Gamereactor Close White

artiklar

Gamereactor recenserar: Oblivion Song #1

Författaren av The Walking Dead är aktuell med en helt ny serie, och Kenny har dykt ner i det första numret!

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det är svårt att inte bli nyfiken när man ser Robert Kirkmans namn på omslaget av ett nytt serieprojekt. Mannen har ju ändå lyckats kasta ur sig flera stora serietitlar, som bland annat The Walking Dead och Invincible (och där den förstnämnda dessutom har blivit ett så pass starkt varumärke att den håvar in gigantiska mängder med pengar utanför seriebranchen). Men är det möjligt att den nya serien, Oblivion Song, kan lyckas att hålla samma vassa standard som Kirkmans bästa? Jag dök ner i det första numret för att ta reda på svaret.

Omslaget till Oblivion Song #1, av Lorenzo De Felici.

När vi introduceras till världen i Oblivion Song så går det fort för oss att få en tydlig bild av vad serien kommer att handla om. Det har gått ca 10 år efter att en stor katastrof inträffade i staden Philadelphia. En katastrof som gjorde att ungefär 300000 personer helt plötsligt försvann in i en mystisk dimension (som nu har fått namnet Oblivion). Här får vi följa mannen Nathan Cole och han fortsatta sökande efter överlevande i den mystiska dimensionen, som är fullproppad av outforskad mark och farliga varelser. Men efter en lång tid, med endast ett fåtal av nya upphittade offer, så har regeringen börjat tappa lusten för att investera mer pengar i Coles så kallade "självmordsuppdrag". Men det är tydligt att han inte kommer att ge upp.

Det här blir starten på en berättelse som gör ett utmärkt jobb i att fånga in mitt intresse. Utan att spendera särskilt mycket tid på tunga dialoger så lyckas Kirkman att lägga upp en stark grund för sitt nya koncept och sina karaktärer. Huvudkaraktären lyckas dessutom att charma mig väldigt bra tack vare ett bra manus, som lyser lite extra starkt i en emotionell scen där Cole byter några snabba ord med en familjemedlem till ett av hans räddade offer. Och när vi ser Cole i action mot ett gigantisk monster, med en grym dräktdesign och sci-fi-inspirerade vapen, så är det lätt att se framemot fler av hans framtida äventyr i Oblivion. Sen måste jag även ge ett stort plus till Lorenzo De Felicis illustrationer. Hans mjuka och tecknade stil passade in perfekt för att göra världen i Oblivion, och dess monster, till en unik upplevelse rent visuellt (se ett smakprov nedan). Men du som är ute efter en lite mer realistisk bilddesign kommer nog möjligtvis att bli lite avtrubbad.

Världen i Oblivion är fylld av underliga och farliga varelser.

Med enbart ett nummer i bagaget så är det såklart omöjligt att helt säkert säga om Oblivion Song kommer att bli en serie som står sida vid sida med toppserier som Walking Dead och Invincible. Men det är inget snack om att den har väldigt bra potential till att bli något alldeles extra. Konceptet känns väldigt fräscht, samtidigt som introduktionen lyckas lämna ett starkt intryck. Kirkmans berättelse ihop med De Felicis bilder blir till en skön mix som jag gärna vill ha mer av. Så just nu är jag väldigt spänd på att få se mer av vad duon har planerat för seriens karaktärer och dess färgstarka värld. Och jag kan varmt rekommendera att du ger det första numret ett försök. För jag är övertygad om att du kommer att gilla det som serveras.