Svenska
Gamereactor
artiklar

Kinect: Död och begraven

Kinect är nu död och begraven och vi tar oss därför en titt på vad Microsoft lyckades med, vad de misslyckades med och lite däremellan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tänk dig tillbaka ända till E3 2009. Microsoft har just visat upp något som de kallar Project Natal, en liten manick som skulle förvandla hela din kropp till en spelkontroll. Spola fram ett år och så får vi reda på produktens egentliga namn, Kinect. Ytterligare sju år senare, så har nu Microsoft bestämt sig för att helt lägga ner vad som till en början såg ut att kunna bli ett intressant framtidskompatibelt koncept.

HQ

För Kinect såg verkligen lovande ut när den först visades upp, en kamera inte helt olik EyeToy som hade funnits till Playstation 2, fast denna gång utlovades det att kameran skulle följa hela din kropp, något som var tänkt att låta dig och dina vänner styra spel på tidigare otänkbara sätt. Demot under E3 visade oss sportspel, röstigenkänning, och mycket annat som styrdes direkt via kameran. Det hela såg verkligen ut att vara något nytt, ambitiöst och innovativt. På många sätt så var Kinect Microsofts försök att ge sig efter den nya "casual"-marknaden som Nintendo visat in till spelvärlden med Wii.

Något som är helt klart, är att Kinectens sjuåriga livsfärd var inte den smidigaste av åkturer. Valet att bunta ihop alla tidiga Xbox One-konsoler med en Kinect fick inte bara dålig mottagning, det är trots allt en av de många bidragande faktorerna till konsolens svåra start. Dessutom så höll många av Kinect-spelen helt enkelt inte måttet, med sina ytliga upplevelser. Den kändes aldrig som en pålitlig konsumentprodukt, och dess försök att charma till sig "casual"-spelare som Wiin gjort var minst sagt misslyckad, till stor del för att det helt enkelt inte fanns tillräckligt många bra spel till Kinect. Inte ens hjälp från studios som Lionhead och Rare kunde rädda den.

Detta är en annons:

Tillsammans med Xbox One släpptes det en uppdaterad version av Kinecten, som denna gång var så kraftfull att konsolen var tvungen att allokera om resurser från annat håll för att hantera all data som kameran samlade in, vilket gav mindre prestanda till spel. Kinecten hade inte det bästa anseendet under Xbox 360-eran, i synnerhet inte mot slutet, och det var inte konstigt att många konsumenter kände att de i och med den nya konsolens lansering blev tvingade mot sin vilja att köpa detta tillbehör som det inte ens ville använda. Det krävdes ett skifte i styret, bort med Don Mattrick och in med Phil Spencer som Xbox-chef, för Microsoft att äntligen börja lyssna på vad fansen ville ha, eller snarare vad de inte ville ha, och sänka Kinectens prioritet i dagordningen. Men då var det nästan för sent, och nu har Microsoft alltså valt att pensionera den.

För att då minnas detta tillbehörs bortgång, tänkte vi nu ta en liten titt på några av de bästa, sämsta, och de mer mediokra upplevelser Kinect bjöd på, samt spekulera lite på vad det kunde ha blivit.

Kinect: Död och begraven

Det bra

Detta är en annons:

Kinectens skannande av hela spelarens kropp passade riktigt bra till vissa spelgenres, av vilka dansspelen stod ut rejält. Harmonix dök upp med Dance Central till Kinectens lansering, och blev en smärre succé. Du kunde inte bara göra allt det vanliga du kunde förvänta dig från ett dansspel, men det fanns även ett gympaläge och ett träningsläge. Detta ihop med spelets stora variation på innehåll och dess lockelse som partyspel, fick många att hylla Dance Central som den bästa av lanseringstitlarna. Inte helt illa pinkat.

Vi bör också nämna att röstkontrollerna, som visserligen inte är ett spel i sig, till stor del fungerade som utlovat. Några av våra redaktörer här på Gamereactor fortfarande beordrar runt sina konsoler med rösten. Det är självklart inte något alla är intresserade av, och det har inte fått några förbättringar från Microsoft utan består fortfarande av grundutbudet, men i slutändan så fungerade det ändå så som Aaron Paul demonstrerade när Xbox One visades upp.

Det var en hel del spel som utnyttjade Kinectens mikrofon till diverse kommandon, men den funktionen, och utvecklares support av den, dog i slutändan av när konsumenternas intresse sinade. Röstkommandona gav oss dock en liten blick på vad som kan vara möjligt i framtiden, och det är inte helt omöjligt att de kan komma att återvända till konsolen, särskilt om Virtual Reality fortsätter att växa och utvecklas.

Det dåliga

Kinecten borde ju i teorin passa perfekt för fightingspel, men ett av många spel som talade emot det i praktiken var Fighters Uncaged från AMA Studios. Om du blandar tråkig handledning med rörelsekontroller som helt enkelt inte fungerade bra, strör över lite otillfredsställande fighting, så får du just Fighters Uncaged, som var direkt löjligt uselt. Fighter Within var Daokas försök att återställa lite tro på fightingspel till Kinect, men det gick ännu sämre och kritiserades generellt för att det helt enkelt inte fungerade. Alls.

Ett annat spel som misslyckades med att återställa lite tro på Kinecten var Sonic Riders. Sonic-spel hade inte direkt ett strålande rykte just då, men detta skulle få sig ännu en smäll i och med lanseringen av vad många ansåg vara ett inte endast svårkontrollerat, utan i flera fall, helt trasigt spel. Det gick inte mycket bättre för Steel Battalion: Heavy Armor som led av samma problem som Sonic Riders. Kontrollerna var helt enkelt inte tillräckligt responsiva, vilket ledde till att spelet stundvis var helt ospelbart.

Kinect: Död och begraven
Kinect: Död och begraven

Det Mediokra

Kinect Star Wars var ett av de mest efterlängtade spelen till Kinect när det utannonserades, det utlovades ju trots allt att du skulle kunna få leva ut dina Jedi-fantasier med hela din kropp, om inte det är coolt så vet vi inte vad. Det släpptes även en begränsad utgåva av konsoler vid sidan om spelet, med själva konsolen stylad efter R2-D2 och medföljande handkontrollen efter guldgossen C-3PO. Det såg ut att bli en dröm som skulle uppfyllas för mängder av spelare, och när det väl släpptes så var det... helt okej.

Det fanns en hel del att vara tacksam över när spelet släpptes och toppade försäljningslistorna i bland annat Storbritannien, till exempel var designen rätt snygg och vi fick i alla fall en liten del av våra Jedi-drömmar uppfyllda. Men faktum var att rörelsekontrollerna inte riktigt höll måttet här heller, och det fick upplevelsen att sakna det där lilla extra. Dance-Off-läget var inte heller något som föll alla i smaken.

Ett annat spel som fick relativt god respons var Child of Eden från Q Entertainment. Spelets Kinect-funktioner var roliga, du kunde sikta och byta vapen med dina bara händer. Däremot så var det ofta lättare att bara använda en vanlig handkontroll, vilket eliminerade behovet av Kinecten. Spelet fungerade väl, men den fick dig inte att tänka på Kinect som ett absolut måste.

Kinect: Död och begraven

...vad som kunde ha varit

Under E3 2009, när Project Natal visades upp, var Lionhead på plats för att visa upp en ny artificiell intelligens centrerad kring Kinecten, Project Milo. Peter Molyneux bekräftade senare att spelet hette Milo and Kate, och det hela rörde sig i stort sett om att du skulle kommunicera med en artificiell intelligens via tal och gester.

E3-demot var minst sagt ambitiöst, att Milo reagerade som en "riktig pojke" fick många riktigt intresserade. Molyneux lovade även att Milo skulle kunna känna igen olika känslor i din röst, samt dina ansiktsuttryck. Enligt Molyneux egna ord, så var det "riktig science-fiction som ingen har skrivit om". Det hela slutade också som fiktion, då Project Milo aldrig såg dagens ljus.

...vad som kan komma

Kinecten är nu visserligen död och begraven, och det är högst otroligt att den någonsin återvänder som varumärke eller fristående tillbehör, men Microsoft har inte helt gett upp på vissa delar av konceptet. Vissa delar av teknologin från Kinect är centrala i Microsofts mixed reality/augmented reality-projekt HoloLens och annat. Dessa är i och för sig långt ifrån att vara färdiga produkter för konsumenter, men det är en indikation på att Kinecten må vara stendöd, men att drömmen om futuristiska holodeck-liknande upplevelser hos Microsoft fortfarande lever.

<i>Vad har du för minnen, åsikter och upplevelser att dela med dig av om Kinect? Är det bra att den nu pensioneras för gott?</b>

HQ
Kinect: Död och begravenKinect: Död och begraven


Loading next content