Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Redaktionen Resonerar: Bästa licensspelet?

Under förra veckan diskuterade vi licensspel här på redaktionen och naturligtvis skrev vi ned rubbet...

  • Text: Redaktionen

Facebook
TwitterReddit

Petter Hegevall:
Det finns ju som vi alla vet mängder av usla licenstitlar. Vem minns inte spel som Peter Jacksons King Kong - The Official Game of the Movie eller varför inte Superman Returns, E.T, Scarface eller Robocop? Samtidigt finns det ju ganska gott om riktigt bra licensspel, också, och det känns som om spelvärlden börjat ta dessa licenser på större allvar och skärpt sig en smula gällande kvaliteten i dem. Eller vad tycker du? Vilka licensspel gillar du och vilka avskyr du?

Kim Orremark:
Vänta. Vänta nu. Hör jag dig rätt Petter? Peter Jacksons King Kong - The Official Game of the Movie var ju knappast uselt, jag minns det snarare som rätt bra underhållning. Inget mästerverk eller på något sätt nyskapande men underhållande. Menar du att jag minns helt fel?

Petter:
Nä, uselt var det ju absolut inte men jag minns det som ytterst mediokert. Jonas gillade det mycket mer, då. Om jag minns rätt.

Rocksteadys Batman-titlar är några av de absolut bästa licenstitlarna som någonsin har gjorts.

Kim Jakobsson:
Rent spontant måste jag väl säga The Chronicles of Riddick, som är ett av mina absoluta favoritspel. Det är smått otroligt hur Starbreeze tog det ganska korkade varumärket Riddick och gjorde något så pass fantastiskt. Benhård fängelse-simulator blandat med en riklig mängd sc-ifi gjorde spelet för mig. Sen har jag ganska mycket nostalgi kring de gamla Sagan om ringen-spelen från EA, som jag satt och spelade om dag och natt i mina barndomsår. Jag vill även minnas att de pumpade ur sig ett strategi-spel som inte var helt tokigt heller.

Petter:
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay är ett mästerverk, håller med dig helt här och minns mycket väl hur lyrisk jag var när jag delade ut maxpott till Starbreeze storspel. Där snackar vi en titel som blandade manér, upplägg och genrer hejvilt för att i slutändan erbjuda något helt unikt som gjorde Vin Diesels karaktär så otroligt mycket coolare än vad han egentligen är. Jag hade precis uppgraderat testrummet här på Gamereactor från en TV (med TV-ljud) till ett mindre surround-system och minns så olidligt väl hur Riddick var det första spelet som på riktigt nyttjade 5.1-uppsättningen till fullo. Det var och förblir ett av de spelen med absolut bäst ljud som jag någonsin testat, också, vilket för egen del tillförda massor - såklart.

The Witcher-serien baseras på en bunt polska fantasy-böcker och är tre fenomenala rollspel.

Henric Pettersson:
Otippat måste jag ju nämna Spider-Man 2. Än idag anser många att det är det hittills bästa spelet med spindeln. Jag vet inte om jag håller med men nog är det magiskt ändå. Glömmas ska inte heller X-Men Origins: Wolverine som vara tusen gånger bättre än filmen. Det spelet var verkligen underbart våldsamt och erbjöd oerhört läckra mellansekvenser och strider.

Andreas Blom:
Åh! Make till bra lir, det där! Väldigt bra gjort sett till både teknisk aspekt men också ren och skär spelkänsla. Friheten att svinga sig både fram och tillbaka, upp och ned efter behag var något som jag uppskattade rejält. Minns också att stridssystemet roade rejält.

Petter:
X-Men Origins: Wolverine var faktiskt riktigt bra. Jag minns hur imponerad jag var när jag recenserade det. Ett annat licensspel som på flera sätt förändrade spelares syn på vad som gick göra med en licens, var såklart Golden Eye 007. Jag minns så otroligt väl när jag som snorig 19-åring (som för närvarande jobbade i spelbutik) fick möjlighet att träffa Nintendo Sverige som besökte Östersund för att visa upp fem stycken kommande storspel till Nintendo 64, och specifikt hur imponerad jag var av det vi fick se av Golden Eye. Resten är... Historia. Jag lirade det oavbrutet i ett år, i stort sett. Mina vänner Johan, Davva och Kenneth var minst lika beroende som jag var och vi spelade sönder fyra stycken N64-dosor. Det var bara smulor kvar av dem efter de3t där magiska multiplayer-året.

Joakim Sjögren:
Precis som Petter säger så måste man nämna Goldeneye i en sådan här diskussion. Jag minns själv hur jag och mina syskon fick spelet tillsammans med N64-konsolen julen 1999, och för en grön och tämligen IQ-befriad 9-åring vart det snudd på en religiös upplevelse. Det var nämligen mitt allra första riktiga FPS-spel, och även jag till en början inte ens begrep hur man öppnade dörrar ( tidigare spel hade nämligen lärt mig att man antingen bara skulle gå nära dom, trycka uppåt på styrkorset eller alternativt skjuta likt en galning tills de gav vika) så jag älskade varje sekund i James Bonds fyrkantiga skor. Min mamma var dock allt annat än nöjd. Varje gång hon gick förbi TV:n och fick se sin hamster-plufsiga son meja ner framfusiga ryssar med sin virtuella laserklocka så mumlande hon: "Hade jag vetat innan att det var ett sånt där skjuta-skjuta-spel, så hade jag aldrig godkänt det". Tacka gudarna att hon inte visste.

Petter:
Och låt oss även diskutera Batman: Arkham Asylum och Batman: Arkham City... Snacka om att återuppväcka en slumrande subgenre och bara krossa allt vad moderna licensfiaskon heter. Det första spelet, speciellt, är ju ett litet actionmästerverk som inte bara fångar Batmans värld på ett alldeles perfekt sätt men även erbjuder speldesign och mekanik som briljerar rakt igenom. Jag var inte fullt lika förtjust i Arkham Knight eftersom Batmobile-partierna stank fränt av lastgammal finsk gubbkalsong, men det var definitivt, absolut inte dåligt (i någon slags helhet).

Svenska Starbreeze chockade en hel spelvärld med The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay.

Kim Jakobsson:
Sant! Jag gillar verkligen alla spel i serien, dock. Även avstickaren Origins bjöd på en hel del underhållande boss-strider som heter duga. Speciellt minnesvärt är striden mot Deathstroke som är en av de ballaste i spelet. Visst som du säger Petter, Arkham Knight hade ju väldigt mycket problem gällande Batmobilen och dess segment som allt som oftast var utråkiga. I övrigt tokälskade jag spelet och det står ju sig som ett av de snyggaste konsolspelen än idag.

Lisa Dahlgren:
Slår ett slag för Creative Assemblys Alien: Isolation som, i min mening, var bättre än de flesta av Alien-filmerna. Snacka om välgjort spel och snacka om ett licenslir som var otroligt troget källmaterialet. Håller även, såklart, med Hence och Andy gällande Spider-Man 2. Ännu ett som är riktigt fint är Lord of the Rings: The Return of the King! Spelade det med min bror i co-op till Playstation 2 och kommer ihåg hur kul vi båda hade. Och jag menar, jag vet ju inte vad vi räknar som licensspel, men med tanke på att Rocksteadys Batman-lir tydligen räknas kan vi ju lika gärna släppa The Witcher-bomben.

Petter:
Ett licensspel är ju precis vad det låter som, ju. Spel baserade på en licens. Witcher är absolut ett av dem. Ett av de absolut bästa.

Kim Orremark:
Alla spel ni nämner är finfina och The Witcher-följetongen är ju ett annat helt perfekt exempel. Jag vill även passa på att hålla med Lisa om Lord of the Rings: The Return of the King. Kungligt spel tillsammans med en polare.

Andreas Blom:
Jag håller såklart också Batmans Arkham-trilogi som ett av hans starkaste kort, men ser inte det som ett licensspel i den bemärkelsen. För min del är ett licensspel ett spel som mer eller mindre kopierat filmen. Men om vi ska slänga in en lite bredare definition så... Sure! Läderlappen i framkant!

Petter:
fast så funkar det ju inte riktigt. Ett licensspel är ju ett spel baserat på en licens och oavsett om vi pratar om Batman: Arkham Asylum, Darkness, Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (inget av dessa följer en mall eller plagierar en serie eller en film) eller Golden Eye 007 är ju alla av dessa regelrätta licenstitlar, rakt av. Just nu hoppas jag ärligt och innerligt att Project Cars-folkets kommande fast & Furious-titel kommer att vara riktigt bra, för de grabbarna är inte bara rysligt begåvade - de kan bilar och motorsport bättre än någon annan, också. Jag hade även velat se ett licensspel, i VR, baserat på Oasis i Ready Player One. Ett riktigt högbudgetprojekt - det hade varit snorcoolt.

Robocop till PS2 står sig som det absolut sämsta spelet som vi på Gamereactor någonsin recenserat.

Jonas Mäki:
Jag gillade Guldkompassen till Xbox 360, minns jag.

Petter:
Men var inte det typ 4/10-dåligt men du spelade det i veckor enbart för att det innehöll rekordmycket achievements?

Jonas:
Så var det ja! Hade glömt... Förresten, vet någon var jag bor? Jag har glömt det med.

Vilket anser du vara världens bästa respektive sämsta licensspel?