destiny på länge är sättet vapen hanteras på i Destiny 2. Visst känns Bungies fenomenala spelbarhet igen (den om något är briljant) men sättet som de olika vapentyperna fungerar på är en omställning. Förr kunde du utrusta dig med tre vapen åt gången och, du kunde ha fler vapen med dig men endast byta mellan de tre du har valt. Det är oförändrat. Däremot kunde du exempelvis använda ett automatgevär som huvudvapen, ett krypskyttegevär som "secondary" och ett raketgevär som "heavy". Det går inte längre eftersom Bungie har klassat krypskyttegeväret som ett "power weapon" tillsammans med hagelgevär, "fusion rifles" och granatkastare. En förändring som tiden kommer behöva utvisa om den är bra eller inte.

I början av Destiny hade de allra flesta vapen förmågan att göra skada med ett av spelets tre olika element, "void", "solar" och "arc". Det underlättade för att göra slarvsylta av vissa fiendetyper och i "Nightfall"-striken (ett av spelets svåraste innehåll som roterar varje vecka) blev vissa bossar löjligt enkla genom att använda rätt element. Såsmåningom plockade Bungie bort den egenskapen från många huvudvapen och lät endast "secondary"-vapen stå för elemental-skada. I och med den nya vapensorteringen är nu "secondary" bortplockat och istället kan alla huvudvapen även komma med element-skada.

Betan avslöjar också att vapenmodifikationer är någonting som kommer vara aktuellt i Destiny 2. I betan kan vi inte göra någonting annat än att se att det verkar finnas och på vilka sätt modifikationerna kommer fungera på kan vi bara spekulera i just nu men visst vore det spännande med tillbehör som på olika sätt förändrar saker som återhämtning för granater eller andra klasspecifika egenskaper? Det verkar även som att det går att byta vilken typ av skada de vapen ska göra mellan "void", "solar" och "arc". Om det är ett permanent val per vapen eller inte vet vi inte i dagsläget.

Destiny 2
Destiny 2

Muliplayerlägena (eller PvP) har också genomgått massiva förändringar. Den mest uppenbara är spelarantalet. Fyra mot fyra istället för sex mot sex. Det ändrar praktiskt taget allt. Tempot i matcherna är helt annorlunda, kartorna är mindre och intensiteten högre. Personligen gillar jag den vägen Bungie har valt att gå här, det känns mer tävlingsinriktat och även fast kartorna är mindre och tempot generellt är högre känns det inte lika frenetiskt som Call of Duty utan snarare mer som Halo gjorde förr. Vilket är bra.

Kort sagt, är Destiny 2 likt Destiny? Ja. Känns det som en uppföljare? Definitivt. Kommer Bungie ha tagit reda på alla problem det första spelet tampades med? Det vet vi inte ännu, men baserat på det vi har fått spela verkar det vara mer fokus på berättelsen, världen och dess karaktärer. Det vi inte vet någonting om än och som är avgörande när det spelet släpps är hur planen ser ut för "end game"-innehåll. Alltså det vi ska sysselsätta oss med när "allt" annat är avklarat. Det saknades i Destiny och jag hoppas verkligen att det problemet inte existerar i Destiny 2.

Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
View comments

Relaterade texter

Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...

Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Kim Orremark

Det tredje året av Destiny 2 är på ingång, Kim åkte hem till Bungie i Seattle för att provspela...

Nu kan du förladda Destiny 2 på Steam

Nu kan du förladda Destiny 2 på Steam

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Om mindre än en vecka släpps den kommande storexpansionen Shadowkeep till Destiny 2 (undertecknad har helt slutat sova) och samtidigt flyttar PC-versionen av spelet från...

Destiny 2 har en livstid på fem år

Destiny 2 har en livstid på fem år

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte längre Activisions kassa att förlita sig på och står helt på egna ben med Destiny 2, som de sakta med säkert förvandlar till ett free to play-spel. Därmed...

Loading next content