Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II som slagpåse

Star Wars Battlefront II har fått enormt mycket kritik för sina mikrotransaktioner och loot-lådor, men är gnället rättvist?


Jag vet mycket väl hur det är. Ibland ska exempel statueras. Då får något - vad det än må vara - bära det så kallade hundhuvudet helt och hållet. När det kommer till 2017 års stora diskussionsämne, mikrotransaktioner och loot-lådor, har Star Wars Battlefront II fått den tveksamma äran att vara slagpåse. Och visst finns det saker att kritisera.

Star Wars Battlefront II
För den som vill spela Luke Skywalker väntade tidigare runt 40 timmars spelande.

Ta bara det faktum att Epic Star Cards, spelets bästa, var tänkta att kunna delas ut via loot-lådor. Lådor som kan köpas för riktiga pengar och som i sig är rena lotteriet (en grav tveksamhet i sig, måtte något stort land förbjuda detta snart) och alltså gör att den som chippar in slantar kan handla fler och få fördelar i striderna. EA hörde dock klagomålen tidigt och tog bort det. Nu finns Rare-Star Cards som ärligt talat inte alls spelar särskilt stor roll. Visst kan den som verkligen matar in massor få små fördelar, men jag tvivlar på att det är något som kommer avgöra i någon duell.

Jag vet att detta stör somliga gruvligt, men det gör mig ändå ganska lite så länge skillnaderna är tämligen obetydliga. Även i verkliga livet finns det sportutövare med bättre utrustning än jag själv har, samtidigt som sporten i sig själv kostar att utöva. Loot-lådorna är inte där för att jävlas, utan för att täcka upp kostnader och generera vinst i brist på andra lösningar (för att fortsätta sportliknelsen så säljs ofta lotter och liknande för att dra in pengar till laget, där vissa inte alls har förutsättningar, medan andra bor på rätt ställe eller har någon extremt engagerad förälder). Jag hade föredragit andra alternativ, men så länge de inte sabbar spelet så kan jag stå ut med det.

Star Wars Battlefront II
Det räcker inte med att kraften är med dig i Star Wars Battlefront II, även loot-lådorna ska helst vara det.

När det sedan uppdagades att det i skräckscenariot tar runt 40 timmar att låsa upp Luke Skywalker och Darth Vader kom nästa uppror. Att det räcker med att spela runt fem timmar för att få den ena av dem (du får snabbt ihop pengarna genom att bara spela igenom äventyret) spelade liksom ingen roll. Aldrig att det ska finnas saker kvar att låsa upp efter 40 timmar, tycks resonemanget ha gått. Men det är inte så orimligt egentligen. I allt från Mario Kart 8 till Soul Calibur och andra omtyckta titlar har jag spelat betydligt mer än så för att få viktiga saker till spelet.

Men EA var återigen lättfotade och sänkte priserna på figurerna med 75% varpå det nu tar runt 15 timmar att låsa upp båda. Ungefär en helgs härligt tok-gejmande. När de är upplåsta finns betydligt mindre morötter kvar att jaga där mycket är olika vinnargester och liknande. Sägas ska att jag är ett fan av att ha det mesta upplåst direkt och att alla har samma loadouts i Halo 5: Guardians Arena-läge (som även saknar pillande med utrustning) är en av de saker jag uppskattar bäst med det spelet, men här har EA nästan varit för tillmötesgående och risken är att den som tycker om att kämpa för att låsa upp saker tröttnar när det viktigaste är avklarat relativt snabbt. Även om det enligt uppgift tar +4000 timmar att få allt, så är inte rubbet sådant de flesta bryr sig om. Hur viktigt är det egentligen att få nya taunts till Rey?

Star Wars Battlefront II
Den bättre spelaren kommer omgående göra hackebiff av en sämre, oavsett hur många loot-lådor denne köpt.

Men kritiken har inte minskat, snarare tvärtom. Folk ger sig på Star Wars Battlefront II med vild frenesi och inblandade i teamet har fått utstå både grova förolämpningar och hot, samtidigt som spelet fick rekordlåga användarbetyg på Metacritic innan det ens var ute och är föremål för fritt hånande på Reddit. Bara det att spelet är bra, multiplayer är grymt underhållande, singleplayer är visserligen mediokert men har sina stunder, rymdstriderna är fullständigt fenomenala och grafiken så maffig att du inte kommer tro dina ögon.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II