Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Motorsport 7

Forza, Forza! Förbättring

Redaktionens meste motortok har spaltat upp exakt vad det är i Microsofts bästsäljande racingföljetong som måste bli bättre...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är inte länge kvar nu. Och jag väntar så att det svider i hela skallen. För det finns få spelserier (genom tiderna) som enligt mig hållit en högre lägstanivå. Visst, Forza 5 borde egentligen ha delats ut gratis till alla som inhandlade en Xbox One och det borde snarare ha döpts till "Forza Free" eller "Forza Light" men bortsett från det har Turn 10 med den snacksalige motorhövdingen Dan Greenawalt i spetsen slungat ur sig fem stycken suveräna simulatorer som gör det mesta helt, helt rätt. Det finns dock (naturligtvis) en del saker som absolut kan bli bättre och inför Forza Motorsport 7 (som släpps om två veckor) har vi på Gamereactor listat en del saker som vi hoppas är förbättrade i den sjunde upplagan.

Forza Motorsport 7

Akustiken
Det kan låta märkligt, att önska sig förbättrad akustik i det racingspel som idag erbjuder absolut bäst ljudbild - men mycket vill ha mer och jag har konkreta förslag på hur Turn 10 kan förbättra en redan välljudande racingvärld ytterligare. Och det handlar för det mesta om att bättra på hur ljud studsar. För ljudvågor är ett fysiskt objekt och precis som i alla riktigt välgjorda storspel är mängden kalkyleringar som spelmotorn gör för att avgöra varifrån och hur olika "virtuella" ljudvågor studsar - smått bisarrt många. Jag vill ändå ha mer. För att kunna spä på känslan av att spelaren är omgiven av motorsport, fångad i en bensindränkt bubbla av varm asfalt och vridmoment, måste Turn 10 skapa en mer ljudlig och högljudd atmosfär. Det handlar i detalj om att bygga in mer smatter, gnissel, däckskrik, bromsskrik (racingbromsar gnisslar alltid - som satan) samt mer motorljud inuti bilarna. Kanske inte bilar som BMW M3 och Mercedes E-klass, men allt som rimmar på racing måste bli mer högljudda. Jag vill ha mer av iRacing-känslan här, vilket i sig gör stor skillnad när det kommer till den där svårbeskrivna känslan av absolut realism. Jag vill även att det finns ett eko samt reverb på team-ordrarna som skriks ut under mina pit-stops samt mer avgasknallar och tjittrande wastegates. Jag vill helt enkelt att Forza Motorsport 7 ska väsnas mer. Mycket mer.

Forza Motorsport 7
Detta är en annons:

Grafiken
Forza Motorsport 6 står sig som ett av de snyggaste racingspelen på marknaden och av det vi hittills sett av uppföljaren verkar det bli så pass visuellt tilltalande att det kommer att bli svårt att hålla tungan från projektorduken här hemma. Ändå har jag saker som jag vill önska mig, vissa moment som jag inte är helt nöjd med. Under E3 samt Gamescom visade Microsoft nämligen upp Forza Motorsport 7 till Xbox One X, i 4K, och även om delar såg förträffligt attraktiva ut - var det den instabila skärmuppdateringen som vi stötte på samt mängden "pop ups" som kladdade ned miljöerna - som nu gjort oss en smula oroade. Forza har alltid varit klanderfritt (snudd-på) ur ett tekniskt perspektiv och vi förväntar oss naturligtvis att dessa bekymmer är helt raderade inför premiären den 3:e oktober.

Forza Motorsport 7

Fokus
Om det är en sak som jag är skraj för beträffande innehållet i kommande Forza 7 så är det risken för att det kommer att saknas fokus. För medan Gran Turismo-folket på Polyhony Digital pratar i omgångar om hur de nu erkänner att de gick för "långt" i jakten på urvalsmässig superbredd i Gran Turismo 6 och därför skalar bort allt utom just renodlade racingkärror i GT Sport, gör Turn 10 lite tvärtom. I Forza Motorsport 7 kommer vi att kunna förvänta oss över 700 (!) olika bilmodeller och jag misstänker att över 400 av dessa kommer att te sig som helt onödiga. Detta är såklart en högst subjektiv fråga men jag vidhåller alltid att en minibuss, en Volvo 850 GLT eller en lastbil absolut inte har något i en simulator att göra så länge det inte handlar om Euro Truck Simulator 2016 eller liknande titlar. Jag hade såhär på förhand mycket hellre sett att utvecklarna begränsade sig till kanske 250 stycken bilar och sen valt att arbeta mycket mer rigoröst med samtliga av dessa för att få dem att verkligen kännas som sina verkliga förlagor.

Forza Motorsport 7
Detta är en annons:

Karriärläget
Jag älskar som sagt Forza (alla delar utom femman) och har tillbringat mer tid i den Turn 10-byggda racingvärlden som dessa titlar erbjuder än vad jag gjort med någon annan racingföljetong, någonsin. Nog för att jag även älskar mer kompromisslösa simulatorer som Live for Speed, Rfactor, Asetto Corsa, Dirt Rally samt iRacing men medan dessa titlar alla gjort ett underbart arbete med att simulera verklig däckfysik - har de alla misslyckats med att skapa en lika beroendeframkallande atmosfär där jag i egenskap av motortokig racingnörd vill tillbringa all min tid. Samtidigt är det verkligen dags nu, dags för Turn 10 att renovera tänket bakom det stela, enformiga och framförallt rysligt förutsägbara karriärläget som varit konstant sömnigt i samtliga Forza-spel såhär långt. Jag vill helt enkelt se något annat i Forza 7. Jag vill se något mer oförutsägbart men mer utmaning i en annan struktur och jag vill kunna kämpa för att nå podiet snarare än den där identitetslösa, fattiga jakten på pengar för att under flertalet omgångar kunna uppgradera sin bil. det vi vi hittills vet om det "nya" karriärläget innefattar mer av en "racing storyline" och en egengjord karaktär, vilket gör att jag känner mig förväntansfull - så in i bomben.

Forza Motorsport 7

Drivatars
Tanken var väldigt god och som marknadsförings-trick var allt snack om de "revolutionerande" systemet för de datorstyrda motståndarnas artificiella intelligens - genialiskt. När Greenawalt spaltade upp vad vi kunde förvänta oss av Driveatars inför utannonseringen av spel nummer fem, lät det nästan för bra för att vara sant. Idag, två spel senare (snart tre) vet vi med säkerhet att Driveatars är ett snudd-på helt värdelöst system som sällan fungerar. För även om det är coolt att bilarna du tävlar mot i singleplayer-portionen av Forza 6 lärt sig köra som de gör av "verkliga spelare" innebär ju det i princip bara att de, på banan, beter sig på ett sätt som ingen tävlingsprofessionell förare någonsin skulle. Det blir ofta krockrally av hela skiten och när man ser motståndare som genar över sandfållor och avåkningszooner som rena rama asfaltsterroristerna - då önskar jag att Turn 10 kunde börja om från början och tänka om gällande motståndarnas "intelligens".

Forza Motorsport 7

Onlineracing
För det mesta har mina upplevelser med onlineläget i Forza Motorsport 6 varit negativa, vilket givetvis är supertrist eftersom jag älskar spelet i sig. Det har dessutom blivit värre under det senaste halvåret, något som jag verkligen hoppas att utvecklarna tagit fasta på. För alldeles för ofta (även i dedikerade racingligor) dyker det upp spelare som bara är ute för att förstöra, och de lyckas ju med detta utan särskilt stora insatser. Det genas, klippt kurvor genom att slunga sina bilar ut i gruset, man blir påkörd bakifrån vid varje inbromsning och alldeles för ofta delas det inte ut några straff (åtminstone inte några som verkligen svider) till de som lirar Forza 6 som om det vore Forza Horizon 3. Turn 10 måste på något finurligt sätt bygga ett straffsystem som gör att spelarbasen online krymper något otroligt, för att bygga en mer seriös och tävlingsorienterad onlinecommunity. Något som kommer att kosta Microsoft massa pengar och därmed något som jag dessvärre inte tror kommer att ske. Särskilt inte lagom till premiären av sjuan som sker om endast ett par veckor. Med det sagt har ju Turn 20 lovat ett tightare penalty-system för "dirty drivers", jag tror bara inte det kommer att räcka till.

Forza Motorsport 7

Regnet
Att Turn 10 stoppade in regn i Forza 6 var ju trevligt, för de som gillar regn. Jag hatar det dock och även om det naturligtvis finns gott om realism i det faktum att det ibland regnar när man tävlar i motorsport - sabbar de blöta banorna en tillräckligt stor del av racingen i Forza 6 för att jag ska tröttna. Främst ligger bekymret i att det blir för mycket regn på banorna (för att det ser coolt ut, såklart, grafiskt sett) och hela detta scenariot är ju tillräckligt orealistiskt för att ens finnas med i ett spel av den här kalibern. Om det regnar så pass hårt under en tävling i valfri disciplin/organisation på valfri bana i valfri bilklass (i verkligheten) så att det bildas stora, stora pölar i kurvorna - då avbryts alltid racingen. Och detta måste ju antingen börja ske i Forza 7 eller så måste Turn 10 dra ned på mängden vatten som samlas på diverse banor. Jag har skrikit och slitit mitt hår mer på grund av blöta döds-avåkningar i Forza 6 än vad jag ser som rimligt. Och det vill jag slippa i framtiden, tack.

Vad vill du se för förbättringar i Forza Motorsport 7?

Relaterade texter

Forza Motorsport 7Score

Forza Motorsport 7

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter skippade nattsömn och har nu spelat Forza 7 i ett helt dygn (i sträck). Här kommer hans betyg på Microsofts hett efterlängtade sjua...

5
Bäst: Forza

Bäst: Forza

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Först ut var Far Cry och nu har turen kommit till Dan Greenawalt och hans Turn 10-team, vars racingföljetong har bjudit på ett par riktiga dundertitlar...

0
Hot Wheels kommer till Forza Motorsport 7

Hot Wheels kommer till Forza Motorsport 7

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Hot Wheels och Forza-seriens vägar har korats förr och när förstnämnda varumärke nu ska fira sitt 50-årsjubileum, så vankas återigen ett Forza-samarbete. Vi kan därför se...

3
Loot-lådorna tas bort i Forza Motorsport 7

Loot-lådorna tas bort i Forza Motorsport 7

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

2017 var verkligen loot-lådornas år, och 2018 verkar bli året då en rekyl kommer på allvar. Turn 10 meddelar nu att de så kallade Prize Crates (loot-lådor) kommer att tas...



Loading next content