Svenska
Gamereactor
artiklar
Fortnite

Möt en av världens främsta i Fortnite

En av världens bästa Fortnite-gamers är svensk och vi passade på att ta ett litet snack med Johan "Ettnix" Bengtsson för att få veta mer om livet som briljant...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att Gears of War-studions senaste partyshooter Fortnite har slagit stort är knappast någon nyhet. Spelet och dess Battle Royale-läge har sprungit förbi sina konkurrenter i antal tittare på olika streamingplattformar. Med på den här resan och är en högst bidragande orsak till spelets framfart är bland annat Johan "Ettnix" Bengtsson som Gamereactor tog ett snack med under förra veckan.

Ska vi börja med lite kort om dig själv?
- Jag har så länge som jag kan minnas haft en dator, ett tangentbord och en mus vid min sida. I barndomen lades grunden för min kärlek till spelvärlden och ambitionen att vilja nå toppen. Med en bakgrund i diverse FPS landade jag hösten 2017 i Fortnite. Det var en match made in heaven. Det som från början var ett Twitter-konto med 20 följare och en Twitch-stream med några hundra har sedan årsskiftet växt och blivit en rörelse som är på väg mot oanade höjder. Min tacksamhet är enorm men ambitionen att växa är ännu större, 2018 blir året då allting händer.

Hur det blev just gaming för dig
- Har hittat något riktigt givande i att gymma. Får tid för mig själv och kan släppa fritt tankar osv där. Utöver det är jag riktigt fast i diverse serier, kan ibland sträcktitta grejer och nästan skratta åt mig själv. Gaming tog fart i femman minns jag. Vi var ett gäng polare som lirade Diablo 2 och en fredag föreslog någon att vi skulle utmana oss själva och försöka speed-levla. Jag vann den helgen och där någonstans började även en mer tävlingsinriktad förhoppning. Men det var först när MW2 släpptes som jag på allvar tryckte in rätt mängd timmar och verkligen körde för att bli riktigt riktigt bra. Det fanns bra möjligheter för competitive play, kunde köra pcw:s eller scrims som det numera heter. Framförallt skapades gemenskap med klanen och det var då jag även såg det viktiga i att ha den sociala biten i spelandet. Där började nog drömmen om att bygga en stream, en riktigt underbar samling människor och vägen mot toppen av esport-scenen.

Fortnite
Det började trögt för Fortnite men så snart Epic nallat på Battle Royale-läget från Battlegrounds började deras Bollibompa-shooter att växa i popularitet, något helt otroligt.
Detta är en annons:

Hur länge har du spelat Fortnite och hur kommer det sig att du började?
- Jag har spelat Fortnite sedan Oktober. Releasen av BR ägde rum i september, någon vecka efter det hoppade jag på tåget. Just nu har jag klockat lite över 900 timmar.

Vad har du för långsiktigt mål i spelet?
- Mitt mål är att nå den absoluta toppen. Det finns såklart en djupt rotad dröm i mig och mitt spelande om att klättra upp och nå samma status som ikoner inom esporten. Heaton, JW, Get-Right är mer än bara datorspelare idag, detsamma gäller organisationer som Fnatic och Nip. Ni hittar oss fortfarande på lanet i källaren men ni hittar oss också på några av världens största arenor. Den resan är riktigt fet.

Brukar du analysera ditt eget spelande eller kör du bara på?
- Undermedvetet vet jag ofta vad det är som sker när något går fel. Så min genomgång av mitt spelade sker kontinuerligt i mitt huvud under tiden jag streamar eller sitter i lobbyn. Det kan gnaga något på mig när jag vet att det jag påbörjade i en fight inte var optimalt och därför fick jag betala priset för mitt handlande. När jag blir arg, är det egentligen jag som utvärderar och hatar mina misstag haha.

Hur är det med turneringar inom Fortnite, finns det många? Hur många har du deltagit i/vunnit?
- Det har funnits en större turnering som EpicGaming själva var involverade i. Det var Dreamhack Winter 2017, där var turneringen uppdelad över 3 dagar och jag vann alla tre dagarna.

Detta är en annons:

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
- Jag har sedan jag börjat med spel velat köra aggressivt och offensivt. Jag står inte still och inväntar matcherna jag går dit jag tror matcherna kommer bli fetast. Jag behöver jaga för att hålla mig på topp.</em>

Fortnite
Fortnite är extremt lättspelat och väldigt belönande. Smart utfört och skickligt marknadsfört.

Att Battle Royal-stuket är populärt är ju tydligt. Varför tror du att det är så?
- Det är någonting nytt. Det finns tydligt etablerade spelformer inom Moba och FPS, nu har vi en spel-genre som kan anses vara the new kid on the block. Samtidigt är det en fråga om samtiden, vi har haft stora plattformar som visat Battle Royale för alla typer av människor. Har du läst Hunger Games har du upplevt Battle Royale, är du en datorspelar har du det garanterat också. Det har fört samman olika typer av människor.

Vad tror du är största anledningen till att Fortnite har slagit så stort? Är det endast en fas nu en tid framöver eller tror du att hypen kommer hålla i?
- Hypen kommer nog hålla i sig. Det har tagit en genre och gjort den till en långt mer underhållande grej. Fighten mellan två spelare som kan bygga extremt effektivt, som håller sig fullt fokuserade och går jävligt hårt in - är intensivt och jäkligt bra på bild. Sen är det ju också så att Drake dyker upp i matcherna nuförtiden haha. Så hype finns det gott om.</em>

Om du skulle kunna förändra något i Fortnite vad skulle du göra då?
- Ah, den här är lätt, shotguns. De går mot hela grunden i vapensystemet i övrigt. Det har genom alla de matcher jag spelat blivit uppenbart att shotgunsen lever ett riktigt kefft liv haha. Man ska inte kunna sitta i ett torn man byggt på tre våningar och peaka upp med ett pump-shotgun och plocka 200 i skada på din motståndare. Det förstör syftet med de andra vapnen. Men är övertygad om Epic kommer lösa det.

Förutom att spela så streamar du en del samtidigt. Hur länge har du gjort det och har du något tydligt mål inom streaming?
- Streamat har jag gjort i perioder i cirka fyra års tid. Det blir underbart tydligt att det har pågått ett bra tag och att mycket arbete lagts ner på det här när jag ser någon köra en !followage och presentera 4 års stöd för det jag gör. Min dröm, känns som jag säger ordet dröm en gång i minuten nuförtiden, är att kunna leva på det här och producera en stream som människor längtar hem till efter skola/jobb. En plats där man känner att det är hög kvalitet på gameplay men också ett jäkligt skönt hangout.

Vad är viktigt att tänka på för att lyckas få många följare/tittare anser du?
- Att ta sig genom bruset är en stor utmaning. Men jag tror det hela handlar om att ha en specifik grej man verkligen kan presentera väl. Antingen ska du vara den roligaste personen du känner eller så ska du vara den bästa spelaren du kan tänka dig. Sen finns det delmål. Var tydlig när du snackar med din stream, få de att känna sig hörda. Det finns så jäkligt många goa människor som kan göra streamandet guld värt.

Vad spelar du för andra spel?
- Path of Exile. Som jag sa innan har jag en bakgrund i diablo när jag var yngre. Så en kärlek till sådana spel finns tydligt kvar. Det går inte riktigt att tala om vad man spelar i PoE, men just nu pushar jag igenom akterna och har jäkligt kul. Blir lätt någon timme där mellan streamsen.

Vad krävs för att bli riktigt bra? Talang eller bara nöta på?
- Det handlar om båda. Det finns något i att ha talang men det finns något ännu större i att ha fokus och tålamod till att vara kontinuerlig i sitt spelande. Att liksom ta in spelets grunder och basala funktioner, därifrån kan man bygga något starkt.

Fortnite
Utvecklarna bakom Battlegrounds har stämt Epic eftersom de hävdar att grabbarna bakom Fortnite i princip bara stulit deras källkod.

Vad skulle du helst bli, professionell gamer eller stor streamer?
- Jag ser mig själv som en person som vill bli professionell gamer, men på vägen dit ska vi skapa någonting fantastiskt i streamen. Jag hoppas verkligen kunna kombinera de två.

Hur tror du att din vardag ser ut om fem år?
- Här kommer de igen. Drömmen haha: Jag vaknar upp i en säng med riktigt sköna lakan i ett riktigt fett gaming-hus. Äter en stabil frukost och loggar sedan in för att hänga med de människor som gjort det möjligt för mig att leva det liv ingen sa skulle vara möjligt. Självfallet har de även fixat shotgunsen i Fortnite, så livet leker ju på en 100% nivå.

Fortnite
Inför spelets Early Access-release var det zombie/horde-grejen som Epic marknadsförde allra mest. Det är idag den delen av spelet som är allra minst populärt.
FortniteFortniteFortniteFortnite

Relaterade texter

7
Fortnite (Iphone)Score

Fortnite (Iphone)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Vi har äntligen satt mjölktänderna i Iphone-versionen av Epic Games Bollibompa-doftande ultrasuccé...

FortniteScore

Fortnite

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det känns obalanserat och upplägget rimmar illa på "pay to win". Trots detta är Epic Games senaste ganska roligt...



Loading next content