Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2017

Formel 1 Esport - Plötslig Regnskur i Singapores GP

Vår gästskribent Kimmy som tävlar i Codemasters esport-liga för formel-racing bjuder här på sin andra artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Singapores GP liknar på många sätt Monacos GP som av många anses vara kronjuvelen på F1 kalendern. Båda tävlingarna sker på stadens, delvis trånga gator, vilket skapar mycket speciella förutsättningar och en unik atmosfär. Speciellt för Singapore är även att tävlingen körs på kvällen utan naturligt dagsljus men med 1600 starka strålkastare som lyser upp den vackra staden.

Bilar som i mycket hög fart "bottnar ur", när underredet skrapar i marken, bildar en härlig syn av gnistor som skapar en känsla av action när bilarna susar förbi i trånga passager. Utan avåkningszoner finns här ingen marginal för misstag. En liten felbedömning kan vara ödesdiger och man hamnar då snabbt i en betongvägg eller i ett vägräcke och då är äventyret slut. Det är inte bara trångt i Singapore, racet pågår också ovanligt länge vilket är påfrestande för oss förare. Med 23 kurvor runt den 5.065 km's långa slingan är Singapores GP en utmaning utöver det vanliga. Med två DRS zoner finns det ändå ett visst hopp om att kunna köra om på banan.

Vem minns inte den numera smått ikoniska krocken 2008 när Nelson Piquet Jr. (avsiktligt?) kraschade för att hjälpa sin teamkompis Fernando Alonso att vinna racet. Också den händelserika starten förra året då de båda Ferrari bilarna kör ihop med den unga Red Bull föraren Max Verstappen är något man minns. Hamilton vann den tävlingen från startposition fem.

Inför Racet
Slutsnackat om banan och dess historik. Mina förberedelser inför racedagen var återigen att köra TT (Time Trial) och få ut så mycket det går av bilen, att lära känna banan lite mer och få in bromspunkterna. Behöver mixtra en hel del med inställningen av fjädringen då kerbsen är väldigt påtagliga på den här banan. Försöker hitta ett acceptabelt samspel med mjuk fjädring och hög downforce, då denna bana körs med otroliga 8/11 vingar. Jag klämde in en 1:37:029 vilket placerade mig som 37:e i världslistan. På racedagen så genomförde jag och min teammate den vanliga rutinen att utbyta information om set-up och strategi inför det stundande racet. Vi förberedde oss i en egen lobby för att få den optimala känslan av bilen eftersom det skiljer sig lite från en TT till en "Open Lobby". Jag körde då på 1:37:602, en skapligt utmanande tid. Dock tyckte jag att bilen överstyrde kraftigt i de långsamma kurvorna så jag var allt annat än säker på att jag hade en bra inställning på framvingen.

Detta är en annons:

Kvalet
Jag klev in i kvalet med en viss rädsla för att tappa bakändan av bilen med tanke på hur det hade gått under Open Lobby-träningen. På första försöket under torra förhållanden så körde jag på 1:38:471. Ja, det är en ganska miserabel tid om jag får säga det själv. Snabba beslut, in i depå och på med nya fräscha däck och sedan ut igen så fort som möjligt. Med en trång bana och många bilar ute så är det viktigt att hitta en lucka när man ska göra sitt "hot lap". Många stannade kvar inne i depån och väntade på att banan skulle bli bättre, det vill säga varmare. Men jag var nu ute i nästan eget majestät och var på väldigt god väg att knäppa in en låg 1:37a, men tyvärr så gjorde jag ett stort misstag efter Esplanade Drive rakan där jag förbromsade mig och låste upp framdäcken vilket resulterade i att jag endast förbättrade mig med ynka två tiondelar. Efter kvalets slut så var jag på 15:e plats!

Racet
Med det dåliga kvalet visste jag att jag hade en stor utmaning framför mig; att starta så långt bak i Singapore är allt annat än idealt. Men jag visste att racet skulle bli långt och att allt kan hända så att ha tålamod är viktigt. Viktigt att hålla bilen hel, så kanske det kan sluta bra.

Den optimala strategin för racet var klar, att gå från Ultra Soft till Super Soft (om du startar top 10). Så jag bestämde mig för att göra så. Dock så märkte jag att de flesta runt omkring mig startade på Super Soft. Jag hade helt glömt bort att vi som startar under top tio får välja nya fräscha däck med vilken blandning som helst. Jag fick en mycket bra start och redan efter den första sektorn har jag kört upp mig tre platser och låg på en 12:e plats totalt. Lite överraskande så skedde inga olyckor vid starten då alla körde mycket moget och respektfullt. I andra sektorn så tappade jag en placering och ramlade ner till 13:e plats. Det har nu bildats ett långt tåg av bilar som följer efter varandra under de tre första varven. När sedan DRS aktiverades så började fältet spricka upp lite mer.

F1 2017
Kimmy fortsätter att tävla och kommer under våren att fortsätta rapportera om sina resultat i Codemasters racingliga.
Detta är en annons:

När top tio gänget börjar dra ifrån så förberedde jag mig för en omkörning. På femte varvet nosade jag på växellådan på bilen framför och körde om på andra DRS zonen på Raffles Boulevard rakan. Därefter hade jag en mycket rolig fight om 10:e platsen, vilket ni kan se i Highlightsen. Vi körde i princip sida vid sida genom hela andra sektorn! Tyvärr så gjorde jag ett misstag i hårnålen av kurva 13 då jag bedömde min apex ingång för tidigt. Jag touchade med bakdäcken i väggen vilket slutade med att jag tappade två placeringar. Jag bestämde mig hastigt för att chansa att direkt gå i depå och byta till Super Soft (varv 8). När jag kom ut på banan igen så hade jag drygt sju sekunder upp till bilen framför mig. Jag visste att jag var tvungen att vara väldigt sparsam med däcken för att få dom att hålla till mållinjen samtidigt som jag ville få ut det mesta av mitt undercut-försök.

Redan på varv tretton hade jag kommit ikapp bilen framför mig. Jag visste att han hade nya fräscha Super Soft (medan de flesta andra gick på den hårdaste gummiblandningen: Soft) därför ville jag inte fightas om placeringar riktigt ännu, dessutom hade jag mina däck att ta hand om. Jag passade på att spara lite bensin för att senare kunna dra nytta av en fetare bränslemix.

Så jag låg bakom på DRS avstånd (en sekund) varv efter varv och höll mig till min strategi som fungerat bra hittills och jag har klättrat till nionde plats! Mer än halvvägs genom racet så börjar vi komma ikapp bilarna framför oss. Men nu börjar plötsligt bilen framför mig tappa till dem framför samtidigt som bilar bakom börjar att närma sig. Under sex varv låg vi och fightades om 8:e placeringen och med bara fem varv kvar av racet körde jag äntligen om. Då hade de främsta bilarna tyvärr skapat ett bekvämt avstånd på sex sekunder till mig.

Då, plötsligt med bara fyra varv kvar hände det. Det började regna! Jag hade en viss föraning om att det kanske skulle komma regn då min ingenjör hade informerat mig om att det fanns en risk för regn. Nu var det kritiskt att ta rätt beslut. När är det dags att åka in och byta till Intermediates? (den lätta variant av regndäck, det finns också en grövre blandning som kallas Full Wets) Jag tog beslutet att gå in och byta till Intermediates, detsamma gjorde de som låg närmast bakom mig. Fler av bilarna framför mig stannade dock kvar ute på sina slicks. Vilket strategi var den rätta?

Med endast tre varv kvar så låg jag hela 15.5 sekunder bakom närmsta bil, jag insåg att om jag skulle hinna ikapp så krävdes en förträfflig körning. Med en lite för tidig växling över till Intermediates kändes det besvärligt att hantera de överhettade regndäcken då det fortfarande var lite för torrt för dem. Men på sista varvet kom det en riktig skur och nu var mina däck utan tvivel det rätta valet. Under det sista varvets två första sektorer tog jag in hela tio sekunder! I allra sista sektorn tog jag mig förbi tre bilar! Jag slutade på en lysande 5:e plats!

Sammanfattning:
Det finns en del övrigt att önska vad gäller kvalet, för många misstag. Men med tålamod och en jämn och bra fart kunde jag trots allt genomföra ett bra race. Allt som allt så finns det en del detaljer att slipa på.

Se racet: Länk / Se Highlights: Länk

Däckval: Ultra Soft, Super Soft, Soft - Intermediate, Full Wets

Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 8
Rear wing: 11
• Transmission
On Throttle: 100% (sänker den till 80% till racet)
Off Throttle: 80%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.06°
Rear Toe: 0.23°
• Suspension
Front Suspension: 7
Rear Suspension: 6
Front Anti-Roll Bar: 8
Rear Anti-Roll Bar: 5
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 70%
Front Brake Bias: 53%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 20.7 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 11

Relaterade texter



Loading next content