Svenska
Gamereactor
artiklar

Nintendo på E3 2012 - detta hände

Sist ut på årets E3-mässa var Nintendo. De hade ny hårdvara att visa och två konkurrenter som milt sagt kändes trötta. Jonas rapporterar om hur det gick med dereas väntade succé...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nej, nej, nej, nej, nej. Nintendo hade en lätt uppgift, varken Microsoft eller Sony gick för styrfart igår, de visade få nya spel, hade tjänster ingen frågat efter och demonstrerade viftvarianterna få gamers vill ha. Nintendo däremot är ju just Nintendo och till råga på det har de ny hårdvara på gång. Att man skulle sopa banan med konkurrensen på våldsammast möjliga vis var väl nästan givet, det här luktade mer jordskredsseger än när Abba ställde upp i Eurovision Song Contest 1974 och kunde praktiskt taget bara sluta på ett sätt.

Ändå misslyckades Nintendo, och det inte så lite heller. Trots att man har en ny konsol som ska komma redan i år på sina håll hade man inte en enda ny egen stortitel som lockar till omedelbart köp och från tredjepartshåll lät man lång tid gå åt för att visa upp Wii U-versioner av årsgamla spel. Något man tyckte var så viktigt att man valde att stryka Nintendo 3DS från presskonferensen nästan helt.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
Nintendo 3DS var inte den enda hårdvara som saknades på Nintendos presskonferens, nu verkar de släppa Wii helt och pratade överhuvudtaget inte ens om den.

Men vi tar det från början, Nintendos presskonferens inleddes storstilat med att självaste Shigeru Miyamoto gjorde sig redo för presskonferensen omsvärmad av Pikmins. Något som direkt satte an känslan av att det här nog faktiskt kan bli något alldeles extra. Väl på scen avfyrade Miyamoto sina varma leenden och satte körde lite PR-snack om varför Wii U är en revolution, vilket dock inte riktigt klickade.

Detta är en annons:

Det gjorde däremot den följande Pikmin 3-demonstrationen. Realtidsstrategi är en svår genre till konsol, och Pikmin var serien som fick allt rätt. Det går dock inte att förneka att med rörelsekänslighet och en extra tryckkänslig skärm så förändras läget ordentligt, plötsligt är man kontrollmässigt egentligen ikapp PC och Pikmin 3 såg ljuvligt ut. Dock är det ju inget som demonstrerar vad den nya konsolen går för grafiskt och det liknande mest Pikmin 2 i HD.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
Shigeru Miyamoto introducerade Wii U-visningen med en Pikmin 3-presentation som lade ribban högre än resten kunde leva upp till.

För trots allt så krävs det lite nya grafik för att man ska vilja punga ut för en ny konsol, det får inte kännas som man köper samma hårdvara igen men med en ny handkontroll. Dessutom är ju Pikmin-serien ett av de mest uppenbara sätten av använda Wii U Gamepad på och spelet var utannonserat för länge sedan och det var nog fler än jag som såg fram emot Zelda, Retro Studios nya spel, exklusiva tredjepartstitlar och återupplivandet av någon ny Nintendo-serie som Star Fox eller F-Zero. Kanske ett Donkey Kong-besök och så såklart en kupp där Nintendo dealat till sig en exklusiv grej med exempelvis Rockstar om att få den främsta versionen av Grand Theft Auto V.

Shigeru Miyamoto klev av scenen för att göra plats för amerikanska Nintendo-bossen Reggie Fils-Aime som har en historia av bra presskonferenser. Liksom Peter Moore har han lätt för att prata, övertygar och håller järnkoll på vad som är trendigt så han alltid kan leverera vältajmade skämt som går hem hos den kunniga publiken.

Detta är en annons:
Nintendo på E3 2012 - detta hände
Max 5 timmars speltid får man på en ladding av Wii U Gamepad och själva laddningen tar 2,5 timmar (mer information).

Reggie körde igång ett försäljningssnack, men precis som Miyamoto lät det lite ihåligt. Det är liksom svårt att jubla på allvar när man gör en grej av funktioner som att två personer kan spela med varsin handkontroll samtidigt eller att analogspakarna är klickbara. Inte heller kändes den flygvärdinneliknande genomgången i filmform av Wii U Gamepad särskilt övertygande, och då ska man ändå veta att jag hör till dem som verkligen fallit pladask för Wii U-konceptet.

Reggie fortsätter med att berätta om det så kallade "Miiverse" man möter när man startar upp sin Wii U. En plats där man direkt ser andra som är online, vad de spelar och kan kommunicera med dem. Även om upplägget är experimentellt så går det mesta av detta att göra sedan tidigare till andra format, och jag ser inte omedelbart att detta skulle underlätta community-byggandet som Nintendo så väl behöver.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
Miiverse möter en när man startar upp sin Wii för att direkt komma i kontakt med Nintendos community.

Men här blev det dags att visa fler Wii U-spel och Nintendo startade en demonstration av New Super Mario Bros. U. Ett spel som förvisso ser alldeles bedårande ut, men knappast är vad alla Mario-fans längtat efter. Jag är dock helt med på resonemanget att man inte vill köra det tyngsta krutet redan dag ett, så ett light-spel i Mario-serien till premiären är rätt tänkt. Dessutom ser det kul ut, så varför klaga. Det kan spelas både på Gamepaden i sig självt, men även med andra där en sätter ut klossar för de andra att hoppa på.

Det tredje spelet att visas upp var Batman: Arkham City. Ett märkligt beslut med tanke på att spelet kommer vara över ett år gammalt när Wii U släpps och då spelar det inte riktigt någon roll att menyerna är smidigare, att det är lättare att applicera sprängdeg och att Batman blivit mer kraftfull. Något Nintendo struntade högaktligen i och bjöd upp två personer från Warner på scen komplett med en introduktion av självaste Harley Quinn för en alldeles för lång genomgång.

När man har sett tredjepartsutvecklarna spela Tomb Raider och Splinter Cell: Blacklist hos Microsoft och Assassin's Creed III hos Sony, så smäller det inte så högt med årsgamla återutgivningar. Då hjälpte det inte att Warner avrundade sitt besök med att visa nya Scribblenauts Unlimited som visserligen ser trevligt ut, men som mest av allt känns som en liten nedladdningsbar titel.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
De flesta tredjepartsspel av rang tycks vara på väg till Wii U, men man berättade lite eller inget om hur Wii U-versionen skulle utmärka sig annat än med extra skärm.

En highlight-trailer som visar mer tredjepartsstöd körs igång och vi skymtar stora namn som Mass Effect 3 och Tekken Tag Tournament 2, men det är fortfarande inte vad som behövs för att få mig att köpa en Wii U. Det behövs större grejer, nyare grejer och framför allt att de får exklusivt innehåll.

Reggie tog sedan tillfället i akt efter trailern att snacka lite träning. 43 miljoner Wii Fit-spel har sålts och med det utannonserades Wii Fit U. En rad nya grenar som rodel och trampolinhoppande demonstreras i en video med två tvålfagra människor som avrundas med att visa att man kan träna utan att konsolen ens är påslagen samt att man kan ladda upp steg från en stegräknare för att få en bättre kontroll över träningen.

Efter det kommer turen till Sing som presenteras i en direkt värdelös video som lyckas med konststycket att göra simpel karaoke till något komplicerat. Hela grejen med Nintendo är att det ska vara användarvänligt, men här anstränger man sig så hårt för att få in nya funktioner att jag direkt får avsmak. Singstar spelas fortfarande i det Mäkiska residenset när vissa polare ramlar över, men jag har svårt att se att Sing skulle få samma effekt.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
Nintendo satsade rejält på karaokespelet Sing under sin presskonferens.

Medan Nintendos presskonferens i expressfart började kännas som ett haveri kom nästa dräpa. Reggie lät meddela att Nintendo 3DS får en egen liten tillställning dagen därpå och att det därför inte ska visas så mycket till Nintendos just nu hetaste enhet. Här fick vi därför nöja oss med ytterligare ett 2D-Mario i form av New Super Mario Bros. 2 samt Paper Mario: Sticker Stars. Två trevliga spel, men det behövs såklart något utanför Marios sfär med.

Något vi säkert får men nästa spel på tur är Luigi's Mansion: Dark Moon och mer blev det inte vid denna tillställning annat än en highlight-reel som bland annat visar lovande Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate och Epic Mickey 2: Power of Illusion med löften om att vi ska få se mer imorgon. Istället blir det dags att visa mer Wii U igen. Vid det här laget är presskonferensen en besvikelse, men än levde hoppet.

Nintendo på E3 2012 - detta händeNintendo på E3 2012 - detta hände
Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate och Epic Mickey 2: Power of Illusion är två av de underbara spel Nintendo inte ville visa mer av på presskonferensen eftersom de var till ett annat format än Wii U.

På tur stod Lego City Undercover, en titel som verkar dra full nytta av Wii U-möjligheterna med massor av olika sätt att spela på och inslag som helikoptrar, parkour, Matrix-parodier, Grand Theft Auto-inspiration och mycket annat. Det råder ingen tvekan om att detta är en seriös satsning som lovar mycket gott, men jag har återigen svårt att se att det här är något som kommer att sälja konsoler. Nintendo behöver en kioskvältare, men tiden för presskonferensen rinner ut.

Några som alltid är tidigare med att haka på ny hårdvara är Ubisoft, och bossen Yves Guillemot gjorde entré efter Lego-spelet för att berätta att alla Ubisoft-spel av rang (och några till) är på väg till Wii U. Det inkluderar bland annat Assassin's Creed III, Avenger's: Battle for Earth och heta ZombiU. Men först visas Just Dance 4 och återigen får jag känslan av att enkelheten från serien gått förlorad med Wii U och nu framstår som något svårspelat.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
ZombiU är ett påkostat exklusivt tredjepartsspel från Ubisoft

ZombiU ser desto bättre ut och är nog det spel som lockade mig mest under kvällen. Äntligen fick vi se att det finns lite kräm i Wii U och en inblick i hur smart den tryckkänsliga skärmen kan användas när den dubblade som bland annat karta, meny, kikarsikte, sonar, hackningsverktyg med mera. Klart fiffigt. Ge den här till bra utvecklare och, som amerikanerna säger, the sky is the limit.

Här satt jag fortfarande och hoppades på någon dräpare, kanske ett nytt Metroid, ett Metal Gear eller något annat riktigt häftigt - men icke. Istället valde Nintendo att avrunda kvällen med en våldsamt detaljerad omgång av Nintendo Land. Spelet Nintendo menar ska definiera Wii U-upplevelsen på samma sätt som Wii Sports gjorde med Wii.

Även om jag är stort fan av minispel måste jag dock slå fast att det inte luktar mästerverk. Visst finns tilltalande varianter som "Animal Crossing: Sweet Day", "DK's Crash Course", "Legend of Zelda: Battle Quest", " Luigi's Haunted Mansion" och "Takamaru's Ninja Castle", men det ser återigen inte alls sådär Wii Sports-intuitivt ut. Lyckligtvis finns 12 grenar, så det är åtminstone ett välfyllt spel. Jag har dock svårt att se att det här skulle bli lika megaikoniskt som Wii Sports.

Nintendo på E3 2012 - detta hände
Nintendo Land är spelet som ska visa vilka möjligheter Wii U för med sig på samma sätt som Wii Sports gjorde för Wii.

In i det sista hoppades vi på något mer, men Nintendo grusade effektivt förhoppningarna genom att veva Nintendo Land-trailern ett varv till. Vad som skulle bli den mest förkrossande E3-segern på år och dag hade istället fallit platt. Pikmin 3 har kommersiellt inget att hämta mot Halo 4, Batman-konverteringen är ingenting mot Far Cry 3 och Lego-spelet känns som en lättviktare jämte Beyond: Two Souls.

Nu kommer det vara bråda månader hos Nintendo, för även om jag som gamer vet att jag kommer ha kul med Pikmin 3 så är det inget som säljer konsoler. Jag tror att denna presskonferens fick några att dra tillbaka sina förhandsbokningar snarare än att folk gjorde nya, och det är väldigt allvarligt. Men Nintendo har visat sig kunna trotsa omöjliga odds förr och jag håller tummarna för att de lyckas skaka fram spelen de behöver. Och de kommer behöva det, för deras E3 2012 övertygande inte på långa vägar.

Motsvarande artikel för Microsoft hittar du här.

Motsvarande artikel för Sony hittar du här.

HQ


Loading next content