Svenska
Gamereactor
artiklar
Star Wars Battlefront II

(Vs) Star Wars Battlefront vs Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront utvecklades på under två år och uppföljaren borde givetvis knäcka det på alla områden, men har det verkligen blivit så?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

När Star Wars Battlefront äntligen släpptes var det efter ett drygt decennium av väntan på ett livstecken från serien. För utvecklingen stod Dice som ironiskt nog gjorde spelserien som Battlefront var en kopia av, nämligen Battlefield. Mottagandet var hyfsat gott där grafik, ljud och spelkänsla prisades medan många däremot ansåg att spelet var väldigt tunt på innehåll som fick dem att vilja spela vidare. Kanske hade den knappa utvecklingstiden på två år spelat in, men till del två utlovades bot och bättring. Därför var förhoppningarna höga, med en riktig kampanj och kopiösa mängder innehåll. Så vilket av de båda spelen blev i slutändan bäst då? Det är precis vad vi tänkt ta reda på genom att låta dem mötas i fem tuffa ronder.

Star Wars Battlefront II
Det första Star Wars Battlefront hade ett tämligen unikt spelsätt som var lätt att ta till sig och kändes som Star Wars rakt igenom.

[1] Spelbarhet
Kritiken över avsaknad av speldjup tycks vara något som fick Dice att ligga sömnlösa om nätterna, för riktigt mycket har gjorts på det här området. Men faktum var att Star Wars Battlefront egentlgien var bra på det här området. Det hade sin egen stil med tämligen rekyllösa laserpuffror som naturligtvis inte behövde laddas om. Inte heller gick det att kräla på marken eller liknande och banorna var mestadels små och intensiva, och snipers rätt menlösa eftersom skotten var så långsamma (som de är i Star Wars där skotten alltid syns) att folk ofta hann flytta på sig så det planerade skottet i pannan uteblev.

Detta är en annons:

Till Star Wars Battlefront II har hela systemet gjorts om och banorna är större, mindre intensiva och du kan inte längre spawna hos din kamrat (utbytt mot ett klart sämre system) och tvingas alltid starta långt från händelsernas centrum. En tämligen rörig rullfunktion har lagts till och snipers har blivit betydligt mer effektiva och gör att du får finna dig i att folk alltså kan starta med vapen som i praktiken kan dräpa dig på ett-två skott tvärs över banan. Lägg till det att Dice fick för sig att Star Wars Battlefront II måste fungera som alla andra förstapersonsskjutare och därför har en omladdningsmekanism lagts till där man ventilerar puffran istället. Spelmekaniskt är det dock exakt samma sak och sammantaget tycker jag mycket av den unikt roliga casual-känslan från originalet gått förlorad.

Det som däremot är bättre är rymdstriderna. De har utvecklats av Criterion och det finns verkligen inget att anmärka på i tvåan. Det är nu kul att köra flygfordon, och jag har haft otaliga häftiga strider bland stjärnorna. I slutändan räcker dock inte. [Vinnare: Star Wars Battlefront]

Star Wars Battlefront II
Grafiken i Star Wars Battlefront II är en god kandidat till årets bästa.

[2] Grafik
Star Wars Battlefront var närmast chockerande snyggt för sin tid. Att kriga på planeten Sullust och banan Sulfur Fields med de rykande giftpölarna och den vidunderliga geografin, samtidigt som himlen kröntes av enorma skepp redo att piska varandra - var en så läcker syn att jag faktiskt tog screenshot och använde det hela som bakgrundsbild ett tag. Och detta gällde genomgående, vare sig du spelade till PC eller Xbox One var det en fröjd för ögonen och fullkomligt enastående in i minsta detalj.

Detta är en annons:

Med det i åtanke är det såklart inte konstigt att jag haft rejäla förväntningar på del två, vilka dock grumlades något efter betan. Jag upplevde grafiken som suddig och banorna som sterila. Lyckligtvis blev jag överbevisad med besked när Star Wars Battlefront II anlände. Jag hade precis fått Xbox One X och spelet fick bli något slags lackmustest för mig för att se vad konsolen gick för och jämförde sporadiskt med Xbox One S, Playstation 4 Pro och PC. Och jodå, det här är ett spel som kommer få hakor att gå i golvet oavsett format. Det är häpnadsväckande snyggt med stabil bilduppdatering och detaljarbetet imponerar rejäl. Att skjuta mig fram på Kamino med ett oväder som får mig att huttra även inomhus och se blankpolerade vita korridorer avlösas av makalös förstörelse, stormiga landningsplattformar och urläckra vädereffekter gör att jag bara vill släppa handkontrollen och titta på saker.

I den här kategorin är det inte ens någon tävlan, Star Wars Battlefront är snyggt, tvåan är bra precis dubbelt så snyggt. [Vinnare: Star Wars Battlefront II]

Star Wars Battlefront II
Rymdstriderna har Criterion gjort i uppföljaren, och de är makalöst bra.

[3] Ljud
Vi vet ju alla hur Star Wars låter. De flesta av oss skulle i sömnen kunna känna igen Tie Fighters och lasersvärd samt på kommando nynna Imperial March. Och Dice har rykte om sig att vara branschens möjligen bästa studio på ljud, därför var det inte konstigt att vi redan från start i Star Wars Battlefront var imponerade. Det räckte med att höra AT-AT klampa fram på startskärmen, höra Jabba the Hut skrocka med sina kontrakt och skjuta några skott för att direkt komma i rätt stämning. Till det ska en underbar ljudmix läggas.

Med tanke på att det gått ytterligare några fler år kunde man tycka att det här borde vara en enkel grej för Dice att bräcka, precis som med grafiken. Men det är faktiskt en jämnare kamp än man kan tro, och mycket på grund av tveksamma val kring just ljudet. Flera laserpistoler och gevär har nämligen inte alls det där distinkta ljudet av laservapen som är så typiskt för stjärnornas krig. På vissa banor finns även en ljudmatta i horisonten som lika gärna kunde vara från Battlefield.

Lyckligtvis finns förmildrande omständigheter. Dels har vi återigen rymdstriderna som verkligen är sådär rysligt sabla bra att det framkallar lyckorus, och dels har vi det faktum att ljudet rent tekniskt blivit rejält polerat. Att släppa superbomben från Slave-1 får glasrutorna att skallra av trycket och det är förbaskat läckert hur följsamt ljudet hänger med i striderna och gestaltas via hemmabion. Ett av de bättre surround-arbeten jag haft förmånen att avnjuta i spelsammanhang, rent av. Det är inte med så stor marginal som det borde vara på grund av tveksamma val, men vinnaren är ändå klar. [Vinnare: Star Wars Battlefront II]

HQ

[4] Singleplayer
Det här är också en kategori som borde vara en söndagspromenad. Ettan saknade som bekant en kampanj helt och hållet, medan tvåan har en. Det ettan hade att komma med var strider mot botar i olika konstellationer, där träning och co-op-uppdrag ändå var underhållande nog för att jag skulle vilja spela igenom dem. Problemet är bara att Star Wars Battlefront II har en så medioker kampanj att det nästan är något jag både kan ha och mista. När den är avklarad finns det inte så mycket mer att göra ändå och träningen var roligare i det första spelet. Återigen tar uppföljaren hem ronden, men inte så skrattretande enkelt som man kunnat tro. [Vinnare: Star Wars Battlefront II]

Star Wars Battlefront II
Trots en riktig kampanj är det svårt att rekommendera något Star Wars Battlefront till den som tänkt spela ensam.

[5] Star Wars-faktor
Håll i er, nu blir det nördigt! När Dice gjorde uppföljaren känns det som att de bestämde sig för att slänga in allt som har med Star Wars att göra i en mixer och blanda noggrant. Följdaktligen kan Kejsaren röja runt på Star Killer Base, Boba Fett kan härja på Kamino och strider mellan Rey och Darth Maul är inga som helst konstigheter. Alla filmerna har helt enkelt blandats rejält och kontinuitet är något som slungats ut genom fönstret. Utvecklarna är förmodligen väldigt glada över detta, men för Star Wars-känslan tycker jag det hamnar på minussidan. Det känns mer som en Greatest Hits-samling än ett riktigt tajt fullängdsalbum, för att dra en musikparallell. Det gäller även att Battledroids ("Roger-roger!") här är lika snabba och rörliga som First Orders elittränade Stormtroopers. Att se fem sådana ilsnabbt studsa omkring och peppra Luke Skywalker får mig att fundera över om Dice alls kikat på någon Star Wars innan de gjorde spelet.

Att ha en era och djupdyka i den hade helt enkelt varit att föredra. Med tanke på att den nya trilogin inte är klar ännu och originalditon användes i ettan, så hade detta gärna kunnat baseras på prologtrilogin som dessutom verkligen handlade om krig. Även Pandemics gamla original-Battlefront var ju faktiskt uppdelat så man kunde välja vad man ville spela. Lägger man till att vapenljuden inte låter lika mycket Star Wars som jag hade önskat, att laservapnen måste laddas om samt fipplandet med pissiga mikrotransaktioner och loot-lådor - så upplever jag att ettan kändes mer riktat mot Star Wars-fansen.

Det var helt enkelt roligare att göra Jabbas kontrakt för att få specifika saker än att handla boosters och gång på gång öppna och hoppas på något kul. Världen kändes bättre sammanhållen i och med att spelet "bara" kretsade kring originaltrilogin och spellägena var tydligare utformade, vilket fick fler att spela som det är tänkt. Detta medan Galactic Assault ofta resulterar i ej genomtänkta dödsmatcher där folk skiter helt i vilka som ingår i egna truppen och de mål som gäller för tillfället. [Vinnare: Star Wars Battlefront]

Star Wars Battlefront II
Star Wars-känslan var på topp i det mer sammanhållna första spelet, som ej hellker var nedlusat av mikrotransaktioner.

VINNARE: Star Wars Battlefront II
Jodå, det är inte mycket att säga om saken i slutändan, visst är Star Wars Battlefront II det bättre spelet. Men så självklart som man kan tro är det inte, och den för mig tyngsta kategorin, spelbarhet, förlorades mot ettan och de som är hårdkokta Star Wars-fans kommer ha svårt att svälja somliga av de friheter Dice tagit sig. Det är i slutändan en genuint trevlig multiplayerfest med makalöst grafik och ljud. Ett perfekt spel är det sannerligen inte, men bättre än föregångaren vågar jag påstå att det är.

Relaterade texter

Star Wars Battlefront IIScore

Star Wars Battlefront II

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att utöva stora krig i den där galaxen, långt, långt borta och Jonas Mäki har nyttjat kraften som en sann Sith för att leverera en recension...



Loading next content