Svenska
Gamereactor
artiklar
Wolfenstein II: The New Colossus

Vi pratar med Machine Games om Wolfenstein II

Årets nazistslakt är på ingång och vi satte oss ned med Machine Games för att prata lite om Wolfenstein II: The New Colossus...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag sitter i en liten bilkö på E4:an utanför Sollentuna och tittar ut genom vindrutan. Det regnar, som det alltid gör den här årstiden. Oftast... Eller alltid. Jag borde ha förstått det, räknat med det - till och med. Men det gjorde jag inte och klädde mig i tunn tröja och erotisk bomullsväst. Temperaturmätaren i bilen visar fem grader. Bilkön släpper, regnet ökar. Jag är på väg till Uppsala för att besöka Machine Games och prata om det kommande storspelet Wolfenstein II: The New Colossus. Och jag hoppas att både bilkön, min väst och regnet upphör att existera inom kort.

Väl på plats i Uppsala blir jag varmt välkomnad, vilket behövdes efter den korta men regniga promenaden från parkeringen, och jag får en snabb visning av lokalerna. Studion ligger i centrala Uppsala och stämningen i de smala korridorerna är avslappnad, trots att det bara är drygt två veckor kvar till spelets släpps. Jag får se Machine Games nya mocap-lokal (som är under konstruktion) och den är betydligt större än den gamla visar det sig. Med röda heltäckningsmattor och fler trappor än vad någon egentligen behöver knatar vi omkring. Studion har en ordentligt fläskig terass med utsikt över hela Uppsala... Men, jag är ingen mäklare. Jag vill prata om Wolfenstein II: The New Colossus och det ska jag göra. I ett litet konferensrum proppat med fika träffar jag "Senior Game Designer" Arrcade Berg och "Narrative Designer" Tommy Tordsson Björk för att djupdyka i ett av höstens hetaste spel.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus
Detta är en annons:

Berätta! Vad är Wolfenstein II: The New Colossus?
Arcade Berg: Det är en fortsättning, en vidare utbyggnad av det vi hade. I och med att det första spelet gick bra och folk tyckte om det visste vi vad vi skulle fortsätta att arbeta med. Ändringarna vi har gjort är är i form av förbättringar samt mer men jag skulle inte säga att det är ett annat sorts spel. Vi har en större berättelse att förmedla. Redan när vi började jobba på The New Order fanns hoppet om att vi skulle få göra en trilogi, så redan där såddes det frön. Det är samma värld som fortsätter, karaktärerna som klarade sig igenom förra spelet finns kvar, tid har gått, karaktärerna har vidareutvecklats, vi har det narrativa spåret som fortsätter eftersom The New Colossus tar vid där förra spelet slutade.

Tack vare feedbacken vi fick från spelarna såg vi vad som fungerade, spelmässigt. Och sedan har vi fokuserat på att få in mer av det som var omtyckt samt att arbeta vidare och förändra det som var lite krångligare eller kluriga. Det vi fick väldigt bra respons på var smygandet och utforskandet, vilket vi nu har tagit mycket längre. För vi märkte att det som gör Wolfenstein unikt och inte bara till ännu ett skjutspel i mängden är att just utforskandet av miljöerna inte bara är för alla som samlar skatter och gömda hemligheter utan i Wolfenstein måste du göra det för att hitta mer hälsa och armor eftersom livmätaren inte återladdas automatiskt. Tog du mycket skada i förra striden måste du utforska för att nästa strid ska bli lite lättare.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus

Vi har det vi kallar för våra tre spelartyper; stealth, tactical och mayhem. För oss är inte stealth-spelaren någon som försöker undvika striden utan istället väljer att döda tyst. Genom att döda "commanders", ledarna för fiendegrupperna, kan de inte kalla in förstärkning vilket gör det lättare för att smyga - målet som stealh-spelaren vill uppnå. Den taktiska spelaren satsar istället på att komma in från smarta vinklar, skjuta fiender i huvudet medan den vi kallar för "mayhem"-spelaren som är lite mera "balls to the walls" och kör hela den här dansen som ett mer gammaldags spel. Alla tre spelsätt är giltiga för att kunna ha kul. Allt i spelet är balanserat med de tre spelartyperna i åtanke och vi vill att alla ska kunna spela som de vill. Personligen är jag en stealth-spelare, tills det att jag blir upptäckt och då drar jag upp någonting mycket tyngre och gör helt tvärtom.

Detta är en annons:

Om jag inte minns helt fel så slutade föregående spel något... tragiskt. Hur har det varit att bygga vidare från det och starta på nytt igen, speciellt med tanke på att det även görs i The New Order också...
Arcade: Jag tycker det är väldigt coolt för vi har en bra ursäkt som inte känns krystad. Ettan slutade ju ganska bittert (skrattar). BJ byggs upp samtidigt som målet är att rädda USA. Jag har aldrig jobbat på ett spel där vi har gått så långt till botten med en karaktär från början, så det är jättehäftigt. Det är samtidigt ett bra sätt att introducera nya spelare till Wolfenstein. Det finns ganska mycket mekaniker att hålla reda och genom att göra den öppningen vi har gör vi starten lite mjukare in naturligare kurva.

Tommy Tordsson Björk: Det här är vår första uppföljare som vi har utvecklat och det är otroligt hur mycket hjälp man har av det. Ibland känns det lite som att det skriver sig självt, faktiskt. Vi har planterat fröerna innan nu behöver vi bara vattna och låta det blomma. Vi hade en brainstorm som inkluderade hela företaget där vi försökte komma fram till hur vi skulle strukturera och utveckla ramverket till storyn. Det hjälpte till med att kombinera det spelmekaniska med berättelsen och det hjälpte oss väldigt mycket.

Hur mycket kan man misshandla en karaktär som BJ innan det blir för mycket?
Tommy: Ja (skrattar), det är en bra fråga. Han tål en hel del den där BJ, han är riktigt tuff. Han är helt orädd i striden mot nazismen men i personliga relationer blir det lite knackigt och det är jäkligt kul att utforska det. Han har en tendens att sätta sig i en viss typ av situation som inte alltid slutar bra.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus

Men visst utspelar sig spelet direkt efter händelserna i The New Order?
Arcade: Ja, precis. Alla karaktärer som var med där i slutet är med nu också och tid kommer att passera under storyns gång, det kommer hända väldigt mycket. Anya är ju till exempel gravid. Vi fortsätter på alla karaktärsspår men givetvis kommer nya att introduceras. Det som har hänt och händer i storyn är att nazisterna har vunnit kriget och även om BJ lyckades Deathshead i första spelet finns det hotet kvar. Nu har de även lyckats ta över USA. Det är någonting som händer precis nu i spelet, invasionen är pågående medan du spelar. Det är en intressant premiss där människorna i spelet har reagerat olika, vissa har accepterat nazisternas framfart medan andra vill slå tillbaka. Nazisterna vill exempelvis införa tyska som det officiella språket. Det är när allt det här händer som spelet utspelar sig.

Jag vet att jag inte riktigt var beredd på en berättelse av sådan kaliber när jag spelade The New Order för första gången...
Arcade: Det var det många sade! Vi var tvungna att försöka hitta vår version på vad Wolfenstein var och är. Den här studion har i sitt DNA, genom folket som jobbar här, att göra narrativt drivna actionspel. Även om The New Order var det första spelet från Machine Games som ett hus var alla som jobbade med det veteraner. Vi gör spel med narrativ, helt enkelt. Jag ska inte gå så långt och säga att det var lite av en gamble, men vi hade ju ingen aning om hur det skulle tas emot men vi trodde på det, Bethesda trodde på det och vi fick jättefin feedback. Spelarna blir inte bara överraskade utan de blev glatt överraskade. Det vi har jobbat mycket på den här gången är att fortsätta med berättelse även utanför mellansekvenser för att knyta ihop det och göra det mer intressant.

Lite utanför spelet men, det blåser en del om nazismen i samhället just nu, hur är det att skapa underhållning och satir på hela grejen?
Arcade: Spelet är det spel som det alltid skulle vara, Wolfenstein har alltid varit mot nazismen, det är förjävligt det som händer, såklart. Det är inte gjort som ett ställningstagande. Vi har dessutom jobbat på det i flera år, med hundratals människor, det är ingenting vi kan ändra riktning på idag.

Nu är det USA som gäller men det förra spelet utspelades inte helt och hållet i Europa, vi besökte även galnare platser. Kan vi förvänta oss mer sådant den här gången också?
Arcade: Jag ska inte avslöja några platser men, visst kommer spelaren att besöka en hel del coola platser. Vi har jobbat mycket med vår "what if"-värld och hur det skulle kunna se ut om nazisterna har vunnit. Att applicera det visuella språket på 60-talets USA är någonting vi har jobbat mycket med. Vi har alla sett diners, milkshakes och sådant i populärkultur, nu gör vi vår version av det.

Tommy: USA är ju även BJ:s hemland vilket öppnar upp det för mer personlig tyngd i berättelsen. Konceptuellt är idén väldigt intressant eftersom USA är ett land som står för frihet och att besöka den under nazismens övertag är spännande.

Hur utvecklar man ett spel idag, 2017, där det fortfarande är intressant att panga nazister?
Arcade: Jag tror att det är två pusselbitar som är viktiga. Det måste vara roligt att spela, oavsett tema. Det ska inte spela någon roll om det är aliens eller romarriket hade det fortfarande fungerat. Eftersom nazismen är en ondska som de flesta är överens finns en automatisk drivkraft att stoppa den och det vi har lyckats med väl är personligheterna på den nazistiska sidan. Även om du slåss mot nazisterna kommer du utveckla en mer personlig agenda mot dessa karaktärer. De hatar BJ och BJ hatar dem.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus

Tommy: Förhållningssättet som jag har haft är att berättelsen ska vara i fokus, vi tänker inte så mycket på att en känsla eller ton ska vara i en specifik scen. Det viktigaste för oss är att vi tillgodoser det behov som berättelsen har precis här och nu. Om det betyder att en scen blir väldigt humoristisk eller otäck är det som en konsekvens av det blir nödvändigt. Det gör att det känns mer äkta. Vi tittar ju väldigt mycket tillbaka på de gamla spelen och de har ett stort inflytande på allt vi gör. Det första spelet, Wolfenstein 3D, har en stor betydelse för många av oss på Machine Games eftersom det var introduktionen till förstapersonsskjutare. Det är någonting som betyder mycket för oss.

Rent spelmekaniskt då? Vad är den häftigaste nyheten i The New Colossus?
Arcade: Oh! Min favoritgrej, faktiskt, alla älskar att använda två vapen samtidigt, vilket även gick i det första spelet. Det vi har gjort den här gången är att det går att mixa och matcha vapen fritt. Det öppnar upp för mycket roligheter. Exempelvis, jag som smygspelare brukar använda ett ljuddämpat vapen i ena handen, men de är ju sällan lika dödliga som andra vapen. För att komplettera det använder jag ett betydligt dödligare vapen i andra handen. Möjligheten att blanda fritt gör att det är lättare att spela taktiskt. Alla vapen går även att uppgradera vilket ytterligare breddar spektrumet för hur alla vill forma sin egen spelstil.

Ni skippade flerspelarläget i första spelet vilket ni gör nu också. Har det någonsin funnits tankar på att inkludera det?
Arcade: Nej. Egentligen inte. Vi vill verkligen göra det bästa spelet vi kan göra och det är de här spelen vi gör bäst. Oavsett hur man vrider och vänder på det, om man börjar prata om mer folk, mer pengar och så vidare kommer det till slut att dela vår fokus. Det finns inte på kartan för oss. Tack vare The New Order fick vi det bekräftat att det var bra att det finns spelutvecklare som står fast vid att inte trycka in ett flerspelarläge bara för sakens skull. Vi kunde säkert göra ett okej eller till och med bra spel ändå men vi vill göra det bästa spelet vi kan.

Wolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein II: The New Colossus släpps den 27:e oktober till PC, Playstation 4 och Xbox One. En version till Nintendo Switch finns även planerad till nästa år. Vi har spelat det tidigare och du kan läsa om våra intryck här och här.

Relaterade texter

Wolfenstein II: The New ColossusScore

Wolfenstein II: The New Colossus

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

I ett svenskutvecklat alternativt USA under 60-talet tog nazismen över, något som Kim Orremark har tänkt att sätta stopp för, kosta vad det kosta vill...



Loading next content