artiklar

Gamereactor recenserar: Darkseid Special #1

I år är det 100-årsjubileum för legenden Jack Kirby. Vi har kikat närmare på Darkseid som är en av många minnesvärda karaktärer han skapat.

Föreställ dig en värld i ständigt kaos. Ett rike i lågor där alla är slavar. Ett rike där revolt straffas med en plågsam död. Detta rike är Apokalips. Här härskar universums hemskaste diktator. Här härskar den främsta fienden Justice League har. Här härskar Darkseid.

Jack Kirby är främst känd för att ha skapat superhjältar för Marvel. Spider-Man, Hulken, Captain America och Silver Surfer är bara ett par av alla karaktärer han skapat. Han har dock även skapat en av de största skurkarna som DC Comics har. Faktum är att det finns få skurkar som är så tyranniska, omoraliska och vidriga som Darkseid. I en hyllning till Jack Kirby har han nu fått sin egna tidning som briljerar på mer än ett sätt.

Apokalips är ständigt i kaos och styrs av Justice Leagues främsta fiende.

Fastän berättelsen är ägnad åt Darkseid är det en kvinna vid namn Makayla vi följer. Hon har flytt från hennes fångenskap tillsammans med två andra, men Darkseid är dem på spåren. Han har anlitat ett par jägare som ska föra rebellerna tillbaka till honom för att möta deras straff. Makayla är bara en människa och har på så vis inte mycket att försvara sig med eftersom hon trotsar en gud som har en hel armé bakom sig. Det är en miserabel resa vi får följa och man har lyckats alldeles utmärkt att göra Darkseid rättvisa.

Scott Kolins har som tecknare jobbat på många olika serier genom åren. I Darkseid Special #1 har han gjort ett fantastiskt jobb när det kommer till att illustrera en diktatorisk och lidande värld. Det märks redan på första sidan att Apokalips är ett grått rike där det enda ljuset som finns är det som uppstår från lågorna orsakade av ''parademons''. De få saker han inte riktigt lyckats med är skurken själv. Eftersom berättelsen är anpassad för åldersgruppen ''T'' (tonåring) sparar man på blodet som hade gjort berättelsen ännu obehagligare. Darkseid har dessutom sett betydligt ruskigare ut i andra tidningar än vad han gör här men som tur är räddas detta av berättandet.

Mark Evanier, som faktiskt skrivit en biografi om Jack Kirby, har skrivit berättelsen och det framgår tydligt att detta är ett passionerat projekt. Han har skapat ett manus som tydligt fångar Darkseids personlighet som tyrann. Det är en ondskefull varelse rakt igenom som inte bryr sig ett dugg om andra än han själv och med ett lugn (inte helt olikt Darth Vader) tar det han vill ha. Sällan har skurken känts så här hemsk och det är fräscht att läsa en berättelse på mindre skala utan hjältar som Superman, Wonder Woman och Green Lantern där de ska hindra Darkseid från att erövra något. Det här är en betydligt mer fokuserad berättelse som utnyttjar varje sida till att visa hur livet ser ut för Darkseid och populationen av Apokalips.

För cirka en femtiolapp får du denna 45-sidors långa hyllning till Darkseid.

Tidningen innehåller även en kortare berättelse skriven av Paul Levitz och illustrerad av Phil Hester. Det är en betydligt lättare historia som bleknar i jämförelse med den faktiska tidningen och i slutändan känns den mer som en bonus.

Få serietidningar har på senare tid lämnat mig så tillfredsställd efteråt som Darkseid Special #1. För dig som vill läsa en serietidning inom superhjältevärlden helt utan superhjältar är detta definitivt en tidning för dig. Gillar du dessutom dystopier och böcker som 1984 vill jag också slå ett slag för denna berättelse.