Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Destiny 2

Hur Bungie förrådde sina fans

Destiny gick igenom många förändringar under sin livstid och uppföljaren har haft sin beskärda del av problem. Kim kåserar lite om utvecklingen av Bungies gigantiska spelserie...


Facebook
TwitterReddit

Vi går snabbt in på det fjärde året där Bungies största projekt sedan Halo har existerat och det har varit en resa hittills som har varit väldigt ojämn, på flera olika sätt. Det är ingen hemlighet att jag har lyckats kräma ur fler timmar än vad som borde vara möjligt ur Destiny men nu, drygt fyra månader efter uppföljaren har släppts har jag inte bara tappat mycket av mitt intresse för spelserien som sådan utan nästan all min tilltro till Bungie, min absoluta favorit studio genom alla tider. Vad har egentligen hänt under de här fyra åren, varför verkar det som att den forna Microsoft-studion är helt aningslösa inför vad som efterfrågas i deras spel och hur mycket girighet ska en spelarbas behöva stå ut med innan det är dags att sätta ned foten? Utan att låta som en besviken fanboy tänkte jag att vi skulle försöka göra en snabb tillbakablick till hur Destiny blev till vad det är idag.

Alla som var med 2011 då Bungie precis hade släppt sitt sista (och min personliga favorit)
Halo-spel, Reach, vet att det var här det var dags för förändring Bungie hade jobbat hårt med Halo sedan Combat Evolved kom till Xbox 2001 och enligt rykten ville de göra andra saker och det enda som återstod då var att avbryta kontraktet studion hade med Microsoft. Bungie skulle nu bli självständiga igen för att kunna fokusera på sitt kommande "Project Tiger" vars utveckling hade startat redan 2007. Jag ska göra historien kort men den som vill veta mer om bakgrunden bör spana in kapitel åtta i Jason Schreiers bok "Blood, Sweat and Pixels". Project Tiger blev till Destiny och det skulle ges ut av Activision. Hypetåget som kom som ett resultat av ett en av världens mest välsedda studios skulle utveckla det dyraste spelet någonsin är fortfarande historiskt och det måste ha satt mycket press på en relativt liten studio som Bungie.

Destiny 2
Tidig konceptbild från det som skulle bli Destiny.

Vi snabbspolar till september 2014. Destiny släpps och nästan omedelbart går en våg av besvikelse genom spelvärlden. Spelare tillika kritiker mottog spelet ljummet och det klagades främst på den splittrade storyn och halvdant implementerade spelmekanikerna. Skulle ödet vara så grymt att världens dyraste spel skulle bli ihågkommet som mediokert? Det har ryktats om interna problem hos Bungie som ledde till att spelets grunder fick göras om kort innan det skulle släppas och att den interna kommunikationen inte riktigt fungerade som den skulle. Oavsett hur det var med den saken tuggade Bungie på, de hade planerade expansioner som skulle ut och saker att fixa efter feedback från spelare. Destiny lyckades, trots sitt ljumna mottagande, få en stor och levande community och Bungie lade örat mot marken för att försöka bygga om Destiny till någonting spelarna efterfrågade.

Första halvåret var skakigt, tre månader efter spelet släpptes kom den första expansionen "The Dark Below" vilket ändrade ett par fundamentala delar i spelet, lade till nytt innehåll och skapade fler anledningar för att spelarna skulle fortsätta logga in. Som expansion var det dock en rejäl besvikelse, igen. 200 kronor för att göra ett par uppdrag baklänges samt en ny raid (den matigaste end game-delen i Destiny) var lite i det saftigaste laget men det var en påminnelse till spelarna att Bungie var fast beslutna att faktiskt fortsätta satsa. Ett par månader senare (i maj 2015) kom den andra expansionen "The House of Wolves". Om vi ska vara realistiska är det väl självklart att det knappt fanns någon tid mellan spelets släpp och den första expansionen för att Bungie skulle hinna ändra fundamentala saker i spelets struktur? Tillsammans med den andra expansionen kom det dock en del rejäla förändringar på köpet.

Destiny 2
I andra expansionen, The House of Wolves, gjordes mycket om och nya spellägen lades till.

Destiny blev långsamt bättre och bättre, Bungie verkade allt mer självsäkra, communityn växte och publiciteten var nästan enbart positiv. Spelet levde och såg mer och mer ut som det vi alla trodde att det skulle vara innan det släpptes. På E3-mässan 2015 avtäckte Bungie vad som skulle hända under Destinys andra levnadsår med den tredje och största expansionen hittills, "The Taken King". Prislappen skulle vara dubbelt så hög som tidigare expansioner men det skulle visa sig att innehållet faktiskt skulle reflektera det också. I september var det dags och The Taken King fick Destiny att explodera på riktigt. Förändringarna som gjordes i spelets grunder tillsammans med en riktig berättelse och ett givande end game gjorde de allra flesta nöjda och frasen "Destiny är faktiskt bra nu" var vanlig att se på diverse olika forum. Det var även med The Taken King som Bungie introducerade mikrotransaktioner (utöver nedladdningsbara expansioner). Det lovades att alla intäkter skulle finansiera den nya divisionen hos Bungie, Live Teamet, som skulle tillgodose fler mindre event som Sparrow Racing League i spelvärlden som skulle vara helt gratis för alla.

Efter The Taken King underhölls Destiny med mindre events och småförändringar ett bra tag. Det skulle faktiskt dröja ett helt år till nästa riktiga expansion, i september 2017 kom "Rise of Iron" som var helt okej. Det märktes att Bungies resurser nu hade skiftats mot den ofrånkomliga uppföljaren. Destiny började på riktigt skakiga grunder men växte sig till ett ordentligt bra spel. Jag brukar ofta säga att det gick från en femma till en nia i konversationer jag har haft och det är ungefär så jag känner. När det var dags att utannonsera Destiny 2 var jag på plats i Los Angeles med snabbt bankande puls och höga förhoppningar. Skulle Bungie lyckas komponera det där spelet vi drömde om 2014?

Destiny 2
I The Taken King blev Destiny till ett helt nytt spel med nya mekaniker och områden.
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2