Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Fortnite

Framgångssagan Fortnite

Innan vi slänger oss in i varför Fornites Battle Royale-läge är ett av de populäraste spelen idag måste vi backa bandet en aning. Ända tillbaka till 2011 då ingen mindre än Gears of War-gubben Cliff Bleszinski var inblandad i spelet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Fortnite utannonserades på Spike Video Game Awards redan 2011, där Cliff Bleszinski spatserade upp på scenen och introducerade en trailer för sitt nya spel. Epic Games hade bara arbetat på spelet i cirka tre veckor, och det var tänkt att vara ett slags kreativt projekt, eller en lekstuga utan begränsningar. Cliff gick in med målbilden att Fortnite skulle vara en kraftig avstickare från Gears of War, med en färgstark och inbjudande värld, som låg i stark kontrast till sina föregående spel. Inga "dudebros", som han själv har uttryckt det. Tiden gick och vi hörde inte så mycket kring spelet, förrän 2012. På San Diego Comic Con gick Epic Games och Cliff ut med att Fortnite skulle vara ett PC-exklusivt spel, och att det skulle utvecklas i Unreal 4-motorn. Detta var dock ett uttalande som utvecklarna ångrade sig när de några månader senare uppgav att de kunde tänka sig flera format.

Utvecklingen av Fortnite var spridd mellan flera olika studior, bland annat så var den polska utvecklaren People Can Fly med på ett hörn. De ändrade även namn vid en tidpunkt till Epic Games Poland för att gå mer i linje med deras moderbolag. Utvecklingen var dock trög, och alldeles för kostsam. Spelindustrin hade börjat gått mer mot en bolagsmodell, där de stora företagen som finansierar spelen ville ha en mer gynnsam inkomstkälla i form av expansioner och kosmetiska föremål som du betalar ytterligare för. Tencent köpte stora andelar hos Epic Games, vilket bland annat resulterade i att man bestämde sig för att göra sig av med några av de stora namnen inom företaget. Bland annat Cliff Bleszinski. Nu när Tencent ägde stora delar av Epic Games gick utvecklingen ännu långsammare, då man ville fokusera på att skapa spel ämnade att dra in stora summor stålar. Fortnite passade inte riktigt in i bilden, och man började leka runt med diverse format som gick mer i linje med Tencents tankar kring spelutveckling och ekonomisk hållbarhet.

Fortnite
Cliff Bleszinski var en stor del av Fortnite i början.

2014 var Fortnite fullt spelbart. Grunden fanns där, men det skulle dröja tre år till. Epic Games körde igång en drös med beta-tester för att säkerställa sig om att det koncept man arbetat fram tillsammans med Tencent fungerade. Fortnite utvecklades samtidigt som Paragon (som nu ska stängas ner), som utannonserades hösten 2015. Epic Games valde dumt nog att lägga sitt huvudsakliga fokus på detta, och Fortnite hamnade på is ännu en gång. 2017 gjordes ett uttalande där det sades att Fortnite ska få sin premiär under 2018, på alla de stora plattformarna. Spelet gick in i "early access" våren 2017. Men det mottogs inte särskilt väl. Kommunikationen utåt var inte särskilt tydlig när det kom till de spelmekaniska momenten. Spelet hade även ett onödigt komplicerat gränssnitt som skrämde bort en stor del av spelarbasen. Det var med andra ord inte den succé utvecklarna hade räknat med.

I början på 2017 släpptes ett litet spel vid namn Playerunknown's Battlegrounds, du kanske har hört talats om det? Ett så kallat "Battle Royale-spel" från den koreanska utvecklaren Bluehole, med tydliga influenser från den japanska filmen med samma namn. Ett gäng med spelare blir placerade på en stor ö, med det enda målet att ta sig levande därifrån. Playerunknown's Battlegrounds var visserligen inte det första spelet för denna genre, men tveklöst det spel som gjorde den så stor som den blivit idag. Det sålde som hett smör i solsken under 2017, och det var svårt att greppa hur stort detta spel faktiskt var på väg att bli. Det snackades om det precis överallt, till och med mina föräldrar som är en bit över 70 och vars enda egentligen sysselsättning är att äta finska pinnar och lösa korsord fick höra talas om spelet. Jag själv tillbringade en ohälsosam mängd timmar framför det, trots sina uppenbara brister.

Fortnite
Battlegrounds tappar spelare, men har ändå sålt otroligt bra på (framförallt) Steam.


Som ett svar på Playerunknown's Battlegrounds började Epic Games titta närmare på Blueholes titel, och hur man kunde utveckla ett liknande koncept med sin egen spelmotor, och alla dess tillgångar. I slutet på september 2017 släpptes Battle Royale-läget till Fortnite. Men till skillnad från motsvarigheten på Steam valde man att lansera spelet på PC, PS4 och Xbox one. Och det var gratis. Inte en spänn behöver du betala för att dyka in i Fortnites sprudlande värld, där du i Playerunknown's Battlegrounds behöver punga ut 300kr för Steam-versionen.

Det gick dock inte helt obemärkt förbi när Epic Games valde att styra över sitt spel från överlevnadsgenren rakt in i Battle Royale. Blueholes vd, Changhan Kim, var mycket, mycket oroad och arg över hur mycket Fortnite liknade deras egna spel. Det hade dock inte enbart att göra med att det var ett spel i samma genre, för Playerunknown's Battlegrounds var sannerligen inte det första. Det hade mer att göra med att Bluehole använder sig av Epic Games Unreal 4-spelmotor till sitt spel, och således betalar de en stor summa pengar till dem varje månad. Men det hela slutade inte här. I marknadsföringsmaterial som letade sig ut på nätet under fjolåret så lyfte Epic Games fram Playerunknown's Battlegrounds som en jämförelse med sitt eget spel. Detta var helt på eget initiativ, då de båda spelutvecklarna inte haft någon kontakt alls med varandra kring detta. Detta gjorde Changhan Kim ytterligare upprörd, och i en intervju med PC gamer uttalar han sig krig situationen där han anser att Epic Games har gjort bort sig rejält. Under denna period skedde det även en del öppna hot om stämning från Blueholes sida, men det var ingenting som gick i uppfyllelse. Idag verkar det ha lugnat ner sig mellan spelutvecklarna, om det blir någon framtida stämningsansökan vet vi inte med säkerhet, dock.

Det är lätt att kalla Fortnite för opportunistiskt med tanke på att spelet rider på den våg som Playerunknown's Battlegrounds lanserade. Men man måste även ha i åtanke att hela projektet började som en kreativ lekstuga, där ambitionen var att testa nya idéer. Och vi kan räkna med att se fler och fler spel inom denna genre framöver. Den stela och lastgamla Call of Duty-formeln är inte längre ett hållbart koncept för spelutvecklare. Det fungerade ypperligt för åtta år sedan, men idag krävs det så mycket mer för att skapa ett roligt multiplayer-lir.

Förra veckan gjorde rapstjärnan Drake sin debut på streamingtjänsten Twitch, där han spelade Fortnite. Hela 600,000 människor tittade på honom samtidigt, vilket är en hiskeligt hög summa. Visst går det inte att jämföra med Youtube-klipp rörande spelet, men för Twitch är det ett nytt rekord i antal tittare. Om detta var en engångsföreteelse för Drake återstår väl att se, men med tanke på populariteten kring sändningen är det nog högst sannolikt att han återvänder till spelet framöver. Detta är ju självfallet inte första gången en kändis dyker upp i ett spelsammanhang. Bara för några år sedan såg vid Snoop Dog röka en "cigarr" i en sal på E3. Men det som var speciellt med Drake-sändningen var att den dök upp från ingenstans, och slukade stora delar av besökarantalet på Twitch den kvällen. Fler och fler kändisar försöker locka till sig en ny publik från spelvärlden. Bland annat så har den ettriga Youtube-pojken Jake Paul sagt att han med ett gäng polare ska lansera sitt eget lag, "Team 10". Med tanke på hans enorma popularitet och inflytande på framförallt Youtube lär det bidra till att uppmärksamma spelet ytterligare. Och så är ju fallet med alla dessa kändisar, människor som vanligtvis annars kanske inte skulle besöka Twitch lockas in en och en för att vara en del av spektaklet. Fortnite är ett fenomen, som är här för att stanna.

Fortnite
Drake gör sin Twitch-debut med Fortnite med exakt denna grimas.

Idag har Fortnite 40 miljoner spelare, och som mest har de haft två miljoner samtidigt. Detta inkluderar dock både överlevnadsläget och deras Battle Royale-komponent. Det är ett spel som är på allas läppar just nu. Fortnite-hysterin är total, och det kan liknas vid World of Warcrafts glansdagar under det tidiga 00-talet, eller varför inte med Minecraft som var otroligt stort för bara några år sedan. Med hjälp av streamers och "influensers" på sociala medier har spelet nästlat sig in hos var och varannan ungdom som äger en spelkonsol eller PC. Fortnite har gjort ett oerhört bra jobb med att forsla över en spelarbas som vanligtvis inte skulle förknippas med denna typ av spel. Där Playerunknown's Battlegrounds är aningen mer svårtillgängligt med "bullet drops" och taktiska element är Fortnite lättillgängligt, där den enda förkunskapen är att du kan hantera en kontroll eller datormus. Gränssnittet i Battle Royale-läget är enkelt att förstå sig på, och skjutmekaniken förlåtande. Genom att marknadsföra sig själv som ett lite simplare spel har nu Fortnite ett rejält försprång i genren. Playerunknown's Battlegrounds har förvisso sålt hiskeliga 30 miljoner exemplar på Steam, men fortsätter att tappa spelare, som många gått över till just Fortnite.

Det märks tydligt att de koreanska gubbarna hos Bluehole Studio börjar svettas rejält nu. De håller för nuvarande på att utveckla en Fortnite-inspirerad karta som ska lägga fokus på mer närgångna strider. Spelet har även haft enorma problem med fusk, vilket har lett till att många spelare har letat sig till Fortnite som verkar ha bättre filter och skydd för att hantera detta. Hur utvecklingen kring spelet kommer att urarta sig återstår ju att se, men räkna med att se en rad med förändringar för att försöka hålla kvar sin plats där uppe bland de stora Battle Royale-spelen. Det är ju bara en tidsfråga innan nästa stora spelutvecklare kommer med sin egen version på genren.

Bara för en vecka sedan utannonserades det att Fortnite ska få en mobilversion, och inbjudningar till beta-versionen började skickas ut på momangen. Spelet ska tydligen kommunicera med de andra plattformarna också, vilket innebär att du via en speciell server kan möta spelare som sitter med mus och tangentbord hemma på sin PC, samtidigt som du med dina korvfingrar frenetiskt försöker sikta på skärmen. Hur detta kommer att fungera i längden är väl oklart, just nu känns det väldigt obalanserat. Men det är ändå ett enormt kliv att ta spelupplevelsen från soffan ut i det vilda. I västvärlden äger ju i princip varje människa över tio en smartphone, som i teorin kan köra mobilversionen av Fortnite. Med tanke på spelets enorma popularitet lär det väl ske en explosion framöver likt den med Pokémon Go för några somrar sedan. För nuvarande kan du bara spela mobilversionen på IOS, men om allt går som planerat kan du räkna med en Android-version i framtiden.

 Självklart vill inte Playerunknown's Battlegrounds hamna steget efter, och redan nu kan du ta del av deras mobilversion. Du kan dock bara ladda hem den om du är bosatt i Kanada, och den fungerar som en testversion för ett framtida globalt släpp. Vi på Gamereactor har inte fått tagit del av denna version ännu, men det är ju inte särskilt svårt att föreställa sig att denna version lär vara aningen klurigare att navigera än Fornites enkla gränssnitt. Mobilvarianten ska kunna rendera strider uppemot 100 spelare, precis som på PC och Xbox One. Vilket i sig är väldigt imponerande på en mobil plattform.

FortniteFortniteFortniteFortnite
Redan nu kan du ansöka för att vara med i betan av mobilversionen av Fortnite.

Men allt snack om att jämföra dessa två spel kanske börjar bli aningen tröttsamt. Fortnite red förvisso på framgångarna av Playerunknown's Battlegrounds, men det har ändå blivit sitt eget spel med den mindre kartan, och ett större fokus på byggande än realistiska eldstrider. För varje månad som går börjar fler spel leta sig ut på denna Battle Royale-marknad, och det är bara en tidsfråga innan nästa stora spel i genren dyker upp. Troligtvis lär Fortnite fortsätta att äga scenen ett bra tag till, speciellt med tanke på deras mobilversion som lär landa i var och varannan grabb och flickas mobiltelefon lagom till sommaren. Men det är ju naivt att tro att inga av de stora spelhusen har egna planer för sina spelserier som skulle kunna platsa i Battle Royale-genren. Blizzard som är duktiga på att ta redan existerande koncept och sätta sin egen prägel på det har säkert tänkt till en och annan gång kring detta. Om de lanserar ett spel i genren lär det bli döden för både Fortnite och Playerunknown's Battlegrounds. Men vem vet, om två år kanske det är någonting helt annat som är hett, och vi kommer hånfullt kunna skratta tillbaka till den tiden då vi sköts ner från ett flygplan på en ö fylld med 99 arga tonårspojkar vars enda mål är att göra fiskfilé av ditt lik. En sak är ändå säker, och det är att Fortnite med hjälp av Cliff Bleszinski, lyckades skapa en av modern tids största spelfenomen. Det var en lång och ragglande väg fram tills där vi är idag, men idag är Fortnite världens största TV-spel, och som lämnar noll tecken på att vilja sakta ner.

Fortnite
Fortnite