Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Far Cry 5

Vi tar tempen på Far Cry 5

Vi snackade med Far Cry 5-utvecklarna och passade på att ta reda på mer om hur de gått till väga i skapandet av den vedervärdiga sekt som utgör spelets huvudfiende...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Far Cry 5 utspelas i mindre exotiska omgivningar än föregångarna, och släpps som du kanske vet i februari nästa år. Vi fick nyligen chansen att hälsa på utvecklarna i Montreal, och en av de saker jag var mest sugen på att få veta mer om är hur de skapat den kult vi kommer behöva tampas med i Hope County.

Far Cry 5
Ingen drömgranne direkt, inte konstigt att folk flyttar.

Den som bossade över panelen jag deltog i var "creative director" Dan Hay, som hade massor att berätta om just detta. Han förklarade att Ubisoft velat göra ett Far Cry i USA under lång tid, just för att det skiljer sig så mycket från resten av de spännande platser vi fått besöka. Det erbjuder något unikt och ger därför teamet en chans att göra något nytt. Det medför även utmaningar såklart och bland annat finns risken att saker känns lite för välbekanta och att folk vet hur det ska vara. Det försöker Ubisoft balansera upp med story, som den sekt du drabbar samman med, som bildats löst baserat på verkliga förlagor.

Det är en konst att hela tiden sträva mot att hålla det trovärdigt utan att samtidigt göra det tråkigt. En viktig del av konceptet är såklart The Father. Hay berättade att The Father är en mäktig ledare med ett syfte, vilket skiljer honom från tidigare antagonister i serien. Han slåss för något han "vet" är det rätta, nämligen att slutet nu är nära och att de ej troende försöker stoppa honom från att framföra sanningen (vilket ju också är vad man ironiskt nog gör). Jämför detta mot exempelvis Vaas som inte hade något egentligt motiv utan bara var ett ärkesvin med förkärlek för kaos.

Far Cry 5
I februari kommer du själv får besöka denna plats.

Så hur kommer Montana in i bilden då? Montana är viktigt eftersom staten är så väldigt lantlig och glesbefolkad. Att kapa banden med resten av världen är helt enkelt tekniskt möjligt. Därmed får du vara ifred och kan odla din religiösa rörelse. Och att alls ha en kult är i sig ett säkert sätt att hålla folk borta från din håla.

Det är alltså genomtänkt och Ubisoft gjorde forskning i ämnet innan de bestämde sig. Att ha en trovärdig spelvärld är helt enkelt viktigt för Hay och hans team. Montana valdes i slutändan och fungerar som en fond till The Fathers val att slå sig ner här och försöka förändra världen. Hay skojade om att han själv nästan blev sugen på att gå med i kulten efter att ha fått träffa den karismatiske ledaren i spelet. Och det är också en viktig del, att ha en person som är så frestande att det blir begripligt varför folk följer honom.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons
Far Cry 5
Far Cry 5